Hop tube in Fastferment

Gestart door JasperB, 22-11-2020 12:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JasperB

Goedemiddag,
Ik heb vandaag voor het eerst een hop tube gebruikt in een Fastferment. Heb daar koffiebonen in zitten. Toen ik deze in de Fastferment liet zakken en een tijdje later nog eens ging kijken zag ik dat hij (logisch) naar beneden gezakt was en dus het gat beneden afsloot waardoor gist niet goed naar beneden kan zakken.
Ik dacht ik draai hem horizontaal zodat dat probleem verholpen was maar nu draaide hij steeds met de zware (deksel) kant naar beneden en bleef drijven. Tijdens het draaien is hij een paar keer rond gegaan dus ik neem aan dat er geen zuurstof meer in zit die in de onderkant is blijven hangen en waardoor hij drijft (een kant is geperforeerd andere kant niet). Wellicht koolzuur wat niet kan ontsnappen wat hem omhoog houdt? Iemand hier ervaring mee? Ga toch maar de Fastferment hopfilter aanschaffen denk ik die je tussen de deksel klemt.

André de Laat

Citaat van: JasperB op 22-11-2020  12:57 uGoedemiddag,
Ik heb vandaag voor het eerst een hop tube gebruikt in een Fastferment. Heb daar koffiebonen in zitten. Toen ik deze in de Fastferment liet zakken en een tijdje later nog eens ging kijken zag ik dat hij (logisch) naar beneden gezakt was en dus het gat beneden afsloot waardoor gist niet goed naar beneden kan zakken.
Ik dacht ik draai hem horizontaal zodat dat probleem verholpen was maar nu draaide hij steeds met de zware (deksel) kant naar beneden en bleef drijven. Tijdens het draaien is hij een paar keer rond gegaan dus ik neem aan dat er geen zuurstof meer in zit die in de onderkant is blijven hangen en waardoor hij drijft (een kant is geperforeerd andere kant niet). Wellicht koolzuur wat niet kan ontsnappen wat hem omhoog houdt? Iemand hier ervaring mee? Ga toch maar de Fastferment hopfilter aanschaffen denk ik die je tussen de deksel klemt.

Er zit een oogje aan het deksel. Dat is bedoeld om hem op te hangen aan je deksel van je gistvat of met een vislijntje tussen de deksel en je gistvat.

JasperB

Citaat van: André de Laat op 23-11-2020  05:34 uEr zit een oogje aan het deksel. Dat is bedoeld om hem op te hangen aan je deksel van je gistvat of met een vislijntje tussen de deksel en je gistvat.
Had niks om hem aan vast te maken, vislijntje tussen de deksel, hoe simpel kan het zijn.
Bedankt voor de tip.
Vind ik het nog wel vreemd dat hij blijft drijven met 85 g bonen er in.

Jan de Graaff

Citaat van: JasperB op 23-11-2020  08:15 uHad niks om hem aan vast te maken, vislijntje tussen de deksel, hoe simpel kan het zijn.
Bedankt voor de tip.
Vind ik het nog wel vreemd dat hij blijft drijven met 85 g bonen er in.
Het gaat niet alleen om het gewicht, maar ook om het drijfvermogen van wat je gebruikt om de hop tube te verzwaren (en het drijfvermogen van de hop erin..). Bonen hebben, volgens mij, nog wel enig drijfvermogen. Plus kunnen misschien wel de smaak van je bier beïnvloeden als ze in je bier geweekt hebben.

Ik gebruik 10 M12 RVS carrosserieringen; dat heeft gegarandeerd 0,0 drijfvermogen of smaakinvloed en is goed zwaar.

D.R.K.

Ik gebruik deze dingen tijdens het koken voor kruiden en heb er van die kettingtjes van je thee ei aan vast zitten zodat ik ze aan de rand van de ketel kan bevestigen.
Werkt goed :)

Voor in de Fastferment is een vislijntje zeker een mooie oplossing. Maar aangezien je een mooie opvang bol hebt onderaan, kan je mogelijk ook gewoon de bonen er los in gooien, zakken ze vanzelf ook wel naar beneden toe.

Of er een nadelig effect is omdat de bonen vanzelf in je gistdepot zakken weet ik alleen niet.

André de Laat

Citaat van: JanDeGraaff op 23-11-2020  10:39 uHet gaat niet alleen om het gewicht, maar ook om het drijfvermogen van wat je gebruikt om de hop tube te verzwaren (en het drijfvermogen van de hop erin..). Bonen hebben, volgens mij, nog wel enig drijfvermogen. Plus kunnen misschien wel de smaak van je bier beïnvloeden als ze in je bier geweekt hebben.

Ik gebruik 10 M12 RVS carrosserieringen; dat heeft gegarandeerd 0,0 drijfvermogen of smaakinvloed en is goed zwaar.

Of knikkers halen bij de Action.

JasperB

Citaat van: JanDeGraaff op 23-11-2020  10:39 uHet gaat niet alleen om het gewicht, maar ook om het drijfvermogen van wat je gebruikt om de hop tube te verzwaren (en het drijfvermogen van de hop erin..). Bonen hebben, volgens mij, nog wel enig drijfvermogen. Plus kunnen misschien wel de smaak van je bier beïnvloeden als ze in je bier geweekt hebben.

Ik gebruik 10 M12 RVS carrosserieringen; dat heeft gegarandeerd 0,0 drijfvermogen of smaakinvloed en is goed zwaar.
Niet bij stilgestaan dat bonen zoveel drijfvermogen hebben. Weer wat geleerd 😉.
Heb al vaker bonen gebruikt wat inderdaad een (positieve) smaak geeft aan het bier.
Visdraadje en rvs ringen ga ik de volgende meer proberen. Bedankt!

JasperB

Citaat van: D.R.K. op 23-11-2020  10:46 uIk gebruik deze dingen tijdens het koken voor kruiden en heb er van die kettingtjes van je thee ei aan vast zitten zodat ik ze aan de rand van de ketel kan bevestigen.
Werkt goed :)

Voor in de Fastferment is een vislijntje zeker een mooie oplossing. Maar aangezien je een mooie opvang bol hebt onderaan, kan je mogelijk ook gewoon de bonen er los in gooien, zakken ze vanzelf ook wel naar beneden toe.

Of er een nadelig effect is omdat de bonen vanzelf in je gistdepot zakken weet ik alleen niet.

Zat ik ook aan te denken in de bol. Maar dacht dat het misschien minder smaak zou geven aangezien het dan in het gistdepot ligt en niet in het bier hangt.

JasperB

Citaat van: André de Laat op 23-11-2020  11:50 uOf knikkers halen bij de Action.
Weer een goed idee. Thnx!

Jan de Graaff

Citaat van: JasperB op 23-11-2020  12:11 u
Citaat van: André de Laat op 23-11-2020  11:50 uOf knikkers halen bij de Action.
Weer een goed idee. Thnx!
Ik heb ook knikkers geprobeerd; Glazen bommen, maar die nemen nog best wat ruimte in vergeleken met hun gewicht. RVS ringen zijn zwaarder en kleiner, dus praktischer.
Maar goed, het is maar net wat je voorkeur heeft.

(Glas heeft een soortelijk gewicht van 2.500 kg/m3 en RVS 7.930 kg/m3.)

JasperB

Citaat van: JanDeGraaff op 23-11-2020  14:35 uWeer een goed idee. Thnx!
Ik heb ook knikkers geprobeerd; Glazen bommen, maar die nemen nog best wat ruimte in vergeleken met hun gewicht. RVS ringen zijn zwaarder en kleiner, dus praktischer.
Maar goed, het is maar net wat je voorkeur heeft.

(Glas heeft een soortelijk gewicht van 2.500 kg/m3 en RVS 7.930 kg/m3.)
RVS it is!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.