Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelen vanuit Fastferment  (gelezen 657 keer)

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Bottelen vanuit Fastferment
« Gepost op: 17-11-2020 22:42 u »
Vandaag voor het eerst gebotteld vanuit mijn Fastferment (30L).
Had onderaan een slang bevestigd mee daaraan een bottelpijpje.
Kraan open en toen begon de ellende. De druk vanuit de Fastferment zorgde ervoor dat het bottelpijpje niet goed afsloot. Hiervoor vanuit een rond 30L gistvat met groene deksel gebotteld wat altijd goed ging (minder druk op bottelpijp).
Uiteindelijk alles in een rond vat laten lopen want vanuit Fastferment was op die manier niet te doen.
Heb ik iets over het hoofd gezien?
Ben ik de enigste die dit probleem geeft of is er iets wat ik nog niet weet?
Hopelijk heeft er iemand wat advies.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
  • Geen brouwdag is gelijk
Re: Bottelen vanuit fastferment
« Reactie #1 Gepost op: 17-11-2020 22:48 u »
Je kunt eenvoudig de druk verminderen door je flesje hoger te houden...

Verder heb ik ervaren dat Oxi kunststof aantast of laat zwellen. Dan kan het ook een rommeltje worden omdat de afsluiter blijft hangen. Dit gebeurde zowel bij mijn bottelpijpje als mijn flessenspoeler. Wellicht dat je dat ook gebruikt. Dan moet je af en toe een nieuw pijpje kopen.

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
Re: Bottelen vanuit fastferment
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2020 23:03 u »
Je kunt eenvoudig de druk verminderen door je flesje hoger te houden...

Verder heb ik ervaren dat Oxi kunststof aantast of laat zwellen. Zowel bij mijn bottelpijpje als mijn flessenspoeler. Wellicht dat je dat ook gebruikt. Dan moet je af en toe een nieuw pijpje kopen.
Ik had een slang van een meter en een nieuw bottelpijpje.
Je bedoelt het flesje thv het midden van de ff houden?
Dat bottelt ook niet echt heel handig wel?

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
Re: Bottelen vanuit Fastferment
« Reactie #3 Gepost op: 17-11-2020 23:13 u »
Een kratje op zijn kop of kant naast de Fastferment bij start bottelen zou best eens goed kunnen werken. Of een leeg krat onder je bierkrat als je je flesjes in je krat vult. Maar dit helpt als het probleem de druk is. Misschien kun je precies aangeven wat je probleem is. Bijvoorbeeld veel schuimvorming. Dat hoeft niet te komen van de hogere druk van de hogere vloeistofkolom in je gistvat maar kan eerder of ook het gevolg zijn van je proces.

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2020 23:17 u »
Een kratje op zijn kop of kant naast de Fastferment bij start bottelen zou best eens goed kunnen werken. Of een leeg krat onder je bierkrat als je je flesjes in je krat vult. Maar dit helpt als het probleem de druk is. Misschien kun je precies aangeven wat je probleem is. Bijvoorbeeld veel schuimvorming. Dat hoeft niet te komen van de hogere druk van de hogere vloeistofkolom in je gistvat maar kan eerder of ook het gevolg zijn van je proces.
Het probleem is dat wanneer je het bottelpijpje omhoog haalt van de bodem hij niet (helemaal) stopt maar doorloopt.
Beide bottelpijpjes doen dat niet bij mijn oude (ronde 30 l) gistvat.
Daarom denk ik dus dat de druk op het pijpje hoger is aangezien de opening van de Fastferment aan de overkant zit.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #5 Gepost op: 18-11-2020 10:34 u »
Heb tijden lang vanuit een Fastferment gebotteld met een bottelpijpje. Fastferment stond dan op het aanrecht op een krat en ik had de fles op het aanrecht zelf staan. Ik kan mij geen problemen herinneren.

Misschien dat je net pech hebt gehad met je bottelpijpje, die dingen zitten soms brakke dingen bij. Ik had er altijd twee die ik ook elke keer tegelijkertijd schoonmaakte en ontsmette voor het geval dat ik hem nodig zou hebben.

Een pijpje kan ook open slaan door iets vast materiaal dat in het afsluitklepje vat komt te zitten.

db

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #6 Gepost op: 18-11-2020 11:02 u »
Hoe hoger verschil hoe hoger de druk.
Gewoon rvspijpje aan siliconenslang en aan de ff. Zodra het flesje vol is knijp ik slang dicht en hetgeen er uitdruppelt in flesje prima. Is altijd juiste hoogte. Dan direct in nieuw flesje op de bodem en laat de slang los. Geen schuim. Flesje staat nagenoeg ter hoogte van bodem bottelvat of fastferment.
Moet ik iets pakken of bottelen dan zet ik t flesje met hevel er in gewoon op hoogte van bovenkant vloeistof vat. Communicerende vaten🤓 Door lompigheid een flesje gevallen, nou dat gebeurt niet meer.
Werkt prima bij mij.

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 18-11-2020 12:58 u »
Bedankt voor de reacties!
Ik zal wel pech gehad hebben dan... Maar dan wel met 2 pijpjes waarvan 1 nieuwe. Dus blijf het ergens vreemd vinden. De Fastferment stond wel vrij hoog tov het flesje dus wellicht toch druk teveel.
Heb nu een bottelpistool dan moet het altijd goed zijn.
We gaan het zien.

Online Hopfenfox

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 18-11-2020 13:32 u »
Die afvulpijpjes zijn handig maar niet perfect. Af en toe gaat dat bewegende uiteinde scheef zitten en dan blijft ie druppelen of er komt juist helemaal niets meer uit. Kwestie van weer even opnieuw aandrukken op flesbodem en weer loslaten en dan schiet ie wel weer recht. Uiteindelijk lukt het er wel mee. Groter probleem was dat niet alle kraantje van de plastic vaten identiek zijn. Ik had er een waar het pijpje aan netjes aan bleef hangen, maar zodra de kraan open ging werd het pijpje zwaarder en viel er af. Voor je dan de kraan dicht hebt ben je een paar 100ml bier kwijt en een plakkerige vloer rijker.

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 18-11-2020 13:39 u »
Die afvulpijpjes zijn handig maar niet perfect. Af en toe gaat dat bewegende uiteinde scheef zitten en dan blijft ie druppelen of er komt juist helemaal niets meer uit. Kwestie van weer even opnieuw aandrukken op flesbodem en weer loslaten en dan schiet ie wel weer recht. Uiteindelijk lukt het er wel mee. Groter probleem was dat niet alle kraantje van de plastic vaten identiek zijn. Ik had er een waar het pijpje aan netjes aan bleef hangen, maar zodra de kraan open ging werd het pijpje zwaarder en viel er af. Voor je dan de kraan dicht hebt ben je een paar 100 ml bier kwijt en een plakkerige vloer rijker.
Ook erg vervelend ja!
Was echte niet het geval bij mij. Als zat goed stevig op zijn plek maar bleef lopen en sloot niet goed af.

Offline André de Laat

• Super lid
  • Ik brouw zoals ik het leuk vind.
« Reactie #10 Gepost op: 18-11-2020 18:34 u »
Ook erg vervelend ja!
Was echte niet het geval bij mij. Als zat goed stevig op zn plek maar bleef lopen en sloot niet goed af.

Zit er wel een veertje in?

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 18-11-2020 19:29 u »
Zit er wel een veertje in?
Uiteraard.
Zoals ik al eerder zei alles zat goed en op zn plek. En op het oude gistvat, niet conisch, werkte het wel.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 18-11-2020 20:01 u »
Vraagje. Hoe maak je de overgang van die enorm dikke Fastferment slang naar dat slangetje van je vulpijpje? Heb je daar misschien een afbeelding van? Ik werk met 3 verschillende slangdiameters in elkaar geschoven. Maar dat is niet ideaal. Er zit iemand op het forum die het verloop kan 3D printen, ga ik nog achteraan, maar ik ben ff benieuwd hoe jij dat hebt opgelost.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #13 Gepost op: 18-11-2020 20:22 u »
Verloop te koop bij de Wildkamp
Wartel en verloop van pvc
Op verloop past siliconen slang

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 18-11-2020 20:31 u »
De slang past gewoon over de aansluiting van het pijpje wat normaal op een kraantje gaat.
Heb nu een vulpistool gekocht denk dat dat veel makkelijker gaat. 

Tags: