Gestokte vergisting maar waarom

Gestart door WouterChemBrewer, 22-11-2020 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WouterChemBrewer

Hallo,

mijn eerste post hier en wilde jullie vragen wat er aan de hand kan zijn met onze eerste brouwpoging.
Het lijkt erop dat de vergisting is gestokt bij een SG van 1040, erg hoog dus en vrijwel zeker dat er iets niet in orde is maar ik kan geen plausibele verklaring verzinnen waarom dan.
Het doel van onze vraag is niet zo zeer deze batch te redden maar te begrijpen wat we (mogelijk) hebben fout gedaan.

We hebben het volgende recept als basis gebruikt: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1581.msg328412.html#msg328412

Verder gebruiken we een Brew Monk 30 L en de we hebben de volgende afwijkingen/metingen gedaan:

Ten eerste hebben we geprobeerd de batch ongeveer te halveren (we zijn uitgegaan van ongeveer 12 L.

Ten tweede kwamen we er te laat achter dat de pH veel te hoog was tijdens het maischen, boven de 6, halverwge hebben de die verlaagt naar de correcte(?) 5.5

Ten derde is er te weinig spoelwater gebruikt (foutje in on gebruik van de software), dit zorgde weer voor relatief hoge SG:
- voor het koken was de SG 1.056
- na het koken was de SG 1.085 (veel hoger dan verwacht maar mogelijk verklaarbaar door de te weinig spoelwater)

Verder leek alles vrij behoorlijk, het vergistingsvat was veel te groot (60 L), mogelijk is dat ook een probleem. De activiteit van het waterslot was ook vrij mager maar ons vermoeden is dat te wijten is aan het grote gistvat. Wel goed opgelet dat temperatuur niet te hoog was toen ik het gist heb toegevoegd. We hebben droog gist gebruikt die we eerst bij 25-30 ºC hebben geactiveerd (dit gaan we de volgende keer in ieder geval niet meer doen).

Na ongeveer 10 dagen was de SG gedaald naar 1.040 maar komt niet meer lager. Inmiddels al twee keer gist toegevoegd (zowel geactiveerd als droog erop gestrooid).

Het resultaat is best drinkbaar in de zin dat er geen rare geurtjes/smaakjes e.d. aan zitten maar wel relatief zoet (in overeenstemming met de hoge SG) maar verder niet helemaal wat we hadden verwacht (uiteraard).

Voor het meten van de SG is een refractometer gebruikt.

Alle ideeën en verklaringen zijn van harte welkom. Deze batch hebben we min of meer opgegeven maar we willen de volgende batch uiteraard wel goed doen.

Dantel

Hoi Wouter,
Vraagje, heb je het wort wel goed belucht  voordat je jet in het gärfass hebt gedaan?
En welke gist heb je gebruikt en vooral hoeveel?

WouterChemBrewer

Als gist hebben we Safale US-05 gebruikt, aangezien dit droog gist was dacht ik dat het beluchten van het wort niet nodig was (ergens gelezen)

Dantel

Ik ken verder je uitrusting niet, maar ik zou  persoonlijk mijn wort wel beluchten .Wat jij zelf schetst, is mij vroeger ook al een paar keer gebeurd,eerste twee dag gisten als een tierelier , en vervolgens geen activiteit meer .Tot dat ik er achter kwam dat er wel eens te weinig lucht in het wort zou kunnen zitten .Vervolgens met een gedesinfecteerde lepel er wilt in om geroerd en Tjoep daar ging het weer. En vooral dat die US-5  hebt gebruikt die is beste wel alcohol tolerant. (zoveel suikers heb je nu ook weer niet vergist )
Wat ik persoonlijk zou doen je wort nog even krachtig doorroeren met een gedesinfecteerde lepel of zo.

Dantel

Citaat van: WouterChemBrewer op 22-11-2020  14:03 uAls gist hebben we Safale US-05 gebruikt, aangezien dit droog gist was dacht ik dat het beluchten van het wort niet nodig was (ergens gelezen)

Ook droge gist heeft zuurstof nodig om tot activiteit te komen.

brouwerwaldonk

Je hebt gemeten met een refractometer heb je dan ook de alcohol correctie toegepast. daar bestaat een tooltje voor om de correcte SG te berekenen.
 

WouterChemBrewer

Citaat van: Dantel op 22-11-2020  14:17 uOok droge gist heeft zuurstof nodig om tot activiteit te komen.
Eens maar ik dacht dat in het geval van gedroogde gist dit door de fabrikant geregeld was, zie ook:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36645.msg557374.html#msg557374

WouterChemBrewer

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-11-2020  14:21 uJe hebt gemeten met een refractometer heb je dan ook de alcohol correctie toegepast. daar bestaat een tooltje voor om de correcte SG te berekenen.
De refractometer heeft een SG schaal, is het dan nog steeds nodig?

Opaslof

Geen eigen ervaring mee, maar regelmatig op dit forum in een post voorbij zien komen dat de afgelezen waarde met een refractometer niet de echte waarde is zodra er alcohol in de gemeten sample zit. En dan moet je via een tooltje omrekenen.
Dus alleen begin SG kun je direct aflezen.

Dantel

Citaat van: WouterChemBrewer op 22-11-2020  14:56 uDe refractometer heeft een SG schaal, is het dan nog steeds nodig?

Een refractometer  met een SG waarde meet alleen de de sucrose op basis van de brekings index, tijdens of na de vergisting is een refractometer met een SG waarde zinloos.


https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35881.0.html
 

Opaslof

Effe gegoogeld. Ik heb brix  van 10 ingevuld voor de Fermented Gravity omdat dat met een SG van 1040 zou overeenkomen. Speel maar eens met de getallen.
Als ik het tooltje op deze site goed gebruikt zit nu na fermentatie dus op 1015. Lijkt mij hartstikke mooi.


Zie ook: https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/
Graag double check bij de kenners!!!!

brouwerwaldonk

Citaat van: WouterChemBrewer op 22-11-2020  14:56 uDe refractometer heeft een SG schaal, is het dan nog steeds nodig?
Ja dat is nodig. Als je een densiteitmeter hebt meet dan daarmee in een maatglas nadat alle koolzuurbelletjes weg zijn van de meter, want die lichten de meter omhoog en zo krijg weer een foutieve waarde te zien. Je zal minder meten dan 1040.

Dantel

Citaat van: Opaslof op 22-11-2020  15:42 uEffe gegoogeld. Ik heb brix  van 10 ingevuld voor de Fermented Gravity omdat dat met een SG van 1040 zou overeenkomen. Speel maar eens met de getallen.
Als ik het tooltje op deze site goed gebruikt zit nu na fermentatie dus op 1015. Lijkt mij hartstikke mooi.


Zie ook: https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/
Graag double check bij de kenners!!!!

Je hebt helemaal gelijk Opaslof.Ik heb in het begin er helemaal over heen gelezen dat gemeten werd met een refractometer, excuus voor de consternatie.

WouterChemBrewer

Ah klinkt als een typisch beginnersfoutje, dank voor de hulp. Klinkt als heel plausibel. Ik ga me er verder in verdiepen.

Pendelaar

Ik had dit een paar weken geleden ook. Ik brouw al wat jaren en mat altijd met een hydrometer. Toen aan de slag met een refractometer en toen was ik zelf van de slag. Wat bleek: omrekenen en toen was het helemaal juist.

Pendelaar

Jacques

Heel vaak wordt gedacht dat sprake is van een gestokte vergisting en na een paar vragen blijkt dat sprake is van het gebruik van een refractometer in plaats van een hydrometer.

Tegenwoordig heeft zowat iedereen een smartphone. Ik raad de gebruikers van een refractometer het gebruik van Brewking van harte aan. Deze app is gratis en ziet er grafisch heel mooi uit. Even schuiven met de gemeten waarden en je weet het eind SG en de vergistingsgraad. Echt heel handig.

Opaslof

1 nadeel van Brewking: voor Apple is die niet beschikbaar...

Dantel

En ook ik heb uit dit topic weer waanzinnig veel handige tips kunnen halen. Bedankt allen. Vooral die app, geniaal.

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Opaslof op 23-11-2020  09:29 u1 nadeel van Brewking: voor Apple is die niet beschikbaar...

Neem dan refracto  https://apps.apple.com/us/app/refracto/id954981822    Met een beetje inspanning en zoeken was je er achter gekomen. Google is toch zo makkelijk.

SVB

Citaat van: MaJa op 23-11-2020  12:58 uNeem dan refracto  https://apps.apple.com/us/app/refracto/id954981822    Met een beetje inspanning en zoeken was je er achter gekomen. Google is toch zo makkelijk.

Correct, maar zijn opmerking is plausibel... Jacques raadt iets aan aan ieder met een smartphone, kanttekening daarbij is dat dat advies niet nuttig is voor iemand met een iPhone. Of Google makkelijk is doet daar niet echt toe.

Jacques

Citaat van: SVB op 23-11-2020  14:55 uCorrect, maar zijn opmerking is plausibel... Jacques raadt iets aan aan ieder met een smartphone, kanttekening daarbij is dat dat advies niet nuttig is voor iemand met een iPhone. Of Google makkelijk is doet daar niet echt toe.

Ik had inderdaad niet in de gaten dat de app alleen een Android versie kent.

SVB

Citaat van: Jacques op 23-11-2020  21:03 uIk had inderdaad niet in de gaten dat de app alleen een Android versie kent.
Mijn opmerking ging niet over jouw advies hoor, dat was prima, ik vond de opmerking van MaJa alleen wat flauw. (En overbodig)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.