Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: NEIPA poging  (gelezen 14022 keer)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Land: nl
  • Ik hou van blond
Re: NEIPA poging
« Reactie #125 Gepost op: 17-01-2021 22:03 u »
Ziet er wel mooi uit, maar jammer dat hij helemaal helder geworden is.
Enig idee waarom? je had er Havervlokken inzitten toch? evt niet genoeg of is het toch de combi van Haver en Tarwe wat dit als effect geeft?

Ik heb er alleen havervlokken in gedaan naast pale en pilsmout. Geen eiwitrust, S-33 en een goeie koudhopgift op dag 1 van de vergisting. Dus zeg jij het maar  :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #126 Gepost op: 18-01-2021 13:16 u »
Ik heb er alleen havervlokken in gedaan naast pale en pilsmout. Geen eiwitrust, S-33 en een goeie koudhopgift op dag 1 van de vergisting. Dus zeg jij het maar  :weetniet:

Ik zou gokken dat het de gist is. Ik heb wel eens blond bier gebrouwen met S-33 en dat werd ook mooi helder na een maandje (en daar was het de bedoeling). Er wordt altijd veel geschreven over dat havervlokken en de vroege dryhop voor al die haze zou zorgen, maar ik vermoed stiekem dat het toch ook vooral aan de gist ligt. Verdant IPA of London Ale III en vergelijkbare gisten zijn na weken in de koelkast nog niet helder, en anders klotsen ze wel weer mee omhoog bij het inschenken waardoor het in je glas nog steeds troebel is.

Als je echt zonder oxidatie wilt bottelen heb je misschien zoiets nodig.

Hiermee kun je volledig zuurstofloos afvullen inderdaad, maar vereist ook CO2 en een fust om vanuit af te vullen. Je hebt tegendrukvullers die met dit principe werken ook in wat goedkopere varianten bij de verschillende brouwwinkels (en op AliExpress).

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #127 Gepost op: 18-01-2021 21:12 u »
Ik zou gokken dat het de gist is. Ik heb wel eens blond bier gebrouwen met S-33 en dat werd ook mooi helder na een maandje (en daar was het de bedoeling). Er wordt altijd veel geschreven over dat havervlokken en de vroege dryhop voor al die haze zou zorgen, maar ik vermoed stiekem dat het toch ook vooral aan de gist ligt. Verdant IPA of London Ale III en vergelijkbare gisten zijn na weken in de koelkast nog niet helder, en anders klotsen ze wel weer mee omhoog bij het inschenken waardoor het in je glas nog steeds troebel is

Ik denk het ook ja. Die haver en vroege dryhop hebben bij mij in ieder geval helemaal niets aan troebelheid opgeleverd. Maar als ik het flesje helemaal leeg kiep komt het goed hoor  :nut:

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #128 Gepost op: 19-01-2021 20:18 u »
Ook ik ben me aan het verdiepen in het brouwen van een NEIPA, hot topic ook hier op het forum blijkt wel!
Ik heb vandaag prodcast van Beersmith geluisterd waarin veel van mijn vragen beantwoord werden. Kan het aanraden om deze te beluisteren, ze hebben het ook over de oxidatie die waarschijnlijk door enzymen wordt veroorzaakt (zoals het bruin worden van een appel) en over de troebelheid (haze), die veroorzaakt zou worden door een reactie tussen hop en gist en niet per se te danken is aan het gebruik van slecht flocurerende gist zoals bij een Wezengist of het troebel uit het tarwe/haver.

Ik heb verder nog geen ervaring in deze stijl en waar ik voornamelijk nog vragen over heb is het samenstellen van de verschillende hopgiften en de opbouw hierin. Ik maak daar even een apart topic voor aan.

Hier de link naar de prodcast die ik bedoel:

Offline Rootsman

• Senior lid
Neipa stijl opbouw
« Reactie #129 Gepost op: 19-01-2021 20:41 u »
Beste brouwers,

Afgelopen week heb ik een bierproeverij gehad van een biersommelier waarin ik voor het eerst kennis heb gemaakt met New England IPA's. De hoge bitterheid in IPA's zijn niet mijn smaak en heb me daarom nooit verder in deze stijl verdiept. Tot mijn grote verbazing vond ik de NEIPA's erg lekker. De Juicy/Hazy eigenschappen van de NEIPA vind ik erg interessant en ben me daarom gaan verdiepen in het brouwen van deze stijl met het doel een eerste Neipa te gaan brouwen. Alhoewel er al veel geschreven is op dit forum blijf ik toch nog met vragen zitten en hoop dat jullie me willen helpen met het de opbouw van een dergelijk recept.
Ik ben me bewust van de grote kans op oxidatie bij het brouwen van deze stijl en beschik over een Conische RVS Fermenter, koolzuur, Keg's en Blichmann Beergun waarbij ik flessen kan spoelen met koolzuur.

Als basis wil ik graag uitgaan van de volgende mouten die ik vergist met Wyeast 1328 London Ale:
+/- 70% Pils/PAle mout
+/-10% Carapils
+/- 20% tarwe/haver

Waar ik met name ''door de bomen het bos'' niet kan zien zijn de verschillende hopgiften en hoe deze het beste op te bouwen.
Welke hopsoorten zouden jullie me kunnen adviseren voor een eerste NEIPA? Na het beluisteren van Prodcast 166 van Beersmith (aanrader!) zat ik te denken aan een combinatie van Mosaic, Citra en Simcoe pellets.
Hoe zouden jullie de verschillende hopgiften opbouwen? En met welke hoeveelheden? Kunnen jullie tekst en uitleg geven waarom je de hopgiften op die manier opbouwt?
Wel of niet dryhoppen?

Mochten jullie hierover nog interessant leesvoer hebben dan hoor ik het ook graag :)

Alvast bedankt!

Groet Ruud

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Neipa stijl opbouw
« Reactie #130 Gepost op: 19-01-2021 23:15 u »
Er is al heel veel schreven over Neipa. Het lijkt mij handiger om deze vraag in een bestaand topic te plaatsen om niet te veel bomen te planten waardoor je het bos niet meer ziet.
In dit topic zijn meer ervaringen dan die alleen van Takkie aan bod gekomen. De centrale vraag is hoe brouw ik het beste een Neipa.
Vandaar dat ik het topic heb samengevoegd.

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #131 Gepost op: 20-01-2021 22:10 u »
Hier nog wat leesvoer (of eigenlijk, kijkvoer):

Vond deze filmpjes best een goed uitgangspunt bij de eerste keer!

Voor wat betreft de hopgiften, je zou zoiets kunnen overwegen voor je NEIPA:
  • Bitterhop - kleine gift voor de basis 10-15 IBU
  • Aromahop - niet doen, je wilt maximaal aroma en niet per se veel bitterheid dus alles in de hop stand
  • Hop stand op 80 graden, 30 minuten - een flinke bult hop voor nog 25-30 IBU en alle aroma, ik zit meestal rond 7,5 g/L
  • Dry hop dag 1-2 - niet teveel, 1-2 g/L (overslaan kan ook als je genoeg hop in de hop stand hebt)
  • Dry hop 3-5 dagen voor cold crash - de rest (kan prima tussen de 7,5 - 10 g/L of hoger)
Ik zou altijd dryhoppen, zeker als je met CO2 kunt werken. In dat geval heb je het voordeel dat je de dry hop later kunt doen zodat er meer aroma overblijft in het uiteindelijke bier.

Voor de gist bedoel je 1318 denk ik (London Ale III)? Dat is een prima keuze. Als je een korrelgist wilt met redelijk dezelfde eigenschappen kun je Verdant IPA proberen.

Qua hopcombinaties kun je het zo wild maken als je zelf wilt, maar meestal zit je met maximaal 2 of 3 soorten goed. Als je teveel verschillende soorten gaat gebruiken loopt het snel door elkaar heen. Ook zijn er hele goede commerciële NEIPA's die met slechts 1 soort gedryhopt zijn, dus staar je niet blind op de combinaties. Door de hype en de hoeveelheid content die je erover vindt lijkt het soms alsof NEIPA een magisch bier is, en dat je echt het verschil gaat proeven als je een combinatie maakt van drie hopsoorten in de verhouding 1,564:2,311:1,863. Ik zou het simpel houden en ze gewoon in gelijke hoeveelheden doen, maar niet meer dan 3.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #132 Gepost op: 21-01-2021 19:40 u »
Er is al heel veel schreven over Neipa. Het lijkt mij handiger om deze vraag in een bestaand topic te plaatsen om niet te veel bomen te planten waardoor je het bos niet meer ziet.
In dit topic zijn meer ervaringen dan die alleen van Takkie aan bod gekomen. De centrale vraag is hoe brouw ik het beste een Neipa.
Je hebt gelijk :)

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #133 Gepost op: 21-01-2021 19:42 u »
Hier nog wat leesvoer (of eigenlijk, kijkvoer):

Vond deze filmpjes best een goed uitgangspunt bij de eerste keer!

Voor wat betreft de hopgiften, je zou zoiets kunnen overwegen voor je NEIPA:
  • Bitterhop - kleine gift voor de basis 10-15 IBU
  • Aromahop - niet doen, je wilt maximaal aroma en niet per se veel bitterheid dus alles in de hop stand
  • Hop stand op 80 graden, 30 minuten - een flinke bult hop voor nog 25-30 IBU en alle aroma, ik zit meestal rond 7,5 g/L
  • Dry hop dag 1-2 - niet teveel, 1-2 g/L (overslaan kan ook als je genoeg hop in de hop stand hebt)
  • Dry hop 3-5 dagen voor cold crash - de rest (kan prima tussen de 7,5 - 10 g/L of hoger)
Ik zou altijd dryhoppen, zeker als je met CO2 kunt werken. In dat geval heb je het voordeel dat je de dry hop later kunt doen zodat er meer aroma overblijft in het uiteindelijke bier.

Voor de gist bedoel je 1318 denk ik (London Ale III)? Dat is een prima keuze. Als je een korrelgist wilt met redelijk dezelfde eigenschappen kun je Verdant IPA proberen.

Qua hopcombinaties kun je het zo wild maken als je zelf wilt, maar meestal zit je met maximaal 2 of 3 soorten goed. Als je teveel verschillende soorten gaat gebruiken loopt het snel door elkaar heen. Ook zijn er hele goede commerciële NEIPA's die met slechts 1 soort gedryhopt zijn, dus staar je niet blind op de combinaties. Door de hype en de hoeveelheid content die je erover vindt lijkt het soms alsof NEIPA een magisch bier is, en dat je echt het verschil gaat proeven als je een combinatie maakt van drie hopsoorten in de verhouding 1,564:2,311:1,863. Ik zou het simpel houden en ze gewoon in gelijke hoeveelheden doen, maar niet meer dan 3.
Bedankt voor je reactie! Helpt me zeker vooruit! Ik ga de fimpjes bekijken :)

Gr Ruud

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
Re: Neipa stijl opbouw
« Reactie #134 Gepost op: 21-01-2021 21:40 u »

Welja doop het desnoods om tot “het grote NEIPA topic”. Is het toch nog ergens gezellig in coronatijd  samenvol

Wat betreft de vraag van Ruud: eigenlijk kan het oersimpel zijn door gewoon geen hop mee te koken maar alles pas daarna toe te voegen, beginnen met een vlamuit/hopstand gift, dan een gift voor de biotransformatie tegelijk met de gist en dan nog één koudhopgift aan het eind van de vergisting. Bij een NEIPA wil je júist koudhoppen, maar het blijft een dilemma gezien de zuurstof die je meebrengt.

Moutsoorten? Maakt niet zo gek veel uit, zolang je het maar licht houdt met basismouten en desgewenst wat vlokjes voor een romiger mondgevoel.
Hopsoorten? Tropische Amerikaanse
Gist? Zie hierboven

Maar misschien nog wel het belangrijkste: niet bewaren maar opdrinken  ;D

Recepten, foto’s en bevindingen worden gewaardeerd  :brouwen:

Offline D.R.K.

• Vol lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #135 Gepost op: 21-01-2021 22:16 u »
Leuke een NEIPA topic  :proost:

U vraagt wij draaien:

Eerste keer NEIPA was deze:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41902.0.html

2de Neipa, helemaal met Nieuw Zeeland hop, staat nog even in de wacht, wil dat hij klaar is als het mooi weer is. Kan die gelijk opgedronken worden :)
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42653.0.html

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #136 Gepost op: 21-01-2021 22:38 u »
Mijn poging is vorige week vrijdag gebotteld en ziet er nu al goed uit.
Gebotteld met 8 g bottelsuiker en 0,05 g F2 bottelgist.
In de smaak zit minder hoparoma dan ik gehoopt had. Komt ook door de aanwezigheid van een zweem van diacetyl. Dat zal de komende dagen wegtrekken is mijn ervaring. Daarna blijft denk ik een mooi bier over met weinig bitterheid en veel fruitigheid.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #137 Gepost op: 21-01-2021 22:51 u »
Leuk D.R.K.!

Ik overweeg een Duits hopforward bier. Als je het niet probeert weet je ook niet hoe het smaakt  :biersmile:

@Jacques had je hem niet troebeler verwacht? En heb je er een verklaring voor waarom hij dat niet is?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #138 Gepost op: 21-01-2021 22:57 u »
@Jacques had je hem niet troebeler verwacht? En heb je er een verklaring voor waarom hij dat niet is?

Ik vind hem troebel genoeg... Meestal zijn mijn bieren heel snel helder.

Overigens heb ik bij dit bier ook Brewtan B toegevoegd, hierdoor krijg je een wat helderder bier. Waarom heb je dan dat middel gebruikt vraag je misschien af. Het antwoord is dat Brewtan B ook werkt als antioxidant. Oxidatie is iets wat je niet wilt hebben bij een NEIPA.

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #139 Gepost op: 21-01-2021 23:07 u »
Mijn poging is vorige week vrijdag gebotteld en ziet er nu al goed uit.
Gebotteld met 8 g bottelsuiker en 0,05 g F2 bottelgist.
In de smaak zit minder hoparoma dan ik gehoopt had. Komt ook door de aanwezigheid van een zweem van diacetyl. Dat zal de komende dagen wegtrekken is mijn ervaring. Daarna blijft denk ik een mooi bier over met weinig bitterheid en veel fruitigheid.

Lijkt vrij donker voor NEIPA ja! Meer de kleur van een ‘gewone’ American IPA. Ook best wat bottelsuiker voor een NEIPA misschien? De commercieel verkrijgbare NEIPA’s lijken vaak wat lager in koolzuur om de romigheid en de fruitigheid beter door te laten komen. Bij mijn laatste batch heb ik hem op fust op 2,2 vol. CO2 gezet, dat is rond de 5-6 g/L bottelsuiker. Dat kwam de fruitigheid en doordrinkbaarheid zeker ten goede.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #140 Gepost op: 21-01-2021 23:25 u »
De kleur komt donker over door het brede glas en ook door het feit dat het licht van boven komt.

Omdat ik vond dat mijn bieren toch wat te weinig koolzuur hebben heb ik bij dit brouwsel wat meer suiker gebruikt dan ik gewend ben. De doordrinkbaarheid was overigens prima.  :proost:

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #141 Gepost op: 21-01-2021 23:35 u »
De kleur komt donker over door het brede glas en ook door het feit dat het licht van boven komt.

Omdat ik vond dat mijn bieren toch wat te weinig koolzuur hebben heb ik bij dit brouwsel wat meer suiker gebruikt dan ik gewend ben. De doordrinkbaarheid was overigens prima.  :proost:

Haha proost!  :proost: In plaats van Brewtan B zou je misschien vitamine C / KMBS kunnen overwegen. Anti-oxidant zonder dat het helder trekt.  ^-^

Heb je nog opmerkingen/bevindingen over de Verdant IPA? En waarom heb je bottelgist gebruikt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #142 Gepost op: 21-01-2021 23:41 u »
Haha proost!  :proost: In plaats van Brewtan B zou je misschien vitamine C / KMBS kunnen overwegen. Anti-oxidant zonder dat het helder trekt.  ^-^

Heb je nog opmerkingen/bevindingen over de Verdant IPA? En waarom heb je bottelgist gebruikt?

Voor mij hoeft een NEIPA niet blind te zijn. (Maar ook niet helder...)

De Verdant IPA heeft snel zijn werk gedaan en heeft bij mijn brouwsel gezorgd voor een vergistingsgraad van 83%. Het is nog te vroeg om iets te zeggen over de smaak.

De laatste tijd bottel ik met bottelgist om te bekijken of het meerwaarde heeft.

Offline GvB84

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #143 Gepost op: 22-01-2021 15:18 u »
Ik ben het recept van Verdant (Even sharks need water) onder ogen gekomen.
https://www.themaltmiller.co.uk/product/verdant-even-sharks-need-water-neipa/

De laatste zin in zijn uitleg begrijp ik niet helemaal:
Do not hunt for biotransformation, wait for the ferment to finish, make sure it passes a forced diacetyl test, soft crash to 15 and then dry hop. You will avoid hop creep this way. Hop creep is something we don’t like at Verdant, it makes for an over attenuated beer that that has far more diacetyl to clear up.

Hoe moet ik dit zien? Eerst de gist de diacetyl op laten ruimen en dan koelen naar 15 graden? Op deze temp de 2e dryhop. En dit voorkomt dan de hopcreep?

Ik wil dit graag proberen maar ik wil ook de achterliggende gedachte weten.

Mijn NEIPA is nu nog niet verkleurt. Wel heb ik last van hopcreep. Ik wil dat graag voorkomen. Ik verlies die fruitige smaak.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #144 Gepost op: 22-01-2021 21:38 u »
Ik ben het recept van Verdant (Even sharks need water) onder ogen gekomen.
https://www.themaltmiller.co.uk/product/verdant-even-sharks-need-water-neipa/

De laatste zin in zijn uitleg begrijp ik niet helemaal:
Do not hunt for biotransformation, wait for the ferment to finish, make sure it passes a forced diacetyl test, soft crash to 15 and then dry hop. You will avoid hop creep this way. Hop creep is something we don’t like at Verdant, it makes for an over attenuated beer that that has far more diacetyl to clear up.

Hoe moet ik dit zien? Eerst de gist de diacetyl op laten ruimen en dan koelen naar 15 graden? Op deze temp de 2e dryhop. En dit voorkomt dan de hopcreep?

Ik wil dit graag proberen maar ik wil ook de achterliggende gedachte weten.

Mijn NEIPA is nu nog niet verkleurt. Wel heb ik last van hopcreep. Ik wil dat graag voorkomen. Ik verlies die fruitige smaak.

Waarschijnlijk zijn door de lagere temperatuur de enzymen die hopcreep veroorzaken minder actief. Ook verdampen er minder hoparomastoffen. De grote vraag is hoelang je moet koudhoppen als je deze methode volgt. Om hopcreep te beperken denk ik 1 of 2 dagen. Dat wordt weer testen, alleen heb ik andere bierstijlen in de planning.

Offline Battum80

• Super lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #145 Gepost op: 24-01-2021 19:50 u »
Ik heb vandaag die van mij koud gezet, 16 dagen na brouwen. Ik heb ook de Verdant gist gebruikt zoals je in het recept wat ik eerder heb gedeeld kan zien. Het SG was 1.008, een vergistingsgraad van 84% vergelijkbaar met wat Jacques had. Nu een week onder druk in het vat op 4 graden en volgend weekend afvullen en proberen.

Ik zal een foto delen van het bier en een paar doorzichtige flesjes afvullen om de kleurontwikkeling te kunnen volgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #146 Gepost op: 24-01-2021 22:02 u »
Ik zal een foto delen van het bier en een paar doorzichtige flesjes afvullen om de kleurontwikkeling te kunnen volgen.

Dek deze flessen af voor zonlicht om het ontstaan van lichtsmaak te voorkomen...

Offline okkert

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #147 Gepost op: 25-01-2021 08:42 u »
Ik heb dit draadje toch wel een paar keer doorgelezen. Heb nu mijn eerste NEIPA in de ijskast gezet voor de coldcrash. Probeer op alle mogelijkheden de oxidatie te voorkomen. Ik heb een ballon gevuld met CO2 om aanzuigen via het waterslot te voorkomen op hoop van zegen. Denken jullie dat dit werkt?

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #148 Gepost op: 25-01-2021 13:11 u »
Ik heb dit draadje toch wel een paar keer doorgelezen. Heb nu mijn eerste NEIPA in de ijskast gezet voor de coldcrash. Probeer op alle mogelijkheden de oxidatie te voorkomen. Ik heb een ballon gevuld met CO2 om aanzuigen via het waterslot te voorkomen op hoop van zegen. Denken jullie dat dit werkt?

Ja schijnt prima te werken! Scheelt in ieder geval weer een beetje tijdens de coldcrash. Daarna bij het bottelen ook goed opletten geblazen.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #149 Gepost op: 25-01-2021 21:29 u »
Wat ligt er op je vat okkert? Soort kruimels?

Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom mensen een NEIPA coldcrashen. Voor de helderheid hoef je het niet te doen en je zuigt wel lucht aan  :weetniet:

Tags: