Weer "back to the roots"met de ouwerwetse grote pan op een brander

Gestart door Kokkebil, 11-11-2020 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Ik heb nu een keer of 10 gebrouwen met de Arsegan Easybrew 30 ketel.
Iedere keer was er wel wat.
Opgestuurd ter reparatie om de de oververhittingsbeveiliging niet goed werkte.
Slechte doorloop van het maischwater (filter dicht?)
Aanbranden. Noem maar op!
Slecht rendement. Ondanks roeren en niet roeren.

Ik ben nu een porter aan het brouwen.
Totaal 6500 gram mout op 35 liter maisch- en spoelwater.
Maischschema: 90 minuten op 67  ºC en 5 minuten uitmaischen op 78 ºC.
SG is amper 1040 voor het koken (zonder toevoeging van extra suiker).
Fijner schroten, grover schroten, niks helpt.

Doe ik steeds iets gruwelijk fout of is dit normaal.
Vroeger op de ouderwetse manier met brander en pan en veel roeren, kwam het SG altijd veel hoger uit.
SG van 1100 als dat nodig was , was geen enkel probleem.
Ik overweeg om weer " back to the roots" te gaan en die ketel aan de kant te fl..keren.
Help!
 


brouwerwaldonk

Mijn persoonlijk oordeel is, dat je met een automaat altijd een lager rendement voor lief er bij moet nemen. Er gaat niets boven een ketel die je op de gewenste temperaturen kan brengen, waarin het schroot los kan bewegen door een goed werkend roersysteem.

Het roersysteem moet het beslag liefst gelijkmatig doen roteren.
Hier een zelfbouw systeem met een 12 V ruitenwisser motor als aandrijving.
Deze ketel van 38 L bevat 10 kg schroot en 32 L brouwwater, staat in een andere waterbadketel waarmee de temperatuur geregeld wordt, kan nooit aanbranden door warmtetoevoer langs alle wanden.
Na het gisten wordt het uiteindelijk 44 L bier van 7 vol%


André de Laat

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2020  14:09 uMijn persoonlijk oordeel is, dat je met een automaat altijd een lager rendement voor lief er bij moet nemen. Er gaat niets boven een ketel die je op de gewenste temperaturen kan brengen, waarin het schroot los kan bewegen door een goed werkend roersysteem.

Het roersysteem moet het beslag liefst gelijkmatig doen roteren.
Hier een zelfbouw systeem met een 12 V ruitenwisser motor als aandrijving.
Deze ketel van 38 L bevat 10 kg schroot en 32 L brouwwater, staat in een andere waterbadketel waarmee de temperatuur geregeld wordt, kan nooit aanbranden door warmtetoevoer langs alle wanden.
Na het gisten wordt het uiteindelijk 44 L bier van 7 vol%

Ik ben het volledig met je eens. Alleen hou ik van met de hand roeren, maar dat is ieder voor zich hè? :D

brouwerwaldonk

Als je ook 77 jaar zult zijn dan denk je anders over roeren met de hand.
Onder gesloten deksel veel minder verlies van warmte en verdamping.

orangeloo

Bekend verhaal. Ik ben naar 6 x brouwen in de Easybrew terug traditioneel gaan brouwen.
Ketel verkocht en lekker weer met de potten en pannen in de weer. Bevalt mij prima. :brouwen:

Snelbier

Deels herkenbaar met de Brew Monk.  BZR fluctueert voor gelijke bieren/moutstort tussen 62 en 75%, kan geen duidelijke oorzaak vinden.
Potten en pannnen wil ik niét terug, en zeker niet in het groot.  Ieder zijn meug.  Brew Monk zal en moet kunnen werken.
Volgende brouwsel ga ik op de hand roeren, mét circulatiepomp-uitloopslang in het wort.  Moet 'perfect' worden..
Kan ik in ieder geval het schroten uitsluiten, hoewel ik qua rendement geen verschil zie tussen grof en fijn (op schijvenmolen).

Oscar

Citaat van: Kokkebil op 11-11-2020  13:38 uIk overweeg om weer " back to the roots" te gaan en die ketel aan de kant te fl..keren.
Help!

Meteen doen! Ben je meteen van dat gezeik af...  Lekker weer 80%+ rendement en fijn roeren en filteren... :brouwen: ^-^ :)

beermenke

Alles herkenbaar. Met vrienden brouw ik nog met potten en pannen. Werkt prima.
Doch brouw ik voor me zelf dan rims ik. Geen bovenplaat maar gewoon retour in de maisch en ik roer geregeld. Ik ga voor gemak en kortere brouwtijd. Van start schroten tot gekoeld max 4 uur. Met potten en pannen brouw ik 2 uur langer maar dan wel dubbele hoeveelheid. Per saldo merk ik geen verschil in het eindresultaat bier.
Conclusie, ieder brouwt wat voor hem of haar het best bevalt. Kwestie van ervaren.

Heyudude

Ontmoedigd verhaal... ben benieuwd of het me bevalt met een automaat...
Terug kan altijd, vind dat je (niet kijkend naar de kosten) moet kunnen ervaren wat je het beste ligt.

Een RIMS of HERMS lijkt me super, geknutsel, kranen open dicht, automatiseren... Dus wie weet, dag opslag in het tuinhuis [emoji16]

Maar nog ff niet, heb genoeg goede verhalen gehoord en gezien van de gekozen automaat. Denk dat er net zoveel teleurgestelde gebruikers zijn.

Rinus

Ik heb alleen ervaring met een automaat, inmiddels de 50 L versie, ik gebruik mijn oude 30 L alleen nog voor het spoelwater.
Ik kan dus niet vergelijken maar ik vind het wel relaxed werken, rendement heb ik nooit uitgerekend, maar de recepten die ik brouw komen vaak beter uit dan de berekening in het recept aangegeven, meestal zelfs zonder roeren.
Met de 50 L brouw ik zware bieren (10+) tot zo'n 35 Liter waarmee ik dan mooi 2 carboys kan vullen, of een GF conical.
Ieder zijn voorkeur inderdaad, ik vind die Herms, Rims erg indrukwekkende installaties en wie weet ga ik dat ooit ook nog eens proberen.

Maar voor nu, de Braumeister 50 prima ding, ok ik ben een dag bezig maar het gaat mij niet om de snelheid, je heb dan ook de tijd om alles rustig aan te doen en daarmee minder risico dat je iets vergeet.

Grote nadeel van de automaat vind ik de bediening, echt vreselijk! Maar daarvoor ben ik nu bezig om deze om te bouwen naar een WiFi gestuurde automaat die je met je telefoon, tablet of PC kan programmeren.
Het bedieningspaneel zit nu ook onderop de automaat, echt super onhandig en een maisch / hop gift programma in programmeren is een drama.

Nobock

Balen inderdaad. Maar het is wel een hele algemene klaagzang. Ik weet ook niet wat je allemaal al hebt geprobeerd. Roeren in ieder geval en dat heb ik bijvoorbeeld nog nooit gedaan. Heb je de temperatuur al gecontroleerd? Misschien geeft je pan een misleidende waarde. Als die goed lijkt te zijn dan zou ik tijdens het brouwen ook met een lange probe ergens in het midden van de moutkorf meten. Kan ook met zo'n digitale aan een snoertje en dan die probe er diep in steken. Kan zijn dat je doorloop inderdaad heel slecht is en de 'kerntemperatuur' teveel achter blijft. Om aanbranden te voorkomen laat ik mijn pomp altijd voluit met functionerende overloop. Zijn meningen over verdeeld maar ik heb lekker veel stroming over mijn bodem en nooit een serieus aangebrande pan. Op de bovenste filterplaat leg ik nog een theezeefje op zijn kant om kafjes op te vangen. Roeren doe ik niet en ik weet dus ook het effect niet op het rendement.

In jouw genoemde recept vind ik 6500 gram op 35 liter water weinig voor een barley wine. Ben er zelf geen liefhebber van dus maar 1x gebrouwen. Maar met 9400 gram op 37 liter water en een liter of 22 in het gistvat. Dat is inclusief een liter water die ik er bij gooide omdat SG te hoog was (1.100). Mijn rendement wisselt ook beetje maar ik denk dat dat bij iedereen zo is. Los ik op met extra water of droge moutextract. Maar eerlijk gezegd tune ik daar niet zo op. Ik brouw met Grainfather.

Ik hoop dat je nog wat mogelijkheden ziet voor je brouwapparaat. Ik zou zelf niet meer anders willen maar ik ben ook een bijzonder gemakzuchtige brouwer.

Nobock

Probeer eens een brouwer in je buurt te vinden met een gelijke brouwketel en ga lekker samen een gelijk recept brouwen. Met bijvoorbeeld zijn/haar moutmolen en kijk dan of er verschillen zijn. Het is weliswaar corona tijd maar 1 gast mag en beetje afstand houden en evt mondkapje. Je bril gaat toch wel beslaan  8).

Zou dat zelf ook wel eens willen doen met iemand uit de buurt met een Grainfather. Kijken of extra rendement van roeren opweegt tegen de benodigde inspanning. Ook langzaam heffen van de moutkorf wil ik wel eens testen. Heb dat 1x gedaan met slechtste rendement ooit.

