Mirre

Gestart door daanvandervleuten, 22-11-2020 16:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daanvandervleuten

Halle medebrouwers.
Ik zou graag een keer willen experimenteren met het gebruik van mirre in bier.
Heb op het forum gezocht naar mirre, maar niets gevonden.

Er zijn 2 soorten mirre leverbaar, de ruwe gomhars (te vet?) en zoete mirre (jahwee)

Iemand een idee hoe te verwerken? Nagisting? Meekoken?
En waar leverbaar?



Snelbier

Mirre, Maretak, Misletoe..  Meesten zullen alleen weten dat je meisjes mag zoenen die er onder staan in kerst-periode..
Als kruid kom ik het nergens tegen.  Wél als voedingssupplement in de 'groene sector'..
Wat verwacht je van de smaak? Met veel doorzoeken kom ik op 'hars' tot 'zoetig'.
Als het er alleen om gaat dat het in je bier zit (om nostalgische reden, of wat dan ook) zou ik het lang meekoken, heeft dan weinig invloed op de smaak  :weetniet:.
Hars-smaakje wil je niet in het bier, laat ik liever weg. Wél harsig? Sommige hops hebben dat. Heb je geen mirre voor nodig..
Zoetig in bier? Is allemans-vriend. Kan je op sturen met mouten, maischen, hops, en gist. Géén mirre nodig.
=================
Wil je echt gek doen (geldt ook voor reaguurders): Neem een Noorse Kveik-gist en filtreer het wort over een nest mirre in plaats van denne of jeneverbes. Zou het best willen proeven.
Schiet er op los. Proost, Snelbier

daanvandervleuten

Idee is een  bier te brouwen, waar mirre er in verwerkt is.
Wellicht ook met wat sinaasappelschil.
Een zwaarder, warmend bier.


Dochter van de korenaar heeft het ook gedaan

"NIEUW* L'esprit de Noël : onze kerstblend van Finesse 2 jaar oak aged, Charbon met Rien ne va Plus blanc 1 jaar barrel aged, en Noblesse VSOP 1 jaar barrel aged. Dit alles geinfuseerd met mirre en heidebloesem. Diepe kastanjebruine kleur, licht zoetig met exotische kruidige toetsen en eikenhout"

Na wat zoeken vind ik ook nog een likeurachtig iets.
Mijn vraag is dan ook; wie heeft er mee gewerkt? Wat waren de resultaten? Is de gom gebruikt? Essence? Zoete of 'gewone' Laat kook of met lagering? Dat laatste zou mijn idee zijn. Iemand een ide wat, dat doet met de schuimkraag?

Als er geen ervaringen zijn, ga ik zelf wat experimenteren. Ook leuk! Maar ik dacht, wellicht heeft iemand de ervaring al op gedaan.

Micha

Hoi Daan,

Heston Blumenthal wilde er ooit een kerstgerecht mee maken, maar vond mirre veel te bitter. Wellicht kun je de hop er deels mee vervangen? Ik zou niet weten hoe de dosering zou moeten zijn en je raakt waarschijnlijk de anti bacteriële werking kwijt.

Wel een leuk experiment!

Groeten,
Micha

Jan de Graaff

Als je mirre hebt, kun je er ook thee mee zetten. Dan kun je experimenteren met hoeveelheden en duur van koken en wat voor smaken dat oplevert. Als je tevreden bent met x gram y minuten meekoken, dan kun je dat gaan testen in je bier.

Ik denk dat die manier je het snelst bruikbare resultaten en inzichten oplevert. Volgens mij wordt mirre niet heel frequent meer gebruikt sinds het als cadeautje op een geboorte zo'n kleine 2000 jaar geleden werd gegeven..

daanvandervleuten

Citaat van: JanDeGraaff op 24-11-2020  21:25 uAls je mirre hebt, kun je er ook thee mee zetten. Dan kun je experimenteren met hoeveelheden en duur van koken en wat voor smaken dat oplevert. Als je tevreden bent met x gram y minuten meekoken, dan kun je dat gaan testen in je bier.

Ik denk dat die manier je het snelst bruikbare resultaten en inzichten oplevert. Volgens mij wordt mirre niet heel frequent meer gebruikt sinds het als cadeautje op een geboorte zo'n kleine 2000 jaar geleden werd gegeven..
Dat is een goede tip.
Ik ga er eens naar op zoek.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.