Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weer "back to the roots"met de ouwerwetse grote pan op een brander  (gelezen 2864 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Weer "back to the roots"met de ouwerwetse grote pan op een brander
« Reactie #25 Gepost op: 13-11-2020 11:43 u »
wat kleiner behuisd, dan neem je de 'beperkingen' inderdaad eerder voor lief.
Je kunt ook een 2 pan systeem nemen met 2 pannen die je in elkaar kunt schuiven (handvaten eraf slijpen) dan heb je niet de nadelen maar wel de voordelen. zelfs in een klein huis van 100 m3 moet toch wel ergens een gaatje te vinden zijn om iets van 30 liter op te slaan lijkt mij. en de gisting kun je evt ook nog in een van die 2 ketels doen. Dus ruimtegebrek kun je op versachillende manieren oplossen.   

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Griebelienus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is al 3 jaar mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 13-11-2020 12:59 u »

Je kunt ook een 2 pan systeem nemen met 2 pannen die je in elkaar kunt schuiven (handvaten eraf slijpen) dan heb je niet de nadelen maar wel de voordelen. zelfs in een klein huis van 100 m3 moet toch wel ergens een gaatje te vinden zijn om iets van 30 liter op te slaan lijkt mij. en de gisting kun je evt ook nog in een van die 2 ketels doen. Dus ruimtegebrek kun je op versachillende manieren oplossen.

Inderdaad met een 2-pans systeem werkt het voor mij prima om 20 liter te vergisten. Handvaten op deze relatief goedkope RVS-pannen zitten er nog op ook (stapelen met noppenfolie er tussen ) Grote brouwpan gebruik ik ook als maischketel met Mattmill filterplaat onderin. Geïsoleerd met campingmatje met zilverfolie hoef ik nooit tussendoor bij te verwarmen, behalve als er een 2e maisch-stap is. Daarna overheleven in 2e pan. Ketel schoonmaken, filterplaat er uit en wordt terug in de pan hevelen en daarmee koken. Beide pannen passen inelkaar en passen bovenop een keukenkast.
Ik woon echt klein (minder dan 100 m3 schat ik), vergisting gaat in de meterkast met een waterkoeling via een koelbox. Dus dat kan allemaal.
Door de vele negatieve verhalen over automaten nooit overwogen er 1 te kopen....  Ik hou ook wel van roeren met de hand... voelt alsof ik als "kok" lekker ambachtelijk aan het koken ben voor een hele grote familie.  :proost:

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
Re: Weer "back to the roots"met de ouwerwetse grote pan op een brander.
« Reactie #27 Gepost op: 13-11-2020 15:11 u »

In jouw genoemde recept vind ik 6500 gram op 35 liter water weinig voor een barley wine.
Geen Barley wijn maar een Porter.
Barlywijn heb ik geprobeerd met als resultaat dat de handel aanbrandde ( veel mout,weinig maischwater) door slechte doorloop.

Ik hoop dat je nog wat mogelijkheden ziet voor je brouwapparaat. Ik zou zelf niet meer anders willen maar ik ben ook een bijzonder gemakzuchtige brouwer.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
  • Geen brouwdag is gelijk
« Reactie #28 Gepost op: 13-11-2020 18:40 u »
Ok. Ik ben niet alleen een gemakzuchtige brouwer maar ook een gemakzuchtige lezer  :-[

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #29 Gepost op: 14-11-2020 10:54 u »
Regelmatig roeren en beter spoelen door de moutkorf langzaam omhoog te halen in combinatie met gelijktijdige toevoeging van spoelwater.

Dat zijn voor mij  redenen dat ik de automaat niet ideaal vind.

Wat ik naast compactheid nog als winstpunt zag was dat je tijdens het brouwen wat anders kunt doen. Maar dat doe ik ook niet zo snel. inderdaad af en toe platen losmaken, roeren, metingen doen, oppassen voor overkokers, ....

Nadeel van een automaat vind ik ook dat de temperatuur niet homogeen is. De doorstroomsnelheid door het moutbed naar boven is laag zodat het een hele tijd duurt voordat de temperatuur van het wort boven de plaat gelijk is aan de temperatuur bij de sensor onderin.

Voor mensen die beginnen is een automaat wel ideaal omdat je snel kunt beginnen.

Ik heb wel spijt dat ik mijn pannen en toebehoren heb weggegeven voor de echt hoge sg brouwsels

Offline André de Laat

• Super lid
  • Ik brouw zoals ik het leuk vind.
« Reactie #30 Gepost op: 14-11-2020 11:01 u »
Ik heb wel spijt dat ik mijn pannen en toebehoren heb weggegeven voor de echt hoge sg brouwsels

Weggegeven nog wel? Ik ben dolblij met mijn 2 SS ketels en inductieplaat. Kan geen automaat tegenop.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 14-11-2020 11:03 u »
J
De eerste fout en belangrijkste is dat iedereen denkt dat het een automatische brouwketel is die alles zelf doet.
En dat is niet zo.

Dat denk ik dus helemaal niet, integendeel.

Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor het maischen, zodat de ingestelde temperaturen redelijk nauwkeurig worden aangehouden.
Ik blijf er eigenlijk bijna constant bij en het valt me wel op dat de de ingestelde temperaturen niet nauwkeurig worden aangehouden.
Soms fluctueert de temperatuur wel 4-6 graden (thermostaat?)

En roer zeer regelmatig.
Na het maischen doe ik alles handmatig!
Spoelen doe ik in een aparte container.
Temperatuur opnieuw instellen 100 ºC voor het koken en de tijd hou ik ook apart bij.
Dus dat kan het niet zijn.

Pomp staat op volle doorloop en toch had ik met een zware jongen (veel mout in verhouding met de hoeveelheid water) een slechte doorloop met als gevolg aanbranden.
Schroten wat aangepast (wat grover) ook het hele fijne stof zoveel mogelijk verwijderd.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #32 Gepost op: 14-11-2020 11:07 u »
Weggegeven nog wel? Ik ben dolblij met mijn 2 SS ketels en inductieplaat. Kan geen automaat tegenop.

Aan een hobby hoef ik niets te verdienen. Hopelijk is de ontvangster nu net zo enthousiast voor deze hobby als ik

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Vol lid
  • Brood is graan wat geen bier mocht worden!
Bij mijn automaat (raar woord eigenlijk, ik noem het maar een alles in een ketel) heb ik gelet op het goed vasthouden en meten van de temperatuur. Die kwam er goed uit de test. We zullen zien in de praktijk.
Doorstroming is wel van belang denk ik, zonder dat verwarmt het element alleen onderin.

En gemak dient de mens, ik zie het als een goede opstap, al zijn de meningen verdeelt. 2 pannen zal mits van goede kwaliteit ook goed werken. Keuzes, keuzes...

Offline André de Laat

• Super lid
  • Ik brouw zoals ik het leuk vind.
Bij mijn automaat (raar woord eigenlijk, ik noem het maar een alles in een ketel) heb ik gelet op het goed vasthouden en meten van de temperatuur. Die kwam er goed uit de test. We zullen zien in de praktijk.
Doorstroming is wel van belang denk ik, zonder dat verwarmt het element alleen onderin.

En gemak dient de mens, ik zie het als een goede opstap, al zijn de meningen verdeelt. 2 pannen zal mits van goede kwaliteit ook goed werken. Keuzes, keuzes...

Heb zowat overal mee gebrouwen en vergist. Ben toch het meest tevreden met wat ik nu heb. Alleen zonde van de centen. Je krijgt nooit terug wat je ervoor hebt betaald. Verkocht de Brew Monk bijv. voor 150 euro. Half jaar oud...
Glas, PVC, plastic vaten, nu RVS.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 14-11-2020 11:50 u »
, bling bling zijn wel allemaal wel gevoelig voor, wees eerlijk :).

Klopt gedeeltelijk! Hecht niet aan luxe of bling-bling.
Misschien een beetje met mijn motorfiets een chopper met redelijk wat chroom, maar ben beslist geen poetser! :D :D :D :D :D :D :D
( off topic, sorry  ;) ;) ;) ;) )

Offline guidomarree

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Eentje is geentje
« Reactie #36 Gepost op: 14-11-2020 11:59 u »
Bedankt voor het filmpje, qua schoonmaken en onderhoud kan het wat onhandig zijn, maar echt  :groots: knap gedaan.

Zodra ik vorderingen kan rapporteren laat ik het jullie weten via een nieuw topic. Ik heb nog een DS18B20 well sensor nodig met een korte lengte die ook gewoon snel leverbaar is (Ali duurt de komende maanden te lang)
 De rest heb ik wel in huis :-)
Die van mij had ik via Amazon. Denk binnen de week geleverd en kwam maar een paar euro duurder uit.
https://www.amazon.de/dp/B0885Y3C7V/ref=cm_sw_r_cp_apap_SaJpWKLx5msdq

Of bedoel je met een thermowell bij? Deze had ik wel apart via ali. Denk dat het op 3 weken was aangekomen.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 14-11-2020 19:36 u »
Door de titel grijpen de pannenbrouwers hun kans om je in hun kamp te krijgen. Jammer dat er weinig reactie is van EB brouwers maar het meeste zal ook al in andere draadjes zijn genoemd. Ik wil toch nog wat proberen.

Ik blijf er eigenlijk bijna constant bij en het valt me wel op dat de de ingestelde temperaturen niet nauwkeurig worden aangehouden.
Soms fluctueert de temperatuur wel 4-6 graden ( thermostaat?)
Het kan ook het vermogen zijn waarmee je regelt. Bij hoog vermogen zal de fluctuatie groter zijn.

Pomp staat op volle doorloop en toch had ik met een zware jongen (veel mout in verhouding met de hoeveelheid water) een slechte doorloop met als gevolg aanbranden.

Het overlooppijpje is waarschijnlijk minder goed af te stellen als bij GF. Als die afstelling goed is maakt de doorloop van de moutkorf in deze kwestie weinig uit omdat de recirculatie dan voor een groter deel via de overloop gaat.

Ik zou het op dit punt nog eens met rijsthulzen en of grover schroten proberen.

Maar het beste zou je kunnen vergelijken door met jouw ketel bij een andere (tevreden) EB brouwer te brouwen of hem (haar) met zijn ketel bij jou uit te nodigen. Zijn schrootmolen gebruiken an dan vergelijken waar je op uit komt. Mss heb je gewoon pech met een 'maandagochtend' exemplaar (weet niet of chinezen ook een weekend hebben). Of blijkt dat jouw ambities inderdaad van geen kanten haalbaar zijn met een EB. Kun je dan terug naar pannen.

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Vol lid
  • Brood is graan wat geen bier mocht worden!
Ben blij met deze toevoeging @nobock denk dat meekijken en afkijken (en ook op youtube bv) veel ogen opent. De manier van schroten en ook de instellingen zijn bij deze soort alles in een apparatuur belangrijker. Je doorstroming is meestal regelbaar door het kraantje meer open of dicht te zetten.

Het rendement wat hier vaak genoemd is, dat is een feit en niet veel aan te doen behalve optimaliseren zoals Jacques meldt.

Offline Rinus

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #39 Gepost op: 14-11-2020 20:46 u »
Die van mij had ik via Amazon. Denk binnen de week geleverd en kwam maar een paar euro duurder uit.
https://www.amazon.de/dp/B0885Y3C7V/ref=cm_sw_r_cp_apap_SaJpWKLx5msdq

Of bedoel je met een thermowell bij? Deze had ik wel apart via ali. Denk dat het op 3 weken was aangekomen.
Hallo, nee die is het niet, ik moet namelijk de vloeistof in de ketel kunnen meten net zoals de originele NTC weerstand van 10KOhm. Er moet dus een gat geboord worden waar deze sensor dan in komt:
https://www.amazon.nl/gp/product/B07ZTMJZPL/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

p.s. sorry, dit gaat helemaal off topic, dat was zeker niet mijn bedoeling, laten we het hier aub even bij laten.
Ik start zoals gezegd een nieuw topic zodra er iets nieuws te melden is met betrekking van het ombouwen van de Brewmonk en varianten.....

Offline Rinus

• Senior lid
Ben blij met deze toevoeging @nobock denk dat meekijken en afkijken (en ook op youtube bv) veel ogen opent. De manier van schroten en ook de instellingen zijn bij deze soort alles in een apparatuur belangrijker. Je doorstroming is meestal regelbaar door het kraantje meer open of dicht te zetten.

Het rendement wat hier vaak genoemd is, dat is een feit en niet veel aan te doen behalve optimaliseren zoals Jacques meldt.

Helemaal mee eens, knijp het kraantje goed zodat er net geen wort in het overloop pijpje komt, dat werkt voor mij echt perfect! Sommige gebruikers denken namelijk dat het moet overlopen, NEE dus! niet doen!
ik probeer altijd minimaal zo'n 1cm onder het pijpje te blijven door het kraantje af te stellen, dit moet je wel in de gaten houden en soms gedurende het proces wat opnieuw afstellen.

Soms roer ik wel en soms niet, maar ik heb geen bewijzen of cijfers van het rendement mbt roeren of niet roeren...  Dus deze zin helpt niemand iets  :weetniet:

Ook met de BM30-50  kan je zoals Jacques aangaf je moutpijp langzaam liften, dus niet meteen helemaal eruit halen, maar in stappen, spoelen tijdens het liften, ik geloof ook meer in dat soort optimalisaties.
Maar blijf wel verstandig, je wilt echt niet dat je moutpijp om welke reden dan ook loskomt van je hefinrichting en in de pan terug "valt" dat is echt gevaarlijk en geeft ook een hoop rommel.
Liever steunen op de standaard steuntjes met wat minder rendement dan dat je jezelf verwond.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 14-11-2020 21:46 u »

Die heb ik nog steeds. Alleen is de brouwketel wel erg groot (90 liter). Ik zit er aan te denken om een kleinere brouwketel te kopen van zo'n 30 liter en weer traditioneel te gaan brouwen met wel de nodige aansturing van de temperatuur en een roerwerk. Terug naar de roots maar dan toch anders...  :)

Online Hopfenfox

• Junior lid
  • **
Helemaal mee eens, knijp het kraantje goed zodat er net geen wort in het overloop pijpje komt, dat werkt voor mij echt perfect! Sommige gebruikers denken namelijk dat het moet overlopen, NEE dus! niet doen!
ik probeer altijd minimaal zo'n 1cm onder het pijpje te blijven door het kraantje af te stellen, dit moet je wel in de gaten houden en soms gedurende het proces wat opnieuw afstellen.

Bij mijn Hopfengott steekt het overlooppijpje minimaal uit boven de spargeplate. Ik probeer ook vooral geen wort door dat pijpje te laten lopen. Dat betekent gedurende de maisch een doorlopend bijstellen van het kraantje. Dat vind ik prima, ik ga dus niet een uur iets anders doen maar blijf bij de ketel. Geeft je toch meer het idee dat je betrokken bent bij het resultaat en niet alles aan de automaat over laat.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #43 Gepost op: 14-11-2020 23:50 u »
Tegen iedereen die problemen met zijn Easybrew/ Brew Monk / enhoezenogmeermogenheten heeft zou ik willen zeggen: lees het draadje over de Easybrew 30 door. Ja daar ben je even mee bezig, maar alle hier genoemde problemen komen daar uitgebreid aan de orde.

Met deze ketels kun je prima brouwen, maar je moet wel even de moeite nemen om je erin te verdiepen. Dat geldt overigens ook voor 'conventioneel' brouwen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 14-11-2020 23:55 u »
Tegen iedereen die problemen met zijn Easybrew/ Brew Monk / enhoezenogmeermogenheten heeft zou ik willen zeggen: lees het draadje over de Easybrew 30 door. Ja daar ben je even mee bezig, maar alle hier genoemde problemen komen daar uitgebreid aan de orde.

Met deze ketels kun je prima brouwen, maar je moet wel even de moeite nemen om je erin te verdiepen. Dat geldt overigens ook voor 'conventioneel' brouwen.

Als het gaat om het brouwen van zware bieren is een traditionele pan met hevelfilter superior aan elke brouwautomaat... Er is zeker mee te werken maar je moet allerlei dingen uithalen.
Een brouwautomaat heeft zo zijn voordelen maar een traditionele installatie ook...

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #45 Gepost op: 15-11-2020 00:26 u »
Er is zeker mee te werken maar je moet allerlei dingen uithalen.

Ik haal niet allerlei dingen uit als ik aan het brouwen ben met mijn Brew Monk, dus ik kan dit niet goed plaatsen.

Dat een traditionele installatie ook bepaalde voordelen heeft is zeker waar.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #46 Gepost op: 15-11-2020 10:50 u »
Regelmatig roeren en beter spoelen door de moutkorf langzaam omhoog te halen in combinatie met gelijktijdige toevoeging van spoelwater.
Dank!

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 15-11-2020 13:47 u »

Schroten wat aangepast (wat grover) ook het hele fijne stof zoveel mogelijk verwijderd.

Dat was dan ook het probleem dat je de pomp op volle doorloop had gezet.
Is al heel vaak voor gewaarschuwd.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
Sommige gebruikers denken namelijk dat het moet overlopen, NEE dus! niet doen!
ik probeer altijd minimaal zo'n 1 cm onder het pijpje te blijven door het kraantje af te stellen, dit moet je wel in de gaten houden en soms gedurende het proces wat opnieuw afstellen.

Met hoofdletters nog wel. Waarom zou ik het niet lekker rond laten gaan? Ik weet wel een voordeel namelijk dat ik een flinke flow van wort over mijn bodem heb en daarom wellicht geen aanbranden. Nadeel zal zijn dat ik meer vaste deeltjes rondpomp die anders bovenop mijn mout blijven liggen. Die deeltjes zouden kunnen gaan aanbranden maar bij mij dus niet.

Maischen doe ik op laag vermogen en koken op groot vermogen. Denk dat als het al aankoekt dat het bij het koken is wanneer ik ook veel meer klonterende eiwitten heb maar ik weet dat niet want ik maisch en kook in dezelde ketel. Heeft iemand al eens 2 gelijke brouwsels gemaakt en bij de ene brouw na de maisch overgeheveld en in een aparte pan gekookt en de koek op de bodem van zijn ketel vergeleken? Dus die bodem'aanslag' na alleen maischen en die na maisch en kook in zelfde ketel?

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 15-11-2020 13:56 u »
Omdat als het door het overlooppijpje gaat je geen goed filterbed hebt.
En het is juist de bedoeling dat het via je filterbed gaat.
Bij mij ook nooit door het pijpje en op het laatst staat de pomp ook bijna helemaal open.

Tags: