Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gestokte vergisting of eind vergisting?  (gelezen 1078 keer)

Offline Laikea

• Vol lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Viander
Gestokte vergisting of eind vergisting?
« Gepost op: 15-11-2020 09:59 u »
He hoi,

Ik heb twee weken geleden een bok gebrouwen met een begin SG van 1066. Na een week goed gegist te hebben, gist W34/70, overgeheveld in een nieuw vat en direct de SG gemeten (1028). Nu een week later wilde ik eigenlijk bottelen, alleen is de SG geheel hetzelfde gebleven (1028). Lijkt mij dus dat hij al uitgegist was bij het overhevelen.
Ik heb een lange alfa-amylase stap gedaan, maar had niet verwacht dat de SG zo hoog zou blijven.
Kan ik hem nu veilig bottelen ondanks de hoge eind SG? (Zonder bommetjes te maken) Theoretische waarde is namelijk eind van 1016
SVG is nu 57.6 en werkelijke vergistingsgraad 47.2.

Bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Gestokte vergisting of eind vergisting?
« Reactie #1 Gepost op: 15-11-2020 11:11 u »
Misschien heb je niet genoeg gist toegevoegd, misschien was die over datum of heb je het wort niet voldoende belucht vˇˇr de gisting.  1028 is wel extreem hoog met grote kans op spuiters.
Tracht de gisting terug op gang te trekken met een nieuw zakje gist,  wat beluchten kan ook helpen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 15-11-2020 22:03 u »
He hoi,

Ik heb twee weken geleden een bok gebrouwen met een begin SG van 1066. Na een week goed gegist te hebben, gist W34/70, overgeheveld in een nieuw vat en direct de SG gemeten (1028). Nu een week later wilde ik eigenlijk bottelen, alleen is de SG geheel hetzelfde gebleven (1028). Lijkt mij dus dat hij al uitgegist was bij het overhevelen.
Ik heb een lange alfa-amylase stap gedaan, maar had niet verwacht dat de SG zo hoog zou blijven.
Kan ik hem nu veilig bottelen ondanks de hoge eind SG? (Zonder bommetjes te maken) Theoretische waarde is namelijk eind van 1016
SVG is nu 57.6 en werkelijke vergistingsgraad 47.2.

Bedankt!

Wat voor meetapparaat heb je gebruikt voor het vaststellen van het SG?  Was dat toevallig een refractometer...?

Hoeveel gist heb gebruikt? Bij welke temperatuur heeft de vergisting plaats gevonden? Wat was de samenstelling van de moutstort?

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #3 Gepost op: 16-11-2020 08:57 u »
Wat voor meetapparaat heb je gebruikt voor het vaststellen van het SG?  Was dat toevallig een refractometer...?

Hoeveel gist heb gebruikt? Bij welke temperatuur heeft de vergisting plaats gevonden? Wat was de samenstelling van de moutstort?

Ik heb een ouderwetse hydrometer gebruikt om de SG te bepalen. 80 mL in een maatcilinder en aflezen  ;D

Ik heb 34.5 g gist gebruikt. Voor de hoofdvergisting vergist bij 16 graden, daarna overgeheveld en een week laten staan bij de 18 graden (Gist was W34/70).
Moutstort was:
3,00 kg   MŘnchner II   Weyermann   23 EBC
2,00 kg   Vienna mout   Weyermann   7 EBC
0,80 kg   Bohemian pilsmout   Weyermann   3 EBC   
1,00 kg   Cara-red   Weyermann   40 EBC
0,10 kg   Carafa Special III   Weyermann   1400 EBC

Enige onvoorziene: Tijdens de alfa amylase stap is de temperatuur een beetje doorgeschoten (ipv 73, 78 voor een ruime tijd). Ik gok dat dit ook zeker van invloed heeft. Daarnaast, de smaak van het jong bier is niet extreem zoet, maar dit kan aan mij liggen natuurlijk en is niet echt een wetenschappelijke vaststelling ;)

Offline biking rebel

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-11-2020 09:28 u »

Enige onvoorziene: Tijdens de alfa amylase stap is de temperatuur een beetje doorgeschoten (ipv 73, 78 voor een ruime tijd). Ik gok dat dit ook zeker van invloed heeft. Daarnaast, de smaak van het jong bier is niet extreem zoet, maar dit kan aan mij liggen natuurlijk en is niet echt een wetenschappelijke vaststelling ;)
73 graden is al aan de hoge kant voor alfa amylase stap, ik zou voor die stap niet hoger dan 72 gaan. Bij 78 graden stopt het enzymatische proces en krijg je dus geen extra suikers meer uit je mout. Welke stap had je voor de alfa amylase stap?

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #5 Gepost op: 16-11-2020 10:54 u »
73 graden is al aan de hoge kant voor alfa amylase stap, ik zou voor die stap niet hoger dan 72 gaan. Bij 78 graden stopt het enzymatische proces en krijg je dus geen extra suikers meer uit je mout. Welke stap had je voor de alfa amylase stap?

Ik heb daarvoor een klein poosje op 65 graden gezeten voor de beta amylase, maar veel te kort om voor een SG van 1066 te zorgen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-11-2020 11:46 u »
Ik heb een ouderwetse hydrometer gebruikt om de SG te bepalen. 80 mL in een maatcilinder en aflezen  ;D

Ik heb 34.5 g gist gebruikt. Voor de hoofdvergisting vergist bij 16 graden, daarna overgeheveld en een week laten staan bij de 18 graden (Gist was W34/70).

Veel zal afhangen van hoe correct is uw thermometer, of de amylase enzymen echt afgedood zijn. Ook of het overal in uw maischketel dezelfde temperatuur is, als daar waar je meet.
34,5 g gist is genoeg voor naar schatting 20L wort. Dat het toch zo snel gestopt is kan te wijten zijn aan gistkorrels over datum en niet belucht voor de gisting.

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #7 Gepost op: 16-11-2020 14:09 u »
Veel zal afhangen van hoe correct is uw thermometer, of de amylase enzymen echt afgedood zijn. Ook of het overal in uw maischketel dezelfde temperatuur is, als daar waar je meet.
34,5 g gist is genoeg voor naar schatting 20L wort. Dat het toch zo snel gestopt is kan te wijten zijn aan gistkorrels over datum en niet belucht voor de gisting.

Kan zijn inderdaad, maar heb nog geen last gehad van de manier van beluchten en gist. Gist had ik ook pas gekocht voordat ik het gebruikt had. Ik zal hem nog wat extra beluchten om te kijken of hij weer zal willen gisten

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 16-11-2020 15:40 u »
Pas gekocht is geen garantie dat die nog niet over datum is. Staat er een datum "te gebruiken tot" op het de verpakking?

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #9 Gepost op: 16-11-2020 15:51 u »
Pas gekocht is geen garantie dat die nog niet over datum is. Staat er een datum "te gebruiken tot" op het de verpakking?

Had ik wel naar gekeken en lag flink in de toekomst, maar kan niet meer achterhalen welke datum dit was helaas :(

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 16-11-2020 21:06 u »

Moutstort was:
3,00 kg   MŘnchner II   Weyermann   23 EBC
2,00 kg   Vienna mout   Weyermann   7 EBC
0,80 kg   Bohemian pilsmout   Weyermann   3 EBC   
1,00 kg   Cara-red   Weyermann   40 EBC
0,10 kg   Carafa Special III   Weyermann   1400 EBC

Ik heb daarvoor een klein poosje op 65 graden gezeten voor de beta amylase, maar veel te kort om voor een SG van 1066 te zorgen.

Het lijkt er op dat je te weinig vergistbare suikers aangemaakt hebt tijdens het brouwen. Dit in combinatie met een flink aandeel caramout maakt dat je een hoog eind SG gekregen hebt. Wat je zou kunnen doen is een var diastaticus gist kunnen toevoegen in combinatie met koudhoppen. Hierdoor worden de grote onvergiste suikers (die weinig zoetkracht hebben) afgebroken. Je hebt wel veel geduld nodig. De afbraak van de grote suikers door enzymen uit de gist en hop gaat namelijk langzaam, heel langzaam.
Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=36466.0

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #11 Gepost op: 17-11-2020 15:18 u »
Het lijkt er op dat je te weinig vergistbare suikers aangemaakt hebt tijdens het brouwen. Dit in combinatie met een flink aandeel caramout maakt dat je een hoog eind SG gekregen hebt. Wat je zou kunnen doen is een var diastaticus gist kunnen toevoegen in combinatie met koudhoppen. Hierdoor worden de grote onvergiste suikers (die weinig zoetkracht hebben) afgebroken. Je hebt wel veel geduld nodig. De afbraak van de grote suikers door enzymen uit de gist en hop gaat namelijk langzaam, heel langzaam.
Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=36466.0

Thanks! Dit zat ook al in mijn hoofd inderdaad. Stel ik zou het wel bottelen, verwacht je dan dat ik een super zoet bier krijg?

Denk dat ik sowieso een paar flesjes bottel om te kijken hoe het gaat worden :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 17-11-2020 21:21 u »
Thanks! Dit zat ook al in mijn hoofd inderdaad. Stel ik zou het wel bottelen, verwacht je dan dat ik een super zoet bier krijg?

Denk dat ik sowieso een paar flesjes bottel om te kijken hoe het gaat worden :)

Heb je al van het bier geproefd?
Mijn inschatting is dat het zoet zal zijn maar niet mierenzoet.

Wacht voor de zekerheid nog even met bottelen. Zet het bier warmen om zeker te zijn dat het bier goed uitgist. Als na een week geen daling is in het SG kun je veilig bottelen.

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #13 Gepost op: 17-11-2020 22:23 u »
Heb je al van het bier geproefd?
Mijn inschatting is dat het zoet zal zijn maar niet mierenzoet.

Wacht voor de zekerheid nog even met bottelen. Zet het bier warmen om zeker te zijn dat het bier goed uitgist. Als na een week geen daling is in het SG kun je veilig bottelen.

Ik had het al geproefd, maar is niet super zoet inderdaad. Ik zal nog even wachten en kijken of de SG anders gaat.
Laat jullie weten wat er uit komt!

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #14 Gepost op: 26-11-2020 10:21 u »
Inmiddels het bier gebotteld aangezien de SG niet verder naar beneden wilde. Ik zie al wat gistdepot op de onderkant van mijn flessen liggen, dus ik had er nog voldoende actieve gist in!
Ben benieuwd hoe hij binnenkort smaakt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 26-11-2020 21:28 u »
Ben benieuwd hoe hij binnenkort smaakt.

Dat is een kwestie van een flesopener pakken...  ;D

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #16 Gepost op: 30-11-2020 10:26 u »
Van het weekend geproefd en het bier is erg smakelijk geworden! Een klein beetje koffie/chocolade met een goede body en mooi mongevoel.
Nu heb ik twee flesjes geopend (doordat ik het proefde met een vriend) alleen alle twee flesjes zijn verschillend. De ene heeft het bovengenoemde profiel, de andere een beetje wort achtig en 'dun'.
Is dit een kwestie van verder laten rijpen op de fles? Het is namelijk dezelfde batch  ???
Iemand zoiets eerder meegemaakt?

Offline Snelbier

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #17 Gepost op: 30-11-2020 11:27 u »
Vlak na bottelen en hergisting kan de smaak snel veranderen, gist doet natuurlijk wel wat met de bottelsuiker, ook qua smaken.
Iets meer koolzuur kan al het verschil maken.  Scherpe kantjes verdwijnen snel, en dat kan soms nÚt niet gewenst zijn.
Afwachten dus,  en hopen dat het goedkomt.  Proost,  Snelbier

Tags: