Even voorstellen

Gestart door Roy, 22-04-2006 22:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roy

Hallo Allemaal,

Ik ben Roy en woon in Noord-Limburg ik ben 29 jaar en ben nu bijna een jaar bezig met het brouwen van bier.
In eerste instantie heb ik met bierkitjes gewerkt, maar sinds vorige week ben ik met het echte werk begonnen.
Aangezien ik een liefhebber ben van Duitse bieren heb ik geprobeerd een Oktoberfest bier te brouwen. Of dit gelukt is, dat weet ik natuurlijk pas over een aantal maaden.

Ik brouw in een RVS pan van 12 liter en maak gebruik van een schijven molen.

Bierbrouwen is in ieder geval een nieuwe hobby van mij geworden.

Tevens wil ik even laten weten dat dit een geweldige site is, waar ik veel nuttige informatie heb gevonden.

Ik zou zeggen brouw ze en wie weet tot horens.

Met vriendelijke Groet,

Roy

 

Oscar

Roy,

Welkom op HET Forum..leuk dat je nu ook verslaaft bent geraakt aan het bierbrouwen en sind kort met het echte bierbrouwen bent begonnen. In Noord Limburg zit ook een vereniging van bierbrouwers (het St Rombout Gilde). Heb je hier al eens gekeken ?...daar zitten een paar goede en actieve bierbrouwers....en kun je nog veel van leren denk ik...

Groeten en gezondheid
Oscar

Pieter.

Hoi Royke,

Allereerst welkom op dit forum. Als je een liefhebber van duits bier bent moet je eens proberen een kolsch te brouwen, het recept op de site van  "T Wort Wat" is zeker de moeite waard, eenvoudig en een van mijn favorite bieren. Ik heb momenteel het kolsch recept van '' De Vier Broeders'' op lagering staan en ben reuze benieuwd hoe dit smaakt.

Pieter

Roy

Hoi Pieter,

Bedankt voor je reactie, ik heb de site van 't wort wat meteen toegevoegd aan mijn favorieten (deze kende ik namelijk nog niet).
Ik heb het recept eens bekeken en lijkt mij zeker de moeite waard om eens te gaan brouwen.

Ik hoop dat jouw Kölsch gaat lukken, proost alvast.

Roy



Roy

Update:

Ik heb zojuist even mijn Oktoberfest getest en geproefd.

Het heeft nu precies 7 dagen gegist, mijn hydrometer geeft een SG waarde van 1015-1020 aan en valt nog buiten het bereik om het te bottelen.

Ik vond het jonge bier een beetje waterig smaken, voor de rest ziet het hetzelfde eruit als bij mijn bierkitjes.

Helaas ben ik vergeten de begin waarde te meten, weet iemand of het kwaad kan om met deze
waarde te bottelen ?

Ik ben benieuwd ?

Mvg.

Roy


 



 

Silvio

Eerlijk gezegd is deze vraag al een paar keer eerder in de een of andere vorm op dit forum verschenen. Het komt hier op neer dat als je bier is uitgegist, dus er geen zichtbare vergisting meer plaats vind, je het bier beter nog even een dag of 14 op een koele plaats (<16 graden) weg kan zetten om te lageren.Gezien het feit dat in jou geval waarschijnlijk alle vergistbare suikers zijn omgezet, is er geen reden om na deze 14 dagen niet te gaan bottelen. Het enige wat kan gebeuren bij een wat hoger eind sg dan de bedoeling was, is een wat zoeter bier.
En zoals al zo vaak gemeld op dit forum is het toch echt wel noodzaak om in het vervolg je begin sg te meten.Ook i.v.m. dit soort vragen!

Adrie

Welkom Roy,

Heb je de oktoberfest gebrouwen met een ondergist, zoals het hoort bij deze stijl? Welke gist heb je gebruikt. Zou je het recept willen posten?

Roy

(2e verzoek)
 
Hoi Adrie,

Hierbij het recept van het oktoberfest maerzen bier :

Hefe: untergärig
Stammwürze:  13,5 %
Hopfenbittere: 25 EBU
Bierfarbe:  25 EBC
Alkohol: 5,6 Vol.-%
Abfüllzeitpunkt: 3,7 %

Schüttung:
2500 g Pilsener Malz
2400 g Münchner Malz
30 g Farbmalz
 
2-stufiges Infusionsmaischverfahren:
Einmaischen: 35 °C
1 Rast: 30 Minuten bei 50 °C
2 Rast: 70 Minuten bei 66 °C
Abmaischen bei 76 °C
 
Kochzeit:
90 Minuten
 
Bitterung:
35 g Aromahopfen (6,0 %)
in 2 Zugaben:
15 g nach Kochbeginn, 20 g vor Kochende
 
Als ondergist heb ik de Brewferm Lager gist genomen (speciaal voor pils bieren). Als hop heb ik de Saaz aromahop gebruikt.

Het recept staat eventueel ook op http://hobbybrauer.de/

Met vriendelijke groet,

Roy

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.