Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weer "back to the roots"met de ouwerwetse grote pan op een brander  (gelezen 2828 keer)

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Geen brouwdag is gelijk
Re: Weer "back to the roots"met de ouwerwetse grote pan op een brander
« Reactie #50 Gepost op: 15-11-2020 14:12 u »
Bij mij gaat het ook door het filterbed n door het pijpje. Trouwens wel mooi dat bij jou bij einde maisch alles door de filterbed gaat. Dat haal ik niet. Roer je ook?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 15-11-2020 14:24 u »
Een keer na een minuut of 10 en dan niet meer.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
  • Geen brouwdag is gelijk
« Reactie #52 Gepost op: 15-11-2020 14:27 u »
Dan kun je evengoed 'spoelkanalen' hebben. Dan zou ik in ieder geval dicht voor het spoelen nog een keer roeren. Maar zelf roer ik niet.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 15-11-2020 14:47 u »
Nee voor het spoelen roer ik niet meer omdat je dan heel troebel wort krijgt.
Wat ik wel doe is dat ik voor het spoelen de bovenste paar cm van het filterbed los maak.

Iedereen moet vooral doen wat ie wil doe ik ook.

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #54 Gepost op: 15-11-2020 16:33 u »
Ik denk ook dat ieder zijn of haar werkwijze moet zien te vinden. Niet alle veranderingen zijn verbeteringen maar heb nu het voor mij beste resultaat gevonden. 15 liter 1 pans elektrisch rims.
1stapsmaish en stort bij 65 graden. De eerste 10 min. Loopt wort er niet optimaal door, pomp knijpen helpt en kan na 10 min vol open. Ik roer de eerste 50 min ca 10 x en laatste 15 min niet meer. Maisch ca 70 min.  78 C stap sla ik over. Ik spoel met 90 plus water.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 15-11-2020 21:37 u »
Ik haal niet allerlei dingen uit als ik aan het brouwen ben met mijn Brew Monk, dus ik kan dit niet goed plaatsen.

Dat een traditionele installatie ook bepaalde voordelen heeft is zeker waar.

Voor het brouwen van een wort met een SG boven de 1085 moet ik of dubbelmaischen of moutextract dan wel suiker toevoegen. Bij een Braumeister is een minimale hoeveelheid maischwater noodzakelijk om het verbranden van suikers op het verwarmingselement te voorkomen.
Bij een traditionele ketel kun je zonder probleem elke zwaarte brouwen die je wilt.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #56 Gepost op: 16-11-2020 19:56 u »
Ik zit er nu over te denken om naast de Easybrew 50 ook een 75 liter pan te kopen om net onder de 40 liter bier op volle sterkte te kunnen brouwen. Heb recentelijk een herfstbock willen brouwen met 13.5 kg mout. Ik kwam uit op 37.9 (mooie hoeveelheid) maar een sg van 1060 ... Da's een beetje aan de lage kan zullen we maar zeggen. er was ook maar zeer weinig circulatie. Voor de zwaardere bieren en voor de Weizen. (Nog nooit een weizen gebrouwen in de Easybrew 50 die NIET aanbrandde) zou ik dan een 75 liter pan kopen.

De rest van de pannenbrouwset heb ik trouwens nog steeds, dus twee 50 liter pannen en twee 27 liter weck pannen, alle slangen en de platenkoeler, hoewel ik denk dat ik toch de koelspiraal van de Easybrew 50 pak voor in de pan.

db

Offline Rinus

• Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 17-11-2020 17:25 u »
Ik zit er nu over te denken om naast de Easybrew 50 ook een 75 liter pan te kopen om net onder de 40 liter bier op volle sterkte te kunnen brouwen. Heb recentelijk een herfstbock willen brouwen met 13.5 kg mout. Ik kwam uit op 37.9 (mooie hoeveelheid) maar een sg van 1060 ... Da's een beetje aan de lage kan zullen we maar zeggen. er was ook maar zeer weinig circulatie. Voor de zwaardere bieren en voor de Weizen. (Nog nooit een weizen gebrouwen in de Easybrew 50 die NIET aanbrandde) zou ik dan een 75 liter pan kopen.

De rest van de pannenbrouwset heb ik trouwens nog steeds, dus twee 50 liter pannen en twee 27 liter weck pannen, alle slangen en de platenkoeler, hoewel ik denk dat ik toch de koelspiraal van de Easybrew 50 pak voor in de pan.

db

Is er al iemand met ervaring met de 75 Liter? Ik overweeg deze ook aan te schaffen; van 30->50->70 Ik kan op Youtube ook nog niet echt iets vinden.
Met name het glazen peilglas vind ik heel erg kwetsbaar. Is bij mij al een keer gebroken, volgens mij is dat verbeterd bij de nieuwe 70-75 L versie.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #58 Gepost op: 17-11-2020 18:34 u »
Ik bedoel een normale 75 liter pan. Niet een brouwtomaat.

db

Tags: