Hoe kun je tetrahop vervangen?

Gestart door LAM, 09-12-2020 13:56 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Goedemiddag,

Ik ben een recept tegen gekomen dat ik graag wil brouwen maar hier wordt tetrahop gold aan toegevoegd. Dit is een best duur goedje (omdat het vooral in grote hoeveelheden wordt verkocht) en ik vind het leuker om met hopbloemen/pellets te werken. Weten jullie hoe ik deze tetrahop kan vervangen?

Groetjes LAM

Jacques

Citaat van: LAM op 09-12-2020  13:56 uGoedemiddag,

Ik ben een recept tegen gekomen dat ik graag wil brouwen maar hier wordt tetrahop gold aan toegevoegd. Dit is een best duur goedje (omdat het vooral in grote hoeveelheden wordt verkocht) en ik vind het leuker om met hopbloemen/pellets te werken. Weten jullie hoe ik deze tetrahop kan vervangen?

Groetjes LAM

Niet. Tetrahop is een hoppreparaat dat bitterheid geeft en niet bijdraagt aan het hoparoma van een bier. Het wordt vooral gebruikt door commerciële brouwerijen omdat het de schuimstabiliteit enorm verbetert. Een kleine toevoeging zorgt voor slagroomschuim.
Tetrahop is beperkt houdbaar. Dat is denk ik de voornaamste reden dat het voor ons hobbybrouwers niet beschikbaar is.

LAM

Citaat van: Jacques op 09-12-2020  23:05 uNiet. Tetrahop ... beschikbaar is.

Dankjewel voor de info Jaques! Erg fijn dat wanneer niemand reageert, u toch degene bent die altijd een reactie plaatst!

LAM

Citaat van: Jacques op 09-12-2020  23:05 uNiet. Tetrahop ... beschikbaar is.
Betekent dit trouwens dat wanneer tetrahop in een recept staat, je het gewoon weg kan laten? Of is het verstandig ietsje meer bitterhop toe te voegen?

tdp

Tetrahop gebruiken ze als bitterhop, dus ja, dat vervangen door een bitterhop.

LAM

Citaat van: tdp op 10-12-2020  13:45 uTetrahop gebruiken ze als bitterhop, dus ja, dat vervangen door een bitterhop.
En heb je een idee om wat voor verhouding het dan ongeveer gaat? Ik heb het halve internet afgezocht maar ik heb er helaas geen info over gevonden...

beermenke

Citaat van: LAM op 10-12-2020  13:53 uEn heb je een idee om wat voor verhouding het dan ongeveer gaat? Ik heb het halve internet afgezocht maar ik heb er helaas geen info over gevonden...
Ik heb gelezen ca 1 ml per 20 liter bier verhoogd ibu met 5 a 6
Zoek maar eens op vlaamshobbybrouwen.be
Succes

LAM

Citaat van: beermenke op 10-12-2020  14:50 uIk heb gelezen ca 1 ml per 20 liter bier verhoogd ibu met 5 a 6
Zoek maar eens op vlaamshobbybrouwen.be
Succes
Dankuwel! Ik ga eens aan het rekenen.

SanderH

Volgens de leverancier kan het de bitterheids beleving (!) met een factor 1.0 tot 1.7 verhogen.
Verder adviseren ze het toe te voegen aan minimaal 70% van de vloeistof stroom en in onverdunde vorm, voor het filteren.

(Google is uw vriend.)

beermenke

Citaat van: SanderH op 10-12-2020  17:40 uVolgens de leverancier kan het de bitterheids beleving (!) met een factor 1.0 tot 1.7 verhogen.
Verder adviseren ze het toe te voegen aan minimaal 70% van de vloeistof stroom en in onverdunde vorm, voor het filteren.

(Google is uw vriend.)
Zegt Google ook in welke verhouding? Dat was de vraag of mis ik iets?

LAM

Ik heb in het recept in ieder geval voor 20 liter 1ml tetrahop gold nodig. Als ik Beermenke moet geloven zou dit de ibu met ongeveer 5 verhogen. Dit ga ik proberen na te bootsen door extra bitterhop toe te voegen. Stel dat ik hier een Hallertau met een a% van 4,5 voor gebruiken. Dan schrijf ik de volgende formule om: x * a = y     (x=gram hop per 10 liter wort, a=alfa% van toegevoegde hop, y is aantal extra ebu (mg alfazuur per liter))
Dan krijg je x = y/a volgensmij.
Als je dan de gegevens invult: x = 6/4,5 krijg je x = 1,33 gram per 10 liter.
Omdat ik 20 liter nodig heb voeg ik 2,67 gram extra bitterhop toe.

Ik ben geen professionele bierbrouwer maar ik heb een aantal formules samen gegooid en volgensmij klopt dit zo. Correct me if I'm wrong!

bierfan

5 Ibu wel of niet extra proef je haast niet, dus ik zou me er niet al te druk om maken.

Alfazuur wat in je hop zit zal ook vast niet altijd precies kloppen met wat op de verpakking staat.

middelaersch

Citaat van: LAM op 10-12-2020  18:29 uIk heb in het recept in ieder geval voor 20 liter 1ml tetrahop gold nodig. Als ik Beermenke moet geloven zou dit de ibu met ongeveer 5 verhogen. Dit ga ik proberen na te bootsen door extra bitterhop toe te voegen. Stel dat ik hier een Hallertau met een a% van 4,5 voor gebruiken. Dan schrijf ik de volgende formule om: x * a = y     (x=gram hop per 10 liter wort, a=alfa% van toegevoegde hop, y is aantal extra ebu (mg alfazuur per liter))
Dan krijg je x = y/a volgensmij.
Als je dan de gegevens invult: x = 6/4,5 krijg je x = 1,33 gram per 10 liter.
Omdat ik 20 liter nodig heb voeg ik 2,67 gram extra bitterhop toe.

Ik ben geen professionele bierbrouwer maar ik heb een aantal formules samen gegooid en volgensmij klopt dit zo. Correct me if I'm wrong!

Je kunt het beter even in BrouwHulp of een ander brouwprogramma inkloppen. Dan hoef je niet zo moeilijk te rekenen, en de kans op fouten is dan veel kleiner.

Overigens: wat Bierfan zegt is ook waar, 5 IBU is maar een klein verschil.

Jacques

Ik heb overigens ervaring met tretrahop. In het kader van de viering van het 35-jarig jubileum van De Roerstok kregen de leden producten om uit te proberen. Bij die producten zat tetrahop dat oververpakt was in kleine hoeveelheden.

Voor de leden van De Roerstok heb ik het document gemaakt dat gekoppeld is aan dit bericht.

Het is een mooi product voor iedereen die problemen heeft met de schuimhoudbaarheid.

Enos

Het lijkt mij wel interessant om het eens te proberen.
Ik heb wel een adres gevonden waar ik het kan bestellen, maar...

Het is 1 ltr fles,( +/- € 85 incl verz ) beetje veel voor mij alleen.

Zijn er nog meer leden die het willen proberen, dan kan ik het verdelen in kleine flesjes van bijv 50 ml.
(25 flesjes +/- €35 incl verz)

En dan zal het per flesje ongeveer op € 6.-- per stuk komen.

Wie heeft ook belangstelling, ik wil wel bestellen en  verdelen.

Zou mooi zijn als er zo'n 20 leden dit willen.

Jacques

Citaat van: Enos op 10-12-2020  23:24 uHet lijkt mij wel interessant om het eens te proberen.

Zijn er nog meer leden die het willen proberen, dan kan ik het verdelen in kleine flesjes van bijv 50 ml.

Houd er rekening mee dat de houdbaarheid snel terugloopt na herverpakking. Om het uit te proberen zijn flesjes van 20 ml handiger. Je hebt namelijk niet veel tetrahop nodig.

SanderH

Citaat van: beermenke op 10-12-2020  18:01 uZegt Google ook in welke verhouding? Dat was de vraag of mis ik iets?

Die bracht me alleen naar de site van de fabrikant.

In de publicatie staat dat de verhouding sterk afhankelijk van de samenstelling en kleur van het wort. Proberen tot het goed is.

Enos

Citaat van: Jacques op 10-12-2020  23:31 uHoud er rekening mee dat de houdbaarheid snel terugloopt na herverpakking. Om het uit te proberen zijn flesjes van 20 cl handiger. Je hebt namelijk niet veel tetrahop nodig.
Ja dat begrijp ik maar dan zouden er zo'n 45 leden leden interesse moeten hebben, maar als dat lukt vind ik ook prima de prijs zal dan ook anders worden.
Ik wacht de reacties wel af.

LAM

Citaat van: Enos op 10-12-2020  23:24 uHet lijkt mij wel interessant om het eens te proberen.

https://www.heliosholland.com/Pipetflesje-20ml-met-pipet
Via deze link heb je ze voor 26 euro, met pipet.

En via simplyhops.de kost een liter 75 euro ongeveer.

Silky

Jacques stelt dat je herverpakte tetrahop niet lang kan bewaren.
Zou je het product niet diepgevroren kunnen bewaren in kleine kunststof flesjes?

bierfan

Hoe lang is niet lang dan? Ikzelf gebruik ook herverpakte tetrahop en merk nog niets negatiefs.

En hoe merk je uberhaubt dat de tetrahop niet goed meer is?
1 ml op 10 liter zal niet echt voor grote smaakafwijkingen zorgen lijkt me.  Dus ik denk zelf dat het allemaal wel meevalt.

LAM

Citaat van: Silky op 11-12-2020  13:24 uJacques stelt dat je herverpakte tetrahop niet lang kan bewaren.
Zou je het product niet diepgevroren kunnen bewaren in kleine kunststof flesjes?
Invriezen wordt sterk afgeraden. Ik kan weinig vinden over de houdbaarheid.

SanderH

Op bladzijde 3 van de bijlage kun je de houdbaarheid vinden.

Jacques

Citaat van: bierfan op 11-12-2020  13:57 uHoe lang is niet lang dan? Ikzelf gebruik ook herverpakte tetrahop en merk nog niets negatiefs.

En hoe merk je uberhaubt dat de tetrahop niet goed meer is?
1 ml op 10 liter zal niet echt voor grote smaakafwijkingen zorgen lijkt me.  Dus ik denk zelf dat het allemaal wel meevalt.

Wanneer je tetrahop langer laat staan zie dat er een bruine afscheiding ontstaat die uitzakt. Voor mij een teken dat het preparaat van samenstelling is veranderd.

bierfan

Ok, ik zal het eens in de gaten houden. Heb je het nog wel gebruikt nadat je dit hebt geconstateerd?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.