Suiker vergeten toe te voegen

Gestart door MikeStrik, 09-11-2020 16:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MikeStrik

Hallo,

Ik heb gisteren een Quadrupel gebrouwen (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2629.0.html).
Maar ben de kandijsuiker vergeten toe te voegen.

Ik heb ong. 25 liter in het gistvat zitten nu.
Kan ik hier nog suiker aan toevoegen?

Hoor het graag (snel) :)

Brouwerij De Stichting

Ja hoor, dat kan. Dat wordt ook vaak gedaan. Ik heb het altijd opgelost toegevoegd nadat de heftigste gisting voorbij was, maar volgens mij kan droog toevoegen ook.

GvB84

Jahoor. Na de hoofdgisting een suikeroplossing toevoegen is prima. Misschien nog wel beter. Bier gist iets verder door.

Simonsj

Hi Mike,

Wat gezegd wordt door de anderen. Zo ervaren ben ik ook niet maar gisteren heb ik een blonde gebrouwen.
Hier hoort ook een suikerstort in. Dit ga ik doen na de hoofdvergisting en oplossen in water.

Voor wat er te vinden is en wat ik gelezen heb is toevoegen na de hoofdvergisting het beste.
De ervaring heb ik niet maar er wordt gezegd dat oplossen in water minder schuimvorming geeft.

cheers.

MikeStrik

Dank u allen! Gaat goed komen  ;D

Snelbier

Suiker toevoegen na hoofdgisting kan prima, zoals al aangehaald, maar Droge suiker geeft zgn 'nucleatie-punten' in het bier.
  Op z'n Hollands: CO2 die nu in het bier is gebonden komt plotseling vrij, dus sterke schuimvorming.
Kan zo heftig gaan dat je gistvat overloopt via waterslot. NIET doen, dat wordt bijna zeker een zooitje..
Normaal gesproken wordt 'late suiker-gift' opgelost in wat water, schuimvorming is dan minimaal.
Suiker oplossen in 1 deel warm water is voldoende, je dunt het bier dan niet te veel af.
Als je echt bang bent voor verdunning van het bier kan je de suiker oplossen in wat afgetapt bier uit gistvat.
Succes,  Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.