Hoeveelheid spoelwater Brewfather

Gestart door Brouwerij KOR, 22-11-2020 11:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR



Beste brouwers,

Ik heb afgelopen weekend bovenstaande receptuur gebrouwen. Brewfather heeft in deze receptuur 8,3 liter spoelwater berekend om tot een volume van 25 liter voor koken te komen.

Ik bleek geen 8 maar 15 liter spoelwater nodig te hebben. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Ik heb de installatie ingesteld met de volgende waarden:

Graan absorptie 1 l/kg
Beslagdikte 3,5 kg water/kg

Albast bedankt!

Gr Ruud

brouwerwaldonk

En verkreeg je dan ook het beoogde SG in uw 25 L wort?

Brouwerij KOR


Jacques

Kennelijk berekend Brewfather te weinig spoelwater omdat uitgegaan wordt dat je minder verliezen hebt dan je daadwerkelijk hebt.
Pas je installatieprofiel zodanig aan dat de berekende hoeveelheid spoelwater beter klopt.

Oscar

Spoelen tot gewenst volume voor koken! Ook al heb je er 100 liter voor nodig. Dus lekker laten gaan dat spoelwater... alles behalve belangrijk... :brouwen: ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-11-2020  21:39 uSpoelen tot gewenst volume voor koken! Ook al heb je er 100 liter voor nodig. Dus lekker laten gaan dat spoelwater... alles behalve belangrijk... :brouwen: ;)

Dan moet je wel 100 liter spoelwater klaar hebben staan.  >:D

Weten hoeveel spoelwater je nodig hebt is wel zo handig. Door gebruik van brouwsoftware en het invoeren van je verliezen kun je een adequate inschatting maken. Dat kan met BrouwVisie maar ook met Brewfather.

Overigens vind ik zelf het gewenste SG belangrijker dan het volume als je een zwaar bier brouwt. Het is maar net welke insteek je kiest.

Brouwerij KOR

Ik had inderdaad gelukkig gewoon een volle ketel spoelwater klaar staan en was dus ook geen probleem maar vond het toch vreemd dat Brewfather er bijna het dubbele naast zat.
Ik heb met Blichmann ketel minder dan een halve liter deadspace onder de filterplaat.

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-11-2020  22:30 uWeten hoeveel spoelwater je nodig hebt is wel zo handig.

Ja.. en dan zorg je dat er 5 liter extra klaar staat...  Als je elke keer dezelfde hoeveelheid bier brouwt (en dat doen de meesten) dan weet je ongeveer wel hoeveel je nodig hebt.. Ik heb altijd te veel spoelwater klaar staan... :brouwen: ^-^

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-11-2020  22:30 uOverigens vind ik zelf het gewenste SG belangrijker dan het volume als je een zwaar bier brouwt.

Ik kies voor volume bier... Rendement kan ik wel redelijk inschatten. Versuikering tijdens maischen kun je meten...  ;) :brouwen: :proost:  Een paar SG punten meer of minder vind ik geen probleem. De hop stort bepaal ik pas tijdens opwarmen naar koken...;-)

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-11-2020  23:21 uIk kies voor volume bier... Rendement kan ik wel redelijk inschatten. Versuikering tijdens maischen kun je meten...  ;) :brouwen: :proost:  Een paar SG punten meer of minder vind ik geen probleem. De hop stort bepaal ik pas tijdens opwarmen naar koken...;-)

Ieder maakt zijn eigen keuzes. Zelf vind ik een lager SG dan gepland ongewenst als ik een zwaar bier wil brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.