Heyudude

Citaat van: Rinus op 11-11-2020  20:25 uGrote nadeel van de automaat vind ik de bediening, echt vreselijk! Maar daarvoor ben ik nu bezig om deze om te bouwen naar een WiFi gestuurde automaat die je met je telefoon, tablet of PC kan programmeren.
Het bedieningspaneel zit nu ook onderop de automaat, echt super onhandig en een mais / hop gift programma in programmeren is een drama.

Dat klinkt interessant... die wifi bediening wellicht een ander topic starten en je project delen?

Ik heb een youtube video gezien van een gast die de bediening losmaakte, op een stang monteerde en zo de bediening naar boven had gehaald. De lintkabel zat in de stang verwerkt voor de elektronica. Zal hem zo eens opzoeken en je sturen per dm.

Sjoerd

Inderdaad, gewoon lekker brouwen met 2 ketels en een weckketel voor spoelwater. Wel elektrisch op een Hendi 3500, werkt super

Hay

Je moet brouwen zoals je het zelf wil en als die ketel niet bevalt dan moet je er niet mee brouwen.
Maar met de meningen ben ik het niet eens. Want ik ben er van overtuigd dat als je met zo'n ketel niet kunt brouwen dat het aan je zelf ligt.
Hoe kan het dan er heel veel zijn waaronder ik die er wel mee overweg kunnen?
De eerste fout en belangrijkste is dat iedereen denkt dat het een automatische brouwketel is die alles zelf doet.
En dat is niet zo.
Jij moet er mee brouwen en je net als bij je pannen afvragen wat je aan doen bent zo niet krijg je de problemen zoals hierboven beschreven.
Heb er nu een 50tal brouwsels opzitten en vorige week zondag nog een Rochefort 10 kloon gebrouwen eind SG 1095.
Met een rendement van 73%.
Zal best iets lager zijn als bij pannen maar ik kan er mee leven.
Zou nooit meer anders willen brouwen en heb vanaf brouwsel 1 nog nooit een van deze problemen gehad.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 11-11-2020  13:38 uDoe ik steeds iets gruwelijk fout of is dit normaal.
Vroeger op de ouderwetse manier met brander en pan en veel roeren, kwam het SG altijd veel hoger uit.
SG van 1100 als dat nodig was , was geen enkel probleem.
Ik overweeg om weer " back to the roots" te gaan en die ketel aan de kant te fl..keren.
Help!

Ik heb nu zo'n 7,5 jaar een Braumeister. In het eerste jaar heb ik er ook heel erg aan moeten wennen.
Qua rendement zit ik nu beduidend hoger dan in het eerste jaar, maar de hoge rendementen van een grote pan met een hevelfilter haal ik niet meer. Brouwen met een brouwautomaat maakt dat je iets makkelijker hebt maar je levert wel wat in...

Sjoerd

Citaat van: Hay op 11-11-2020  21:56 uJe moet brouwen zoals je het zelf wil en als die ketel niet bevalt dan moet je er niet mee brouwen.
Maar met de meningen ben ik het niet eens. Want ik ben er van overtuigd dat als je met zo'n ketel niet kunt brouwen dat het aan je zelf ligt.
Hoe kan het dan er heel veel zijn waaronder ik die er wel mee overweg kunnen?
De eerste fout en belangrijkste is dat iedereen denkt dat het een automatische brouwketel is die alles zelf doet.
En dat is niet zo.
Jij moet er mee brouwen en je net als bij je pannen afvragen wat je aan doen bent zo niet krijg je de problemen zoals hierboven beschreven.
Heb er nu een 50tal brouwsels opzitten en vorige week zondag nog een Rochefort 10 kloon gebrouwen eind SG 1095.
Met een rendement van 73%.
Zal best iets lager zijn als bij pannen maar ik kan er mee leven.
Zou nooit meer anders willen brouwen en heb vanaf brouwsel 1 nog nooit een van deze problemen gehad.

Ben wel benieuwd naar je Rochefort 10 recept 😉👍

ExPeteriment

Citaat van: Kokkebil op 11-11-2020  13:38 uIk heb nu een keer of 10 gebrouwen met de Arsegan Easybrew 30 ketel.
Iedere keer was er wel wat.
Opgestuurd ter reparatie om de de oververhittingsbeveiliging niet goed werkte.
Slechte doorloop van het maischwater (filter dicht?)
Aanbranden. Noem maar op!
Slecht rendement. Ondanks roeren en niet roeren.

Ik ben nu een porter aan het brouwen.
Totaal 6500 gram mout op 35 liter maisch- en spoelwater.
Maischschema: 90 minuten op 67  ºC en 5 minuten uitmaischen op 78 ºC.
SG is amper 1040 voor het koken (zonder toevoeging van extra suiker).
Fijner schroten, grover schroten, niks helpt.

Doe ik steeds iets gruwelijk fout of is dit normaal.
Vroeger op de ouderwetse manier met brander en pan en veel roeren, kwam het SG altijd veel hoger uit.
SG van 1100 als dat nodig was , was geen enkel probleem.
Ik overweeg om weer " back to the roots" te gaan en die ketel aan de kant te fl..keren.
Help!
Met een vergelijkbare stort en hoeveelheid water kom ik met mijn EB30 makkelijk op SG van 1060 zonder suikertoevoeging. Er gaat bij jou iets goed mis. Ik kan me voorstellen dat je het na 10 keer proberen het goed zat bent. Je mag bij mij komen kijken, maar zal wel eind uit de buurt zijn.

Rinus

Citaat van: Heyudude op 11-11-2020  21:27 uDat klinkt interessant... die wifi bediening wellicht een ander topic starten en je project delen?

Ik heb een youtube video gezien van een gast die de bediening losmaakte, op een stang monteerde en zo de bediening naar boven had gehaald. De lintkabel zat in de stang verwerkt voor de elektronica. Zal hem zo eens opzoeken en je sturen per dm.
Bedankt voor het filmpje, qua schoonmaken en onderhoud kan het wat onhandig zijn, maar echt  :groots: knap gedaan.

Zodra ik vorderingen kan rapporteren laat ik het jullie weten via een nieuw topic. Ik heb nog een DS18B20 well sensor nodig met een korte lengte die ook gewoon snel leverbaar is (Ali duurt de komende maanden te lang)
 De rest heb ik wel in huis :-)

Johan_vL

Citaat van: Sjoerd op 11-11-2020  21:39 uInderdaad, gewoon lekker brouwen met 2 ketels en een weckketel voor spoelwater. Wel elektrisch op een Hendi 3500, werkt super

Ja zo dus! Ik heb nog nooit met een automaat gebrouwen en denk ook niet dat het ooit gebeuren zal :-))

William

De enige reden dat ik met een automaat (Speidel) brouw is de compactheid van de installatie. En ok, ook een beetje bling bling😉.

Voor de rest zijn er vooral beperkingen.

Heuvinger brouwerij

Dat ik weer bier ga brouwen in inox gamellen, acht ik uitgesloten, misschien nog een keer wort koken.
Lekker brouwen in die warme keuken ipv in de soms koude garage, met die Hopfengott met MP-15R pomp is wel zo gemakkelijk.
Waarbij ik moet zeggen dat ik onlangs gebrouwen heb in de Lidl weckketel met een filterheks, waarvan ik denk dat ik dat vaker moet gaan doen.
Ik vermoed dat het dan een brouwsel in de Hopfengott wordt en de tweede in de Lidl weckketel.
Het borstel uit de Lidl ketel te scheppen viel me ook nog mee.
Koken in de 25 L waterkoker en het tweede brouwsel in de gamel.

koffie

Citaat van: Jacques op 11-11-2020  22:30 uQua rendement zit ik nu beduidend hoger dan in het eerste jaar
Kun je aangeven waar de verhoging vandaan komt? Heb je zelf iets actief gewijzigd aan je manier van brouwen?

Jacques

Citaat van: koffie op 12-11-2020  20:56 uKun je aangeven waar de verhoging vandaan komt? Heb je zelf iets actief gewijzigd aan je manier van brouwen?

Regelmatig roeren en beter spoelen door de moutkorf langzaam omhoog te halen in combinatie met gelijktijdige toevoeging van spoelwater.

tdp

Citaat van: William op 12-11-2020  20:03 uDe enige reden dat ik met een automaat (Speidel) brouw is de compactheid van de installatie. En ok, ook een beetje bling bling😉.

Voor de rest zijn er vooral beperkingen.

Compactheid is inderdaad een groot voordeel, bling bling zijn wel allemaal wel gevoelig voor, wees eerlijk :).

Heb ooit een gezamenlijke brouwdag gedaan met een Easybrew 30 brouwer: Met de stort al rekening gehouden met het verschil in rendement (75% versus 90% met mijn pannetjes destijds). Zowel op filteren, spoelen, koken en schoonmaken 'won' de pan van de Easybrew 30. Maar voor hem is het een fantastische oplossing, wat kleiner behuisd, dan neem je de 'beperkingen' inderdaad eerder voor lief. Prijs me dan ook erg gelukkig met een brouwerij tuinhuisje in de tuin ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.