Vergistingsvat overstroomd

Gestart door Brouwerij KOR, 08-11-2020 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Beste Brouwers,

Ik heb gisteren 23 Liter tripel wort gebrouwen en in 28 liter vergistingsvat van Brew Mmonk gedaan. Zie nu na 1 dag dat de e zo hevig aan het vergisten is dat het vat door het waterslot overstroomt. Wat kun ik nu het beste doen? Zijn gang laten gaan en "dweilen met de kraan open" of wellicht wat liters aftappen?

Ben ook beetje bang dat dit tot infectie kan leiden.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet Ruud

oneman

Hiervoor gebruik je een blow off tube, een slang in plaats van je waterslot die je vervolgens in een emmer met wat water met oxipro o.i.d. hangt. Zie bijvoorbeeld: https://beerandbrewing.com/when-to-use-a-blow-off-tube/

Makkelijker is het om gewoon ietsje minder te brouwen, zodat je genoeg ruimte overhoudt in je vergistingsvat. Maar dat helpt je nu niet...  ;D

Brouwerij KOR

Citaat van: oneman op 08-11-2020  21:12 uHiervoor gebruik je een blow off tube, een slang in plaats van je waterslot die je vervolgens in een emmer met wat water met oxipro o.i.d. hangt. Zie bijvoorbeeld: https://beerandbrewing.com/when-to-use-a-blow-off-tube/

Makkelijker is het om gewoon ietsje minder te brouwen, zodat je genoeg ruimte overhoudt in je vergistingsvat. Maar dat helpt je nu niet...  ;D
Bedankt!! heb nu dit geknutseld :) werkt goed.


oneman


Henielma

Bij welke temperatuur vergist je nu? Je kan ook wat koeler vergisten dan heb je minder kopruimte nodig.

Brouwerij KOR

Citaat van: Henielma op 08-11-2020  22:28 uBij welke temperatuur vergist je nu? Je kan ook wat koeler vergisten dan heb je minder kopruimte nodig.
22 graden, wat zou je aanraden?

Henielma

Ik zou 19 ºC aanraden. Is waarschijnlijk ook beter voor de smaak.  Koelen is belangrijker dan verwarmen. Eigenlijk heb je de verwarming alleen nodig voor de hergisting op fles bij 21 ºC.

André de Laat

Schuimstop gebruiken. https://www.brouwstore.nl/schuimstop-vinoferm-100-ml

In de emmer kun je gewoon water doen. Het heet niet voor niets een waterslot.

Brouwerij KOR

Citaat van: André de Laat op 09-11-2020  06:35 uSchuimstop gebruiken. https://www.brouwstore.nl/schuimstop-vinoferm-100-ml

In de emmer kun je gewoon water doen. Het heet niet voor niets een waterslot.
Lijkt me niet handig voor de uiteindelijke schuim stabiliteit die anti schuim. Op basis van siliconen, is een oppervlakte actieve stof waardoor schuim geen kans krijgt. Zal uiteindelijk ook in je fles zitten dan toch?

Heyudude

Paar druppels olie of Star san oplossing. Dat voorkomt schuimvorming

André de Laat

Elke grote brouwerij gebruikt een antischuinmiddel in hun tank's,
zij vullen die steeds voor 80% of meer. (economisch rendabel maken van je capaciteit)

Schuimstop is identiek aan Fermcap S en is een food grade product dat ook onder andere in frituur olie zit uit veiligheid tegen het overschuimen van de frietketel
Daar wordt het helemaal niet uit verwijderd en eet je het gewoon mee op En daar maal niemand om als je een frietje eet, toch?

Je stelling dat het in je bier blijft zitten is totaal fout, als het in je finale bier zou achter blijven heb je geen schuim op dit bier en dat is niet, het werkt zelfs schuim bevorderend om dat je meer hop harsen in je bier laat die anders aan de wand van je gistvat blijven hangen.

De silicone olie bindt zich aan de gistpartikels en wordt mee afgescheiden bij het dumpen van je gist. Dat is een gegeven.
Quote:
FermCap® S is a unique emulsion of an extremely effective surface active agent Dimethylpolysiloxane which prevents foam formation by reducing surface tension. It is used to control foam in kettle and during fermentation. It is completely removed from the beer after fermentation by the yeast . As a result of preserving hydrophobic beer proteins in solution it actually improves beer foam retention in the finished beer.

The desired level of foam control can be best achieved by experimental use of FermCap® S to achieve optimum control by the brewer.

Addition rates from 1 - 8 ml/hl are normally required, but more than one addition and/or higher rates of use may be required when any or all "high foam" factors are present.

To be used as a antifoam agent during the fermentation step of the brewing process, the dose rate is dependent on wort composition, gravity and fermentation conditions

The ingredients of this product may settle. For best results, the closed package should be shaken vigorously before use. Do not freeze, store below 90º F.

Application rate: 1 – 8 mls

Trouwens als je geen voorstander bent van deze foodgrade silicone olie gebruik ze dan niet of gebruik een "natuurlijk" alternatief gemaakt uit hop zoals de "HopAid Antfoam" https://www.simplyhops.com/hopaid-antifoam-2-25kg.html

Jan de Graaff

Citaat van: André de Laat op 09-11-2020  07:43 uAddition rates from 1 - 8 ml/hl are normally required
Oei, lijkt mij toch lastig doseren als je 20 liter in je vergistingsvat hebt: 0,2 tot 1,6 milliliter..

Je moet dan wat verzinnen met verdunningen, of zo. 1 ml/hl -> 1 ml in 100 ml, goed mengen en dan 20 ml in je bier. Is nog steeds niet heel makkelijk – milliliters precies afmeten is niet zo heel eenvoudig, je zit er al gauw naast  – maar het zou kunnen.

Maar een blow-off of meer kopruimte en iets koeler vergisten helpen ook. Ik denk overigens dat veel van ons wel eens zo'n overschuimende bende hebben meegemaakt ;)

jaapz

Citaat van: Rootsman op 08-11-2020  21:41 uBedankt!! heb nu dit geknutseld :) werkt goed.



Als je na de hoofdgisting van plan bent te cold-crashen (een periode op lage temperatuur het bier laten staan zodat er meer tjak bezinkt), vergeet dan niet de blow-off te vervangen met een normaal waterslot. Als je bier afkoelt krimpt het wat en ontstaat er negatieve druk waardoor het water in het emmertje door de blow-off het vergistingsvat in gezogen kan worden.

kubock

Citaat van: Rootsman op 08-11-2020  22:43 u22 graden, wat zou je aanraden?

Welke gist heb je gebruikt en wat is volgens de fabrikant de optimale temperatuur? Wellicht met in het achterhoofd de opmerking van Henielma de temperatuur aan de onderkant van deze range instellen?

Brouwerij KOR

Citaat van: kubock op 09-11-2020  13:55 uWelke gist heb je gebruikt en wat is volgens de fabrikant de optimale temperatuur? Wellicht met in het achterhoofd de opmerking van Henielma de temperatuur aan de onderkant van deze range instellen?
Wyeast 3787
18 - 24 graden. Heb het nu op 20 graden gezet.

AlexR

De 3787 is ook gewoon heftig qua vergisting en dan heb je of meer headspace of een blow-off nodig, denk niet dat de temperatuur bij deze gist daar heel veel in gaat schelen.

Brouwerij KOR

Wellicht een beetje off topic maar wat kan ik voor smaak verschillen krijgen als ik deze fermenteer bij lagere of hogere temperatuur?

kubock

Citaat van: AlexR op 09-11-2020  15:29 uDe 3787 is ook gewoon heftig qua vergisting en dan heb je of meer headspace of een blow-off nodig, denk niet dat de temperatuur bij deze gist daar heel veel in gaat schelen.

Daar is de productpagina inderdaad vrij duidelijk in. :)

CiteerWellicht een beetje off topic maar wat kan ik voor smaak verschillen krijgen als ik deze fermenteer bij lagere of hogere temperatuur?

Hier is de productpagina minder helder over.  Wellicht zijn voor deze gist de smaakverschillen verwaarloosbaar. Voor 1084 staat dit expliciet beschreven.

Oxhead

Citaat van: Rootsman op 09-11-2020  15:32 uWellicht een beetje off topic maar wat kan ik voor smaak verschillen krijgen als ik deze fermenteer bij lagere of hogere temperatuur?
Hoe warmer hoe fruitiger, en hoe warmer hoe slechter je schuimstabiliteit.

Jan de Graaff

Citaat van: Oxhead op 09-11-2020  17:33 u
Citaat van: Rootsman op 09-11-2020  15:32 uWellicht een beetje off topic maar wat kan ik voor smaak verschillen krijgen als ik deze fermenteer bij lagere of hogere temperatuur?
Hoe warmer hoe fruitiger, en hoe warmer hoe slechter je schuimstabiliteit.
Is dat empirisch, gedocumenteerd of in z'n algemeenheid het geval?

hansHalberstadt

Citaat van: JanDeGraaff op 09-11-2020  21:15 uHoe warmer hoe fruitiger, en hoe warmer hoe slechter je schuimstabiliteit.
Is dat empirisch, gedocumenteerd of in z'n algemeenheid het geval?
Meestal krijg je bij hogere temperatuur aan het begin meer esters en hogere alcoholen en die zijn slecht voor het schuim. Vooral die hogere alcoholen smaken niet zo lekker (als je naloop van bierdestilaat proeft/ruikt kun je dat beamen, en gelijk weer uitspugen natuurlijk want die zijn niet zo gezond ook)
Dus vandaar rustig beginnen bij lagere temperatuur en dan tegen het einde mogelijk wat omhoog, behalve voor Kveik gist want die gaat sowieso meestal naar 30+ graden.

Jacques

Citaat van: Henielma op 08-11-2020  23:18 uIk zou 19 ºC aanraden. Is waarschijnlijk ook beter voor de smaak.  Koelen is belangrijker dan verwarmen. Eigenlijk heb je de verwarming alleen nodig voor de hergisting op fles bij 21 ºC.

Voor de hergisting op fles mag je rustig naar 25 ºC bij bovengistende bieren. In heel wat grotere commerciële brouwerijen heb ik gezien dat die temperatuur wordt aangehouden in "de warme kamer".

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-11-2020  23:15 uVoor de hergisting op fles mag je rustig naar 25 ºC bij bovengistende bieren. In heel wat grotere commerciële brouwerijen heb ik gezien dat die temperatuur wordt aangehouden in "de warme kamer".
Die 19 graden ging om de temperatuur tijdens de vergistingspiek. Daarna mag de temperatuur best wat omhoog en tijdens de hergisting op de fles ook. Maar ook daar dan stuur je daarmee de smaak.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2020  21:39 uMeestal krijg je bij hogere temperatuur aan het begin meer esters en hogere alcoholen en die zijn slecht voor het schuim. Vooral die hogere alcoholen smaken niet zo lekker (als je naloop van bierdestilaat proeft/ruikt kun je dat beamen, en gelijk weer uitspugen natuurlijk want die zijn niet zo gezond ook)
Dus vandaar rustig beginnen bij lagere temperatuur en dan tegen het einde mogelijk wat omhoog, behalve voor Kveik gist want die gaat sowieso meestal naar 30+ graden.

Hogere alcoholen zijn inderdaad zeer schuimnegatief. De hoeveelheid hogere alcoholen is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. Een hogere vergistingstemperatuur zorgt voor meer hogere alcoholen, dat is zelfs het geval bij kveik gisten.
Overigens gaat de vergistingstemperatuur bij alle vergistingen omhoog als je niet-temperatuurgecontroleerd vergist. De temperatuur in je gisvat kan makkelijk meer dan 5 ºC hoger zijn dan de omgevingstemperatuur.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2020  23:19 uDie 19 graden ging om de temperatuur tijdens de vergistingspiek. Daarna mag de temperatuur best wat omhoog en tijdens de hergisting op de fles ook. Maar ook daar dan stuur je daarmee de smaak.

Ik reageer op de 21 ºC voor de hergisting op de fles...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-11-2020  23:19 uHogere alcoholen zijn inderdaad zeer schuimnegatief. De hoeveelheid hogere alcoholen is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. Een hogere vergistingstemperatuur zorgt voor meer hogere alcoholen, dat is zelfs het geval bij kveik gisten.
Overigens gaat de vergistingstemperatuur bij alle vergistingen omhoog als je niet-temperatuurgecontroleerd vergist. De temperatuur in je gisvat kan makkelijk meer dan 5 ºC hoger zijn dan de omgevingstemperatuur.
Toevallig ben ik nu net een proefje aan het doen met een tripel met oa Kveik bij 27 graden en nog wat andere gisten bij kamertemperatuur (Rochefort, Delta X, Verboden vrucht) Zal eens opletten op de schuimhoudbaarheid van de Kveik.

jaapz

Citaat van: Rootsman op 09-11-2020  15:32 uWellicht een beetje off topic maar wat kan ik voor smaak verschillen krijgen als ik deze fermenteer bij lagere of hogere temperatuur?

Pas op, deze discussie is gevaarlijk: zoveel mensen, zoveel meningen.

Er zijn mensen die zeggen dat het heel veel verschil maakt, maar je hebt ook websites als deze waar tegenstrijdige resultaten worden gezien.

Uit mijn eigen anecdotische ervaring ligt het heel erg aan de gistsoort die je gebruikt en het soort bier wat je maakt. Als je al een hele stevige chocolade stout met overheersende moutsmaken en aroma's, of een flinke dubbele IPA met een lading hop waar je u tegen zegt, dan is de kans groot dat je met een paar graden verschil geen smaak of geurverschil van de gist gaat waarnemen.

Maar zelf heb ik bij een simpele American Pale Ale met wat lichte hoptoevoegingen en het gebruik van de Voss Kveik gist wel degelijk een verschil gemerkt tussen vergisten op 20C en het vergisten op 40C, bij de hogere temperatuur produceert deze gist veel meer manderijn en sinaasappel-achtige smaken en aroma's.

Bij w34/70 (een lagergist) heb ik daarintegen juist weer geen verschil gemerkt tussen hoofdgisting op 8C en hoofdgisting op 20C.

Een van de leuke dingen van deze hobby vind ik dan ook het zelf uitzoeken wat voor jou verschil maakt tijdens het brouwen: aan de knoppen draaien en uitvinden wat voor jou een lekker bier produceert.

Jan de Graaff

Citaat van: jaapz op 10-11-2020  12:02 uBij w34/70 (een lagergist) heb ik daarintegen juist weer geen verschil gemerkt tussen hoofdgisting op 8C en hoofdgisting op 20C.
Leuk! Dat is precies wat Fermentis heeft gepubliceerd en vertelde in hun 3e Webinar; dat W-34/70 prima op 20ºC kan vergisten zonder invloed op de smaak. Goed dat jij dat empirisch kan bevestigen!

Dat biedt flinke mogelijkheden voor hobbybrouwers zoals ik, die niet gekoeld kunnen vergisten. Kan ik dus ook een pils brouwen :D

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 10-11-2020  14:49 uLeuk! Dat is precies wat Fermentis heeft gepubliceerd en vertelde in hun 3e Webinar; dat W-34/70 prima op 20ºC kan vergisten zonder invloed op de smaak. Goed dat jij dat empirisch kan bevestigen!

Dat biedt flinke mogelijkheden voor hobbybrouwers zoals ik, die niet gekoeld kunnen vergisten. Kan ik dus ook een pils brouwen :D

Een groot voordeel van het vergisten met W34/70 bij hogere temperaturen is dat je veel minder gist nodig hebt. Dat scheelt behoorlijk in je portemonnee.

jaapz

Citaat van: JanDeGraaff op 10-11-2020  14:49 uLeuk! Dat is precies wat Fermentis heeft gepubliceerd en vertelde in hun 3e Webinar; dat W-34/70 prima op 20ºC kan vergisten zonder invloed op de smaak. Goed dat jij dat empirisch kan bevestigen!

Dat biedt flinke mogelijkheden voor hobbybrouwers zoals ik, die niet gekoeld kunnen vergisten. Kan ik dus ook een pils brouwen :D

Ik zou het zelf niet empirisch noemen, haha. Maar ja, w34/70 kan prima op hogere temperaturen gisten. Uit mijn brouwsels met w34/70 blijkt (anekdotisch) dat het veel belangrijker is dat je het bier een periode echt goed koud zet, nadat  de gisting voorbij is. Zelf doe ik dat door een paar dagen in het vergistingsvat op 4C te zetten om het ergste drab te laten bezinken. Daarna eerst hergisten op fles. Dan de fles nog een week of twee in de koelkast. Dan heb je een prachtig helder bier.

Brouwerij KOR

Citaat van: jaapz op 17-11-2020  13:54 uIk zou het zelf niet empirisch noemen, haha. Maar ja, w34/70 kan prima op hogere temperaturen gisten. Uit mijn brouwsels met w34/70 blijkt (anekdotisch) dat het veel belangrijker is dat je het bier een periode echt goed koud zet, nadat  de gisting voorbij is. Zelf doe ik dat door een paar dagen in het vergistingsvat op 4C te zetten om het ergste drab te laten bezinken. Daarna eerst hergisten op fles. Dan de fles nog een week of twee in de koelkast. Dan heb je een prachtig helder bier.
Goede tip om eerst het gehele vat terug te koelen. Zet je flessen na afvullen voor de navergisting weer weg bij dezelfde temperatuur als de hoofdvergisting?
Gr Ruud

jaapz

Klopt hergisting op fles doe ik gewoon weer op dezelfde temperatuur als de hoofdgisting.

de Machtige Wil

Citaat van: Rootsman op 17-11-2020  13:59 uGoede tip om eerst het gehele vat terug te koelen. Zet je flessen na afvullen voor de navergisting weer weg bij dezelfde temperatuur als de hoofdvergisting?
Gr Ruud

Zelfde temperatuur aanhouden kan maar om de hergisting vlot te laten verlopen kan je ook 25 graden aanhouden tijdens de hergisting. Die tip gaf Jacques in een ander draadje en werkt voor mij goed. Na twee weken zijn ook zwaardere bieren dan goed op druk. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.