Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: NEIPA poging  (gelezen 8493 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Übung macht den Meister
Re: NEIPA poging
« Reactie #100 Gepost op: 09-01-2021 20:28 u »
Je hebt drie opties, met alledrie z'n eigen nadelen:

- Bottelsuiker in vat, wachten tot het goed genoeg gediffundeerd is, maar met de koude temperatuur kan dat best lang duren. Nadeel dus dat je moeilijker kunt garanderen dat de bottelsuiker netjes verdeeld is, met de gevolgen van dien.
- Bottelsuiker per flesje doseren met een doseerspuit of een afgepast schepje. Nadeel is dat het iets meer werk is en je extra materiaal nodig hebt. Je moet ook op basis van de dosering de hoeveelheid bottelsuiker omrekenen naar de juiste dosis (ik doseer meestal 5 mL).
- Suikerklontjes zoeken met het juiste gewicht, en in ieder flesje een klontje doen voordat je het vult. Nadeel is dat je niet kunt spelen met de koolzuurdruk door meer/minder suiker te doseren. Er schijnen kleine suikerklontjes te zijn die op een redelijke hoeveelheid gr/L uitkomen.
Ik mis de belangrijkste optie, die zonder nadelen.
-Hoeveelheid bottelsuiker afwegen en oplossen in een beetje water in een pannetje op het vuur. Als dit kookt is het al gedesinfecteerd en dan kook je het wat in totdat het enigszins stroperig is. Dit giet je dan in je nog lege bottelvat. Daar laat je vervolgens rustig het bier op lopen. De verdunning van je bier is te verwaarlozen. Geen zuurstofinslag, volledig opgelost in het water, dit mengt zich perfect met je bier zonder enig probleem.... eigenlijk dé oplossing zonder nadelen ;)

Vandaag ook weer een NEIPA gebrouwen. Zoals hier al aangegeven is het enorm belangrijk om zuurstof zoveel mogelijk uit te bannen. Dit begint al met je initiële brouwwater. Laat je dit vanuit de kraan in je ketel kletteren heb je al zuurstofinslag. Meer als wat er al in zat. Dit kun je gelukkig verwijderen door je brouwwater eerst te koken. Maar bij het afkoelen begint de zuurstofopname weer. Hoe dan ook heb je dan al minder zuurstof om mee te beginnen dan wanneer je recht vanuit de kraan begint.
Dan dus roeren zonder bellen te creëren, niet rondpompen of wat dan ook. Bij hevelen uitloop altijd onder vloeistofniveau houden etc etc.

Ik heb tot op heden geen verschil geproefd met mij fust of fles versies. Kost wat moeite, maar dan heb je ook wat.
Vermijd zuurstof aan de warme kant én aan de vergiste kant. Koud wort mag natuurlijk lekker kletteren, daar weet de gist wel raad mee.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #101 Gepost op: 09-01-2021 21:32 u »
Je bedoelt suikeroplossing in een flesje? Hoe doseer je dat?

Nee, ik bedoel een suikeroplossing die ik toevoeg aan mijn bottelemmer.
Deze oplossing bestaat uit gewichtdeel suiker en 2 à 3 gewichtsdelen water. De oplossing giet ik heet bij het bier en daarna roer ik heel voorzichtig de oplossing door het bier.
Het voordeel is dat het snel werkt en alle flessen evenveel suiker hebben.

Mijn bottelmmer weeg ik. Op die manier weet ik heel precies hoeveel liter bier ik te bottelen. Dat is handig voor het afwegen van de benodigde suiker. De hoeveelheid suiker is afhankelijk van de vergistingstemperatuur en het feit of het bier gekoudhopt is of niet. Bij een stevige koudhopgift geef ik minder bottelsuiker, maar ik heb ook wel eens net wat te weinig bottelsuiker gegeven. Hopcreep blijft lastig.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #102 Gepost op: 09-01-2021 21:38 u »
Vandaag heb ik een monster van mijn bier geproefd. De hoppige smaak viel flink tegen. Ondanks dat ik het van plan was ga ik morgen toch een kleine hoeveelheid koudhop toevoegen.

Ik heb het niet eerder gemeld maar gisteren heb ik weer een monster van mijn bier geproefd. Na 2 dagen koudhoppen was de hoppige smaak veel sterker dan bij het eerdere monster.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #103 Gepost op: 09-01-2021 23:52 u »
Maar we hebben het hier juist over opties om te bottelen zonder bottelvat..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #104 Gepost op: 09-01-2021 23:58 u »
Maar we hebben het hier juist over opties om te bottelen zonder bottelvat..

Om oxidatie te voorkomen...
De methode zoals ik die gebruik leidt niet tot problemen. Ik heb eerder NEIPA's gebrouwen en die verkleurden niet. (Wel hadden ze veel last van hopcreep...)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #105 Gepost op: 10-01-2021 21:29 u »
Om oxidatie te voorkomen...
De methode zoals ik die gebruik leidt niet tot problemen. Ik heb eerder NEIPA's gebrouwen en die verkleurden niet. (Wel hadden ze veel last van hopcreep...)

Dan zijn we weer terug bij af want die methode heb ik ook toegepast, zoals ik dat altijd doe.

Als het bottelen op deze wijze niet resulteert in extra zuurstofinslag, dan kunnen we oxidatie bij bottelen dus alleen nog maar verminderen door minder vaak te koudhoppen..

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #106 Gepost op: 10-01-2021 22:03 u »
Ik zou nog eens goed kijken naar je proces. Als jij er last van hebt is er toch iets wat je nog kan verbeteren. Zoals gezegd heeft niet iedereen hier last van.

En een keer koudhoppen moet kunnen.
Ik brouw mijn NEIPA's met de eerste koudhop direct bij het op vat leggen. Dus tegelijk met de gist de koudhop er in. Vergisting begint meestal binnen twee uur dus dat geeft geen problemen. En dan bij een stabiel SG de koudhop die je anders ook zou doen. Heb je toch twee keer gekoudhopt. Als je dit laatste met beleid doet en zonder teveel te beroeren moet dat weinig problemen opleveren. Zorg wel dat alles wat je gebruikt brandschoon en gedesinfecteerd is.

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #107 Gepost op: 12-01-2021 16:52 u »
Ik mis de belangrijkste optie, die zonder nadelen.
-Hoeveelheid bottelsuiker afwegen en oplossen in een beetje water in een pannetje op het vuur. Als dit kookt is het al gedesinfecteerd en dan kook je het wat in totdat het enigszins stroperig is. Dit giet je dan in je nog lege bottelvat. Daar laat je vervolgens rustig het bier op lopen. De verdunning van je bier is te verwaarlozen. Geen zuurstofinslag, volledig opgelost in het water, dit mengt zich perfect met je bier zonder enig probleem.... eigenlijk dé oplossing zonder nadelen ;)

Vandaag ook weer een NEIPA gebrouwen. Zoals hier al aangegeven is het enorm belangrijk om zuurstof zoveel mogelijk uit te bannen. Dit begint al met je initiële brouwwater. Laat je dit vanuit de kraan in je ketel kletteren heb je al zuurstofinslag. Meer als wat er al in zat. Dit kun je gelukkig verwijderen door je brouwwater eerst te koken. Maar bij het afkoelen begint de zuurstofopname weer. Hoe dan ook heb je dan al minder zuurstof om mee te beginnen dan wanneer je recht vanuit de kraan begint.
Dan dus roeren zonder bellen te creëren, niet rondpompen of wat dan ook. Bij hevelen uitloop altijd onder vloeistofniveau houden etc etc.

Ik heb tot op heden geen verschil geproefd met mij fust of fles versies. Kost wat moeite, maar dan heb je ook wat.
Vermijd zuurstof aan de warme kant én aan de vergiste kant. Koud wort mag natuurlijk lekker kletteren, daar weet de gist wel raad mee.

Ja zoals Takkie zei, ik beschreef de opties die je hebt als je direct uit het vergistingsvat wil bottelen. Wat mij betreft is via een bottelvat ook niet per se zonder nadelen. Want afhankelijk van je setup zijn er best veel plekken waar het mis kan gaan bij het bottelen. En dan kun je zeggen: dat ligt niet aan het bottelvat maar aan jouw proces. En dat klopt. Echter als je nou net die ene hevel hebt die iets te veel zuurstof aanzuigt of een bottelpijpje hebt wat net niet lekker sluit of zo dan kun je zoeken tot je een ons weegt maar ga je de oorzaak misschien niet vinden. Bij alle andere bieren merk je dan niks, alleen NEIPA's zijn niet zo vergeeflijk. Als je in zo'n geval uit het vergistingsvat kunt bottelen sla je die zoektocht naar de oorzaak wellicht over.

Ik bottel tegenwoordig eigenlijk alle bieren meteen uit de CCT met een doseerspuit, zoveel extra werk is dat niet (1 keer knijpen in de spuit voor je de kroonkurk erop drukt). En als je er handiger in wordt kun je het bier ook laten schuimen zodat je de kroonkurk op het schuim drukt. Scheelt ook weer zuurstof. Dit maakte bij mij de NEIPA's uit fles een stuk fruitiger en langer houdbaar. Dus vandaar dat ik het als optie gaf.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #108 Gepost op: 12-01-2021 21:01 u »
Ik zou nog eens goed kijken naar je proces. Als jij er last van hebt is er toch iets wat je nog kan verbeteren. Zoals gezegd heeft niet iedereen hier last van.

Iets verderop in dit topic dan het bericht waar jij waarschijnlijk op doelt heb ik uitgelegd waarom mijn eerste testflesje waarschijnlijk last had van verkleuring door oxidatie. De NEIPA’s die ik nu opentrek zien eruit als blondbiertjes.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat NEIPA’s gevoelig blijken voor oxidatie en dat het daarom goede leermeesters zijn in het reduceren daarvan. De vraag die nu centraal staat is hoe dit te bereiken bij bieren die op fles worden afgevuld. En als via een bottelvat bottelen daar weinig invloed op zou hebben, wat we er als flessenvullers dan verder nog aan zouden kunnen doen om zuurstofinslag te beperken

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #109 Gepost op: 12-01-2021 21:48 u »
De vraag die nu centraal staat is hoe dit te bereiken bij bieren die op fles worden afgevuld. En als via een bottelvat bottelen daar weinig invloed op zou hebben, wat we er als flessenvullers dan verder nog aan zouden kunnen doen om zuurstofinslag te beperken
Snap hem. Voor wat het waard is mijn verkorte weergave hoe ik het aan pak (tot op heden geen last van geoxideerde NEIPA's ).

Brouw zoals ik eerder aan gaf om zuurstof aan de voorkant te weren.
Zorg dat je vergistingsvat is uitgerust met een kraantje aan de onderzijde. Eerste koudhop meteen met het wort er in. Scheelt één zuurstof moment. Dan vergisten. Bij stabiel SG de tweede koudhop. Heel voorzichtig, weinig beroering en snel en zeer hygiënisch werken.
Niet overgieten op nagistingsvat/fles . Zodra sg niet verder daalt cold crashen. Na een paar dagen met een slang, alles volledig onder vloeistof niveau rustig in het voorbereide bottelvat laten lopen.
Bottelen vanuit bottelvat met wederom kraantje aan de onderzijde. Zet deze schuin zodat hij nergens lucht kan aanzuigen. Pas bij de laatste fles. En die kun je desgewenst achterwege laten.

Kleinere kans op zuurstofinslag kan ik niet maken.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #110 Gepost op: 12-01-2021 22:15 u »
Ik denk dat we inderdaad niet veel meer kunnen doen dan jij omschrijft. Eerste koudhop gelijk met het vullen van het gistvat en enten van de gist is een goed idee, al lijkt het mij dat de gist ook wel raad weet met de zuurstof die eventueel wordt toegevoegd op dag één of twee.

Maar waarom coldcrashen? Als de inhoud van het gistvat krimpt zuigt hij immers weer zuurstof aan. En de toegevoegde waarde begrijp ik niet zo, daar we toch niet op zoek zijn naar helderheid. Kunnen we die crash niet beter skippen dan?

Offline D.R.K.

• Vol lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #111 Gepost op: 12-01-2021 22:22 u »
Ik heb destijds net voor eind vergisting de koudhop toegevoegd, op advies van de brouwer ongeveer 3 punten voor beoogde einde SG.
Zal van het weekend nog eens een NEIPA open maken om te kijken hoe het nu is, staan sinds 29-9 op fles.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #112 Gepost op: 12-01-2021 22:30 u »
Ik heb destijds net voor eind vergisting de koudhop toegevoegd, op advies van de brouwer ongeveer 3 punten voor beoogde einde SG.
Zal van het weekend nog eens een NEIPA open maken om te kijken hoe het nu is, staan sinds 29-9 op fles.

Interessant! Laat vooral weten hoe die er nu uit ziet zou ik zeggen (foto?) en hoe die smaakt natuurlijk. En last but not least; je geheimen voor zuurstofreductie  >:D

Ja dat koudhop toevoegen tijdens de nagisting in plaats van erna zou mogelijk tot minder hop creep leiden, maar een deel van je gewenste aroma’s vliegt met het CO2 je vat uit..

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #113 Gepost op: 13-01-2021 19:20 u »
Het zal vast ergens weekend zijn, dus toch vanavond er maar 1 open gemaakt, hieronder de foto.
Kleur is nog steeds goed en lijkt niet meer donkerder te worden.
Smaak is nog steeds lekker, klein bittertje en zeker nog een hop smaak. Hopburn is wel helemaal weg en lijkt zachter te zijn geworden
Geur is nog hoppig maar wel een flink stuk minder dan wat het oorspronkelijk was.
Zit nog steeds genoeg koolzuur in de fles, lijkt niet meer geworden.

Het oxidatie spook...
Dit is mijn eerste NEIPA die ik gebrouwen heb, de koudhop toevoeging was groot; 17,5 g/L en gedaan op ongeveer 3 punten voor einde van SG. Toevoeging waren pellets die ik eerst overgoten had met warm water (EBC methode) en toen als een erwtensoep uitziend iets de Fermzilla in gegoten.
Bottelen is vanuit een bottelvat, dus hevel vanuit Fermzilla en toen met hevel en bottelpijpje de flessen in, 6 g suiker /L toegevoegd in oplossing in het bottelvat en dus even moeten roeren.

Volgende NEIPA staat ook al in de planning, dus ben benieuwd  :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #114 Gepost op: 13-01-2021 22:40 u »
...
Dit is mijn eerste NEIPA die ik gebrouwen heb, de koudhop toevoeging was groot; 17,5 g/L en gedaan op ongeveer 3 punten voor einde van SG. Toevoeging waren pellets die ik eerst overgoten had met warm water (EBC methode) en toen als een erwtensoep uitziend iets de Fermzilla in gegoten.
Bottelen is vanuit een bottelvat, dus hevel vanuit Fermzilla en toen met hevel en bottelpijpje de flessen in, 6 g suiker /L toegevoegd in oplossing in het bottelvat en dus even moeten roeren.

Bij een test die ik uitgevoerd heb, heb ik geconstateerd dat deze methode de hopcreep wel beperkt maar niet volledig voorkomt.
Verder was het hoparoma aanzienlijk minder dan bij niet met heet water overgoten hop. Mogelijk komt dit doordat sommige hopbestanddelen zoals mycreen (kookpunt 64 ºC) zeer vluchtig zijn.

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #115 Gepost op: 14-01-2021 13:23 u »
Het zal vast ergens weekend zijn, dus toch vanavond er maar 1 open gemaakt, hieronder de foto.
Kleur is nog steeds goed en lijkt niet meer donkerder te worden.
Smaak is nog steeds lekker, klein bittertje en zeker nog een hop smaak. Hopburn is wel helemaal weg en lijkt zachter te zijn geworden
Geur is nog hoppig maar wel een flink stuk minder dan wat het oorspronkelijk was.
Zit nog steeds genoeg koolzuur in de fles, lijkt niet meer geworden.

Het oxidatie spook...

Welke kleur was hij bij het bottelen, en hoeveel is hij verkleurd? Want op de foto ziet het er voor mij toch uit alsof hij veel te donker is voor een NEIPA, en heeft het de kleur die ik ook kreeg bij oxidatie. Dus het spook is ook bij jou langs geweest. Nu is dat na zoveel maanden niet gek, maar ben benieuwd of je die kleurverandering hebt gevolgd. Anders is dat leuk om te volgen / proberen te voorkomen voor de volgende batch.

Zie bijvoorbeeld deze vergelijking, links een (al vrij donkere) NEIPA, rechts NEIPA met oxidatie:

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #116 Gepost op: 14-01-2021 13:40 u »
Mooie vergelijking die foto, een soort gelijke verandering is zeker wel gebeurd. Hij was veel meer richting geel en leuke test om het verloop eens bij te houden.

