Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: NEIPA poging  (gelezen 8500 keer)

Offline Arthur B

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Re: NEIPA poging
« Reactie #50 Gepost op: 02-01-2021 15:04 u »
Bizar verschil hč met de kleur tijdens bottelen  :o

Dat is toch ook vanwege de beginnende oxidatie? Een 'goede' graadmeter in dat geval...

In plaats van een fust zou je ook van die kleine RVS vaatjes kunnen overwegen. Dan kan je in ieder geval makkelijk CO2 erin blazen om overtollig zuurstof te verwijderen na openen. Met twee kleinere vaatjes zou je zelfs wat kunnen experimenteren met je koudhop. En je hoeft niet verplicht te bottelen natuurlijk.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #51 Gepost op: 02-01-2021 15:13 u »
Dat is toch ook vanwege de beginnende oxidatie? Een 'goede' graadmeter in dat geval...

Ik vrees van wel ja, hoewel de smaak (vooralsnog, gelukkig) wel gewoon prima is.

Citaat
In plaats van een fust zou je ook van die kleine RVS vaatjes kunnen overwegen. Dan kan je in ieder geval makkelijk CO2 erin blazen om overtollig zuurstof te verwijderen na openen. Met twee kleinere vaatjes zou je zelfs wat kunnen experimenteren met je koudhop. En je hoeft niet verplicht te bottelen natuurlijk.

Ik geloof best dat dat een stuk beter is voor het bier, maar het zou toch niet onmogelijk moeten zijn om een NEIPA op fles te brouwen..  :denken:

Offline Arthur B

• Junior lid
  • **
« Reactie #52 Gepost op: 02-01-2021 15:20 u »
Ik vrees van wel ja, hoewel de smaak (vooralsnog, gelukkig) wel gewoon prima is.

Ja, ik meen me te herinneren dat je het eerder ziet dan proeft.

Citaat
Ik geloof best dat dat een stuk beter is voor het bier, maar het zou toch niet onmogelijk moeten zijn om een NEIPA op fles te brouwen..  :denken:

Bottel je met tegendruk (dus eerst CO2 in de fles)? Wellicht is het probleem ook al in een eerder stadium veroorzaakt, maar zie je het gewoon nog niet aan de kleur omdat het te vroeg is.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #53 Gepost op: 02-01-2021 16:04 u »
Ja, ik meen me te herinneren dat je het eerder ziet dan proeft.

Dat is dan een geluk bij een ongeluk  ;D

Citaat
Bottel je met tegendruk (dus eerst CO2 in de fles)? Wellicht is het probleem ook al in een eerder stadium veroorzaakt, maar zie je het gewoon nog niet aan de kleur omdat het te vroeg is.

Nee ik bottel eigenlijk heel zuurstofvriendelijk  :-[

Wel vanuit gistvat naar bottelvat met slang tot op de bodem, maar ik knoei altijd met die stomme afvulpijpjes dus ik doe gewoon de flesjes onder het kraantje van het bottelvat. Nooit echt een probleem gehad met oxidatie dus ik dacht het zal wel loslopen..

:verbergen:

Offline Arthur B

• Junior lid
  • **
« Reactie #54 Gepost op: 02-01-2021 16:33 u »
Nee ik bottel eigenlijk heel zuurstofvriendelijk  :-[

...gewoon de flesjes onder het kraantje van het bottelvat. Nooit echt een probleem gehad met oxidatie dus ik dacht het zal wel loslopen..

Dat zou bij dit type bier inderdaad wel eens de nekslag kunnen zijn. Als test zou je ook eens met een slang kunnen proberen, maar ik ben bang dat je niet aan 'serieuze' oplossingen ontkomt. 😬

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #55 Gepost op: 02-01-2021 16:51 u »
Dat zou bij dit type bier inderdaad wel eens de nekslag kunnen zijn. Als test zou je ook eens met een slang kunnen proberen, maar ik ben bang dat je niet aan 'serieuze' oplossingen ontkomt.

We gaan het zien. Ik heb nog een Verdant IPA gist liggen waarmee ik nog een NEIPA wil brouwen en ik denk dat ik dan ga doen wat binnen mijn huidige mogelijkheden ligt om zuurstofinslag te reduceren. Bier wordt het toch wel dus het scheelt al dat ik het niet weg hoef te knikkeren. En meer fruitigheid erin zou ook moeten lukken. Dan maar wat minder geel  ;D

Al doet het iedere keer weer pijn om dat gistvat open te maken en in het bier te hengelen  :-\

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #56 Gepost op: 02-01-2021 20:35 u »

Ik ben bang dat het bij deze stijl toch echt onmogelijk is op de voor hobbybrouwers gewoonlijke manier   :weetniet: bij alle zelfgebrouwen versies die ik van verschillende brouwers heb geproefd in onze club heb ik nog geen succesvolle flessen gezien zonder eerst via een vat. Maar goed, ik wil je zeker niet ontmoedigen,  je kunt de uitdaging gewoon aan gaan natuurlijk!

Zo snel en kort mogelijk het vat open, nog eerder in de vergisting koudhoppen, direct bottelen uit vat via een pijpje zonder in het vat te roeren (suiker in fles) en bij elke open handeling eerst antioxidanten doseren, wellicht dat dit nog kan helpen. Misschien helpt het ook om wat minder hop in de koudhop te doen, zodat de oxidatie minder snel gaat. En niet op extreem hazy mikken maar gewoon op lekker troebel.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #57 Gepost op: 02-01-2021 21:12 u »
Dank Leon en Arthur voor het meedenken!  :biersmile:

Online GvB84

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #58 Gepost op: 02-01-2021 21:32 u »

Ik drink nu mijn NEIPA. De eerste die ik heb gebrouwen. Ook ik heb geen mogelijkheid om met CO2 te werken.
Ik heb het geluk gehad dat ik per ongeluk het kraantje van mijn bottelemmer heb gesloopt voordat ik ging bottelen.
Daardoor moest ik bottelen vanuit mijn gistvat. Dat is een geluk bij een ongeluk gebleken. Het bier zit nu 3 weken op fles. De kleur en smaak zijn nogsteeds prima. Ik heb wel last van hopcreep. Doordrinken dan maar.
De gist was Verdant IPA

Ik denk dat deze over een paar weekjes bruin is.
Lastige dingen die NEIPA's...

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #59 Gepost op: 02-01-2021 22:05 u »
Kijk, zulke berichten geven de brouwer moed  :brouwen:

Offline D.R.K.

• Vol lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #60 Gepost op: 02-01-2021 22:20 u »
Half september ook een Neipa gebrouwen en heb nog steeds wat op fles staan. Nu dus net iets langer dan 3 maanden op fles.
Ik heb ook geen CO2 tot mijn beschikking en bottelen gaat vanuit een emmer met een vulpijpje.

Bier is nog steeds lekker en hoewel de kleur aan het veranderen is en donkerder aan het worden is. de hop geur zit er nog goed in en de smaak is zachter geworden. Nog steeds erg lekker en daarom ook de een nieuwe neipa in de planning  :D

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #61 Gepost op: 02-01-2021 22:24 u »
Top  :proost:

Is dat afvulpijpje toch nog ergens goed voor  ;D

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #62 Gepost op: 02-01-2021 22:39 u »
Ali heeft een hele mooie van RVS die je ook zo uit elkaar kan schroeven voor het schoonmaken. Mij bevalt die goed :)

Online GvB84

• Vol lid
« Reactie #63 Gepost op: 02-01-2021 22:58 u »
Een ding is zeker. Van NEIPA's brouwen leren we zuurstofarm werken.
Toch denk ik dat de Verdant IPA gist je ook gaat helpen. Deze flokt heel weinig uit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #64 Gepost op: 02-01-2021 23:09 u »
Toch denk ik dat de Verdant IPA gist je ook gaat helpen. Deze vlokt heel weinig uit.

Ik ben nu aan het vergisten met de Verdant IPA.
Bij het aftappen van de gist valt mij dat deze niet samengeklonterd is. Wel zie ik veel eiwitvlokken.

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #65 Gepost op: 02-01-2021 23:10 u »
Toch denk ik dat de Verdant IPA gist je ook gaat helpen. Deze flokt heel weinig uit.

Toevallig gaat de volgende Neipa hiermee zijn, de eerste was met London Fog Ale WLP066 maar wil eigenlijk ook af van vloeibaar gist. Is leuk maar geef het geld liever uit aan hop  ;D

Offline Markie Mark

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 03-01-2021 13:56 u »
Ik ben zeer benieuwd na het lezen van de berichten hoe mijn bier zich gaat houden de komende tijd. Het is een laag alcoholische pale ale geworden met voor mijn begrippen veel late hop addities en dryhop. Hieronder het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk038
Naam receptAmerican Pale Ale
Brouwdatum06-12-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume19,5
Begin SG1,046 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,9%
Alcoholgehalte4,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Havelterberg
2,00 gCaCl2
0,50 gCaSO4
2,90 mlMelkzuur
12,34 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
81 mg/l5 mg/l26 mg/l64 mg/l46 mg/l36 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC75,6 %
0,50 kgMünchenermoutDingemans17 EBC9,4 %
0,37 kgCara-redWeyermann45 EBC7,0 %
0,25 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC4,7 %
0,17 kgCara-pilsWeyermann4 EBC3,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.30 min.3,6 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,1 gAmarillobellen7,5%30 min.6,6 IBU
10,1 gSimcoepellets15,8%10 min.7,2 IBU
10,1 gAmarillobellen7,5%10 min.3,1 IBU
10,1 gCitrabellen12,8%10 min.5,3 IBU
20,3 gSimcoepellets15,8%1 min.1,7 IBU
20,3 gCitrabellen12,8%1 min.1,3 IBU
20,3 gAmarillobellen7,5%1 min.0,7 IBU
25,0 gCitrabellen12,8%koudhop0,0 IBU
25,0 gSimcoepellets15,8%koudhop0,0 IBU
25,0 gAmarillobellen7,5%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1,50 gWyeast gistvoedinggistvoedingkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gKveik Ale Yeast Voss ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting30,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting30,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting30,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad67,4%
Temp. nagisting20,0 °C
Start nagisting24-12-2020
Temp. dryhopping20,0 °C
Start dryhopping26-12-2020
Eind SG totale vergisting1,013 SG
Bottelen30-12-2020

Deze heeft een korte tijd in het vergistingsvat gehad en is eerst snel op 30°C met Kveik vergist tot bijna zijn eindpunt was bereikt. Daarop is de verwarming uitgezet en het vat op eigen kracht afgekoeld naar 20°C en toen die bereikt was is de dryhop toegevoegd (voldoende verzwaard zodat deze ging zinken). Na 4 dagen dryhoppen is de batch via een slang overgebracht in de bottelemmer en vanuit die emmer met het standaard afvulpijpje in de long necks overgebracht (extra hoge vulgraad van de flessen).

Gisteren zag het resultaat er zo uit:

De geur en smaak waren ongehoord tropisch fruitig en het uiterlijk nog mooi wazig. Tijdens het bottelen kwam de opmerking langs of ik tegenwoordig Taksi Tropical Fruit maakte i.p.v. bier...

Eens kijken of de smaak, geur en kleur behouden blijft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 03-01-2021 17:25 u »
...
De geur en smaak waren ongehoord tropisch fruitig en het uiterlijk nog mooi wazig. Tijdens het bottelen kwam de opmerking langs of ik tegenwoordig Taksi Tropical Fruit maakte i.p.v. bier...

Eens kijken of de smaak, geur en kleur behouden blijft.

Vandaag de tijd genomen om het Fermentis webinar over Spring'Blanche™ te bekijken.
Zo te merken is dat een goed middel om te zorgen dat je een blijvende troebelheid krijgt passend bij een NEIPA. Jammer dat dit middel niet beschikbaar is in hobbyverpakking.

https://fermentis.com/en/fermentation-solutions/you-create-beer/springferm-br-2/

https://sbi4beer.com/gist/fermentis/gistextract/spring-blanche-100-gr.html

Online JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #68 Gepost op: 03-01-2021 19:30 u »
Gisteren zag het resultaat er zo uit
Dat ziet er goed uit, zeg! Ik krijg er gewoon zin in!
Ben erg benieuwd hoe ie zich gaat houden.

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #69 Gepost op: 04-01-2021 12:21 u »
Ziet er goed uit ja!

Ik ben benieuwd of er specifiek tijdens het bottelen van NEIPA's een factor is die het wel of juist heel weinig kans van slagen geeft. Direct bottelen uit het gistvat helpt een boel, maar als je toch naar een bottelemmer moet, misschien is het dan verstandig om dat via de kraan van je gistvat te doen in plaats van een hevel? Ik hevelde altijd, en bij mij ging het mis.

Takkie, heb jij geheveld bij het bottelen? En D.R.K.? En Mark?

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #70 Gepost op: 04-01-2021 15:15 u »
Ziet er goed uit ja!

Ik ben benieuwd of er specifiek tijdens het bottelen van NEIPA's een factor is die het wel of juist heel weinig kans van slagen geeft. Direct bottelen uit het gistvat helpt een boel, maar als je toch naar een bottelemmer moet, misschien is het dan verstandig om dat via de kraan van je gistvat te doen in plaats van een hevel? Ik hevelde altijd, en bij mij ging het mis.

Bij mij gaat het dmv een hevel van het gistvat naar de bottelemmer, dit heb ik ook gedaan omdat ik er toen nog een filterzakje omheen gemaakt had om zo wat hop op te vangen. (was ook nog flink wat).
In de bottelemmer ging toen nog een hevel weer naar een bottel pijpje om zodoende te vullen. Tegenwoordige heb ik een kraantje onderin de bottelemmer en gaat dat via een slang naar het pijpje en dan het flesje in.

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #71 Gepost op: 04-01-2021 16:42 u »
Bij mij gaat het dmv een hevel van het gistvat naar de bottelemmer, dit heb ik ook gedaan omdat ik er toen nog een filterzakje omheen gemaakt had om zo wat hop op te vangen. (was ook nog flink wat).
In de bottelemmer ging toen nog een hevel weer naar een bottel pijpje om zodoende te vullen. Tegenwoordige heb ik een kraantje onderin de bottelemmer en gaat dat via een slang naar het pijpje en dan het flesje in.

Oké, en de NEIPA bleef de eerste paar weken gewoon goed op kleur bij jou toch? Dan ligt het niet aan het hevelen in ieder geval.

Offline Markie Mark

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 04-01-2021 16:43 u »
Hoi Leon,

Ik gebruik een siliconen slang die ik op de tapkraan van mijn vergistingsvat aansluit en dan op de bodem ligt van de bottelemmer. Suikeroplossing is dan al voorgelegd. Even rustig mengen zonder teveel luchtinslag en dan mijn afvulpijpje direct op de kraan gedrukt van de brouwemmer. Flesje vullen totdat het bier nog 1 - 1,5 cm ruimte over laat tot aan de dop en dan is het nog een kwestie van cappen.

Groeten,
Mark

Online Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #73 Gepost op: 04-01-2021 16:54 u »
Dat is zo'n beetje de reguliere wijze van bottelen toch? Dan vraag je je af waarom het bij de een een goed resultaat geeft en bij de ander met een vergelijkbaar proces een bruin fruitsapje? Doet me altijd denken aan het fruitprakje van vroeger, met die liga er doorheen ;-)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #74 Gepost op: 04-01-2021 18:04 u »
Halleluja! Er is nog hoop heren! Wat ik me namelijk gisteren zat te bedenken toen ik mijn Brexit Bitter bottelde, is dat ik vrijwel geen druppel bier door de gootsteen giet. Het laatste restje uit het bottelvat zuigt veel zuurstof aan via het kraantje van het bottelvat en wat daar nog in achterblijft giet ik rechtstreeks vanuit de emmer in het laatste flesje. Dat zuurstofrijke flesje is mijn eerste testflesje en die zag er dus al aardig verkleurd uit. Vandaag de tweede iets minder zuurstofrijke testfles koud gezet en zie hier:

En hij ziet er niet alleen beter uit, hij smaakt ook beter! Minder bitter dan het restje uit het bottelvat, zachter en met meer hopsmaak! :biersmile:

Volgende keer met een andere gist en zuurstofarmer brouwen zou het helemaal goed moeten komen.

Ik gebruik geen hevel. Ik gebruik de kraan in de conus van mijn CCT met een siliconen slang eraan

Tags: