Recept Triple-W La Trappe Isid'or Kloon

Gestart door Glasnost, 25-01-2020 13:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Mijn complimenten voor deze receptuur, heb deze inmiddels 10 dagen in het gistvat zitten en zojuist weer even geproefd, erg goed gelukt al zeg ik het zelf! Ook de typische smaak van de La Trappe gist opkweek werpt zeker zijn vruchten af.

De vergisting is vrij snel gegaan, na 7 dagen was deze al uitverigst en nu op de 10e dag van 1070 naar 1,014.
Heb het vergistvat net buiten gezet voor ''cold crash''. De temperatuur is helaas nog aan de hoge kant vannacht (4 graden).
Groet Ruud

Bvk1983

Ik wil het recept binnenkort ook gaan proberen, met opgekweekt gist. Ik heb als test een La Trappe Blond genomen en de ballon blaast netjes op na 2 dagen. Ik zie dat de meeste de Dubbel gebruiken, maakt Blond of Dubbel nog uit voor het opkweken?

En aangezien je niet het exact aantal actieve cellen in het depot weet, hoe bepaal je dan de omvang van de starter?

Hay

Ik heb dit recept gebrouwen met de t-58 gist en die is ook heel lekker geworden.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 01-12-2020  23:06 uIk wil het recept binnenkort ook gaan proberen, met opgekweekt gist. Ik heb als test een La Trappe Blond genomen en de ballon blaast netjes op na 2 dagen. Ik zie dat de meeste de Dubbel gebruiken, maakt Blond of Dubbel nog uit voor het opkweken?

En aangezien je niet het exact aantal actieve cellen in het depot weet, hoe bepaal je dan de omvang van de starter?

Een dubbel of een blond maakt niet uit.

Ook als je een verpakking Wyeast gebruikt weet je niet met hoeveel actieve gistcellen je begint. Dat kan sterk variëren afhankelijk van de leeftijd van de verpakking en de bewaaromstandigheden vanaf de dag dat de verpakking de gistleverancier verlaat.

Vuistregel is dat je met een kleine starter begint van zo'n 50 ml. Als de starter goed actief is vermenigvuldig je hem met een factor 5 tot 10. Vergoot de starter net zo vaak totdat je op zo'n 10% van het volume zit dat je wilt vergisten.
Voorbeeld
starter 50 ml
starter 250 ml
starter 2500 ml
batch 20 tot 25 liter

Bvk1983

Mijn kloon staat inmiddels 10 dagen op 20 graden, vandaag naar 21 en dan dagelijks opbouwen naar 24.  Vervolgens wil ik een dag of 3 coldcrashen. Vandaag even een sample genomen om te proeven en te meten. Smaak is nog erg gistig, qua geur zit hij al erg goed. Ik ben met 1.080 wat te hoog begonnen en zit nu op 1.022 met opgekweekte La Trappe gist. Ik laat hem dus sowieso nog een paar dagen staan, maar is het de verwachting dat ik hier op blijf steken omdat ik ook te hoog begon?

Eric v B

Citaat van: Hay op 02-12-2020  11:12 uIk heb dit recept gebrouwen met de t-58 gist en die is ook heel lekker geworden.
Klopt. Ik heb deze geproefd en hij was inderdaad erg lekker.

wilfred3871

Ook ik heb hem gebrouwen. Ik was toch enigszins verrast door de simpelheid van het recept. Maar wat een lekker bier is het geworden. Een compliment voor de maker van het recept is hier wel op zijn plaats. Eind SG 1017 met S33.

Edwin brouwt

Citaat van: Bvk1983 op 08-01-2021  15:58 uMijn kloon staat inmiddels 10 dagen op 20 graden, vandaag naar 21 en dan dagelijks opbouwen naar 24.  Vervolgens wil ik een dag of 3 coldcrashen. Vandaag even een sample genomen om te proeven en te meten. Smaak is nog erg gistig, qua geur zit hij al erg goed. Ik ben met 1.080 wat te hoog begonnen en zit nu op 1.022 met opgekweekte La Trappe gist. Ik laat hem dus sowieso nog een paar dagen staan, maar is het de verwachting dat ik hier op blijf steken omdat ik ook te hoog begon?