Had het idee dat door oxidatie het bier ook echt minder tot niet drinkbaar zou worden en dat is niet het geval

Dit is een foto na een paar weken op fles

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #117 Gepost op: 14-01-2021 18:38 u »
Mooie vergelijking die foto, een soort gelijke verandering is zeker wel gebeurd. Hij was veel meer richting geel en leuke test om het verloop eens bij te houden.

Had het idee dat door oxidatie het bier ook echt minder tot niet drinkbaar zou worden en dat is niet het geval

Dit is een foto na een paar weken op fles

Ja daar is hij inderdaad nog wel een stuk geler, maar je ziet het verkleuren ook daar al wel beginnen met een soort dofheid. De sprankelende gele kleur gaat er vanaf. En qua drinkbaarheid verlies je dan vooral de fruitige aroma's, die plaats maken voor iets kruidigs / grassigs.

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #118 Gepost op: 14-01-2021 22:28 u »
Ja daar is hij inderdaad nog wel een stuk geler, maar je ziet het verkleuren ook daar al wel beginnen met een soort dofheid. De sprankelende gele kleur gaat er vanaf. En qua drinkbaarheid verlies je dan vooral de fruitige aroma's, die plaats maken voor iets kruidigs / grassigs.

En dat is nou precies het vreemde, de smaak is niet verandert maar is alleen minder sterk geworden zelfde als de aroma.
Op dit moment is die nog steeds bloemig van smaak.

Had ook verwacht dat het heel anders zou worden zoals jij ook aangeeft.

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #119 Gepost op: 15-01-2021 09:54 u »
En dat is nou precies het vreemde, de smaak is niet verandert maar is alleen minder sterk geworden zelfde als de aroma.
Op dit moment is die nog steeds bloemig van smaak.

Had ook verwacht dat het heel anders zou worden zoals jij ook aangeeft.

Welke hoppen heb je gebruikt?

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #120 Gepost op: 15-01-2021 12:39 u »
Columbus in de whirlpool, 2 g/l
Vic Secret en Mosaic als koudhop 30/70 mix van totaal 17,5 g/l

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #121 Gepost op: 15-01-2021 13:23 u »
Herkenbaar de ervaringen in dit topic. Ik heb het brouwen van NEIPA's nu even op een laag pitje gezet omdat ik nog niet voor elkaar krijg die oxidatie te voorkomen.  Mijn eerste poging was het beste en was na bijna een jaar op fles(!) nog niet bruin en nog steeds lekker.  Daarna vele pogingen gefaald, met een kveik wel redelijk succes gehad.

Heb helaas geen keg en inblikken is nog een brug te ver.

Mijn verbetering in het proces voor de toekomst;
Rvs cct aanschaffen waarmee ik gist en hop kan dumpen.
Bottelen direct vanuit de cct in flesje met de blauwe doppen, voorzien van suikeroplossing en geflusht met CO2
Bottelen met tot aan de top van de fles
1 dryhop dosis en daarna met CO2 spoelen

Overhevelen naar een bottelvat is denk ik een van mijn grootste problemen op dit moment.

NEIPA's voor de thuisbrouwer zijn een flinke uitdaging zeker ook met flessen. Maar kijk naar Jopen die krijgen ook een mooie NEIPA in fles, dus het is mogelijk met flessen ;-)

Offline GvB84

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #122 Gepost op: 15-01-2021 14:06 u »

Als je echt zonder oxidatie wilt bottelen heb je misschien zoiets nodig.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #123 Gepost op: 17-01-2021 21:40 u »
Ben in ieder geval benieuwd wat ‘ie op de fles gaat doen.

Nou dit dus. Nu drie weken op fles. Veel te helder voor de stijl maar het is een heerlijk biertje geworden, al mag hij tropischer voor de stijl

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #124 Gepost op: 17-01-2021 21:50 u »
Ziet er wel mooi uit, maar jammer dat hij helemaal helder geworden is.
Enig idee waarom? je had er havervlokken inzitten toch? Evt niet genoeg of is het toch de combi van haver en tarwe wat dit als effect geeft?

Tags: