Recept Triple-W La Trappe Isid'or Kloon

Gestart door Glasnost, 25-01-2020 13:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Glasnost

Dit is een afgesplitst topic omdat het board Bewezen recepten een eregalerij is.



Citaat van: Bruxiee op 21-08-2019  20:45 uHoi mede brouwers,

Hierbij het recept wat wij als vereniging (Triple-W uit Nijmegen) hebben samengesteld en wat als basis heeft gediend voor plaats 1, 2 en 3. Tevens nog andere plaatsen in de top 10.

Het recept is door een gildelid samengesteld en op basis van het eerste proef brouwsel heeft een laatste fine tuning plaats gevonden.
Daarna zijn door de vereniging brouwpakketten beschikbaar gesteld aan de leden. Ieder lid heeft zijn eigen brouwwijze erop los gelaten, dus details daarover kunnen wij helaas niet melden.

Wat opvallend is: nummer 1 en 3 hebben originele gist opgekweekt van La Trappe, de nummer 2 heeft Fermentis S-33 gebruikt conform opgestelde recept.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkTriple-W
Naam receptLa Trappe Isid'or Kloon
BrouwdatumOnbekend
Volume20,0 l
Begin SG1,074 SG
Berekende kleur29 EBC
Berekende bitterheid30 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,3 %
0,750 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC11,7 %
0,650 kgCara 120Dingemans120 EBC10,2 %
0,500 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.35 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,0 gPerlepellets6,2%75 min.21,3 IBU
22,0 gPerlepellets6,2%20 min.6,7 IBU
22,0 gSaazpellets3,0%10 min.1,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 LOpkweek uit La Trappe Isid'orbovengist
11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist


Hulde voor de maker(s) van deze kloon :groots: :proost:. Ik heb een licht aangepaste variant (met deels ook bruine suiker en Lallemand Abbaye gist) hiervan gebruikt en kon deze nauwelijks van het origineel onderscheiden!

Rob Q

Wil ik zeker ook proberen.

De suiker, is die toegevoegd bij einde koken of na de hoofdvergisting?

Markie Mark

Dank voor het delen van dit recept en de processtappen. Isid'or is een bier welke ik zeer goed kan waarderen. Ik heb afgelopen jaar eind oktober dit bier nagebrouwen met de S-33 maar ik vind die te zoet geworden en de karakteristieke smaak van de Isid'or missen. Nadat mijn meibock op de fles zit en er weer ruimte is in mijn vergistingskast wil ik een herkansing met opgekweekte La Trappe gist gaan inzetten. Kijken of ik daarmee toch wat dichter in de buurt kom.

SVB

Die van mij met S33 vond ik ook aan de zoete kant.

Batavier

Citaat van: SVB op 27-01-2020  12:39 uDie van mij met S33 vond ik ook aan de zoete kant.

Het eind sg van de Isido'r is 1016. Daar kom je met S33 meestal niet aan.

Eddiek87

Heb deze ook gebrouwen. SG bleef steken op 1022. Iets aan de zoete  kant, maar verder prima gelukt.

Batavier

Citaat van: Rob Q op 25-01-2020  14:49 uWil ik zeker ook proberen.

De suiker, is die toegevoegd bij einde koken of na de hoofdvergisting?

Maakt niet uit. De voorkeur gaat uit na de hoofdvergisting. Dit kan een gestokte vergisting voorkomen

Rob Q


Markie Mark

Met de S-33 heb ik het inderdaad niet verder weten te schoppen dan 1021. Ben zeer benieuwd hoe e.e.a. uit zal pakken qua vergistingsgraad, smaakprofiel en geurbeleving met de La Trappe. Een mooie test om de kennis weer mee te verbreden.

wilfred3871

Als we de biertypengids erbij houden, over welk type hebben we het hier dan ?

Rik85

Goedemorgen,

Wanneer voeg je de 500 gram kristalsuiker toe? En hoeveel gram per liter gebruik je voor de hergisting op de fles?

Alvast bedankt!

tdp

Die 500 gram kun je een paar minuten voor het einde van het koken toevoegen, of na de hoofdvergisting.

Zou zelf bij dit bier voor +/- 5 gram per liter gaan, maar weet niet wat ze gebruikt hebben. Zal vast iemand van Tripel-W op terugkomen.

V.w.b. biertypengids: Wellicht een dubbel?

MrHaroldA

Citaat van: Glasnost op 25-01-2020  13:14 uHulde voor de maker(s) van deze kloon :groots: :proost:. Ik heb een licht aangepaste variant (met deels ook bruine suiker en Lallemand Abbaye gist) hiervan gebruikt en kon deze nauwelijks van het origineel onderscheiden!

Als ik Lallemand Abbaye in Brewfather gebruik schiet de ABV door naar 8.7% bij een eind SG van 1009. Is dat niet veel te droog voor een Isid'or?

Batavier

Citaat van: wilfred3871 op 13-03-2020  01:28 uAls we de biertypengids erbij houden, over welk type hebben we het hier dan?
Dit is een bier dat niet binnen een biertype valt.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 19-03-2020  13:45 uDie 500 gram kun je een paar minuten voor het einde van het koken toevoegen, of na de hoofdvergisting.

Zou zelf bij dit bier voor +/- 5 gram per liter gaan, maar weet niet wat ze gebruikt hebben. Zal vast iemand van Tripel-W op terugkomen.

V.w.b. biertypengids: Wellicht een dubbel?
Ik heb 7 gram bottelsuiker per liter gebruikt en dat gaf volgens het keuringsformulier om het ONK een correcte hoeveelheid koolzuur. Maar je jou eigenlijk de druk op een fles uit de winkel moeten meten. Ik heb nog even teruggezocht of ik dat gedaan had, maar kon het niet meer vinden.

Batavier

Citaat van: MrHaroldA op 25-09-2020  22:50 uAls ik Lallemand Abbaye in Brewfather gebruik schiet de ABV door naar 8.7% bij een eind SG van 1009. Is dat niet veel te droog voor een Isid'or?

Dat klopt. De Isodor zit rond 1014.

wilfred3871

Ik heb dit bier gebrouwen, gewoon met de S33. Bier is erg goed gelukt al zeg ik het zelf. Voor herhaling vatbaar in ieder geval.

Edwin brouwt

Die van mij staat nu te vergisten, met opgekweekte La Trappe (dubbel) gist. Ruikt al  heel lekker in de vergistingskast :-)

Sjoerd

Heb hem ook met de S-33 vergist. Wel met een wat hoger begin SG (1082). Goed gelukt. Vond hem een stuk beter dan het origineel, veel meer smaak, vergist op 20 graden.

Brouwerij KOR

Volgens de website van Latrappe heeft het een EBC van 44, daar kom je met deze receptuur niet aan.
Hebben jullie kleurverschil voor lief genomen of is er nog bijgekleurd?

Groet Ruud

Jacques

Citaat van: Rootsman op 08-11-2020  18:34 uVolgens de website van L Ttrappe heeft het een EBC van 44, daar kom je met deze receptuur niet aan.
Hebben jullie kleurverschil voor lief genomen of is er nog bijgekleurd?

Groet Ruud

De kleur van een bier wordt bepaald door meerdere factoren. Naast de gebruikte mouten zijn ook de kookduur, de snelheid van koelen en de mate van oxidatie van belang, net als de gebruikte gist. Al dit soort zaken worden niet meegenomen in de kleurberekeningen van brouwsoftware...

Anders gezegd: de berekende waarde is een indicatie, hoewel de werkelijke waarde toch wel vaak in de buurt ligt van de werkelijke waarde. Een en ander afhankelijk van de gebruikte formule en kleurrange van het bier.

Edwin brouwt

Citaat van: Rootsman op 08-11-2020  18:34 uVolgens de website van Latrappe heeft het een EBC van 44, daar kom je met deze receptuur niet aan.
Hebben jullie kleurverschil voor lief genomen of is er nog bijgekleurd?

Groet Ruud


Mijn recept kwam tot 23 EBC en dat lijkt verdacht veel op de echte Isisd'or :)    (hier nog zonder koolzuur, links)








Brouwerij KOR

Citaat van: EdwinBrouwt op 17-11-2020  14:04 uMijn recept kwam tot 23 EBC en dat lijkt verdacht veel op de echte Isisd'or :)    (hier nog zonder koolzuur, links)



Ziet er goed uit! Heb mijn latrappe gist opgekweekt en ga dit weekend brouwen :)

kooijtje

Mooi recept! Heb dit recept nu 2 x gebrouwen in kleine batch (5 liter). Een keer met S-33, een keer met Safale B-256 (Abbaye). Ben heel benieuwd naar het verschil!

Jacques

Citaat van: kooijtje op 23-11-2020  15:53 uMooi recept! Heb dit recept nu 2 x gebrouwen in kleine batch (5 liter). Een keer met S-33, een keer met Safale B-256 (Abbaye). Ben heel benieuwd naar het verschil!

Graag een apart topic aanmaken als je de resultaten gaat posten met daarbij een verwijzing naar dit topic.

De reden van dit verzoek is dat het board Bewezen recepten een eregalerij is voor recepten die in de prijzen zijn gevallen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.