Omnipollo®️ Halliza Simcoe IPA

Gestart door Oosterling, 20-11-2020 07:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 01-12-2020  21:06 uIn een bottelvat kun je prima roeren als je dat voorzichtig doet zonder draaikolkjes. Een niet al te zware suikersiroop vermengt zich goed met het bier als je roert.
Echter uit het door mij aangehaalde citaat lees ik dat Oosterling geen bottelvat wilt gebruiken...

Hmm ik vind dat niet duidelijk uit dat citaat blijken eerlijk gezegd. Maar in het gistvat gaan roeren lijkt me niet zo'n goed idee. Tenzij je er eerder al gist uit hebt kunnen aflaten misschien.

Wat betreft de temperatuur van de suikeroplossing; de temperatuur van het bier waar je het bij giet zal misschien marginaal veranderen, maar de gistcellen die met het hete water in aanraking komen zullen daar niet blij van worden. In hoeverre dit van invloed is op de hergisting weet ik niet, maar ik vind een minuutje koelen weinig moeite

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 01-12-2020  23:18 uHmm ik vind dat niet duidelijk uit dat citaat blijken eerlijk gezegd. Maar in het gistvat gaan roeren lijkt me niet zo'n goed idee. Tenzij je er eerder al gist uit hebt kunnen aflaten misschien.

Wat betreft de temperatuur van de suikeroplossing; de temperatuur van het bier waar je het bij giet zal misschien marginaal veranderden, maar de gistcellen die met het hete water in aanraking komen zullen daar niet blij van worden. In hoeverre dit van invloed is op de hergisting weet ik niet, maar ik vind een minuutje koelen weinig moeite

Ik leid dit af uit de woorden "Normaal gesproken hevel ik mijn bieren in een aparte tank voor het bottelen."...

Een hete suikeroplossing toevoegen is geen probleem. Door vermenging daalt de temperatuur snel. In ieder geval levert het bij mij geen probleem op. De hergisting komt steeds snel op gang. Maar ik weet dat anderen andere ervaringen hebben.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 02-12-2020  14:14 uIk leid dit af uit de woorden "Normaal gesproken hevel ik mijn bieren in een aparte tank voor het bottelen."...

Ik snap hem  :biersmile:

CiteerEen hete suikeroplossing toevoegen is geen probleem. Door vermenging daalt de temperatuur snel. In ieder geval levert het bij mij geen probleem op. De hergisting komt steeds snel op gang. Maar ik weet dat anderen andere ervaringen hebben.

Er zijn geen onderzoekjes naar gedaan?

Weer ontopic dan: ik kreeg bij mijn recept voor een single hop NEIPA de opmerking dat single hop niet past bij de stijl. Ik wilde aanvankelijk namelijk ook alleen Simcoe gebruiken, maar dat werd me afgeraden. In hoeverre is dat bij dit biertje niet toch het geval dan?

Uiteindelijk brouw ik natuurlijk waar ik zelf zin in heb, maar als het geen tropisch feestje wordt is het wat mij betreft geen geslaagde NEIPA..

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 02-12-2020  17:30 uEr zijn geen onderzoekjes naar gedaan?

Niet door mij. Al jaren voeg ik een hete suikeroplossing toe aan mijn te bottelen bier. De hergisting komt steeds snel op gang. Vandaar dat ik nooit de behoefte heb gehad om een vergelijkende test uit te voeren.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 02-12-2020  21:38 uNiet door mij. Al jaren voeg ik een hete suikeroplossing toe aan mijn te bottelen bier. De hergisting komt steeds snel op gang. Vandaar dat ik nooit de behoefte heb gehad om een vergelijkende test uit te voeren.

Helder  :)

Oosterling

Dag beste mensen,

Even een korte update. Drooghop is ondertussen uit het vat en het bier is gebotteld. Ik weet dat het onverstandig is om zo kort na het drooghoppen te bottelen, maar goed. Toch gedaan. 600 Gram lactose opgelost in 400 ml water, 100 gram suiker toegevoegd, dit voorzichtig in het vergistingsvat gegoten. Hierna heb ik gewacht tot het luchtslot wederom ging lopen. Door de koolzuurbellen weet ik dat het suikerwater evenwichtig verspreid wordt door in het vat. Daarna gebotteld. Ik heb het brouwsel niet overgegoten in een bottelvat, omdat ik bij dit brouwsel heb geprobeerd om zo min mogelijk zuurstof te laten komen. Daarom heb ik ook gewacht tot het luchtslot ging lopen, zodat het brouwsel bij het bottelen koolzuur zou gaan schuimen en er zo weinig oxidatie plaats vind. Ongeduldig dat ik ben, heb ik een flesje 24 uur na het bottelen koud gelegd. Smaak is rond, soepel, aangenaam en vol. Ik kan niet anders dan aanraden om dit bier zelf ook een keer te brouwen, als je van stevig gehopt bier houdt. De lactose is optioneel. Voor mij geeft het een zacht en rond mondgevoel en een zoete rand aan de bittere bite van de Simcoe hop. Het is nu een kwestie van opdrinken en genieten. Er zullen vast nog wel opmerkingen zijn over mijn keuzes, maar ik ga zelf weinig veranderen aan het brouwen van dit bier en binnenkort zeker nog een keer brouwen!



Groetjes,

hansHalberstadt

Citaat van: Oosterling op 04-12-2020  02:53 u600 Gram lactose opgelost in 400 ml water, 100 gram suiker toegevoegd, dit voorzichtig in het vergistingsvat gegoten. Hierna heb ik gewacht tot het luchtslot wederom ging lopen. Door de koolzuurbellen weet ik dat het suikerwater evenwichtig verspreid wordt door in het vat.
Die aanname moet je denk ik even toelichten. Met 700 g suiker oplossen in 400 ml water krijg je na afkoelen een dikke stroop dus als je die in je gistingsvat gooit gaat dat gelijk op de bodem liggen en een klein deel gaat dan wat koolzuur uit je bier verdrijven. Ik vrees dat de zaak dan niet goed gemengd is en je ook heel veel gist opwolkt. (ik zie een glas met melkachtig bier) dus kijkt straks even goed of de druk goed over de flesjes is verdeeld. Ik verwacht aan aantal flesjes met te weinig koolzuur en aan aantal met overmatig koolzuur en mogelijk explosiegevaar. Als de suiker op de bodem is blijven liggen kom je gemiddeld over alle flesjes koolzuur te kort voor de hergisting.

Oosterling

Citaat van: hansHalberstadt op 04-12-2020  04:05 uDie aanname moet je denk ik even toelichten. Met 700 g suiker oplossen in 400 ml water krijg je na afkoelen een dikke stroop dus als je die in je gistingsvat gooit gaat dat gelijk op de bodem liggen en een klein deel gaat dan wat koolzuur uit je bier verdrijven. Ik vrees dat de zaak dan niet goed gemengd is en je ook heel veel gist opwolkt. (ik zie een glas met melkachtig bier) dus kijkt straks even goed of de druk goed over de flesjes is verdeeld. Ik verwacht aan aantal flesjes met te weinig koolzuur en aan aantal met overmatig koolzuur en mogelijk explosiegevaar. Als de suiker op de bodem is blijven liggen kom je gemiddeld over alle flesjes koolzuur te kort voor de hergisting.

Dankjewel voor je reactie. Ik heb de oplossing toegevoegd en gewacht tot het luchtslot begon te lopen. Doordat het luchtslot begint te lopen, mag je aannemen dat er opnieuw een fermentatieproces is begonnen. Ik heb zelf bedacht dat deze dikkere siroop die op de bodem lag van de emmer, vermengd zou worden met het brouwsel, door de constant omhoog stijgende kleine bubbels koolzuur die ontstaan bij dit fermentatieproces. Ongeveer 30 minuten na het toevoegen van het lactose/suikermengel begon het luchtslot opnieuw activiteit aan te geven. Twee uur na het toevoegen van het suikermengel ben ik gaan bottelen. De eerste fles die ik heb afgevuld, (met een afvulpijpje natuurlijk) heb ik afgevuld in een 0,75l fles dat gemaakt is van kleurloos glas. Als de aanname klopt dat het suikermengsel niet goed vermengd zou zijn, zou in deze fles dus de suikeroplossing het meest geconcentreerd moeten zijn. Vandaag heb ik een fles opengemaakt dat ik gebruikt heb in het begin van het afvullen en een aan het einde van het afvullen. Tot nu toe is er weinig verschil te merken in de hoeveelheid koolzuur dat deze flessen bevat. Daarnaast zal ik onder dit bericht even een foto plaatsen van de 0,75l fles, om een duidelijke indicatie te geven van het gist depot onderin de fles. Dit zou een duidelijk inzicht moeten verschaffen, over de hoeveelheid gist dat is opgestoven en mee geschonken is in de flessen. Als je op de foto klikt, verschijnt de foto in zijn originele verhoudingen.  Ik stem er mee in dat dit bier meer gist aanwezig is dan in commerciële bierflessen zit.  Echter ben ik als thuisbrouwer niet teleurgesteld. Daarnaast ben ik van mening na proeven dat de smaak van de S-33 gistcultuur relatief weinig negatieve effecten heeft op de smaak van dit bier. Ik raad echter wel aan dat je dit bier openmaakt, met een vloeiende beweging in een glas schenkt en zo weinig mogelijk gist losschud van de bodem.

Je geeft aan dat het bier een melkachtige kleur is. De EBC is rondom de 9. Daarnaast is het bier zeer troebel. In het felle licht waar ik het bier in hield voor de foto lijkt het lichter van kleur dan dat het is. Mocht je hierover nog meer vragen of opmerkingen horen, dan lees ik die graag.

Diegene die geïnteresseerd zijn om een flesje per post te ontvangen om te proeven, kunnen mij een persoonlijk bericht sturen waarin we contactgegevens etc kunnen overleggen.

Cheers


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.