Opkweken La Trappe gist

Gestart door Brouwerij KOR, 17-11-2020 20:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2020  22:29 uNee dat geldt alleen voor kleine kansen dat je ze ongeveer mag optellen. En bij een bierflesje praat je dan hopelijk over kleine kansen dat die besmet is.
In een loterij wat winnen is de kans toch ook klein? ;)

Brouwerij KOR

Bedankt voor de tips, de discussie over een of meer flesjes is denk ik een beetje zinloos ik heb hygiënisch gewerkt en 3 flesjes gebruikt om de starter eerder op gang te krijgen.

Waar ik nog over twijfel is om mijn starter vanavond wel of niet koud te zetten zodat ik deze morgenvroeg (op de brouwdag) af kan gieten. Kunnen jullie daaarover nog adviseren?

Bedankt!

Groet Ruud

hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 19-11-2020  10:05 uBedankt voor de tips, de discussie over een of meer flesjes is denk ik een beetje zinloos ik heb hygiënisch gewerkt en 3 flesjes gebruikt om de starter eerder op gang te krijgen.

Waar ik nog over twijfel is om mijn starter vanavond wel of niet koud te zetten zodat ik deze morgenvroeg (op de brouwdag) af kan gieten. Kunnen jullie daaarover nog adviseren?

Bedankt!

Groet Ruud
Bezinken van een starter duurt wel wat langer dan een halve dag, dus is het nu denk ik te laat voor.
Mbt meer of minder flesjes gebruiken zijn er meerdere mensen die hier de info gebruiken om hun eigen weg te kiezen op basis van de beste inzichten. Dus Lijkt me zeker niet zinloos voor anderen dan. Het gaat vooral om de ideeën erachter waarom je iets wel of niet op een bepaalde manier doet. 

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 18-11-2020  23:06 uIn een loterij wat winnen is de kans toch ook klein? ;)
Klopt als je met de staatsloterij meedoet met een kans van 1 op een miljoen om de hoofdprijs te winnen dan is elke keer dat je meedoet de kans even groot. Dus bij 2x meedoen dan vrijwel gelijk aan 2 op een miljoen. Maar als je een miljoen keer mee doet is de kans geen 100% helaas. Maar als je 1 besmet flesje hebt op de 100 (stel je kweekt gist op van willekeurige andere amateurbrouwers uit flesjes) en je gaat 5 van die flesjes mengen dan is de kans dat je dan een besmetting heb wel een stuk groter geworden.

Jeroen76

Manmanmanman... Daar gaan we weer. Iemand stelt een normale vraag en de heren gaan er weer mee van door en we hebben het inmiddels over loterijen en starters proeven... Lach me kapot.

Maar aan de topic starter: Knap maar ook correct wat je uit deze brei hebt weten te vissen, je bent prima op weg, zou het niet anders doen. Gewoon koud weg zetten, beter een halve dag koud wegzetten dan helemaal niet toch? Alleen let op met de La Trappe gist die kan namelijk behoorlijk schuimen, 50% kopruimte in je gistvat is zeker niet overbodig.

Beste mensen zullen we proberen de boel leesbaar en dus bruikbaar te houden? Kan me voorstellen dat de moed je in je schoenen zakt als je op een simpele vraag zo veel onzin terug krijgt en eigelijk niet eens een helder antwoord op je vraag...

Gr. Jeroen

Brouwerij KOR

Citaat van: Jeroen76 op 19-11-2020  18:40 uManmanmanman... Daar gaan we weer. Iemand stelt een normale vraag en de heren gaan er weer mee van door en we hebben het inmiddels over loterijen en starters proeven... Lach me kapot.

Maar aan de topic starter: Knap maar ook correct wat je uit deze brei hebt weten te vissen, je bent prima op weg, zou het niet anders doen. Gewoon koud weg zetten, beter een halve dag koud wegzetten dan helemaal niet toch? Alleen let op met de La Trappe gist die kan namelijk behoorlijk schuimen, 50% kopruimte in je gistvat is zeker niet overbodig.

Beste mensen zullen we proberen de boel leesbaar en dus bruikbaar te houden? Kan me voorstellen dat de moed je in je schoenen zakt als je op een simpele vraag zo veel onzin terug krijgt en eigelijk niet eens een helder antwoord op je vraag...

Gr. Jeroen
Bedankt voor je advies, ga hem inderdaad koud zetten. Brouw morgenavond dus heeft de starter meer dan 24 uur om te bezinken. Beter dan niets inderdaad denk ik.

Goede tip van die kopruimte! Ik ben van plan 20 liter te brouwen en mijn gistvat is 26,5 liter. Heb wel een blow off. Zou dat volstaan of raad je aan om het te verdelen over 2 tanks. Nadeel dan is dat ik maar een gistkast heb.

Jeroen76

Nee zou het niet gaan splitsen maar die blowoff zeker wel gebruiken. Wellicht is het schuimen je ook al opgevallen bij de starter.

Een fijne brouwdag morgen, die starter is dan wel uitgezakt hoor.

Gr. Jeroen


Brouwerij KOR

Citaat van: Jeroen76 op 19-11-2020  19:10 uNee zou het niet gaan splitsen maar die blowoff zeker wel gebruiken. Wellicht is het schuimen je ook al opgevallen bij de starter.

Een fijne brouwdag morgen, die starter is dan wel uitgezakt hoor.

Gr. Jeroen
Klopt ja, kon het amper beluchten vanwege schuim.

Jeroen76

Ik heb de witte gist van La Trappe opgekweekt en ook in de vriezer opgeslagen maar heb die belucht dmv een magneetroerder in een 3 liter erlenmyer en daar zelfs een blow-off op, geen overbodige luxe

Gr. Jeroen


Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 19-11-2020  18:40 uManmanmanman... Daar gaan we weer. Iemand stelt een normale vraag en de heren gaan er weer mee van door en we hebben het inmiddels over loterijen en starters proeven... Lach me kapot.

Op een forum hoort ook ruimte te zijn te discussiëren over gegeven antwoorden.

Soms gaan gegeven antwoorden een eigen leven leiden, daarom is het soms goed wat langer door te discussiëren. Maar die discussie hoort niet te ver van de gestelde vraag te zijn. En ook niet een welles - nietes strijd worden. In dit geval is dat ingezien en is de discussie over het risico van het opkweken van gist uit meerdere flessen beëindigd. Een ieder kan zijn eigen conclusies trekken.

Jeroen76

Citaat van: Jacques op 19-11-2020  22:27 uOp een forum hoort ook ruimte te zijn te discussiëren over gegeven antwoorden.

Soms gaan gegeven antwoorden een eigen leven leiden, daarom is het soms goed wat langer door te discussiëren. Maar die discussie hoort niet te ver van de gestelde vraag te zijn. En ook niet een welles - nietes strijd worden. In dit geval is dat ingezien en is de discussie over het risico van het opkweken van gist uit meerdere flessen beëindigd. Een ieder kan zijn eigen conclusies trekken.
Helemaal mee eens Jacques, daar is immers een forum voor. Vond het enkel ontzettend knap hoe vakkundig er rondom de vraag heen werd gedanst en er van alles besproken is maar uiteindelijk de vraagsteller er geen drol mee kon.

Dat lijkt mij de leesbaarheid van het forum niet ten goede komen.

Wil er verder niet te veel op in gaan want dan kapen we dit topic nogmaals ;)

Gr. Jeroen


Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 19-11-2020  23:16 uHelemaal mee eens Jacques, daar is immers een forum voor. Vond het enkel ontzettend knap hoe vakkundig er rondom de vraag heen werd gedanst en er van alles besproken is maar uiteindelijk de vraagsteller er geen drol mee kon.

Je hebt gelijk. Ik haakte in op de opmerking van Hans dat het depot van één flesje genoeg is.

De vraag was hoe weet ik dat ik voldoende gist heb. Het antwoord op die vraag is lastig als je niet de mogelijkheid hebt van het tellen van gistcellen onder een microscoop.
In de praktijk gebruik ik de Mr Malty calculator. Maar je kunt ook een andere calculator gebruiken. Bij deze calculators wordt gekeken naar de omvang van de starter en de wijze van beluchten van de starter. De calculators zijn echter slechts een hulpmiddel. De hoeveelheid gist die in een starter zit is bijvoorbeeld ook afhankelijk van de hoeveelheid gist waarmee je begonnen bent en de vitaliteit van de gist...

hansHalberstadt

Citaat van: Jeroen76 op 19-11-2020  23:16 uHelemaal mee eens Jacques, daar is immers een forum voor. Vond het enkel ontzettend knap hoe vakkundig er rondom de vraag heen werd gedanst en er van alles besproken is maar uiteindelijk de vraagsteller er geen drol mee kon.
Volgens mij zijn duidelijk de gedachten op een rijtje gezet. De vraagsteller begon zelf over 3 flesjes. Zelf doe ik dat nooit om de aangegeven redenen. Iedereen mag voor zichzelf beslissen of dat een logische redenatie is of niet. Verder heb ik nog nooit een besmette starter gehad of een besmet bier. dus je kunt concluderen dat ik te weinig ervaring heb met besmettingen.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2020  22:31 u:duel:
Laten we die maar niet gaan doen vandaag. Anders krijg je daar weer een heleboel opmerkingen over.

Deze vond ik in dit draadje de interessantste post. Ik had meteen zoiets van 'da moek nog zien.......'  :lol: :lol: :lol:

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2020  17:55 uDe gist moet eerst zijn omgeving aanpassen naar de noodzakelijke condities, bv pH etc. en kan dan pas flink gaan groeien. Hoe groter de omgeving, hoe langer het duurt om die aangepast te krijgen. Ook heb je bij kleine volume sneller de gist in de overhand dus mocht er nog wat ongewenste organismen inzitten dan heb je die met klein volume sneller overwoekerd.
Duidelijk Hans, dank je voor je antwoord (op de vraag waarom je begint met starten met een klein volume en niet gelijk 100 ml)

Brouwerij KOR

Ik wil toch nog even terugkomen op het verschil tussen wel of niet koudzetten en afgieten voor gebruik op de brouwdag. Wat zouden voor of nadelen zijn van het een of het ander? Hoeveel giststarter vloeibaar of gistslurrie zouden jullie aanhouden voor een 20 liter brouwsel?

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 20-11-2020  00:37 uDeze vond ik in dit draadje de interessantste post. Ik had meteen zoiets van 'da moek nog zien.......'  :lol: :lol: :lol:
Ja het blijft lastig. Jacques en ik hadden de discussie gestopt maar toen gingen anderen er ook weer verder mee. Eindresultaat is toch dat we de gedachtes op een rijtje hebben. Wie dan gelijk heeft doet er dan niet zoveel toe.

LeonRodenburg

Citaat van: Rootsman op 20-11-2020  10:58 uIk wil toch nog even terugkomen op het verschil tussen wel of niet koudzetten en afgieten voor gebruik op de brouwdag. Wat zouden voor of nadelen zijn van het een of het ander? Hoeveel giststarter vloeibaar of gistslurrie zouden jullie aanhouden voor een 20 liter brouwsel?

In de literatuur die er vaak bij gepakt wordt voor dit onderwerp (Yeast van Zainasheff) staat dat telkens een vergroting van 10 een fijne factor is voor de gist. Op basis daarvan zou je zeggen dat als je gist 2 liter wort heeft weten te vergisten het bij de 20 liter ook moet gaan lukken, maar afhankelijk van de sterkte van het wort en het type gist kun je dat naar boven of naar beneden bijstellen. In dit geval weet je vanuit het flesje niet goed waar je mee begonnen bent, maar als de meerdere stappen allemaal goed zijn verlopen mag het met 2 liter giststarter geen groot probleem zijn voor een bier van 1.060-1.070.

Ik giet het grootste gedeelte van het zure bier altijd af op de brouwdag en laat het dan even op temperatuur komen. Dan kook ik apart wat wort op dat ik na het filteren aftap en giet dat dan weer bij de starter. Even op de roerder om de klonten er uit te krijgen. Tegen de tijd dat er dan gepitcht moet worden zijn de gistvrienden weer wakker en lekker actief.

Voordeel van afgieten: je hebt veel minder tot geen potentiële smaakbeïnvloeding van je zojuist met veel moeite gemaakte brouwsel. Als je 3 liter starter in een brouwsel van 20 liter gooit omdat je een quadrupel aan het brouwen bent ga je het misschien wel proeven. En dat is zonde. Nadeel van afgieten is dat je een extra handeling hebt waar infecties kunnen ontstaan, als je niet hygiënisch werkt. Maar dat zou na een paar keer oefenen geen probleem meer mogen zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 20-11-2020  10:58 uhoeveel giststarter vloeibaar of gistslurrie zouden jullie aanhouden voor een 20 liter brouwsel?
Slurry na bezinken bevat ca 1 miljard cellen per ml slurry.
Benodigde hoeveelheid gist
Bovengistend
0.75 million cells / ml / degree Plato
Ondergistend
1.5 million cells / ml / degree Plato

Bv: 20 liter licht hoggegist SG=1050 (12.5 Plato)
20000 x  12.5 x 750000=187 miljard cellen=187 ml dikke slurry

Punt is wel dat de gist zich altijd nog vermeerdert na aanenten. Daarvoor gebruikt de gist de voeding uit het wort. en die is beperkt dus gist kan doorgroeien tot er een gebrek optreedt. Dus als je uitgaat van de berekende slurry dan heb je genoeg, maar mogelijk te vee.l Zelf zou ik dan bv de helft nemen en erop vertrouwen dat de andere helft erbij komt na aanenten.
 

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 20-11-2020  14:00 uja het blijft lastig. Jacques en ik hadden de discussie gestopt maar toen gingen anderen er ook weer verder mee. Eindresultaat is toch dat we de gedachtes op een rijtje hebben. wie dan gelijk heeft doet er dan niet zoveel toe.

Jullie hebben natuurlijk allebei gelijk. Als je het depot uit meer flesjes gebruikt is de kans dat een ervan besmet is groter. En als je de starter met meer gist begint is de kans groter dat de gist het 'wint' van eventuele 'verkeerde beestjes'. Beide ideeën kloppen denk ik.

De wet van Cruijff. Elk voordeel heb zun nadeel, of was het andersom?

Iedereen moet zelf maar bepalen waar hij/zij het meeste waarde aan hecht.

Jacques

Citaat van: Rootsman op 20-11-2020  10:58 uIk wil toch nog even terugkomen op het verschil tussen wel of niet koudzetten en afgieten voor gebruik op de brouwdag. Wat zouden voor of nadelen zijn van het een of het ander? Hoeveel giststarter vloeibaar of gistslurrie zouden jullie aanhouden voor een 20 liter brouwsel?

Wel of niet afgieten is een keuze.

Zelf giet ik altijd af in verband met de wat onaangename smaak van een starter.
In de praktijk kan de onaangename smaak meevallen doordat je de starter verdunt met met het wordt daardoor smaakstoffen onder de smaakdrempel kunnen komen te liggen. Omdat dit niet altijd het geval is heb ik ervoor gekozen altijd af te gieten. De gedachte daarachter is dat alles wat er niet inzit kan niet kan leiden toe smaakafwijkingen.

Anderen kiezen ervoor om hun starter niet af te gieten. Ze voeren hiervoor een tweetal argumenten aan.
Ten eerste giet je bier weg. In je starter zit immers vergist bier.
Ten tweede voeren zij aan dat de meest actieve gistcelen niet bezinken maar in de starter blijven zweven.

Met betrekking tot het twee argument merk ik op dat het gaat om een zeer beperkt aantal gistcellen als je de starter 24 uur of langer in een koelkast laat staan. Door de lage temperatuur vermindert de activiteit en zakken de meeste gistcellen uit. Je kunt dit ook zien. Het bier boven de gistslurry wordt steeds helderder.


Zoals ik al eerder schreef is de grootte van de starter afhankelijk van de omvang van je brouwsel en de zwaarte van het wort.
Je kunt naar het volume van de slurry kijken zoals Hans schrijft maar daar is altijd een onzekerheid bij. Heb je wel dikbrijïge gist, hoe bepaal je precies het volume en hoe actief is de gist in de slurry...
Gelukkig komt het niet op een miljard gistcellen nauwkeurig  :) Er is een grote bandbreedte.

Brouwerij KOR

Bedankt voor jullie hulp en tips. Vergisting is gelukkig goed op gang gekomen! Ik heb de starter uiteindelijk bij start brouwen afgegoten en 500 ml nieuwe afgekoelde wort bijgegoten zodat deze tijdens brouwen al actief kon worden.

De vergisting kwam wel pas na 24 uur op gang, dat had ik nog niet eerder gezien. Normaal zag ik na 12 uur al activiteit in het waterslot. Zou mijn starter wellicht toch wat weinig geweest zijn?

Jacques

Citaat van: Rootsman op 22-11-2020  10:57 uDe vergisting kwam wel pas na 24 uur op gang, dat had ik nog niet eerder gezien. Normaal zag ik na 12 uur al activiteit in het waterslot. Zou mijn starter wellicht toch wat weinig geweest zijn?

Ook bij de brouwerij van La Trappe komt de vergisting niet zo heel snel op gang. Ook daar wordt weinig gist gebruikt. Hierdoor krijg je meer esters wat goed past bij de La Trappe gisten.

LeonRodenburg

Citaat van: Rootsman op 22-11-2020  10:57 uBedankt voor jullie hulp en tips. Vergisting is gelukkig goed op gang gekomen! Ik heb de starter uiteindelijk bij start brouwen afgegoten en 500 ml nieuwe afgekoelde wort bijgegoten zodat deze tijdens brouwen al actief kon worden.

Mooi dat het gelukt is! Ik heb gisteren de starter ook weer na het filteren afgegoten, en toen een beetje nieuwe opgekookte wort er op gegoten nadat het op temperatuur was gekomen (met wat gistvoeding meegekookt). De Wyeast 3522 (Chouffe) had er zo'n zin in dat hij voor het pitchen de erlenmeyer al uit schuimde. Voor de zekerheid dus ook maar een blowoff geplaatst bij het echte brouwsel.

waldpiek

Na het opkweken, hoe lang kun je dit dan bewaren?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.