Een drop/samiakachtige smaak in mijn bier

Gestart door JayK, 03-12-2020 15:25 u

Vorige topic - Volgende topic

JayK

Ik heb d S-04 twee keer gebruikt, en in de laatste (een blond) proef ik heel duidelijk een soort drop-salmiak smaak. Aangezien ik redelijk beginnend ben vraag ik me af of dit aan de gist zou kunnen liggen, iemand anders dit ooit gehad? In de andere (een prehopped kit) die ik met deze gemaakt heb heb ik het niet.
Ze zijn inmiddels allebei wel bijna op, dus echt slecht was het nou ook weer niet  ::)

Robert1968

Citaat van: JayK op 03-12-2020  15:25 uIk heb d S-04 twee keer gebruikt, en in de laatste (een blond) proef ik heel duidelijk een soort drop-salmiak smaak. Aangezien ik redelijk beginnend ben vraag ik me af of dit aan de gist zou kunnen liggen, iemand anders dit ooit gehad? In de andere (een prehopped kit) die ik met deze gemaakt heb heb ik het niet.
Ze zijn inmiddels allebei wel bijna op, dus echt slecht was het nou ook weer niet  ::)

Heb je "gewoon" niet een infectie in je bier of gebuik je toevallig chloorhoudend drinkwater of reiningingsmiddelen op basis van chloor? Ik denk dat je het daar eerder moet zoeken.

Jacques

Citaat van: JayK op 03-12-2020  15:25 uIk heb d S-04 twee keer gebruikt, en in de laatste (een blond) proef ik heel duidelijk een soort drop-salmiak smaak. Aangezien ik redelijk beginnend ben vraag ik me af of dit aan de gist zou kunnen liggen, iemand anders dit ooit gehad? In de andere (een prehopped kit) die ik met deze gemaakt heb heb ik het niet.

Wat voor soort bier heb je gebrouwen? Een drop-salmiak smaak kan uit de mout komen.

JayK

Citaat van: Jacques op 03-12-2020  21:25 uWat voor soort bier heb je gebrouwen? Een drop-salmiak smaak kan uit de mout komen.

De mout was viking pilsmout, "viking dark munich" (20 EBC), en vloeibaar coopers light malt extract.

Ik had het Affligem blond recept in gedachte van de Deltabrouwers: https://www.deltabrouwers.nl/wp-content/uploads/2015/12/Recepten.pdf  - en zie nu pas trouwens dat ik toen de "verkeerde" Munich heb besteld. Denk je dat het daaraan ligt?

Het kan natuurlijk ook zijn dat het aan mij ligt en toch niet zo schoon gewerkt heb, of de temperatuur of weet ik veel, maar ben wel benieuwd want dit is een smaak die ik niet echt in bier verwachtte.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

iI vind dat er met extract al eens een drop (licorice) -zouthoudsmaakje- zoethoutsmaakje aan het bier kan hangen, Maar meer als je de donkerder extracten gebruikt.

JayK

Citaat van: MaJa op 04-12-2020  13:34 uIk vind dat er met extract al eens een drop (licorice) -zouthoudsmaakje- zoethoutsmaakje aan het bier kan hangen, Maar meer als je de donkerder extracten gebruikt.

Ja, het is misschien meer zoethout dan salmiak, ik had ook voornamelijk het Engelse woord licorice in mijn hoofd! Deze moutextract heb ik eerder ook gebruikt zonder deze (bij)smaak (te proeven), maar dat geldt ook voor de gist. Ik zal hem vanavond nog eens proeven  :biersmile:

:degroeten:

Jacques

Citaat van: JayK op 04-12-2020  08:57 uDe mout was viking pilsmout, "viking dark munich" (20 EBC), en vloeibaar coopers light malt extract.

Was het blik met moutextract toevallig wat ouder?

JayK

Citaat van: Robert1968 op 03-12-2020  16:32 uHeb je "gewoon" niet een infectie in je bier of gebuik je toevallig chloorhoudend drinkwater of reiningingsmiddelen op basis van chloor? Ik denk dat je het daar eerder moet zoeken.

Behalve deze smaak heb ik verder niks vreemds opgemerkt. Geen chloor, en dat zit hier ook niet in het water. Kan natuurlijk wel iets misgegaan zijn, ben ook maar een mens.

Jacques; Het blik was "vers" van de winkel, maar weet niet hoe lang dat het daar stond, niet over datum in ieder geval. Bedankt ook voor het aanmaken van een nieuwe thread, aangezien het waarschijnlijk dan niet de gist was.

Ik ga voor de zekerheid volgende keren weer voor droog extract (of all-grain  ;D), werkt ook wat fijner vind ik. Bedankt allen voor jullie input!!

Lekkerkerkse brouwer

Ik heb hetzelfde met een Rochefort kloon gebrouwen met Belgian abby II.
Waar ik een zoethout achtige smaak proef, daar proeven anderen chocolade en karamel.
Volgens mij een afwijking in de eigen smaakpapillen...

Jacques

Citaat van: JayK op 04-12-2020  08:57 uDe mout was viking pilsmout, "viking dark munich" (20 EBC), en vloeibaar coopers light malt extract.

Ik had het Affligem blond recept in gedachte van de Deltabrouwers: https://www.deltabrouwers.nl/wp-content/uploads/2015/12/Recepten.pdf  - en zie nu pas trouwens dat ik toen de "verkeerde" Munich heb besteld. Denk je dat het daaraan ligt?

Het kan natuurlijk ook zijn dat het aan mij ligt en toch niet zo schoon gewerkt heb, of de temperatuur of weet ik veel, maar ben wel benieuwd want dit is een smaak die ik niet echt in bier verwachtte.

Zijn er bij jou in de buurt ervaren bierproevers? Zo ja, laat je bier aan hen proeven. Het is gelet op wat je schrijft lastig om op afstand te bepalen wat er precies aan de hand is.

Noordzij_1

Salmiaksmaak heb ik ook eens een keer gehad met een russian imperial stout, echt alsof je je tong in de salmiak poeder steekt.
Schuldige; mijn eigen ongeduld.
Ik had al 10 dagen na bottelen een biertje opengetrokken om te proeven wat het zou worden.
Wat ook zonde is want na een paar maandjes was hij pas op zijn best, en de salmiaksmaak als sneeuw voor de zon verdwenen.

Mocht je willen speuren om een mogelijke dader te vinden hieronder de ingredienten:

#21 RIS #1      

Ingrediënt:                   [Gram]   
Wyeast 1084 (Irish/UK)   smackpack   
Pale 7 EBC                           4000   
Munchener 17 EBC           1180   
Cara 50-70 EBC                   2000   
karamel 120 EBC           1750   
Cara 200 EBC                   636   
Zwarte mout 1400 EBC   500   
Target 12,45%                   40   
Fuggle 5,8%                   65   

Ik heb de S04 een keer of 4 gebruikt, en daar zat bij mij nooit een drop/zoethout of salmiak smaak aan  (Een behoorlijk neutrale gist zelfs, als je het mij vraagt...)

Jacques

Een dropachtige smaak kan een gevolg zijn van het gebruik van donkere mouten (donkerder dan 800 EBC).

Fermentis S-04 geeft een licht fruitige smaak.

JayK

Aaargh, ik heb het nu ook in mijn laatste batch, een BIAB all-grain (pilsener/Saaz, en andere gist ook)  :huilen: . Dus het ligt niet aan de gist, of het moutextract, het zal niet aan de ingrediënten liggen, maar iets in mijn proces. De smaak is wel minder in deze laatste batch, maar de voorgaande (partial mash, BIAB) had het bijvoorbeeld helemaal niet. Ik denk dat het ligt aan dat ik te veel trub (hoe heet dat in het Nederlands?) in mijn gistingsvat heb, want ik heb het niet gehad in de batches met alleen extract. Een ander alternatief zou nog kunnen zijn dat het aan mijn emmer ligt (ooit ook eens wijn in gemaakt), of een infectie met een ander micro organisme dat dan misschien veel in mijn keuken voorkomt, of toch teveel graan-deeltjes bij het koken.
Ik ga een whirlpool paddle aanschaffen en dan zien we of het daaraan heeft kunnen liggen.

Andert

Citaat van: JayK op 04-01-2021  12:41 uAaargh, ik heb het nu ook in mijn laatste batch, een BIAB all-grain (pilsener/Saaz, en andere gist ook)  :huilen: . Dus het ligt niet aan de gist, of het moutextract, het zal niet aan de ingredienten liggen, maar iets in mijn process. De smaak is wel minder in deze laatste batch, maar de voorgaande (partial mash, BIAB) had het bijvoorbeeld helemaal niet. Ik denk dat het ligt aan dat ik te veel trub (hoe heet dat in het Nederlands?) in mijn gistingsvat heb, want ik heb het niet gehad in de batches met alleen extract. Een ander alternatief zou nog kunnen zijn dat het aan mijn emmer ligt (ooit ook eens wijn in gemaakt), of een infectie met een ander micro organisme dat dan misschien veel in mijn keuken voorkomt, of toch teveel graan-deeltjes bij het koken.
Ik ga een whirlpool paddle aanschaffen en dan zien we of het daaraan heeft kunnen liggen.
Het kan ook tussen de oren zitten of een tijdelijke afwijking in je smaakwaarneming zijn. Ik heb ook eens een tijdje gehad dat ik dacht een rare zoetigheid te proeven in elke batch bier die ik brouwde. Door het aan anderen te laten proeven kwam ik erachter dat het bier gewoon goed smaakte en na verloop van tijd proefde ik het zelf ook niet meer.

Jacques

Citaat van: JayK op 04-01-2021  12:41 uAaargh, ik heb het nu ook in mijn laatste batch, een BIAB all-grain (pilsener/Saaz, en andere gist ook)  :huilen: . Dus het ligt niet aan de gist, of het moutextract, het zal niet aan de ingrediënten liggen, maar iets in mijn proces. De smaak is wel minder in deze laatste batch, maar de voorgaande (partial mash, BIAB) had het bijvoorbeeld helemaal niet. Ik denk dat het ligt aan dat ik te veel trub (hoe heet dat in het Nederlands?) in mijn gistingsvat heb, want ik heb het niet gehad in de batches met alleen extract. Een ander alternatief zou nog kunnen zijn dat het aan mijn emmer ligt (ooit ook eens wijn in gemaakt), of een infectie met een ander micro organisme dat dan misschien veel in mijn keuken voorkomt, of toch teveel graan-deeltjes bij het koken.

Zoals ik al eerder in dit topic schreef is het lastig fouten te achterhalen als het bier niet beoordeeld is door een ervaren proever. Je moet namelijk eerst smaken goed kennen voordat je ze kunt herkennen...

Jacques

Citaat van: Andert op 04-01-2021  13:14 uHet kan ook tussen de oren zitten of een tijdelijke afwijking in je smaakwaarneming zijn. Ik heb ook eens een tijdje gehad dat ik dacht een rare zoetigheid te proeven in elke batch bier die ik brouwde. Door het aan anderen te laten proeven kwam ik erachter dat het bier gewoon goed smaakte en na verloop van tijd proefde ik het zelf ook niet meer.

Klopt. Heel wat keren heb ik bieren van beginnende brouwers beoordeeld waar volgens de brouwer een afwijkende smaak in zou zitten. Vaak was dat niet het geval maar was de balans van het bier niet in orde (te bitter, te weinig body, te veel donkere mout om maar een paar voorbeelden te geven). Maar ook bieren waar niets op aan te merken was. De smaakbeleving was alleen anders dan de brouwer voor ogen had.

chthon

Citaat van: JayK op 04-01-2021  12:41 uAaargh, ik heb het nu ook in mijn laatste batch, een BIAB all-grain (pilsener/Saaz, en andere gist ook)  :huilen: . Dus het ligt niet aan de gist, of het moutextract, het zal niet aan de ingrediënten liggen, maar iets in mijn proces. De smaak is wel minder in deze laatste batch, maar de voorgaande (partial mash, BIAB) had het bijvoorbeeld helemaal niet. Ik denk dat het ligt aan dat ik te veel trub (hoe heet dat in het Nederlands?) in mijn gistingsvat heb, want ik heb het niet gehad in de batches met alleen extract. Een ander alternatief zou nog kunnen zijn dat het aan mijn emmer ligt (ooit ook eens wijn in gemaakt), of een infectie met een ander micro organisme dat dan misschien veel in mijn keuken voorkomt, of toch teveel graan-deeltjes bij het koken.

Ik heb sedert vorig jaar een hele reeks recepten gebrouwen, van licht tot zwaar, van blond tot donker, waarbij ik eens gewoon mijn gist rechtstreeks na het koken en koelen bij het wort in mijn kookketel heb gedaan. Daar heb ik nooit een dropsmaak in gehad (behalve bij mijn zwaar donker, maar daar was wel melasse in gedaan). Mijn laatste is een SMaSH tripel, met enkel pilsmout, en Goldings als bitter en smaakhop. Totaal geen bijsmaakjes.

Ik heb wel ooit eens zo'n bijsmaakje gehad in een blond bier, en ik verdacht toen eigenlijk de gebruikte hop, Spalt Select.

Andert

Citaat van: chthon op 04-01-2021  17:18 uIk heb sedert vorig jaar een hele reeks recepten gebrouwen, van licht tot zwaar, van blond tot donker, waarbij ik eens gewoon mijn gist rechtstreeks na het koken en koelen bij het wort in mijn kookketel heb gedaan. Daar heb ik nooit een dropsmaak in gehad (behalve bij mijn zwaar donker, maar daar was wel melasse in gedaan). Mijn laatste is een SMaSH tripel, met enkel pilsmout, en Goldings als bitter en smaakhop. Totaal geen bijsmaakjes.

Ik heb wel ooit eens zo'n bijsmaakje gehad in een blond bier, en ik verdacht toen eigenlijk de gebruikte hop, Spalt Select.
Van honing heb ik het wel eens gehad, zo'n bijsmaakje.

[emoji6]

Jacques

Spalt Select en honing geven geen dropsmaakjes...
Wel kunnen hop en honing een kruidige en harsige smaak geven.

Andert

Citaat van: Jacques op 04-01-2021  20:15 uSpalt Select en honing geven geen dropsmaakjes...
Wel kunnen hop en honing een kruidige en harsige smaak geven.
Honing, Bij-smaakje...

Jacques

Citaat van: Andert op 04-01-2021  20:22 uHoning, bijsmaakje...

Kan komen door kastanjebloesem, maar de meeste honing heeft geen dropachtige smaak...

JeroenP

Zelf brouw ik graag stout en porter met veel donkere mouten (black, carafe, etc.)  i.c.m. MJ M42.
Daar komt dan ook een salmiak-/drop smaak aan.
Ik ben er nog niet achter welke mout in welke hoeveelheid daar verantwoordelijk voor is, zodat ik daarop kan sturen.

Ik herken wat er omschreven wordt, enkel niet bij de genoemde gist of in het type bier.

Wellicht dat vergisting bij een te hoge temperatuur ook een dergelijke smaak kan ontwikkelen  (zal vast al genoemd zijn).

alstro

Ik ben bezig met quadrupel, Nottingham yeast van Lallemand.  Na week hoofdvergisting   Zit het nu in grote flessen voor navergisting, proef ook drop/zoethout , hopelijk trekt het nog weg.

Arthur B

Ik moet zeggen dat het bij mij de laatste tijd niet meer optreedt. Het zou best kunnen dat het verborgen gevolgen waren van het brouwen van donkere / zware bieren (lees: ergens niet goed schoongemaakt), maar zeker weten doe ik het niet...

Vergelijkbare draad: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40227.0;all

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.