Hier nog wat leesvoer (of eigenlijk, kijkvoer):
Vond deze filmpjes best een goed uitgangspunt bij de eerste keer!
Voor wat betreft de hopgiften, je zou zoiets kunnen overwegen voor je NEIPA:
- Bitterhop - kleine gift voor de basis 10-15 IBU
- Aromahop - niet doen, je wilt maximaal aroma en niet per se veel bitterheid dus alles in de hop stand
- Hop stand op 80 graden, 30 minuten - een flinke bult hop voor nog 25-30 IBU en alle aroma, ik zit meestal rond 7,5 g/L
- Dry hop dag 1-2 - niet teveel, 1-2 g/L (overslaan kan ook als je genoeg hop in de hop stand hebt)
- Dry hop 3-5 dagen voor cold crash - de rest (kan prima tussen de 7,5 - 10 g/L of hoger)
Ik zou altijd dryhoppen, zeker als je met CO2 kunt werken. In dat geval heb je het voordeel dat je de dry hop later kunt doen zodat er meer aroma overblijft in het uiteindelijke bier.
Voor de gist bedoel je 1318 denk ik (London Ale III)? Dat is een prima keuze. Als je een korrelgist wilt met redelijk dezelfde eigenschappen kun je Verdant IPA proberen.
Qua hopcombinaties kun je het zo wild maken als je zelf wilt, maar meestal zit je met maximaal 2 of 3 soorten goed. Als je teveel verschillende soorten gaat gebruiken loopt het snel door elkaar heen. Ook zijn er hele goede commerciële NEIPA's die met slechts 1 soort gedryhopt zijn, dus staar je niet blind op de combinaties. Door de hype en de hoeveelheid content die je erover vindt lijkt het soms alsof NEIPA een magisch bier is, en dat je echt het verschil gaat proeven als je een combinatie maakt van drie hopsoorten in de verhouding 1,564:2,311:1,863. Ik zou het simpel houden en ze gewoon in gelijke hoeveelheden doen, maar niet meer dan 3.