Lageren in vat of fles

Gestart door LAM, 28-11-2020 16:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LAM

Beste medebrouwers,
Na het overhevelen na de hoofdvergisting van mijn blond biertje heb ik het vat gelagerd. Het staat nu rustig op een graad of 15 te relaxen. Dit doe ik eigenlijk vooral om het bier mooi helder te maken. Volgens het recept moet dit 2 weken. Daarna op fles en dan uiteraard nog even laten staan. Na een aardige tijd ligt er toch altijd nog een laagje drab op de bodem van de fles. Kan ik dit nog meer verminderen door het nog langer te laten lageren op vat? Of is 2 weken de max?

Mvg LAM

PP

Als je zeker weet dat het bier is uitgegist plaats het vat dan op een koele plek (3-8 C).
Het klaren zal snel verlopen; 2 weken is prima.

Groet, Paul

Jacques

Citaat van: LAM op 28-11-2020  16:55 uBeste medebrouwers,
Na het overhevelen na de hoofdvergisting van mijn blond biertje heb ik het vat gelagerd. Het staat nu rustig op een graad of 15 te relaxen. Dit doe ik eigenlijk vooral om het bier mooi helder te maken. Volgens het recept moet dit 2 weken. Daarna op fles en dan uiteraard nog even laten staan. Na een aardige tijd ligt er toch altijd nog een laagje drab op de bodem van de fles. Kan ik dit nog meer verminderen door het nog langer te laten lageren op vat? Of is 2 weken de max?

Mvg LAM

Langer laten staan kan, maar kan leiden tot autolyse... Sommige gisten zijn daar gevoeliger voor dan andere.
Je kunt de hoeveelheid drab beperken door zo min mogelijk gistdepot over te hevelen naar een bottelemmer.
Als je kort nadat het bier uitgegist is bottel heb je geen bottelgist nodig. Wanneer je langer wacht met bottelen is dat wel gewenst. Houd de hoeveelheid bottelgist beperkt (0,02 tot 0,07 g per liter).

Bierbrouwen is altijd weer zoeken naar het juiste compromis...

LAM

Citaat van: Jacques op 28-11-2020  22:38 uLanger laten staan kan, maar kan leiden tot autolyse... Sommige gisten zijn daar gevoeliger voor dan andere.
Je kunt de hoeveelheid drab beperken door zo min mogelijk gistdepot over te hevelen naar een bottelemmer.
Als je kort nadat het bier uitgegist is bottel heb je geen bottelgist nodig. Wanneer je langer wacht met bottelen is dat wel gewenst. Houd de hoeveelheid bottelgist beperkt (0,02 tot 0,07 g per liter).

Bierbrouwen is altijd weer zoeken naar het juiste compromis...
Maar als je kort nadat het bier is uitgegist het bier bottelt gaat er toch júist best wat drab mee? De vaste deeltjes die dqn nog in het bier rond dwarrelen zijn dan namelijk nog niet volledig bezonken en zullen dit in de fles doen toch?

Sjoerd

Ik hevel niet meer, laat hem goed uitgisten in gistvat en bottel dan meestal na 3 weken met gebruik van bottelemmer. Ik zet het vat een beetje schuin en zorg ervoor dat mijn droesemkop van de hevel achterin zit zodat ik er zoveel mogelijk uit kan halen. Als hij gist mee gaat trekken stop ik acuut met hevelen. Gebruik wel gewoon bottelsuiker, meestal 7-9 g/l

lier

Citaat van: Jacques op 28-11-2020  22:38 uLanger laten staan kan, maar kan leiden tot autolyse... Sommige gisten zijn daar gevoeliger voor dan andere.
Je kunt de hoeveelheid drab beperken door zo min mogelijk gistdepot over te hevelen naar een bottelemmer.
Als je kort nadat het bier uitgegist is bottel heb je geen bottelsuiker nodig. Wanneer je langer wacht met bottelen is dat wel gewenst. Houd de hoeveelheid bottelgist beperkt (0,02 tot 0,07 g per liter).

Bierbrouwen is altijd weer zoeken naar het juiste compromis...

Jaques bedoeld hier geen bottelsuiker maar bottelgist, bottelsuiker blijft wel nodig

Jacques

Citaat van: LAM op 29-11-2020  02:38 uMaar als je kort nadat het bier is uitgegist het bier bottelt gaat er toch júist best wat drab mee? De vaste deeltjes die dan nog in het bier rond dwarrelen zijn dan namelijk nog niet volledig bezonken en zullen dit in de fles doen toch?

Dat ligt er een beetje aan.
Bij een goed flocculerende gist wordt het bier snel helder. Wanneer de gist niet goed flocculeert duurt het helder worden langer. Het snel flocculeren van je gist kun je bevorderen calciumzouten toe te voegen.
Het snel uitvlokken van eiwitten bevorder je door intensief te koken en te zorgen voor een goede pH-waarde tijdens het koken (zo rond de 5,1).
Je bier hoeft niet kraakhelder te zijn voordat je bottel, een beetje gist meenemen zorgt er voor een snellere hergisting. Als het bier kraakhelder is zul je bottelgist moeten toevoegen.

Je moet dus meerdere dingen in de gaten houden, dat maakt dat het brouwen van een goed bier een complexe aangelegenheid is.

Jacques

Citaat van: lier op 29-11-2020  10:05 uJaques bedoeld hier geen bottelsuiker maar bottelgist, bottelsuiker blijft wel nodig

Klopt. Ik heb mijn reactie aangepast.

Takkie83

Citaat van: LAM op 28-11-2020  16:55 uBeste medebrouwers,
Na het overhevelen na de hoofdvergisting van mijn blond biertje heb ik het vat gelagerd. Het staat nu rustig op een graad of 15 te relaxen. Dit doe ik eigenlijk vooral om het bier mooi helder te maken. Volgens het recept moet dit 2 weken. Daarna op fles en dan uiteraard nog even laten staan. Na een aardige tijd ligt er toch altijd nog een laagje drab op de bodem van de fles. Kan ik dit nog meer verminderen door het nog langer te laten lageren op vat? Of is 2 weken de max?

Mvg LAM

De meeste van mijn bovengistende bieren laat ik tegenwoordig standaard drie weken staan om er zeker van te zijn dat ze goed uitgisten en de gist ook voldoende tijd krijgt om neer te slaan, uitzonderingen (diastaticus gisten) daargelaten. Als je daarna bottelt is er nog voldoende actieve gist in je jongbier aanwezig voor de hergisting. Als je wilt dat zowel de nagisting als de hergisting goed verlopen en niet langer duren dan nodig, hou dan gewoon de temperatuur van je hoofdvergisting aan. Het nut van dat op lagere temperatuur na- en/of hergisten heb ik nooit begrepen. Om dus antwoord te geven op je topicvraag; koud lageren pas doen als je hergisting op fles voltooid is. Dan pas heeft de temperatuurverlaging nut in het kader van verlengen van de houdbaarheid van je bier.

Koud lageren ná de nagisting in het vat (coldcrashen) zou wel een gunstig effect hebben op de helderheid van je bier. Maar volgens mij zijn de meningen daarover verdeeld. En als je dan alsnog weer bottelgist toevoegt begin je feitelijk weer opnieuw.

Succes!  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.