Discussie over hop creep

Gestart door HermanH, 23-12-2019 17:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2021  22:13 uDan is dat dus wat we moeten achterhalen:
1) hoeveel temperatuur stress kun je accepteren voordat je een smaakverschil kunt waarnemen (waarbij je er voor zorgt dat er niets kan verdampen) en
2) hoeveel temperatuurstress heb je nodig om hopcreep te voorkomen
als 1 en 2 elkaar overlappen dan is er dus een praktische oplossing om hopcreep te voorkomen. 
Als hopcreep een probleem is dan had ik verwacht dat dat proefje allang was uitgevoerd, dus de resultaten beschikbaar.

Het gaat niet zo zeer om het verdampen van aromastoffen...
Chemische stoffen hebben een structuur die verandert door hitte. Denk bijvoorbeeld aan het isomeriseren van hopbitterstoffen en het degenereren van eiwitten. Hitte maakt ook dat chemische reacties sneller verlopen. Een deksel op een pot is niet voldoende om te zorgen dat er geen smaakverandering is. Dat zie bijvoorbeeld ook bij het pasteuriseren van melk...

En hopcreep is wel degelijk een probleem... Eerder is in dit topic vermeld dat Verdant 5 batches moest terugroepen in verband met hopcreep. Zelf heb ik er ook vaak last van. Ik laat het bier langer staan en gebruik minder bottelsuiker. Maar soms gaat het wel eens mis en moet het bier flink gekoeld worden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-06-2021  22:06 uChemische stoffen hebben een structuur die verandert door hitte.

En hopcreep is wel degelijk een probleem...
Dus het is een probleem (was ik al mee eens) en er treden chemische veranderingen op door hitte (dat was ook bekend). Maar dan weten we nog seeds niet hoe die effecten de smaak van koudhop beinvloeden en of de stoffen die bij die smaak een rol spelen echt chemisch veranderen bij een korte pasteurisatiestap. Dus wat is je conclusie hier, immers je kon er geen onderzoeksresultaten van vinden?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-06-2021  08:53 uDus het is een probleem (was ik al mee eens) en er treden chemische veranderingen op door hitte (dat was ook bekend). Maar dan weten we nog seeds niet hoe die effecten de smaak van koudhop beinvloeden en of de stoffen die bij die smaak een rol spelen echt chemisch veranderen bij een korte pasteurisatiestap. Dus wat is je conclusie hier, immers je kon er geen onderzoeksresultaten van vinden?

Ik kan geen andere onderzoekresultaten vinden buiten mijn eigen bevindingen bij mijn tests.
Bij mijn tests heb ik geconstateerd dat het hoparoma aanzienlijk minder is wanneer je hop overgiet met heet water.

Jacques


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.