Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: NEIPA poging  (gelezen 14036 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: NEIPA poging
« Reactie #250 Gepost op: 16-02-2021 21:49 u »
Ik heb beide gedaan. Maar de keuze is aan jou; tijdens vergisting betekent dat je waarschijnlijk minder last hebt van hopcreep omdat die al tijdens de vergisting plaatsvindt, maar ook dat er meer aroma verloren gaat. Einde vergisting = meer aroma, maar waarschijnlijk ook meer hopcreep. Al beweert Verdant dus dat je die kunt verminderen door dan terug te koelen naar 15 graden  ::)

De eerste ervaringen van brouwers op dit forum moeten nog binnenkomen  :)

Als je koudhop toevoegt aan het begin van de vergisting krijg je meer biotransformatie van hoparomastoffen. Hierdoor krijg je meer citrusachtige smaakjes in je bier.
Voor een intenser hoparoma wordt vaak geadviseerd om meerdere keren koudhop toe te voegen.

Temperatuur is een lastig onderwerp. Een hogere temperatuur zorgt voor een snelle extractie van hoparomastoffen maar ook voor meer hopcreep. Naar mijn idee kun je hiermee spelen. Hopcreep wil ik zo veel mogelijk in mijn gistvat hebben en niet in gebotteld bier. Met koudhoppen bij temperaturen onder de 15 ºC heb ik geen ervaring. Daar kan ik niets over zeggen. 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #251 Gepost op: 16-02-2021 21:56 u »
Dan zou ik kiezen voor de nagisting! Tijdens de hoofdgisting is je gist al met de vlamuit hopgift bezig. Tijdens nagisting behoud je meer aroma’s

Je kunt kiezen voor heel veel vlamuit, een redelijk hoeveelheid koudhop na een een dag en dan nog een kleine koudhopgift tijdens de nagisting. Op die manier houd je de hoeveelheid hopcreep beperkt. Onderzoek heeft laten zien dat het hopcreep effect groter is bij meer koudhop.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #252 Gepost op: 16-02-2021 22:14 u »
Ik heb vernomen dat je bier zou wat grassig kunnen gaan smaken. Ik heb dat zelf nooit ervaren. Ik heb de hop er weleens 8 dagen in gehad. Toen heb ik geen smaakafwijkingen waargenomen.
Hoe lang wil je het erin laten?
Ik denk een dag of 5

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #253 Gepost op: 16-02-2021 22:24 u »
Het zijn dezelfde hopoliën die bijdragen aan de biotransformatie...

Niet helemaal. Sommige hopoliën zijn heel erg vluchtig. Hopolie bestaat voor 40 tot 60% uit mycreen. Deze stof verdampt al bij kamertemperatuur en hoe hoger de temperatuur des te meer van deze stof verdampt. Bij 80 ºC raak je dus veel mycreen kwijt ondanks dat het kookpunt van deze stof op 167 ºC ligt. Overigens is er wat verwarring over de kookpunt van mycreen. Sommige bronnen noemen 64 ºC maar dat is waarschijnlijk een gevolg van een ten onrechte uitgevoerde conversie van Fahrenheit naar Celsius.

Zie ook https://beersensoryscience.wordpress.com/2011/08/08/myrcene/ voor informatie over mycreen.

En http://scottjanish.com/examination-of-studies-hopping-methods-and-concepts-for-achieving-maximum-hop-aroma-and-flavor/ voor meer uitleg over biotransformatie.

Offline Arthur B

• Junior lid
  • **
« Reactie #254 Gepost op: 16-02-2021 22:29 u »
Ik denk een dag of 5

Heb ik nog geen probleem mee gehad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #255 Gepost op: 16-02-2021 22:43 u »
Brewfather geeft inderdaad ook aan dat 8 g/liter ideaal is. Dit heb ik ook aangehouden.
Zojuist de dryhop toegevoegd na 3 dagen.

Volgens "hopprofessor" Thomas Shellhammer van de Oregon State University ligt de optimale hoeveelheid koudhop tussen de 4 en 8 g. Boven 8 g per liter is er kennelijk geen toename meer aan hoparoma en je zou ook met meer toe kunnen.

Zie ook https://patspints.com/2019/01/16/the-surprising-science-of-dry-hopping-lessons-from-tom-shellhammer/

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #256 Gepost op: 16-02-2021 22:46 u »
Wat zou de “schade” kunnen zijn als je deze te lang laat zitten? Wat zou wat dat betreft een ideale situatie zijn? Ik las ook ergens dat de hop na 1 dag eigenlijk al geen aroma’s meer aan het bier geeft.

Bij tests die ik gedaan heb, heb geen grasachtige smaken waargenomen door langdurig koudhoppen.

Ik heb vernomen dat je bier zou wat grassig kunnen gaan smaken. Ik heb dat zelf nooit ervaren. Ik heb de hop er weleens 8 dagen in gehad. Toen heb ik geen smaakafwijkingen waargenomen.

Bij mijn tests was er zo'n 7 weken contact...

Offline Arthur B

• Junior lid
  • **
« Reactie #257 Gepost op: 16-02-2021 23:02 u »

Bij tests die ik gedaan heb, heb geen grasachtige smaken waargenomen door langdurig koudhoppen.

Bij mijn tests was er zo'n 7 weken contact...

Pellets of bloemen? Ik kan me voorstellen dat daar nog verschil in zou kunnen zitten.

Ik heb door omstandigheden een keer bloemen bijna 3 weken in het vat gehad, en ik meende wel bijsmaakjes te herkennen. Ook een 'tester' die hier niet van op de hoogte was kwam zelf met de mededeling dat er iets 'vreemds' in de nasmaak zat...

Aangezien de fruitsmaken duidelijk overheersten was het verder gelukkig geen probleem. 🍻

Ik ga hetzelfde recept wel nog een keertje doen met een kortere contacttijd om te vergelijken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #258 Gepost op: 16-02-2021 23:13 u »
Pellets of bloemen? Ik kan me voorstellen dat daar nog verschil in zou kunnen zitten.

Beide...

Overigens zal het ongetwijfeld ook liggen aan het hopras. Cascade heeft er zo te merken weinig last van.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #259 Gepost op: 17-02-2021 06:39 u »
Beide...

Overigens zal het ongetwijfeld ook liggen aan het hopras. Cascade heeft er zo te merken weinig last van.
Denk dat je met bloemen wat meer zuurstof in je bier brengt, om die reden zou mijn voorkeur uitgaan naar pellets.

Offline Arthur B

• Junior lid
  • **
« Reactie #260 Gepost op: 17-02-2021 09:39 u »
Denk dat je met bloemen wat meer zuurstof in je bier brengt, om die reden zou mijn voorkeur uitgaan naar pellets.

Voor mij ook, om diverse redenen. Qua smaak kan ik geen voordeel ontdekken in bloemen, het is omdat ik niet iedere soort als pellet kan krijgen...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #261 Gepost op: 17-02-2021 20:21 u »

Pellets hebben mijn voorkeur. Je hebt minder zuurstofintroductie maar ook het voordeel dat pellets beter naar beneden zakken en sneller het hoparoma afgeven.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #262 Gepost op: 17-02-2021 21:40 u »
Niet helemaal. Sommige hopoliën zijn heel erg vluchtig. Hopolie bestaat voor 40 tot 60% uit mycreen. Deze stof verdampt al bij kamertemperatuur en hoe hoger de temperatuur des te meer van deze stof verdampt. Bij 80 ºC raak je dus veel mycreen kwijt

Waarom zou je dan überhaupt nog een vlamuit hopgift doen? Kun je dan niet beter alles bewaren voor de koudhop? Eerste hopgift gelijk met het wort het gistvat in en de tweede tijdens of na de nagisting bijvoorbeeld?

Offline Arthur B

• Junior lid
  • **
« Reactie #263 Gepost op: 17-02-2021 21:59 u »
Toch nog iets andere smaken...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #264 Gepost op: 17-02-2021 22:26 u »
Waarom zou je dan überhaupt nog een vlamuit hopgift doen? Kun je dan niet beter alles bewaren voor de koudhop? Eerste hopgift gelijk met het wort het gistvat in en de tweede tijdens of na de nagisting bijvoorbeeld?

Het verlies aan mycreen tijdens een vlamuit hopgift kan gecompenseerd worden door veel hop te gebruiken. Je brengt hierdoor hopbestanddelen in je wort die later omgezet kunnen worden door de gist (biotransformatie). Daardoor krijg je een andere smaak in je bier dan door koudhop.

Gebleken is dat dat je op meerdere momenten een hopgift doet je een bier krijgt met een meer gebalanceerde hopsmaak hebt en dat het hoparoma intenser is.
Een groot voordeel van de vlamuit hopgift bij 80 ºC is dat je hierdoor geen hopcreep krijgt. Verder heeft onderzoek van Thomas Shellhammer uitgewezen dat er een maximum zit aan de hoeveelheid koudhop als het gaat om het hoparoma. Boven de 8 g per liter krijg je kennelijk niet meer hoparoma maar je krijgt wel meer hopcreep...

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #265 Gepost op: 20-02-2021 09:01 u »
Vandaag is het een week geleden dat ik mijn neipa gebrouwen heb, koudhop zit er inmiddels 4 dagen in en het waterslot is nagenoeg stilgevallen.

Wat is nu raadzaam om te doen. Normaal gesproken zou ik de temperatuur nu 1 graden per dag opvoeren voor de diacetyl en volgend weekend bottelen. Ik heb verder nog geen ervaring met koudhoppen dus wellicht moet ik het dit keer anders aanpakken.

Gr Ruud

Offline GvB84

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #266 Gepost op: 20-02-2021 13:38 u »
Vandaag is het een week geleden dat ik mijn neipa gebrouwen heb, koudhop zit er inmiddels 4 dagen in en het waterslot is nagenoeg stilgevallen.

Wat is nu raadzaam om te doen. Normaal gesproken zou ik de temperatuur nu 1 graden per dag opvoeren voor de diacetyl en volgend weekend bottelen. Ik heb verder nog geen ervaring met koudhoppen dus wellicht moet ik het dit keer anders aanpakken.

Gr Ruud

Ga je nog een 2e keer koudhoppen? Anders kun je bottelen als het is uitgegist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #267 Gepost op: 20-02-2021 22:07 u »

Gr Ruud

Gewoon doen wat je gewend bent is prima. Ook een NEIPA hoort goed uitgegist te zijn.
Verdant adviseert de temperatuur laag te houden om hopcreep te voorkomen. Waarom ze dat adviseren is mij niet helemaal duidelijk. Bij een hogere temperatuur krijg je waarschijnlijk meer extractie van enzymen, maar daar staat tegenover dat de enzymen actiever zijn. De suikers die afgebroken worden door enzymen worden dan nog tijdens de nagisting vergist in je gistvat en niet tijdens de hergisting op fles. Hierdoor heb je naar mijn idee minder last van hopcreep na het bottelen. Wij bewaren immers onze bieren meestal bij kamertemperatuur en niet in grote koelcellen...

Offline Bvk1983

• Vol lid
1e NEIPA
« Reactie #268 Gepost op: 27-02-2021 19:42 u »
Al enige tijd wilde ik graag een NEIPA brouwen. Omdat verhalen over oxidatie me afschrokken heb ik gewacht tot ik de apparatuur had verzameld om zuurstof vrij/arm te vergisten en tappen. Inmiddels is de Fermzilla uitgerust met een drukset en is een fles CO2 met toebehoren aangeschaft. Met hopelijk mooi lenteweer in aantocht het moment om voor het eerst een NEIPA te brouwen. Doel is om een licht (van kleur) bier te maken met een vol mondgevoel en qua smaak een fruitbom. Hiervoor heb ik onderstaand recept samengesteld:

De combinatie Citra, El Dorado en Galaxy zou een uitstekende combinatie moeten zijn voor NEIPA las ik. Wel ben ik benieuwd of de hoeveelheid dryhop genoeg zal zijn. Daarnaast ben ik benieuwd of de moutcombinatie de juiste is.

Ik ga dus voor het eerst vergisten onder druk maar heb nog niet zo'n heel duidelijk beeld op welke hoeveelheid PSI mijn blowtie moet staan, heeft iemand daarin tips?

Offline Fractus

• Vol lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
Re: 1e NEIPA
« Reactie #269 Gepost op: 27-02-2021 21:14 u »
Ik denk dat je met 7,5 g/L whirlpoolhop en maar liefst 15 g/L koudhop zeker genoeg hop hebt, dan wordt een lekker fruitbommetje!

Moutstort ziet er ook goed uit. Waarom zowel pilsmout als pale ale mout? Misschien is het een voorraaddingetje maar er kan ook gewoon 100% pale ale mout in, of 100% pilsmout. Knappe fijnproever die het verschil eruit haalt met al dat hopgeweld, ik denk dat de meeste het verschil al niet kunnen proeven zonder al die hop ;)

Niet dat het iets uitmaakt trouwens, deze combi werkt ook prima :)

Hoe ga je de koudhop toevoegen als je onder CO2 wilt blijven?

Offline Bvk1983

• Vol lid
« Reactie #270 Gepost op: 27-02-2021 21:43 u »
De koudhop ga ik via de opvangbak van de Fermzilla doen, ik probeer die vooraf nog te spoelen met CO2. Daarmee zou de zuurstof inslag minimaal moeten zijn.

Pale ale mout en pils mout heb ik beide voldoende in huis. Ik dacht dat hij misschien met alleen pils mout te licht zou zijn en met alleen pale ale te donker, qua smaak. Maar als dat niet uitmaakt pak ik gewoon 1 van beiden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #271 Gepost op: 27-02-2021 23:31 u »
Ik denk dat je met 7,5 g/L whirlpoolhop en maar liefst 15 g/L koudhop zeker genoeg hop hebt, dan wordt een lekker fruitbommetje!

Moutstort ziet er ook goed uit. Waarom zowel pilsmout als pale ale mout? Misschien is het een voorraaddingetje maar er kan ook gewoon 100% pale ale mout in, of 100% pilsmout. Knappe fijnproever die het verschil eruit haalt met al dat hopgeweld, ik denk dat de meeste het verschil al niet kunnen proeven zonder al die hop ;)

Volgens professor Thomas Shellhammer hebben koudhopgiften boven de 8 g per liter geen zin. Je krijgt er geen meer hoparoma door. Zelf zou ik 15 g/l bij 80 ºC geven. Je hebt hierdoor ook minder last van hopcreep.

Ondanks het hopgeweld maakt de basismout uit voor de smaak van je bier. Palemout geeft een moutigere smaak dan pilsmout. Een combinatie van pilsmout en palemout is prima. Persoonlijk zou ik meer palemout gebruiken dan pilsmout.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #272 Gepost op: 27-02-2021 23:35 u »
Het topic van Bvk1983 heb ik samengevoegd met dit topic. Op die manier staat alles meer bij elkaar.

Offline Bvk1983

• Vol lid
« Reactie #273 Gepost op: 28-02-2021 02:38 u »
Volgens professor Thomas Shellhammer hebben koudhopgiften boven de 8 g per liter geen zin. Je krijgt er geen meer hoparoma door. Zelf zou ik 15 g/l bij 80 ºC geven. Je hebt hierdoor ook minder last van hopcreep.

Ondanks het hopgeweld maakt de basismout uit voor de smaak van je bier. Palemout geeft een moutigere smaak dan pilsmout. Een combinatie van pilsmout en palemout is prima. Persoonlijk zou ik meer palemout gebruiken dan pilsmout.

De 15 g/l wordt wel in 2 fasen van 7.5 g/l toegevoegd waarbij het eerste deel (mits uitgezakt in de opvangbak) wordt verwijderd voor de 2e wordt toegevoegd. Heeft het dan wel meerwaarde?

Offline Rootsman

• Senior lid
NEIPA poging
« Reactie #274 Gepost op: 28-02-2021 08:35 u »
Lijkt me een mooie receptuur met deze hoeveelheid tarwe en haver! Wat dryhop betreft zou ik beide hopgiften halveren zodat deze zoals aangegeven op 7,5 /l uitkomt. Brewfather geeft ook aan of je hoeveelheid dryhop teveel is volgens mij. Ik ben benieuwd wat deze aangeeft? Zonde van de dure Amerikaanse hop als het geen meerwaarde geeft qua aroma. Waar koop je deze hopsoorten? Ik kon niet aan Galaxy komen 2 weken geleden.

Ik heb mijn Neipa gisteren afgevuld. De geur belooft veel goeds en had een mooie hazy blond gele kleur.

Gr Ruud

Tags: