Verzamelen laatste restje wort na koken voor maken starters

Gestart door hansHalberstadt, 17-11-2020 22:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Gisteren vond ik een interessante oplossing om het laatste beetje wort uit de kookketel met hop en eiwitafval te halen.
Via een RVS rietje met daarbij behorend ragertje. Het ragertje werkt heel mooi als filter om restanten hop en eiwit te filteren. Rietje koppel in aan dun siliconenslangetje. pan scheef zetten en vanuit de hoek leeghevelen in glazen potjes. Die steriliseren in de snelkookkan en je hebt heel simpel wort voor de volgende keer. Gaat vooral dus om die rietjes en filteren via het ragertje.


rietje met ragertje in de kookketel



Rietje aan andere kant siliconenslangetje in opvangpotje rietje zorgt dat het slangetje er niet uitspringt. (Dat willen die slangetjes altijd)
Opvangen ca 10 x versneld

Simco


Fractus

Ik vind het leuk gevonden, bedankt voor het delen!

beermenke

Slim bedacht maar mijn ketel is met knietje al leeg🤭

hansHalberstadt

Citaat van: beermenke op 18-11-2020  14:09 uSlim bedacht maar mijn ketel is met knietje al leeg🤭
Zit daar ook iets van een filter in? Want je wilt heldere wort opvangen als laatste restantje om te bewaren voor de volgende starter neem ik aan.

middelaersch

Wel slim gevonden. Zo'n ragertje kun je natuurlijk ook in een trechter stoppen. Lijkt me makkelijker dan hevelen. Want mijn ketel (Brew Monk) laat ik gewoon  via een kraantje leeglopen. Zodra ik zie dat er trub mee dreigt te komen draai ik de kraan dicht, en wat er dan nog in de ketel zit gaat (ging?) weg.

Voor het schoonmaken van de ketel even de bovenste helft of zo van de trub via een trechter met ragertje in een pan doen, even aan de kook brengen om het weer steriel te maken en dan in een PET fles de vriezer in. En misschien is dat koken wel niet eens nodig als je de trechter en het ragertje van te voren desinfecteert, en kan de trechter rechtstreeks op de PET fles.

Ik gooi na het brouwen toch wel aardig wat wort weg. Op deze manier kun je dat mooi opvangen. Wellicht is het niet helder genoeg om bij in het gistvat te kieperen, maar inderdaad wel voor een starter. (Ik dacht zelfs wel eens ergens gelezen te hebben dat het voor een starter wel goed is als het wort niet al te 'clean' is.) Tot nog toe gebruik ik DME als ik gist opkweek.

TeVeHa

Mooi gedaan Hans. Ikzelf houd nà het spoelen meestal een aantal liters water over om alsnog door het bostel te jagen in een aparte ketel, soms is dat maar SG 1035 meer maar soms ook SG 1045 voor een volgende starter. Let wel, ik wacht steeds tot einde kook en schep dan een deel hop uit de kookketel erbij, ik heb het één keer niet gedaan en het wort, een tiental weken bewaart in de koelkast stonk als de pest, dàn koken en zeven en in flessen.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 18-11-2020  17:37 uZo'n ragertje kun je natuurlijk ook in een trechter stoppen. Lijkt me makkelijker dan hevelen.
Dit is natuurlijk juist het leuke: het ene idee genereert weer het volgende: R>1 zal ik maar zeggen.

beermenke

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2020  16:26 uZit daar ook iets van een filteeer in? Want je wilt heldere wort opvangen als laatste restantje om te bewaren voor de volgende starter neem ik aan.
Nee wort tap ik af tijdens koken en gaat loeiheet de fles in en sluit af met rubber kap. Mijn kraan is zo steriel.
Na koelen zet ik ketel schuin andere richting dan kraan. Laat bezinken en voor aflaat naar gistvat zet ik de ketel schuin richting kraan. Ketel loopt leeg dmv knietje en laatste 300 ml puur trub met losse pellets gaat werkt voor mij prima zo.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.