Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: NEIPA poging  (gelezen 6475 keer)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Land: nl
  • Ik hou van blond
NEIPA poging
« Gepost op: 24-11-2020 23:07 u »
Omdat ik tot nog toe 0 ervaring heb met het brouwen van deze stijl deel ik mijn eerste opzetje voor een NEIPA graag met jullie. Ik heb eventueel nog andere hoppen als Citra, Columbus en Centennial liggen, maar ik dacht misschien leuk (en hopelijk lekker) om hem single-hop te brouwen. Graag uw opbouwende kritiek  :biersmile:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNEIPA
Brouwdatum24-11-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume10,5 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)0 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
12,00 lWater uit Katwijk
1,17 mlFosforzuur
3,95 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l171 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,83 kgPale Ale moutDingemans7 EBC78,5 %
0,20 kgPilsmoutDingemans3 EBC8,6 %
0,15 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC6,4 %
0,15 kgGerstevlokkenThomas Fawcett and Sons3 EBC6,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstapsch67,0 įC1 min.60 min.5,2 l/kg
Uitmaisch78,0 įC10 min.5 min.5,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gSimcoebellen11,9%0 min.0,0 IBU
35,0 gSimcoebellen11,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
6,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline oneman

• Vol lid
  • if bottle.empty(): new(Bottle) else bottle.drink()
Re: NEIPA poging
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2020 23:55 u »
Ik heb ook geen NEIPA ervaring, maar meen toch dat de essentie daarvan juist is dat het geen single hop biertje is. Het gaat er juist om veel hopsoorten te drooghoppen om zo een 'tropisch vruchtensap' geur te krijgen een een melkachtige wazigheid. Dus ik zou wat recepten googlen en minimaal drie hopsoorten met veel tropische geuren gebruiken in grote hoeveelheden.

Offline Jimm

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 25-11-2020 00:29 u »
Ik heb zelf eenmaal een NEIPA gebrouwen veel ervaring heb ik niet, maar was naar eigen zeggen en horen zeggen een heel fruitig/tropisch biertje met een zachte bitterheid.
Mijn hopschema was toen:
Laatste 5 minuten van het koken een hopgift van 40 gram.
Whirlpool hopgift van 40 gram.
Heb zelf 2x een drooghop gift gedaan van beide 50 gram op 13 liter. De eerste tijdens de hoofdvergisting op dag 1 en de tweede op dag 5.

Gebruik gemaakt van Comet en Wakatu 50/50 bij iedere gift.

De troebelheid bleef de eerste 4 weken goed en nam daarna wel snel af. Helaas, maar heb ze snel op gekregen was zeker geen straf!

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #3 Gepost op: 25-11-2020 08:04 u »
ik zou zelf voor meer pilsmout gaan, ongeveer 50/50 met je pale ale aandeel
ook waterbehandeling kan voor neipa's wel uitmaken (chloride / sulfaat 2:1 ).
Persoonlijk zou ik ook voor andere hoppen gaan, maar das natuurlijk ook een kwestie van smaak. Traditioneel kun je met Citra /Mosaic/El Dorado etc niet mis gaan. Als gist doe ik meestal london ale iii.

Offline Hopfenfox

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 25-11-2020 08:26 u »
Nog niet gebrouwen maar wel in verdiept. Inderdaad meer chloride dan sulfaat, drooghoppen tijdens de primaire vergisting voor extra troebelheid en vooral bereid zijn in no time op te drinken, het veroudert rap. Qua hop zou ik inderdaad fruitiger gaan, dus meer qua soorten EN hoeveelheid. Het Youtube-kanaal van Clawhammer supply geeft aardig wat voorbeelden, uitgeschreven recepten op hun website.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #5 Gepost op: 25-11-2020 09:54 u »
Dank voor de reacties heren! Ik ga hem op de volgende punten aanpassen op basis van jullie feedback:

- Meer hopsoorten (ik denk dat ik dan Citra toevoeg. Zouden jullie er ook Columbus of Centennial in doen? Ik wil graag de hopsoorten gebruiken die ik heb liggen namelijk. Ik heb helaas geen Amarillo, Cascade, Mosaic, Comet, Wakatu of El Dorado)
- Meer pilsmout (waarom eigenlijk?). Grappig dat ik dat wel gedaan heb in mijn citra session. Heb ik daar misschien onbewust een klein NEIPA-tje gebrouwen?  ;D

Waterbehandeling heb ik me nog niet in verdiept dus daar waag ik me nog even niet aan. Ik zuur wel de maisch aan.

Tot slot; wat vinden jullie een fijn alcoholpercentage voor deze stijl? En wat vinden jullie van mijn aandeel ongemoute granen? En de soorten (tarwe/gerst)? Mijn doel is inderdaad een niet te sterk maar vooral smooth melkachtig tropische vruchtenbom   ;D

Alvast dank weer voor de reacties  :biersmile:

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-11-2020 15:12 u »
Als ik jou was zou ik in plaats van gerstevlokken gewone havervlokken doen. Ook zou ik een andere gist doen. Zie bijvoorbeeld eens dit artikel over de gistkeuze voor een neipa.

https://brulosophy.com/2020/09/24/yeast-comparison-lalbrew-new-england-vs-safale-s-04-english-ale-the-bru-club-xbmt-series/

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 25-11-2020 15:27 u »
Als ik jou was zou ik in plaats van gerstevlokken gewone havervlokken doen. Ook zou ik een andere gist doen. Zie bijvoorbeeld eens dit artikel over de gistkeuze voor een neipa.

https://brulosophy.com/2020/09/24/yeast-comparison-lalbrew-new-england-vs-safale-s-04-english-ale-the-bru-club-xbmt-series/

Ik hoor ook goede dingen over Verdant IPA, die redelijk nieuw op de markt is: https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/lallemand-biergisten/d/lallemand-lalbrew-gedroogde-biergist-verdant-ipa-11-g

Schijnt een beetje een korrelversie te zijn van London Ale III die veel gebruikt wordt voor NEIPAs.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #8 Gepost op: 25-11-2020 15:35 u »
Dank heren! Ik heb S-04 echter al in huis dus die ga ik nu gebruiken. Maar dit wordt zeker niet de laatste keer dat ik een NEIPA brouw dus ik ga jullie suggesties ook proberen! Ik heb inderdaad ook andere interessante gedroogde gistopties voorbij zien komen.

Mijn havervlokken zijn helaas net op  :( Waarom kan ik die volgens jou beter gebruiken basvo? Mijn aangepaste recept tot dusver:

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNEIPA
Brouwdatum24-11-2020
Volume10,5 l
Begin SG1,050 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,0%
Alcoholgehalte5,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
12,00 lWater uit Katwijk
1,17 mlFosforzuur
4,46 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

Vergistbare ingrediŽnten
1,83 kgPale Ale moutDingemans7 EBC64,7 %
0,70 kgPilsmoutDingemans3 EBC24,7 %
0,15 kgGerstevlokkenThomas Fawcett and Sons3 EBC5,3 %
0,15 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5,3 %

Maischschema
Eenstapsch67,0 įC1 min.60 min.4,2 l/kg
Uitmaisch78,0 įC10 min.5 min.4,2 l/kg

Hop
35,0 gSimcoebellen11,9%0 min.0,0 IBU
25,0 gCitrapellets12,8%koudhop0,0 IBU
25,0 gSimcoebellen11,9%koudhop0,0 IBU
15,0 gColumbusbellen18,5%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
6,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-11-2020 14:46 u »
Havervlokken gewoon in de supermarkt kopen! Kost nog geen 2 euro per zak. Ik voeg aan mijn NEIPA's en Imperial Stouts altijd havervlokken toe om een voller en zachter mondgevoel te krijgen. Ik houdt meestal zo'n 10% aan. De enge verhalen over filterproblemen kan je achterwegen laten... Nog nooit last van gehad.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #10 Gepost op: 28-11-2020 00:14 u »
Helder. Maar gerst- en tarwevlokken hebben toch een vergelijkbaar effect?

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 28-11-2020 16:01 u »
Als tip: Ik heb de Lallemand Kveik gebruikt en die op 35 ļC laten vergisten. Mooie fruitsmaakjes en zeer troebel! Ik vind het een prachtgist voor een korrelgist.

Offline wernerthefox

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 28-11-2020 19:28 u »
Als tip: Ik heb de Lallemand Kveik gebruikt en die op 35 ļC  laten vergisten. Mooie fruitsmaakjes en zeer troebel! Ik vind het een prachtgist voor een korrelgist.
Eens, een zeer fijne gist. Proef je de hoparoma's nog goed wanneer je bij zo'n hoge temperatuur vergist? Overigens lijkt S04 me ook OK, dat is toch Nottingham? Geen ervaring met Verdant.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #13 Gepost op: 28-11-2020 23:19 u »
Als tip: Ik heb de Lallemand Kveik gebruikt en die op 35 ļC laten vergisten. Mooie fruitsmaakjes en zeer troebel! Ik vind het een prachtgist voor een korrelgist.

Bedankt voor de tip Sjaak! Verder geen opmerkingen over mín recept?

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #14 Gepost op: 03-12-2020 22:22 u »
Na me er nog wat meer in te hebben verdiept ben ik tot de conclusie gekomen dat ik misschien toch beter mijn S-33 kan gebruiken dan mijn S-04. En vooruit, ik gebruik havervlokken in plaats van tarwe- en gerstvlokken (hoewel ik nog steeds niet precies weet waarom maar als jullie zeggen dat het moet dan doe ik dat :P)

Dan moet dit hem gaan worden. Mee eens?

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNEIPA
Brouwdatum24-11-2020
Volume10,5 l
Begin SG1,060 SG
Eind SG1,017 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,0%
Alcoholgehalte5,6 vol.%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
12,00 lWater uit Katwijk
1,17 mlFosforzuur
4,46 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

Vergistbare ingrediŽnten
1,83 kgPale Ale moutDingemans7 EBC64,7 %
0,70 kgPilsmoutDingemans3 EBC24,7 %
0,30 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,6 %

Maischschema
Eenstapsch67,0 įC1 min.60 min.4,2 l/kg
Uitmaisch78,0 įC10 min.5 min.4,2 l/kg

Hop
35,0 gSimcoebellen11,9%0 min.0,0 IBU
15,0 gColumbusbellen18,5%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
6,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Die gekke hoeveelheid pale is omdat 'ie op moet  ;)

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #15 Gepost op: 04-12-2020 07:28 u »
Zou persoonlijk die columbus weglaten, die vind ik zelf niet echt geschikt voor NEIPA. Ga je ook nog iets aan je water doen verder?
De 0 minuten zijn dat whirlpool / hopstand?

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #16 Gepost op: 04-12-2020 23:45 u »
Zou persoonlijk die columbus weglaten, die vind ik zelf niet echt geschikt voor NEIPA. Ga je ook nog iets aan je water doen verder?
De 0 minuten zijn dat whirlpool / hopstand?

Ik zie hem wel eens terugkomen hoor in NEIPA recepten. Centennial idem dito. En dan vaak als relatief vroege gift, denk voor een beetje kruidigheid in de balans. Maar jij vindt dat geen goed idee dus?

Waterbehandeling heb ik nog geen kaas van gegeten. Het zal vast niet heel moeilijk zijn om wat toe te voegen maar ik ben er nog niet mee bezig geweest. Wel zuur ik de maisch aan. Is waterbehandeling cruciaal volgens jou?

Ja BrouwHulp weet niet zoveel raad met hopgiften na het koken, maar ik wil hem dubbel koudhoppen; de eerste helft 24u na toevoegen gist en de tweede helft na een aantal dagen als de gist rustig verder blubt. Dat doe ik puur op basis van activiteit in het waterslot. De 0 minuten hopgift is vlamuit en een kwartiertje whirlpoolen

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #17 Gepost op: 05-12-2020 08:43 u »
Ik denk dat ze Columbus vaak als bitterhop gebruiken, als aromahop denk ik dat hij nogal overheerst en niet het gewenste fruit / juicy van een neipa geeft, maar ik kan het natuurlijk mis hebben ;)
Waterbehandeling kan bij neipa's veel doen voor mondgevoel, maar is niet per se nodig, zie het als iets voor een latere brouw, dan kun je je daar eerst in verdiepen en het verschil proeven.
De koudhop schema's zoals je voorstelt lijken mij prima verder.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #18 Gepost op: 06-12-2020 20:48 u »
Vandaag gebrouwen als volgens het laatste recept. In de wortsample die ik heb gebruikt om het SG te meten zitten al lekkere smaakjes, en dan moet de koudhop er nog bovenop! Tot nu toe gaat 'ie lekker  :)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #19 Gepost op: 21-12-2020 22:40 u »
Wilde een dezer dagen gaan bottelen, maar dat zit er helaas niet in. Ik heb 24 uur na brouwen de eerste set koudhop toegevoegd, vier dagen daarna deze koudhop vervangen door de tweede set (SG 1,020), die vijf dagen laten zitten en toen verwijderd om alles nog even goed te laten uitgisten (SG 1,019).

Waterslot stond al bijna stil maar nu - twee weken na brouwen - wordt mijn waterslot steeds actiever. Nu weer een blubje iedere 3-5 seconden  :o Wilde weten of het allemaal goed gaat onder de deksel dus toch het vat maar weer opengemaakt. Ligt gewoon een lekker koolzuurlaagje te pruttelen. Ruikt allemaal prima verder. Iemand enig idee wat hier gebeurd is?  :weetniet:

Offline oneman

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 21-12-2020 22:58 u »
Wilde een dezer dagen gaan bottelen, maar dat zit er helaas niet in. Ik heb 24 uur na brouwen de eerste set koudhop toegevoegd, vier dagen daarna deze koudhop vervangen door de tweede set (SG 1,020), die vijf dagen laten zitten en toen verwijderd om alles nog even goed te laten uitgisten (SG 1,019).

Waterslot stond al bijna stil maar nu - twee weken na brouwen - wordt mijn waterslot steeds actiever. Nu weer een blubje iedere 3-5 seconden  :o Wilde weten of het allemaal goed gaat onder de deksel dus toch het vat maar weer opengemaakt. Ligt gewoon een lekker koolzuurlaagje te pruttelen. Ruikt allemaal prima verder. Iemand enig idee wat hier gebeurd is?  :weetniet:

Dit zou hop creep kunnen zijn. Dan gaan de enzymen uit de hop de onvergistbare suikers omzetten in vergistbare en start de vergisting weer. Maar of dat effect sterk genoeg kan zijn voor de mate van activiteit die jij nu ziet weet ik niet.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #21 Gepost op: 21-12-2020 23:06 u »
Dacht ik ook al aan, maar zo snel al?   :-\

Nu een blubje per seconde  :pan:

Offline oneman

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 22-12-2020 00:39 u »

Je eind SG leek eerst 1.019, dat is nog genoeg suiker om te vergisten.... kan zijn dat je gewoon nog niet uitgegist bent. Gewoon nog een beetje geduld misschien?  :weetniet:

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #23 Gepost op: 22-12-2020 20:02 u »
Geduld heb ik op zich wel, zolang het maar geen infectie is. Berekende eind SG met de s-33 gist is 1,017 dus zo heel veel verder zou die niet moeten gaan zou je zeggen, maar niemand die je hopcreep vermoeden tegenspreekt dus ik hou het daar maar op dan. Blij dat dit niet op de fles gebeurt zeg..   :-\

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 22-12-2020 22:38 u »

Na toevoegen van koudhop krijg je eerst een snelle daling van het SG en daarna gaat het langzamer.

Het volgende plaatje laat dit zien. (Het plaatje komt uit een presentatie van de Amerikaanse hopprofessor Shellhammer.)

Tags: