Extreem hoog SG

Gestart door Socotra, 07-12-2020 10:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Socotra

Ik heb een stout gebrouwen op 3 december en na het maischen had ik een SG van 1150. Nu 7 december is het sg gedaald naar 1050. Op dit moment zou er dus een alc. % zijn van 13%.
Daar heb ik vragen over. Gaat het gist (Safale s04 van Fermentis) bij dit % dood? Of dreigt dat te gaan gebeuren?
Bij volledige vergisting tot 1010 lijkt namelijk een onmogelijk alc% van 19 in zicht.
Is het beter dit bier nu te verdunnen?

Bvk1983

19% ga je niet halen, ik zie dat S04 een alcoholtolerantie heeft van 9%-11%. 13% is dan al uitzonderlijk hoog maar misschien zelfs een rekenfout? Ik heb geen idee of alcoholtolerantie een schatting is of altijd exact overeenkomt.

Wat ik wel weet, en zelf ook ondervonden heb, is dat je een lastige vergisting krijgt bij een hoog start SG i.c.m. donkere mouten. Veel brouwers ervaren een stilgevallen vergisting ver voor het beoogde eind SG. Ik was hier al voor gewaarschuwd en er zijn ook meerdere topics over.

Al zou je een super gist hebben dan ga je zonder extra stappen tijdens de vergisting de 19% overigens sowieso niet halen.

Socotra

Dank. Ik wil natuurlijk geen 19%.
Begin SG 1150 mu 1050 maakt (1150-1050)*0,131 is 13% toch?
Zal ik maar verdunnen? Met leidingwater?

Snelbier

Je berekend alc% klopt, als je SG-metingen correct zijn, 13%.  Afdunnen met leidingwater kan. Alcohol% zal dalen.
Het is de vraag of de gist daarna nog restsuikers zal omzetten. Als er nog levend gist is zal dat weinig zijn.
Risico is dus dat je moet bottelen met veel restsuiker, mogelijke bierbommen.
Hergisting op fles zal ook lastig worden met vermoeide of dode gist.
Voor bottelen zou ik zeker bottelsuiker bottelgist gebruiken als Fermentis-F2 of Lallemand-CBC-1.
Beide gisten verteren alleen simpele suikers (bottelsuiker). CBC-1 is ook een 'killergist', doodt andere gisten zodat deze niet stiekem doorgisten na bottelen.
Leuk vraagstuk, dit...  Succes, Snelbier

beermenke

Citaat van: Socotra op 07-12-2020  10:39 uIk heb een stout gebrouwen op 3 december en na het maischen had ik een SG van 1150.
Zou ik hiervan het recept mogen ontvangen?

Eric v B

Citaat van: Snelbier op 07-12-2020  11:16 uVoor bottelen zou ik zeker bottelsuiker gebruiken als Fermentis-F2 of Lallemand-CBC-1.

bottelgist

Snelbier

Citaat van: Eric v B op 07-12-2020  12:23 ubottelgist
Aangepast, voor de zekerheid.

hansHalberstadt

Wat ik zou doen is het brouwsel overhevelen naar een ander vat en dan de slurry op de bodem voorzien van een klein licht brouwseltje en zo de gist via wat beluchten weer opkweken. Als dat goed gist de rest er weer bij en aanlengen met water zodat je verrekend op het gewenste begin SG komt van alles bij elkaar. Dus eerste brouwseltje maken en dat overhevelen zodat het brouwsel zo kort mogelijk daarvan te lijden heeft.   

seed7

Citaat van: Socotra op 07-12-2020  10:49 uZal ik maar verdunnen? Met leidingwater?

Neen! Niet met leidingwater, daar zit zuurstof in en dat wil je niet in je bier. Afgekookt zou kunnen, maar ook dat niet doen.

Eerst kijken waar het schip strand. Je gisting loopt mooi vlot, het zal geen 19% worden maar misschien wel 15%. Wie weet.

Als je een minder sterk en/of zoet bier wilt, brouw nog een batch met het zelfde recept kwa samenstelling. Maak het minder sterk. Als de gisting van dat tweede brouwsel aan de gang is kun je in stapjes je eerste bier toevoegen.

Bottelen met bottelgist kan ook prima. Je kunt ook met een ander bier in het glas blenden als het je iets te veel van het goede is.

Ingo

Snelbier

Interessant topic..  In 1 klap komen we veel oplossingen (en problemen) tegen met zware bieren, gestokte vergisting, etc..
- Alcohol tolerantie van S04 ligt 'normaal' rond 10%. Volgens Fermentis kan dat met 'continuous rousing naar 15% voor meeste gisten..
Zie  https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/10/Brochure_Tips_and_Tricks_BAT_BD.pdf  blz-34, in héél kleine grijze tekst.
Iemand al eens geprobeerd hoe ver een gist doorgaat met continu roeren of veel schudden? HansHalbestadt met de roervlo in het gistvat?

Als Socotra die 15% gaat halen (lijkt echt de max) dan houdt het bier alsnog veel restsuikers, dus blijven alle eerdere adviezen geldig.
Proost,  Snelbier

seed7

Citaat van: Snelbier op 07-12-2020  13:23 uIemand al eens geprobeerd hoe ver een gist doorgaat met continu roeren of veel schudden? HansHalbestadt met de roervlo in het gistvat?

Alcoholtolerantie is sterk afhankelijk van de snelheid waarmee de gisting verloopt. Vertaald, hoe veel simpele suikers er in het wort zitten. Collega brouwers hebben de Schelde Ale gist met suiker doorgevoerd naar ~17%.

Ook van invloed is de hoeveelheid voedingsmiddelen (die niet suiker zijn). Stikstofverbindingen en zink zijn het eerste op. Dan stopt de celdeling en vanaf een bepaald moment heb je verse jong cellen nodig.

Roeren zal helpen, het zorgt er voor dat cellen niet in rust gaan, je hebt er dus domweg meer die actief aan het proces deelnemen. Wat op de grond ligt doet amper iets. Maar op een gegeven moment is het gewoon "op".

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 07-12-2020  13:49 uRoeren zal helpen, het zorgt er voor dat cellen niet in rust gaan, je hebt er dus domweg meer die actief aan het proces deelnemen. Wat op de grond ligt doet amper iets. Maar op een gegeven moment is het gewoon "op".
Klopt, is ook precies mijn ervaring. Maar met roeren ga je niet de alcoholtolerantie zover omhoog brengen hooguit dichter bij het theoretisch maximum uitkomen voordat er an eerder andere dingen fout gaan zoals uitputting.
Het zo laten gaan betekent gegarandeerd heel veel onvergiste suikers. Misschien een combi van beide ideeën: 2e (heel licht) bier brouwen zodat het mengsel dan klopt qua teruggerekend begin SG en daarmee de gist op de bodem weer oppeppen (na ervan afhevelen van het zware bier) en daarna in stapjes het zware bier er weer bij als het lichte brouwsel goed gist. Het lichte brouwsel ook goed beluchten en evt wat extra gistvoeding.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2020  15:54 uKlopt, is ook precies mijn ervaring. Maar met roeren ga je niet de alcoholtolerantie zover omhoog brengen hooguit dichter bij het theoretisch maximum uitkomen voordat er an eerder andere dingen fout gaan zoals uitputting.
Het zo laten gaan betekent gegarandeerd heel veel onvergiste suikers. Misschien een combi van beide ideeën: 2e (heel licht) bier brouwen zodat het mengsel dan klopt qua teruggerekend begin SG en daarmee de gist op de bodem weer oppeppen (na ervan afhevelen van het zware bier) en daarna in stapjes het zware bier er weer bij als het lichte brouwsel goed gist. Het lichte brouwsel ook goed beluchten en evt wat extra gistvoeding.
Lijkt me inderdaad het beste om 'normaal' bier te krijgen.
Misschien (als je toch aan het hevelen gaat) een paar flessen bottelen met 15%-bier en CBC-1 bottelgist +bottelsuiker.  Weet je hoe STERK bier smaakt..
Die CBC-1 heb je toch al nodig voor je eindproduct.

Socotra

Heel veel dank allen. Ik zal met mijn brouwmaat overleggen wat we precies gaan doen.

middelaersch

Citaat van: Snelbier op 07-12-2020  16:23 uMisschien (als je toch aan het hevelen gaat) een paar flessen bottelen met 15%-bier en CBC-1 bottelgist +bottelsuiker.  Weet je hoe STERK bier smaakt..

Daar zou ik mee oppassen.

TS meldt dat hij een eind SG van iets van 1.050 heeft. Dus daar zitten dus nog veel vergistbare restsuikers in.
CBC-1 heeft een hoge alcohol tolerantie, dus waar de 'normale' gist het opgeeft, gaat CBC-1 vrolijk verder vergisten. Mogelijk, nou zeg maar waarschijnlijk, resulterend in exploderende flesjes of, minder erg, gushers.

Ik denk dus dat je sowieso dit bier eerst verder moet zien te vergisten voordat je bottelt. Bijvoorbeeld m.b.v. de methode zoals door Hans beschreven.

Socotra

Maar hoeveel licht bier volgens methode Hans, moet je dan toevoegen? Kan misschien ook water koken met wat hop en dat gebruiken om te verdunnen omdat anders de hopsmaak ook veel verdund wordt.
Ik heb het recept van Theo vd Voorde gebruikt dat op de website "twortwat" staat. https://www.twortwat.nl/recepten?id=83
Dat is voor 10L en ik heb het opgeschaald naar 30 liter door te vermenigvuldigen met 3 . Was dat wel goed?
Hoe kan het dat het SG zoveel hoger is dan het te verwachten SG?

Snelbier

Citaat van: middelaersch op 07-12-2020  17:29 u.. TS meldt dat hij een eind SG van iets van 1.050 heeft. Dus daar zitten dus nog veel vergistbare restsuikers in.
CBC-1 heeft een hoge alcohol tolerantie, dus waar de 'normale' gist het opgeeft, gaat CBC-1 vrolijk verder vergisten. Mogelijk, nou zeg maar waarschijnlijk, resulterend in exploderende flesjes of, minder erg, gushers....
CBC-1 vergist alleen simpele suikers, en die zijn waarschijnlijk al opgesnoept door de originele gist. Maar het blijft een gokje. Bottelsuiker blijft nodig met CBC-1, heeft deze nodig voor CO2.
Ander risico is dat de oude gist na bottelen toch langzaam doorgaat en de aanwezige moeilijke suikers vergist, die zijn nog volop aanwezig.
CBC-1 heeft daar als voordeel dat deze andere gisten doodt, dus alleen CBC blijft werkzaam.
Zeker omdat in dit bier veel restsuiker zit én mogelijk oude actieve gist zou ik bottelen met CBC1-killergist (en bottelsuiker), géén andere gist.
Maar het blijft een gokje.  Wil je op safe spelen dan zorg je dat het wort is uitvergist.

hansHalberstadt

Misschien goed om je recept te posten en hoeveel wort je nu ongeveer hebt.
qua verdunnen kun je het makkelijkst rekenen met SG punten en liters, bv
je hebt nu 20 liter sg1150 (150 SG punten) en je wilt naar SG=1080 (80 SG punten) met toevoegen van en wort van SG=1050 (50 SG punten). Dan moet je 46,7 liter wort van 1050 gebruiken.

in bijgaande excel kun je het invullen. groen= invulveld rood =uitkomst.

Snelbier

Citaat van: Socotra op 07-12-2020  18:26 u.. Ik heb het recept van Theo vd Voorde gebruikt dat op de website "twortwat" staat. https://www.twortwat.nl/recepten?id=83
Dat is voor 10L en ik heb het opgeschaald naar 30 liter door te vermenigvuldigen met 3 . Was dat wel goed?
Hoe kan het dat het SG zoveel hoger is dan het te verwachten SG?
Opschalen is inderdaad niets anders dan vermenigvuldigen, dus alles x3.
Recept lijkt niet helemaal duidelijk voor beginners..  Recept is voor 10L bier. Bij maischen en koken raak je vocht kwijt, aan te vullen met ~3L extra water. Totaal water 13 liter.
Waarschijnlijk ben je gewoon met 3x10=30L water gestart en heb je nu 21 liter supersterk bier in plaats van 30L standaard.
Hamvraag dus: Hoeveel zit er in het gistvat?

middelaersch

Als je een recept opschaalt dan is het handig om e.e.a. in BrouwHulp of een ander brouwprogramma in te voeren en door te rekenen. Dan weet je waar je ongeveer uitkomt qua SG, hoeveelheden etc, en kun je dit soort problemen voorkomen.

Socotra

CiteerOpschalen is inderdaad niets anders dan vermenigvuldigen, dus alles x3.
Recept lijkt niet helemaal duidelijk voor beginners..  Recept is voor 10L bier. Bij maischen en koken raak je vocht kwijt, aan te vullen met ~3L extra water. Totaal water 13 liter.
Waarschijnlijk ben je gewoon met 3x10=30L water gestart en heb je nu 21 liter supersterk bier in plaats van 30L standaard.
Hamvraag dus: Hoeveel zit er in het gistvat?

We hebben ca 28 L bier, maischdikte was 2,5L/kg

Socotra

CiteerMisschien goed om je recept te posten en hoeveel wort je nu ongeveer hebt.
qua verdunnen kun je het makkelijkst rekenen met SG punten en liters, bv
je hebt nu 20 liter sg1150 (150 SG punten) en je wilt naar SG=1080 (80 SG punten) met toevoegen van en wort van SG=1050 (50 SG punten). Dan moet je 46,7 liter wort van 1050 gebruiken.

Ik reken met gram suiker per liter is ook ok.

Socotra

hansHalberstadt

Citaat van: Socotra op 07-12-2020  20:30 uIk reken met gram suiker per liter is ook ok.
Maar je vroeg hoe je het bier kunt verdunnen tot het gewenste Sg met verse wort, vandaar dat ik aangeeft hoe je dat kunt berekenen.

middelaersch

Citaat van: Socotra op 07-12-2020  20:36 uhttps://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/f1b5f5403bef8cfd9ea50ed19be8af61.jpg

Dit is het recept

Als ik je recept doorreken kom ik op een begin SG van 1.084. Opgegeven (onderaan) is 1.085, dus dat klopt.

Iets heb je heel anders gedaan. Als je het spoelwater was vergeten had je nu geen 28 liter bier gehad, dus dat is het ook niet.
Een fout gemaakt met mout afwegen misschien?   :nut: :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.