Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast 3522 Belgian Ardennes giststarter maken  (gelezen 618 keer)

Offline Niels98

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Wyeast 3522 Belgian Ardennes giststarter maken
« Gepost op: 14-11-2020 20:07 u »
Beste brouwers,

Aanstaande zaterdag staat er een blond biertje (30 L, gewenst start SG 1.065) op de planning met de volgende gist: Wyeast 3522 Belgian Ardennes (mfg: 04 Mrt 2020). Aangezien de gist 9 maanden oud is, lees ik o.a. op het forum dat je het beste een giststarter kan maken. Ik gebruik normaal 2 smack packs op een brouwsel van 30 L. Wanneer en hoe kan ik nu het beste de giststarter maken met de Wyeast. Ik lees er namelijk zo veel over dat ik door de bomen het bos niet meer zie.. :denken:

Ik beschik over een magneetroerder, erlenmeyer  2L, Wyeast beer nutrient blend, moutextract poeder (extra light 8 EBC).

Fijne avond verder!  :proost2:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Simonsj

• Junior lid
  • **
  • Fanatieke prutser
Re: Wyeast 3522 Belgian Ardennes giststarter maken
« Reactie #1 Gepost op: 14-11-2020 22:46 u »
Begin liever te vroeg is mijn ervaring.
Een starter kan gerust aan aantal dagen goed afgedekt in de koeling staan.
Ik houd zelf minimaal 1 week aan voor een smack pack.
Stel dat er wat mis gaat is er nog tijd voor de herkansing.

Cheers.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 15-11-2020 21:58 u »
Beste brouwers,

Aanstaande zaterdag staat er een blond biertje (30 L, gewenst start SG 1.065) op de planning met de volgende gist: Wyeast 3522 Belgian Ardennes (mfg: 04 Mrt 2020). Aangezien de gist 9 maanden oud is, lees ik o.a. op het forum dat je het beste een giststarter kan maken. Ik gebruik normaal 2 smack packs op een brouwsel van 30 L. Wanneer en hoe kan ik nu het beste de giststarter maken met de Wyeast. Ik lees er namelijk zo veel over dat ik door de bomen het bos niet meer zie.. :denken:

Ik beschik over een magneetroerder, erlenmeyer  2 L, Wyeast beer nutrient blend, moutextract poeder (extra light 8 EBC).

Fijne avond verder!  :proost2:

Als je een starter maakt kun je met 1 smackpack toe. 3 dagen van te voren een starter maken is ruim op tijd. Zet deze zodra je ziet dat de vergisting minder wordt in een koelkast. Voorkom infectie door een waterslot op de erlemeyer te zetten. Afdekken met aluminiumfolie kan ook maar gebruik dan een groot stuk zodat het merendeel van de erelemyer bedekt is. Druk de folie aan.

Offline Niels98

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 16-11-2020 21:25 u »
Bedankt voor de reacties Jacques en Simonsj!

Ik heb voor aankomend brouwsel zaterdag twee nieuwe verse smaakpacks (+-1 maand oud) gepakt die ik woensdag ga smacken. De oude smackpacks zijn na 4 dagen nog steeds "plat". Voor het brouwsel hierna ga ik proberen van 1 smaakpack een giststarter te maken. Ondertussen heb ik genoeg informatie erover verzameld.

Cheers. Niels

Offline Simonsj

• Junior lid
  • **
  • Fanatieke prutser
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2020 16:16 u »
Hi Niels,

De ervaringen met oude smackpacks zijn dat dit inderdaad lang kan duren. Voor de zekerheid, je hebt hem wel buiten de koelkast toch?
Je kan er ook voor kiezen om de gist toe te voegen voordat deze bol staat. Zo kan de gist op de magneetroerder ineens een duwtje krijgen.

Stappenplan staat al omschreven.

Succes!

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Proost!
« Reactie #5 Gepost op: 17-11-2020 17:01 u »
Ik vind het net als de auteur ook lastig om te bepalen hoe dit nu het beste te doen.
Daarom even inhakend op deze topic, kan iemand misschien uitleggen wanneer de giststarter in meerdere stappen te maken?
Als ik bijv. bovenstaande invul in een rekentool (in dit geval Brewersfriend) wordt aanbevolen om een 2 liter starter te maken met 191 gram DME.
Kan ik dit zomaar overnemen als ik thuis een starter zou willen maken, of moet dit in stappen gedaan worden?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 17-11-2020 17:26 u »
Als je niet weet wat de vitaliteit is van je gist dan kun je beter wat zekerheid inbouwen door gewoon een week van tevoren een klein startertje te maken met wat steriel appelsap uit een pakje en wat gist opkweken in een steriel potje. Als dat gist dan is dat je check dat het gaat werken. Dat kun je daarna gewoon weer in de koelkast zetten tot je aan je echte starter begint. Maar om dat je dan zeker weet dat je met vitale gist begint is de tijd goed in te plannen want de volgende dag zou je starter het dan moeten doen. Zelfde geldt als je gist uit een flesje wilt opkweken. Dat kan 2 dagen duren naar ook wel een week of soms nog meer. Die variatie wil je dus niet in je planning hebben.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2020 21:46 u »
Ik vind het net als de auteur ook lastig om te bepalen hoe dit nu het beste te doen.
Daarom even inhakend op deze topic, kan iemand misschien uitleggen wanneer de giststarter in meerdere stappen te maken?
Als ik bijv. bovenstaande invul in een rekentool (in dit geval Brewersfriend) wordt aanbevolen om een 2 liter starter te maken met 191 gram DME.
Kan ik dit zomaar overnemen als ik thuis een starter zou willen maken, of moet dit in stappen gedaan worden?

Zoals Hans ook al uitlegt ligt de beantwoording van deze vraag aan de hoeveelheid en vitaliteit van de gist. Bij een smackpack van Wyeast zijn niet snel meerdere stappen nodig. De verpakking moet dan echt lang ergens ongekoeld gelegen hebben.
Bij het opkweken uit het depot van fles met hergisting op de fles zul je altijd meerdere stappen moeten doorlopen.

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Proost!
« Reactie #8 Gepost op: 17-11-2020 22:02 u »
Hans en Jacques, bedankt voor jullie uitleg. Dit verduidelijkt het al een stuk meer voor mij!
Vooralsnog heb ik geen plannen om uit flesjes op te kweken maar een starter maken van uit een smack pack wil ik heel graag proberen.
Nogmaals bedankt, ik waardeer alle hulp die van uit het forum komt enorm!😁

Offline Niels98

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 17-11-2020 23:01 u »
@Simonsj De gist heb ik netjes bewaard in de koelkast, uiteraard gebeurt het smacken buiten de koelkast op kamertemperatuur. Tot heden is de verpakking van de gist voor mijn brouwsels ook altijd snel bol gaan staan, echter heb ik ook nog nooit gist gebruikt die ik een langere periode had liggen.

@hansHalberstadt Handige tip van de appelsap! Volgende keer ga ik zeker proberen om een starter te maken met de smackpack.

Voor het brouwsel van aanstaande zaterdag smack ik morgen de twee verse smackpacks en dan zal alles wel goed komen ga ik vanuit.  ;)

Bedankt voor de reacties en de informatie alle!

Tags: