Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Founders KBS  (gelezen 1406 keer)

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Land: nl
  • Brouwen is leren
Founders KBS
« Gepost op: 11-11-2020 11:55 u »
Ik heb een poging gedaan een Kentucky breakfast stout na te maken, gebaseerd op verschillende versies van het recept dat ik her en der gevonden heb.
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#15
Naam receptAnother Breakfast Stout
Brouwdatum04-10-2020
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume19,8 l
Begin SG1,082 SG
Berekende kleur (Morey)155 EBC
Berekende bitterheid (Rager)52 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
23,00 lWater uit Hulst
2,00 gCaCl2
2,00 mlMelkzuur
1,00 gNaCl
10,15 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
70 mg/l7 mg/l62 mg/l117 mg/l101 mg/l66 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,20 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC77,0 %
0,62 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC7,7 %
0,45 kgCarafa Special IIWeyermann1150 EBC5,6 %
0,34 kgCarafa IWeyermann900 EBC4,2 %
0,25 kgOntbitterde zwarte moutDingemans1400 EBC3,1 %
0,19 kgDark Crystal moutThomas Fawcett and Sons300 EBC2,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 įC2 min.60 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,3 gCentennialpellets9,4%60 min.45,9 IBU
15,0 gWillamettepellets5,5%30 min.6,4 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
70,00 gChocolade , Donkersmaakstofkoken
57,00 gGemalen Sumatra koffie (coldpress)smaakstofkoken
50,00 gcacao nibssmaakstofkoken/bottelen
57,00 gGemalen kona kofffie (coldpress)smaakstofbottelen
5,00 gEiken snipperssmaakstofbottelen

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l starterCalifornia Ale (WLP001)bovengist

Cacao nibs: Deze heb ik in bourbon laten staan, ongeveer 5 dagen, daarna de nibs eruit gefilterd en de bourbon ingevroren. Daardoor kon ik het vettige laagje er uit scheppen.
havervlokken: de helft van de havervlokken heb ik licht getoast op 140 graden in de oven.
Koffie: deze heb ik koud geperst na een nachtje in koud water, ik vond kona koffie te duur dus ik heb twee keer sumatra koffie gebruikt.
Eiken snippers: deze ook een week of twee op bourbon laten staan, en een beetje van het extract toegevoegd.

Het extract van de nibs heb ik in twee keer gedaan, een deel bij de kook en een deel bij bottelen, de koffie ook.

Het rendement was hoger dan ik had verwacht, dus voor koken zat ik rond de 1.085, daarna heb ik door de toevoegingen geen goede meting meer gedaan.
De vergisting op 20 graden gedaan, met een starter van 1,5 liter, en dat verliep prima.
Mijn ISpindel is niet goed gekalibreerd, dus het SG klopt niet bij de afbeelding, ik gebruik die altijd meer als indicatie.

Aan het einde de temperatuur nog wat verhoogd, maar dat deed niet veel meer.
Eind SG was lastig te meten met al die toevoegingen , die zal rond de 1.020 zijn uitgekomen
Ik heb tussendoor dus niet meer overgeheveld, maar pas voor het bottelen.
5 g/l suiker opgelost , en de tweede set van koffie en nibs extract toegevoegd.

Het zit nu drie weken of zo op fles en hij is mooi op druk gekomen. Schuimkraag komt bij doorschenken wel mooi op, maar blijft niet lang, maar dat is vaker bij deze stijl.

Smaak / Conclusie

Erg lekkere breakfast stout geworden, niet te bitter en voldoende rest zoetheid, maar niet zo overheersend als bij een pastry stout.
Ik zou de volgende keer overwegen om iets minder koffie te gebruiken, alhoewel het wel in de stijl past.
Chocolade is prima aanwezig zo, dat zou ik niet veranderen, misschien iets meer hout extract de volgende keer.
Ik heb in een aantal grotere flessen ook een bodem bourbon gedaan, maar die heb ik nog niet geproefd.

Vergelijk met de orgineel KBC moet nog volgen, die heb ik helaas op het moment niet in huis.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sander00

• Vol lid
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
Re: Founders KBS
« Reactie #1 Gepost op: 12-11-2020 09:12 u »
Leuk om te lezen!

Het invriezen is inderdaad wel een goed idee om de vettige laag eruit te scheppen.
Heb je eerdere ervaringen om te vergelijken of hiermee de schuimstabiliteit ook echt is verbeterd?

gr,
Sander

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #2 Gepost op: 12-11-2020 12:16 u »
Ja zeker, bij een eerder stout ook nibs gebruikt , en die was zo dood als een pier bij uitschenken, dit lijkt beter te zijn, maar er zijn natuurlijk meer factoren dan alleen de nibs, ik heb er uiteindelijk ook gewoon een stuk chocolade in stukjes in gedaan, dus er is sowieso wel vet in gekomen.
Mijn gevoel is dat het wel geholpen heeft, maar ik heb er geen bewijs voor.

Offline Sander00

• Vol lid
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
« Reactie #3 Gepost op: 12-11-2020 21:06 u »
Wel het proberen waard als ik dat zo lees :-)
Thnx!  :duimop:

Offline MartijnNOP

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 13-11-2020 08:54 u »
Ziet er uit als een mooie receptje!

Een originele is 12%. Waarom heb je gekozen voor zo'n laag begin SG?

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #5 Gepost op: 13-11-2020 13:47 u »
Twee redenen, eerste omdat ik in een aantal flessen nog bourbon heb toegevoegd bij bottelen, tweede omdat ik eerlijk gezegd niet heb gekeken wat het orginele percentage was, maar meer een inschatting heb gemaakt (in kg) aan de hand van een vorige stout die ik heb gemaakt over hoeveel graan in mijn installatie nog te doen is, zonder dat de maisch te dik wordt.

Tags: