Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Hoi mede brouwers,Hierbij het recept wat wij als vereniging (Triple-W uit Nijmegen) hebben samengesteld en wat als basis heeft gediend voor plaats 1, 2 en 3. Tevens nog andere plaatsen in de top 10.Het recept is door een gildelid samengesteld en op basis van het eerste proef brouwsel heeft een laatste fine tuning plaats gevonden.Daarna zijn door de vereniging brouwpakketten beschikbaar gesteld aan de leden. Ieder lid heeft zijn eigen brouwwijze erop los gelaten, dus details daarover kunnen wij helaas niet melden.Wat opvallend is: nummer 1 en 3 hebben originele gist opgekweekt van La Trappe, de nummer 2 heeft Fermentis S-33 gebruikt conform opgestelde recept.BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijvingWaardeKenmerkTriple-WNaam receptLa Trappe Isid'or KloonBrouwdatumOnbekendVolume20,0 lBegin SG1,074 SGBerekende kleur29 EBCBerekende bitterheid30 IBUBrouwzaalrendement75,0 %Kooktijd75 min.Vergistbare ingrediëntenHoeveelheidNaamMouterijKleur%4,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,3 %0,750 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC11,7 %0,650 kgCara 120Dingemans120 EBC10,2 %0,500 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,8 %MaischschemaOmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikteBeta-amylaserust62,0 °C1 min.35 min.3,4 l/kgAlfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.3,4 l/kgUitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kgHopHoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU22,0 gPerlepellets6,2%75 min.21,3 IBU22,0 gPerlepellets6,2%20 min.6,7 IBU22,0 gSaazpellets3,0%10 min.1,9 IBUGistHoeveelheidNaamType1,5 LOpkweek uit La Trappe Isid'orbovengist11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Die van mij met S33 vond ik ook aan de zoete kant.
Wil ik zeker ook proberen. De suiker, is die toegevoegd bij einde koken of na de hoofdvergisting?
Hulde voor de maker(s) van deze kloon . Ik heb een licht aangepaste variant (met deels ook bruine suiker en Lallemand Abbaye gist) hiervan gebruikt en kon deze nauwelijks van het origineel onderscheiden!
Als we de biertypengids erbij houden, over welk type hebben we het hier dan?
Die 500 gram kun je een paar minuten voor het einde van het koken toevoegen, of na de hoofdvergisting. Zou zelf bij dit bier voor +/- 5 gram per liter gaan, maar weet niet wat ze gebruikt hebben. Zal vast iemand van Tripel-W op terugkomen.V.w.b. biertypengids: Wellicht een dubbel?
Als ik Lallemand Abbaye in Brewfather gebruik schiet de ABV door naar 8.7% bij een eind SG van 1009. Is dat niet veel te droog voor een Isid'or?
Volgens de website van L Ttrappe heeft het een EBC van 44, daar kom je met deze receptuur niet aan.Hebben jullie kleurverschil voor lief genomen of is er nog bijgekleurd?Groet Ruud
Volgens de website van Latrappe heeft het een EBC van 44, daar kom je met deze receptuur niet aan.Hebben jullie kleurverschil voor lief genomen of is er nog bijgekleurd?Groet Ruud
Mijn recept kwam tot 23 EBC en dat lijkt verdacht veel op de echte Isisd'or (hier nog zonder koolzuur, links)
Mooi recept! Heb dit recept nu 2 x gebrouwen in kleine batch (5 liter). Een keer met S-33, een keer met Safale B-256 (Abbaye). Ben heel benieuwd naar het verschil!