Verkeerde hoeveeheid water toegevoegd

Gestart door Nick bal, 28-11-2020 10:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nick bal

Hallo allemaal, ik ben sinds kort gestart met een brewkit in de hoop een goed biertje te brouwen.
Ik heb volgens mij een stomme fout gemaakt,
Ik brouw met een blik, " strong blond" ik heb in het proces totaal 5 liter water toegevoegd echter kom ik er achter dat dit 9 liter had moeten zijn (inclusief omspoel water en water voor je suiker enz. )

Kan ik nu mijn bier weggooien, of kan ik water nog toevoegen, of heb ik gewoon heel sterk bier straks?

Het bier heb ik twee en een halve week geleden weggezet en het waterslot is nog behoorlijk actief,
Verder zou de start sg 1075 zijn en zit nu op 1040. Verwachte sg is 1012.

Helaas kon ik nergens een topic vinden waarbij mensen dezelfde fout hebben gemaakt, ik hoor het graag!!

William

Welk startsg had je nu?
Aangezien de gist actief zal alles wel goed gaan. Je kunt eventueel later nog extra water toevoegen.

Te weinig water is beter dan teveel😉

Snelbier

Citaat van: William op 28-11-2020  10:48 uWelk startsg had je nu?
Aangezien de gist actief zal alles wel goed gaan. Je kunt eventueel later nog extra water toevoegen.
Te weinig water is beter dan teveel😉
Door hoger SG nu wél een risico dat gist tegen haar alcohol-tolerantie aankomt en alsnog staakt voordat alle suikers zijn omgezet.
Ik kom met een grove berekening nu op 14% alcohol voor dit bier.  Weinig gisten die dat zullen trekken. En drinkers ook  >:D
volgens deze link https://www.brouwland.com/en/Brewferm-new-beer-kits-faq is de gist vergelijkbaar met Fermentis-US05 die tot ~11% alcohol gaat.
Ik zou zelf toch een 3 liter water toevoegen om in de buurt te komen van het 'origineel'.
Met 1,5 L extra water kom je in de buurt van 11% alcohol, wordt het een BarleyWine of zo. En maak je het de gist wat makkelijker.
Succes, Snelbier

Nick bal

 Bedankt! Ik heb inmiddels de emmer even opengemaakt en de aclohol sloeg zo ongeveer op mijn longen 😂. Ik heb 3 litertjes water toegevoegd. Na 5 minuten  was het waterslot alweer actief dus vermoed dat het wel goed gaat. En hopelijk heb ik het niet verpest nu.

Over een dag of twee maar weer even meten.

Snelbier

Door verdunning met water is je SG nu ook al gedaald.  En komt ook wat CO2 vrij, geeft even extra bubbels.
Houd er rekening mee dat de laatste SG-puntjes minder snel dalen, dus niet te veel meten. En niet te snel bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.