Ik ben begonnen met 1072 en geeindigd op 1015, dat is een vergistingsgraad van 78%.
Jij zit volgens mij nu op 72%, dus hij zou nog iets door kunnen gaan....

Bvk1983

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-01-2021  17:54 uIk ben begonnen met 1072 en geeindigd op 1015, dat is een vergistingsgraad van 78%.
Jij zit volgens mij nu op 72%, dus hij zou nog iets door kunnen gaan....

In hoeveel dagen heb je dat eind SG bereikt? Net nog even gemeten en ik ben nog 2 puntjes gezakt tot 1.020. Zit nu een kleine 2 weken in het vat. Als ik het goed bereken zit ik nu op 75%.

Edwin brouwt

Citaat van: Bvk1983 op 11-01-2021  13:06 uIn hoeveel dagen heb je dat eind SG bereikt? Net nog even gemeten en ik ben nog 2 puntjes gezakt tot 1.020. Zit nu een kleine 2 weken in het vat. Als ik het goed bereken zit ik nu op 75%.


In een dikke week, maar ik meet met een Tilt, dus dat is met een gistkoek er boven op niet superprecies. Ik heb hem in ieder geval 3 weken op het vat gehouden.


Ik zou hem er nog  minstens een week op houden, totdat je SG een paar dagen niet meer daalt...

Bvk1983

Mijn Isid'or heeft 3 weken vergist en zit nu 2 weken op de fles. Net een eerste flesje open getrokken en er blijft een "gistig" smaakje aan zitten. Zo'n smaakje zat ook aan mijn allereerste brouwsel en daar is het nooit weggetrokken. Wat kan daar de reden van zijn?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 01-02-2021  21:28 uMijn Isid'or heeft 3 weken vergist en zit nu 2 weken op de fles. Net een eerste flesje open getrokken en er blijft een "gistig" smaakje aan zitten. Zo'n smaakje zat ook aan mijn allereerste brouwsel en daar is het nooit weggetrokken. Wat kan daar de reden van zijn?

Te veel gist in de fles...

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 01-02-2021  21:56 uTe veel gist in de fles...

Hoe kan ik dat dan voorkomen? Ik gebruik een Fermzilla en heb bij het overhevelen naar het bottelvat de vlinderklep dicht gezet zodat er geen gist mee kon komen. Gist was ook best goed uitgezakt.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 01-02-2021  22:12 uHoe kan ik dat dan voorkomen? Ik gebruik een Fermzilla en heb bij het overhevelen naar het bottelvat de vlinderklep dicht gezet zodat er geen gist mee kon komen. Gist was ook best goed uitgezakt.

Hoe heb je overgeheveld?

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 01-02-2021  22:21 uHoe heb je overgeheveld?

Vlinderklep dicht en daarna met een hevelslang zoveel mogelijk  vanaf net onder het oppervlak overgeheveld naar het bottelvat. De gistkoek zat daardoor "opgesloten" in de opvangbak.

Sjoerd

Zet eens een paar flesjes in de koelkast. Tot vrijdag laten staan. Tegen die tijd is de gist wel goed uitgezakt. Doordat het donker bier is kan je goed zien of je dan een dikke gistlaag hebt, of dat het wel meevalt. Als je vervolgens eerst eens een half glas in schenkt, komt er zeker geen gist mee. Ben wel benieuwd hoe hij dan smaakt

Sjoerd

Ps, 10% cara 120 heeft ook wel een even nodig om wat ronder en minder hard te worden, die nasmaak in de afdronk kan je verwarren met een wat 'gistige' smaak

Bvk1983

Ik ga hem voor de zekerheid nog maar een paar weken laten staan. Ik heb nog wat flessen Voss IPA staan doe ik eerst nog kan opdrinken  :)

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 01-02-2021  22:35 uVlinderklep dicht en daarna met een hevelslang zoveel mogelijk  vanaf net onder het oppervlak overgeheveld naar het bottelvat. De gistkoek zat daardoor "opgesloten" in de opvangbak.

Kennelijk heb je toch te veel gist meegenomen naar je bottelemmer.

Een andere mogelijkheid kan zijn dat het bier te lang op de gist heeft gestaan. Dat de gist zich verzameld in een opvangbak wil niet zeggen dat het bier geen contact heeft met de gist...

Brouwerij KOR

Citaat van: Bvk1983 op 01-02-2021  21:28 uMijn Isid'or heeft 3 weken vergist en zit nu 2 weken op de fles. Net een eerste flesje open getrokken en er blijft een "gistig" smaakje aan zitten. Zo'n smaakje zat ook aan mijn allereerste brouwsel en daar is het nooit weggetrokken. Wat kan daar de reden van zijn?
Ik heb deze receptuur ook aantal keer gebrouwen en ervaar hetzelfde. Heb gemerkt dat de La Trappe gist echt een tijd moet lageren voordat deze gistsmaak wegtrekt. Verbaasde me hoe goed het bier uiteindelijk geworden is.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 02-02-2021  20:27 uEen andere mogelijkheid kan zijn dat het bier te lang op de gist heeft gestaan. Dat de gist zich verzameld in een opvangbak wil niet zeggen dat het bier geen contact heeft met de gist...

Hoi Jacques, heb je een grove indicatie voor 'te lang'? Kan dit verschijnsel zich al voordoen na bijvoorbeeld twee weken?

Jacques

Citaat van: Arthur B op 03-02-2021  09:07 uHoi Jacques, heb je een grove indicatie voor 'te lang'? Kan dit verschijnsel zich al voordoen na bijvoorbeeld twee weken?

Wanneer je last krijgt van autolyse ligt aan de hoeveelheid en de vitaliteit van de geënte gist, het gistras en de temperatuur tijdens de nagisting.
Zelf hanteer ik een periode tussen de 4 en 7 dagen na beëindiging van de vergisting en het bottelen.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 03-02-2021  21:54 uWanneer je last krijgt van autolyse ligt aan de hoeveelheid en de vitaliteit van de geënte gist, het gistras en de temperatuur tijdens de nagisting.
Zelf hanteer ik een periode tussen de 4 en 7 dagen na beëindiging van de vergisting en het bottelen.

Helder! 👍🏼

j.heesters3

Hallo

Ben van plan deze ook een keer te brouwen.  Reeds ingevoerd in BrouwHulp en daar kwam ik uit op een EBC van 30. Op de site van La Trappe staat een EBC van 44. Lijkt me wat donker als ik het bier in het glas zie. Als ik ipv 500 gr lristalsuiker 250 gram gebruik en dat aanvul met donkere kandybrokken van 200 EBC zou dat verschil maken in smaak. Vogens BrouwHulp gaar de kleur dan naar 38 EBC.

Ik hoor het wel

Jos

Hopfenfox

Ik zou me denk ik niet te druk maken om de kleur en meer om de andere eigenschappen. Gezien de reacties hierboven is het recept dik in orde. Ik heb hem zelf een kleine twee weken geleden gebrouwen en staat nog te vergisten. Heeft 10 dagen nodig gehad om van 1071 op 1014 te komen. Nog 24 uur en dan is is drie dagen constant en zet ik hem koud weg, dan ergens volgende week de fles in. Benieuwd of ik ook die gistige smaak ervaar die hiervoor benoemd wordt.

Ik heb het recept in Brewfather gezet en mijn EBC kwam overigens op 25.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.