Lactose toevoegen

Gestart door Pendelaar, 12-11-2020 16:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pendelaar

In de handleiding van Arsegan Sweet and salty karamel stout staat dat je het zakje Lactose bij het wort doet als je gaat bottelen. Op dit forum lees ik vaak dat het op het laatste moment van de kook wordt gedaan en in kleinere hoeveelheden. Ik heb ongeveer 15 liter overgehouden na het koken. Ik heb derhalve een paar vragen:
Is het normaal om dit bij bottelen pas toe te voegen?
Moet het eerst niet gekookt worden? Infectie?
OK het is een Sweet and Salty maar is 500 gram op 15 liter niet erg veel?

Onderstaand de tekst:
Wil je zo weinig mogelijk gist in je flesje? Hevel het bier dan eerst over van het lagervat naar een bottelemmer. Voeg nu het zakje lactose toe aan het bier.
Doe daarna in ieder flesje de juiste hoeveelheid suiker voor de hergisting op fles. Als richtlijn geldt:
7 gram suiker per liter bier, maar dit verschilt per recept (zie brouwfiche). Het is belangrijk om de suikertoevoeging nauwkeurig te doseren, dit kan bijvoorbeeld door de totale hoeveelheid bottelsuiker op te lossen in het bier en pas daarna te bottelen.

PDGRRR

Ik heb afgelopen zomer een (soort van) Milkshake IPA gebrouwen, daar had ik 250 gram lactose op 10 liter gebruikt (25 gr/liter. Die was niet overdreven zoet, vind ik. Lactose is niet zo zoet als kristalsuiker, je hebt er dus meer van nodig voor dezelfde beleving. Ik verwacht dat je stout qua smaak sowieso wat steviger is dan mijn IPA waardoor er meer lactose nodig is om hem zoet te laten smaken, dan is 33 gr/liter volgens mij niet overdreven.

Bij deze Milkshake IPA (en eerder ook een Milk Stout) heb ik de lactose 1 minuut voor einde kook toegevoegd zodat deze goed opgelost zou zijn.

Pendelaar

Hartelijk dank voor je reactie. Ik blijf wel met de vraag zitten of het "rauw" toevoegen van de lactose kwaad kan en wat zou het verschil zijn in smaak als je het gaat toevoegen bij de kook of dus "rauw" na het gisten?

jazon1963

Citaat van: Pendelaar op 12-11-2020  23:10 uHartelijk dank voor je reactie. Ik blijf wel met de vraag zitten of het "rauw" toevoegen van de lactose kwaad kan en wat zou het verschil zijn in smaak als je het gaat toevoegen bij de kook of dus "rauw" na het gisten?

Ik heb hetzelfde pakket en zat er aan te denken om de lactose een paar dagen in de vriezer te leggen...

Alexander_H

Als je gaat bottelen heb je eigenlijk geen wort meer maar jongbier, en dat heeft alcohol, dus infectie zal wel meevallen. Als je het zakje met een ontsmette schaar open maakt en niet in je bier laat vallen kan dat prima.
Persoonlijk zou ik het met de bottelsuiker mee oplossen in heet/kokend water, even wat laten afkoelen en je bier er op overhevelen. Wel een beetje roeren met een ontsmette roerspaan.

PDGRRR

Citaat van: Alexander_H op 13-11-2020  08:01 uPersoonlijk zou ik het met de bottelsuiker mee oplossen in heet/kokend water, even wat laten afkoelen , en je bier er op overhevelen. wel een beetje roeren met een ontsmette roerspaan.

Lijkt mij in dit geval ook de beste methode.

Martijn0172

Ik heb nu meerdere keren gebrouwen met lactose in verschillende soorten bieren. Ik heb toch het idee wanneer dit bij het bottelen wordt toegevoegd uiteindelijk de lactose uitzakt. De beste ervaring heb ik bij toevoegen tijdens de laatste 10 minuten van de kook. Volgens mij heb ik hier eens op het forum gelezen dat dit komt doordat lactose minder makkelijk op te lossen is in water. Iemand die hier meer over kan vertellen?

DLB

Ik heb in de laatste Brouw-magazine gelezen dat de brouwers bij Rock City en Kompaan de lactose vlak voor einde kook toevoegen.
Dit heeft te maken met de oplosbaarheid bij hogere temperatuur.

Uit tests zou zijn gebleken dat het voor de smaak geen effect heeft.

Pendelaar

Dank voor de reacties.
Ik ga het maar eens toevoegen bij de suikeroplossing zodat ik het even kan meekoken. Lijkt mij beter dan zo maar vanuit het zakje in het jongbier te storten.

Pendelaar

hansHalberstadt

In plaats van lactose zou je ook eens steviadruppels kunnen proberen. Daarmee kun je evt eerst in je glas experimenteren om de juiste dosis te bepalen en te zien of je dat wat vindt.
 

Pendelaar

Beste Hans,
Hartelijk dank voor de tip. Dit ga ik zeker eens proberen, lijkt me leuk.
Dan wordt het een soort light bier...

Pendelaar

Snelbier

Citaat van: Martijn0172 op 13-11-2020  09:16 uIk heb nu meerdere keren gebrouwen met lactose in verschillende soorten bieren. Ik heb toch het idee wanneer dit bij het bottelen wordt toegevoegd uiteindelijk de lactose uitzakt. De beste ervaring heb ik bij toevoegen tijdens de laatste 10 minuten van de kook. Volgens mij heb ik hier eens op het forum gelezen dat dit komt doordat lactose minder makkelijk op te lossen is in water. Iemand die hier meer over kan vertellen?
Zie dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40864.msg617482.html#msg617482
Lactose lost moeilijk op in koude vloeistof/bier. Als je het bij bottelen gebruikt zal het in 5 delen warm water moeten oplossen óf heel veel schudden met de flessen.

koffie

Gisteravond dezelfde kit gebrouwen en ik had eigenlijk exact dezelfde vraag. Uiteindelijk besloten om bij de laatste 10 minuten de lactose mee te koken.

JeroenP

Voor mijn stouts gebruik ik (bijna) altijd lactose, die voeg ik 5 - 10 minuten van einde kook toe.
Ik heb nooit problemen gehad met uitzakken van de lactose, je ziet daar niks meer van terug.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.