Recept voor Arsegan Easybrew 30

Gestart door Theo bos, 21-11-2020 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo bos

Dag,
heeft iemand een recept voor de Arsegan Easybrew 30?
Heb deze ketel net en wil hem uitproberen met een niet te moeilijk recept.
Bedankt theo

André de Laat

Citaat van: Theo bos op 21-11-2020  19:47 uDag,
heeft iemand een recept voor de Arsegan Easybrew 30?
Heb deze ketel net en wil hem uitproberen met een niet te moeilijk recept.
Bedankt theo

Zoek eens op SMaSH. Single Malt and Single Hop.

Rob Q

Heb je een schrootmolen en voorraad? Dan wat André hierboven zegt. Anders even kijken bij b.v. brouwmout.nl

Jacques

Citaat van: André de Laat op 21-11-2020  21:20 uZoek eens op SMaSH. Single Malt and Single Hop.

SMaSH brouwsels zijn eenvoudig qua grondstoffen maar eerlijk gezegd niet de meest interessante recepten.

Brouwsel met 2 à 3 verschillende mouten en 2 verschillende hopsoorten zijn complexer van smaak en daardoor vaak prettiger om te drinken. Moeilijk dan een SMaSH brouwsel is het niet, je moet alleen een paar keer meer afwegen. Verder is alles hetzelfde.

Citaat van: Theo bos op 21-11-2020  19:47 uDag,
heeft iemand een recept voor de Arsegan Easybrew 30?
Heb deze ketel net en wil hem uitproberen met een niet te moeilijk recept.

Bij het brouwen van bier kan je alle kanten op. Wat zou je willen brouwen? Een licht of een donker bier, laag alcoholisch of wat zwaarder, een beetje zoetig of bitter. Als je dat weet kunnen we je gerichter een recept aanbevelen.

marc0871

SMaSH kan ja.

Deze is misschien net iets spannender.

4 Kilo Swaen pils of ale,
1 Kilo Swaen Munich light.

Voor SMaSH neem je 5 kilo ale of pils.

Uurtje op 65 graden, in 18 liter water.
63 geeft een droger bier, met een grotere bitterbeleving.
Spoelen met nog 11 liter van ~80 graden.

Uurtje koken.
25 Gram Cascade bij aanvang koken.
25 Gram Cascade 10 minuten voor het eind.

Vergisten met US-05, op 20 graden.

Simpel, maar lekker.
Doen het hier erg goed op feestjes.
Nu dan even niet, maar dat snap je.

Jacques

Citaat van: marc0871 op 21-11-2020  23:47 uSMaSH kan ja.

Deze is misschien net iets spannender.

4 Kilo Swaen pils of ale,
1 Kilo Swaen Munich light.

Voor SMaSH neem je 5 kilo ale of pils.

Uurtje op 65 graden, in 18 liter water.
63 geeft een droger bier, met een grotere bitterbeleving.
Spoelen met nog 11 liter van ~80 graden.

Uurtje koken.
25 Gram Cascade bij aanvang koken.
25 Gram Cascade 10 minuten voor het eind.

Vergisten met US-05, op 20 graden.

Simpel, maar lekker.
Doen het hier erg goed op feestjes.
Nu dan even niet, maar dat snap je.

Geen idee of Theo een dergelijk bier lekker vindt...  ;)

Het verschil in smaak tussen 63 en 65 ºC ga je niet echt proeven. Door de hete zomers van de afgelopen jaren is de verstijfselingstemperatuur omhoog gegaan. Hierdoor haal een iets hoger rendement door te maischen bij 65 ºC in plaats van 63 ºC. Echt heel groot is het verschil niet, maar het is goed je bewust te zijn dat er meer zaken zijn om in de gaten te houden dan de werking van alfa- en beta-amylase. 

André de Laat

Citaat van: Jacques op 21-11-2020  22:46 uSMaSH brouwsels zijn eenvoudig qua grondstoffen maar eerlijk gezegd niet de meest interessante recepten.

Brouwsel met 2 à 3 verschillende mouten en 2 verschillende hopsoorten zijn complexer van smaak en daardoor vaak prettiger om te drinken. Moeilijk dan een SMaSH brouwsel is het niet, je moet alleen een paar keer meer afwegen. Verder is alles hetzelfde.

Bij het brouwen van bier kan je alle kanten op. Wat zou je willen brouwen? Een licht of een donker bier, laag alcoholisch of wat zwaarder, een beetje zoetig of bitter. Als je dat weet kunnen we je gerichter een recept aanbevelen.

SMaSH brouwsels zijn niet minder lekker dan andere brouwsels. Je kunt oneindig experimenteren met mout, hop en gistsoorten. En je leert je apparatuur goed kennen. Daar gaat het uiteindelijk ook om.

Heyudude

Citaat van: André de Laat op 23-11-2020  05:32 uSMaSH brouwsels zijn niet minder lekker dan andere brouwsels. Je kunt oneindig experimenteren met mout, hop en gistsoorten. En je leert je apparatuur goed kennen. Daar gaat het uiteindelijk ook om.
Met die eenvoud en het leren van je apparatuur ben ik het helemaal eens. Voordat je het weet ben je de draad kwijt met de leercurve van meten en kijken.
En je kunt eenvoudig je recept aanpassen, mout anders schroten om de aanpassing daarna te proeven [emoji6]

Theo bos

Dank voor de reacties zit te denken aan een blond bier met 6,5%alc
Wil 15 ltr brouwen.
Tips over hoeveelheid water maischen en spoelen welkom
Lageren gedurende 2 weken oke?
Theo.

Arjen1969

Hou het op een simpel bier, de keus is aan jou. Ik zou wel even goed opletten met je verhouding maischwater/spoelwater. Mijn ervaring is dat je bij dit soort ketels (zelf een Brew Monk 30) beter iets meer maischwater kunt gebruiken en iets minder spoelwater. Ik gebruik voor 18 liter bier altijd 20 liter maischwater en 5 liter spoelwater. Dan pompt het netjes rond tijden maischen en raakt er niets verstopt (en dat is iets wat je echt niet wil). Elk kwartier even roeren tijdens het maischen is goed als je iets meer rendement wil (scheelde bij mij 5-7 % tussen wel en niet roeren). Succes!

Heyudude

Citaat van: Theo bos op 23-11-2020  16:59 uDank voor de reacties zit te denken aan een blond bier met 6,5%alc
Wil 15 ltr maken .
Tips over hoeveelheid water maischen en spoelen welkom
Lageren gedurende 2 weken oke?
Theo.
Denk dat je met een beproefd recept en een profiel voor je Arsegan EB 30 in een brouw programma als brewfather of een vd andere beproefde software al een aardig voorstel krijgt wat de verhouding is tussen maisch en spoel water.
Zoals hierboven staat meer maisch en minder spoel water  is wel raadzaam...

Zelf ervaren werkt het beste met wat tips van dit forum.

Jan de Graaff

Citaat van: Theo bos op 23-11-2020  16:59 uDank voor de reacties zit te denken aan een blond bier met 6,5%alc
Wil 15 ltr brouwen.
Tips over hoeveelheid water maischen en spoelen welkom.
Lageren gedurende 2 weken oke?
Theo.
Hier is een recept te vinden en alle hoeveelheden doe je maal anderhalf.. Zo makkelijk kan het zijn.
(Korianderzaad kneuzen voor je het er bij doet)

marc0871

Citaat van: Jacques op 22-11-2020  20:22 uGeen idee of Theo een dergelijk bier lekker vindt...  ;)

Het verschil in smaak tussen 63 en 65 ºC ga je niet echt proeven. Door de hete zomers van de afgelopen jaren is de verstijfselingstemperatuur omhoog gegaan. Hierdoor haal een iets hoger rendement door te maischen bij 65 ºC in plaats van 63 ºC. Echt heel groot is het verschil niet, maar het is goed je bewust te zijn dat er meer zaken zijn om in de gaten te houden dan de werking van alfa- en beta-amylase. 
Je moet ergens beginnen, hè?
Dan doe je best niet te moeilijk.
Dit is zo makkelijk als het maar zijn kan.
En ik vind het resultaat nog heel behoorlijk te drinken ook.

Hij vroeg om een niet te moeilijk recept. Ik gaf hem er een paar,  met wat variaties.
Dan mag hij zelf bepalen of hij ze gebruikt, of niet.
En dan mag hij zeggen hoe het hem bevalt.
Daar hebben wij niks over te zeggen.

Ik kan alleen vertellen  wat ik ervaar.
Wat een ander ervaart geloof ik  wel.
En mijn ervaring is dat ik met 63 graden een droger en bitterder smakend bier krijg dan op 65 graden, bij een zelfde recept.
Toch in ieder geval met bovenstaande voorbeelden.

Jacques

Citaat van: André de Laat op 23-11-2020  05:32 uSMaSH brouwsels zijn niet minder lekker dan andere brouwsels. Je kunt oneindig experimenteren met mout, hop en gistsoorten. En je leert je apparatuur goed kennen. Daar gaat het uiteindelijk ook om.


SMaSH brouwsels kun je brouwen om een bepaalde mout of hop te leren, maar je leert er je apparatuur niet beter door kennen.

SMaSH zijn simpel van smaak. Vergelijk het eens met een salade. Daarvoor kun je alleen sla en olie voor gebruiken. Maar ik vind een salade toch wel lekkerder als er ook azijn en peper wordt toegevoegd. En dan heb ik nog niet over een tomaatje, augurk of een uitje... Als er heel veel ingrediënten in een salade zitten moeten die ingrediënten op elkaar zijn afgestemd om een smakelijk geheel te krijgen, dan wordt het complex...

Overigens als je SMaSH brouwsels gebruikt om ingrediënten te leren kennen ben je wel een tijdje bezig. Er zijn heel veel verschillende mouten, hopsoorten en gistrassen... Daarnaast maakt de combinatie van hop en gist uit voor de beleving van het hoparoma. Je moet dan een hele lange leercurve doorlopen. Een beginnende brouwer zit daar niet op te wachten, die wel snel een eerste (lekker) bier brouwen.

Jacques

Citaat van: Theo bos op 23-11-2020  16:59 uDank voor de reacties zit te denken aan een blond bier met 6,5%alc
Wil 15 ltr brouwen.
Tips over hoeveelheid water maischen en spoelen welkom
Lageren gedurende 2 weken oke?
Theo.

Ok, nu kunnen we gericht je advies geven.

Je zou dit recept kunnen volgen https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1649.msg17106.html
Vervang de gist door Fermentis S-33 om een lekker fruitig bier van te maken.

Jacques

Citaat van: marc0871 op 23-11-2020  18:17 uIk kan alleen vertellen  wat ik ervaar.
Wat een ander ervaart geloof ik  wel.
En mijn ervaring is dat ik met 63 graden een droger en bitterder smakend bier krijg dan op 65 graden, bij een zelfde recept.
Toch in ieder geval met bovenstaande voorbeelden.

Mijn ervaring is dat de invloed van het maischschema heel beperkt is. Brouwenzouten, een andere hop, gist of vergistingstemperatuur hebben bijvoorbeeld een veel grotere invloed...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.