12 dagen dryhoppen?

Gestart door rubus, 11-11-2020 09:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rubus

Hi,

Binnenkort wil ik een Citra Dipa maken waarin ik een dryhop tijd zie van 12 dagen met Amarillo en Citra hop.
Weet iemand of dit goed gaat zonder een grassmaak in mijn bier te krijgen, of verschilt dat juist per hopsoort?

Groet,
Ruben

brouwerwaldonk

Dry hoppen duurt maar 4 dagen. Dan zijn alle aroma's opgenomen uit de hop.

Niels B.

Wat een straf hè, bierbrouwen, moet je gewoon tweemaal daags proeven om te kijken of het bier er al klaar voor is :p

tdp

Citaat van: Niels B. op 11-11-2020  09:52 uWat een straf hè, bierbrouwen, moet je gewoon tweemaal daags proeven om te kijken of het bier er al klaar voor is :p

Dat is echt een van de grootste nadelen van thuiswerken  >:D

Jan de Graaff

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2020  09:51 uDry hoppen duurt maar 4 dagen. Dan zijn alle aroma's opgenomen uit de hop.
In het proefschrift van P.H. Wolfe, afgestudeerd bij "hopprofessor" Thomas Shellhammer, staat zelfs dat dat voor de meeste aroma delen binnen 240 minuten het geval is. De aanbeveling in het proefschrift is om ± 1 dag te koudhoppen.

Een observatie uit dit onderzoek is dat door de hydrophobiciteit van sommige aroma delen deze bij langdurig koudhoppen juist weer terug opgenomen worden door de vaste hopdelen.. 12 dagen koudhoppen kwalificeert, volgens mij, als 'langdurig'..

Overigens is dit een mooi artikel die verschillende onderzoeken naar koudhop samenvat en bijeenbrengt. Wel in het engels.

Jacques

Citaat van: rubus op 11-11-2020  09:16 uHi,

Binnenkort wil ik een Citra Dipa maken waarin ik een dryhop tijd zie van 12 dagen met Amarillo en Citra hop.
Weet iemand of dit goed gaat zonder een grassmaak in mijn bier te krijgen, of verschilt dat juist per hopsoort?

Groet,
Ruben

Natuurlijk verschilt dat per hopsoort.  :)

Bij mijn tests waarbij ik het effect van hopcreep bekijk heb ik koudhop tot 8 weken toe bij het bier gelaten. Ik verwachtte een sterk grasachtige smaak. Dit viel echter heel veel mee. Maar het is vooral Amarillo en Cascade die ik gebruikt heb, er zijn nog zo veel andere hopsoorten...

Snelbier

Citaat van: Jacques op 11-11-2020  21:22 uNatuurlijk verschilt dat per hopsoort.  :)

Bij mijn tests waarbij ik het effect van hopcreep bekijk heb ik koudhop tot 8 weken toe bij het bier gelaten. Ik verwachtte een sterk grasachtige smaak. Dit viel echter heel veel mee. Maar het is vooral Amarillo en Cascade die ik gebruikt heb, er zijn nog zo veel andere hopsoorten...
Kan zelfs binnen 1 soort (Citra) verschillen per leverancier.  Een bier wat ik inmiddels 8x heb gebrouwen met Citra-drooghop had 2x een lichte grassmaak, die overigens na enkele weken verdween.
Citra van verschillende leveranciers, soms pellets, soms bellen. Omdat het gras snel verdween nooit meer opgezocht wie de 'schuldige' was.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 12-11-2020  08:21 uKan zelfs binnen 1 soort (Citra) verschillen per leverancier.  Een bier wat ik inmiddels 8x heb gebrouwen met Citra-drooghop had 2x een lichte grassmaak, die overigens na enkele weken verdween.
Citra van verschillende leveranciers, soms pellets, soms bellen. Omdat het gras snel verdween nooit meer opgezocht wie de 'schuldige' was.

De grassmaak kan een gevolg zijn van aceetaldehyde. Dat is een tussenproduct bij de alcoholvergisting en maakt onderdeel van de smaak van "jongbier". De gist kan deze stof alsnog omzetten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.