Rum-infused BarleyWine Saison

Gestart door Robert1968, 28-11-2020 18:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert1968

Momenteel staat een Donkere Barley Wine (recept) te gisten met een Saison gist (MJ 29).

Het idee om het bier te infusen met Rum. Ik kreeg bij de lokale slijter 1 liter Captain Morgan Original Spiced Gold rum kado als ik hem een paar flesjes van het eindresultaat zou bezorgen (goede deal lijkt me).

Als ik de rum ruik en proef is die naast kruidig ook zoet. Vreend genoeg wordt er op internet aangegeven dat er maar 1.2 g koolhydraten (suikers) per 100 ml rum inzit. Opmerkelijk gezien de zoete smaak van de rum of zijn het soms zoetstoffen die worden gebruikt? :weetniet:

https://www.nutracheck.co.uk/CaloriesIn/Product/37/Captain+Morgan+Original+Spiced+Gold+70cl

De vraag is nu op welke moment het bier te infusen:
- tijdens bottelen is het gemakkelijkste maar moet de rum geen vergistbare suikers bevatten (of je moet er rekening mee houden)
- tijdens einde gisting met als voordeel dat de vergistbare suikers nog worden omgezet maar wordt een deel van de rum weggegooid door bierverlies in het gistvat.

Jullie ervaringen/suggesties graag.

wernerthefox

Zou hem toevoegen nadat de meest heftige vergisting is afgelopen, na een weekje of zo. Die M29 ijlt wel een door, tijd genoeg om eventuele restsuikers te vergisten. Heb trouwens 1 keer een rum-bier gehad, denk dat de smaak gemakkelijk kan overheersen.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 28-11-2020  18:27 uAls ik de rum ruik en proef is die naast kruidig ook zoet. Vreend genoeg wordt er op internet aangegeven dat er maar 1.2 g koolhydraten (suikers) per 100 ml rum inzit. Opmerkelijk gezien de zoete smaak van de rum of zijn het soms zoetstoffen die worden gebruikt? :weetniet:

Alcohol geeft een zoetige indruk. In combinatie met 1.2% suiker zorgt dat voor een zoete smaak.
Je kunt dit uittesten met wodka waar je suiker aan toevoegt.

beermenke

Als je de mogelijkheid hebt om de batch te splitsen dan ging ik voor einde gisting en bij het bottelen. Als er dan al verschil is dan weet je wel welke je prefereert.
Succes

Robert1968

Bedankt voor jullie reacties.

Ik neem het zekere voor het onzekere en zal de rum toevoegen einde hoofgisting. Eventuele vergistbare suikers in de rum worden dan nog vergist.

De stappen:
1. Ik ben begonnen met een wort met een relatief laag SG van 1072 zonder nog toevoeging van suiker (je weet nooit hoe ver de Saison gist doorgist)
2. Ik voeg zonodig einde hoofdgisting een kleine hoeveelheid suiker toe om het alcoholgehalte op te krikken naar circa 9-10%
3. Ik voeg einde gisting een hoeveelheid rum toe (de juiste hoeveelheid te bepalen door eerst aan een kleine hoeveelheid bier verschillende hoeveelheden rum toe te voegen)
4. Ik meet het SG einde gisting om voeg zonodig wederom suiker toe om op circa 12-13% alcohol uit te komen.
5. Bottelgist gebruiken voor hergisting op de fles met suiker.

Ik denk erover de batch te splitsen na stap 2, om twee zware bieren te verkrijgen; één zonder rum en één met rum.

Bedankt zover.

edensan

Gist 'overlijdt' bij hoge alcohol % 12 max volgens mij of je moet Fermentis ha gebruiken. Dus je moet alcohol gewichten gaan omreken die optellen en weer omzetten in %  dat kan niet hoger zijn dan 12 % anders geen hergisting op de fles. Volgens mij..  ::)

Robert1968

De Mangrove Jack M29 Saison gist zou tot circa 14 vol.% moeten kunnen doorgisten volgens de specificaties. Dat is een van de redenen dat ik hem voor dit bier heb gebruikt.
Als bottelgist gebruik ik voor zware bieren altijd de Fermentis F2 gist, die kan ook een zeer hoog alcoholgehalte aan.

Wel wissel ik stap 2 en 3 om in mijn vorige post.  Het bier is nu bijna uitvergist en ik zal monsters aftappen waaraan ik verschillende hoeveelheden rum toevoeg. Met een hydrometer meet ik het SG en daarmee kan ik het alcoholgehalte berekenen van het bijna uitvergiste bier zonder rum.

Op basis van de rum dosering die ik tijdens testen optimaal vind, kan ik uitrekenen hoeveel alcohol er via de rum (35 vol.%) wordt ingebracht aan 20 liter vergistend bier.  Ik voeg de totale berekende hoeveelheid rum in delen toe om een te grote abrupte toename in alcohol te voorkomen.

Zo nodig voeg ik nog suiker toe om op circa 12-13 vol% uit te komen, rekening houdend met 0.3-0.4 vol,% alcoholtoename door hergisting op de fles.

Moet zo lukken lijkt me.

edensan

Lijkt mij ook!

En lijkt me verrekte lekker biertie..  ;)

Robert1968

Ik denk het ook. Aan de rum zal het niet liggen, die ruikt en smaakt erg goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.