Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Minimaal volume ketel  (gelezen 502 keer)

Offline Rootsman

• Vol lid
  • Land: nl
Minimaal volume ketel
« Gepost op: 17-11-2020 21:00 u »
Hoi brouwers,

Ik heb een Blichmann ketel erbij gekocht omdat deze in de uitverkoop was. Normaal brouwde ik in een 38 liter ketel en spoelde deze na maischen om, om er ook weer in te kunnen koken.

Ik heb er nu een 56 liter ketel bij en vroeg me af of ik deze kan gebruiken om 20 liter in te koken na maischen, of wellicht juist hierin maischen en in de 38l iter ketel koken. Ik wil mijn batch nog niet groter maken omdat ik geen grotere vergisttank heb.

Is er een minimaal volume aan te raden? Waar moet ik wellicht nog meer rekening mee houden met deze opstelling?

Groet Ruud

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Minimaal volume ketel
« Reactie #1 Gepost op: 17-11-2020 21:15 u »
Prachtige apparatuur. Ik zou de grotere ketel gebruiken om te maishen. Met koken verdamp je meer in grotere ketel. Volgend is als tip en positief bedoeld. Is dit ook je opstelling bij koken? Zo ja dan zou ik een 2e brander nemen en onder deze brander een grote vloertegel leggen tegen brandgevaar. Verplaatsen van hete vloeistoffen moet je voorkomen.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2020 21:23 u »
Prachtige apparatuur. Ik zou de grotere ketel gebruiken om te maishen. Met koken verdamp je meer in grotere ketel. Volgend is als tip en positief bedoeld. Is dit ook je opstelling bij koken? Zo ja dan zou ik een 2e brander nemen en onder deze brander een grote vloertegel leggen tegen brandgevaar. Verplaatsen van hete vloeistoffen moet je voorkomen.
2e brander is inderdaad een goed idee, zeker met de grotere ketel en wellicht grotere batch in de toekomst is dat veiliger. Mijn opstelling op 2 houten planken is ook geen goed idee. Ben ik zeker met je eens. Ga eens kijken hoe ik dit ga optimaliseren.

Online André de Laat

• Super lid
  • Ik brouw zoals ik het leuk vind.
« Reactie #3 Gepost op: 18-11-2020 03:44 u »
Is dat je nieuwe Riptide pomp? Nu de juiste? Ooit overwogen om op inductie te verwarmen?

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-11-2020 07:56 u »
Is dat je nieuwe Riptide pomp? Nu de juiste? Ooit overwogen om op inductie te verwarmen?
Ja :) Europese stekker. Klantenservice van Brouwland is me tot nu toe helaas erg tegengevallen. Heb de pomp bij Unibrew gekocht en die van Brouwland gaat retour

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 18-11-2020 07:57 u »
Inductie gaat helaas niet met mijn Blichmann ketels. In februari verhuis ik naar een nieuwbouwwoning vol zonnepanelen. Wellicht kijk ik dan naar inductie, als ik mijn Blichmann set goed zou kunnen verkopen.

Online André de Laat

• Super lid
  • Ik brouw zoals ik het leuk vind.
« Reactie #6 Gepost op: 18-11-2020 09:17 u »
Inductie gaat helaas niet met mijn Blichmann ketels. In februari verhuis ik naar een nieuwbouwwoning vol zonnepanelen. Wellicht kijk ik dan naar inductie, als ik mijn Blichmann set goed zou kunnen verkopen.

Ik dacht dat Blichmann ketels ook geschikt waren voor inductie. Ik zou ze niet verkopen maar dan gewoon doorgaan op gas, of er een verwarmingselement in laten zetten. Zonde van het geld.

https://store.brewpi.com/catalogsearch/result/?q=Heating%20element&fbclid=IwAR0O4SYgTGkOSkQ35TMbThjHZv_5EZqLQtRkyxQRO2pLI6t9TAJAMWbxQGk

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-11-2020 10:29 u »
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden wanneer ik maisch in een “te grote” maischketel?

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #8 Gepost op: 18-11-2020 11:14 u »
Er moet wel een redelijke hoogte van moutdikte als filter overblijven. 1 kg in 50 literpan werkt niet maar dat snap je ook wel.
Te groot is minder erg dan te klein.

Offline Hopfenfox

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 18-11-2020 11:29 u »
Net zoals je in een brautomaat (mooie samentrekking) met een minimum zit. In een Easybrew 30 L moet je bijvoorbeeld minimaal 10 liter brouwen omdat anders je moutstort simpelweg niet onder water staat.

Tags: