Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weizen naar voorbeeld van de Ayinger Brauweizen  (gelezen 19201 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Weizen naar voorbeeld van de Ayinger Brauweizen
« Reactie #100 Gepost op: 02-02-2021 22:53 u »
Hi allemaal,

Ik heb de gist Bulldog B49 Bavarian Wheat Biergist 10 gram gekocht.
Hebben jullie enig idee hoeveel gram ik nou aan een brouwsel van 35 liter moet toevoegen?
Gewoon 1 zakje van 10 g?

Het begin SG van het wort is minstens even belangrijk als het volume. De meesten van ons brouwen bier met een begin SG hoger dan 1050. Dit betekent dat je altijd te weinig gist hebt.

Tip: gebruik brouwsoftware of zoek op het internet naar "yeast pitching calculator".

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline FransHilly

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #101 Gepost op: 02-02-2021 22:56 u »
Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt zul je het antwoord vinden. Ik zal alvast verklappen dat 1 zakje veel te weinig is, wat je start SG ook is.

Hier kun je ook al een hint vinden:
https://www.braumarkt.com/bulldog-b49-bavarian-wheat-10-g

Ik las eerder in dit topic dat je minder gist moet gebruiken bij weizen dan gemiddeld, vandaar de checkvraag
En tja de zoekfunctie... de ervaring leert dat je sneller een antwoord krijgt door het te vragen en dat wordt wederom bevestigd. Bedankt voor het antwoord! ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #102 Gepost op: 03-02-2021 21:42 u »
... de ervaring leert dat je sneller een antwoord krijgt door het te vragen en dat wordt wederom bevestigd. Bedankt voor het antwoord! ;)

Toch is het aan te raden om de zoekfunctie te gebruiken. Elke keer dezelfde vragen moeten beantwoorden komt de bereidheid om antwoorden te geven niet ten goede...
Bijkomend voordeel is dat je vaak meer leert.

Tags: