Maischen in ketel met filterplaat

Gestart door Brouwerij KOR, 08-11-2020 17:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Ik heb gisteren gebrouwen met mijn nieuwe opstelling inclusief de riptide pomp, geen aanbranding dit keer! Het nieuwe roerwerk van Brauhardware had onvoldoende kracht om uitzakking van mout te voorkomen. Dit had tot gevolg dat ik deze af en toe uit moest zetten en met de hand klonten mout los moest roeren op de filterplaat.

Ik heb opgemerkt dat ik de pomp (ook bij een laag debiet) niet continue aan kan laten staan omdat deze dan vacuüm trekt. Wellicht toch nog te fijn geschroot?! Of is het ook niet de bedoeling om de pomp continue te laten pompen?

Roelof

Citaat van: Rootsman op 21-11-2020  11:15 uIk heb gisteren gebrouwen met mijn nieuwe opstelling inclusief de riptide pomp, geen aanbranding dit keer! Het nieuwe roerwerk van Brauhardware had onvoldoende kracht om uitzakking van mout te voorkomen. Dit had tot gevolg dat ik deze af en toe uit moest zetten en met de hand klonten mout los moest roeren op de filterplaat.

Ik heb opgemerkt dat ik de pomp (ook bij een laag debiet) niet continue aan kan laten staan omdat deze dan vacuüm trekt. Wellicht toch nog te fijn geschroot?! Of is het ook niet de bedoeling om de pomp continue te laten pompen?
Probeer eens een keer om klam te schroten. Wie weet is dat een oplossing.

Nobock

Omdat je al roert is het vlg mij niet nodig om ook de pomp constant te laten draaien. Ik zou de pomp vooral aanzetten als je aan het op- of bijwarmen bent. En om aan het einde van je maisch nog even rond te pompen tot je wort helder is. Probeer op het forum ook eens te zoeken naar de noodzaak om constant te roeren, m.i. ben je dan vooral je mout aan het geleeren en dan slaat hij ook dicht. Of je nou klam of droog schroot.

brouwerwaldonk

Citaat van: Rootsman op 21-11-2020  11:15 uIk heb gisteren gebrouwen met mijn nieuwe opstelling inclusief de riptide pomp, geen aanbranding dit keer! Het nieuwe roerwerk van Brauhardware had onvoldoende kracht om uitzakking van mout te voorkomen. Dit had tot gevolg dat ik deze af en toe uit moest zetten en met de hand klonten mout los moest roeren op de filterplaat.

Ik heb opgemerkt dat ik de pomp (ook bij een laag debiet) niet continue aan kan laten staan omdat deze dan vacuüm trekt. Wellicht toch nog te fijn geschroot?! Of is het ook niet de bedoeling om de pomp continue te laten pompen?
Ik brouw zonder filterplaat maar met een hevelfilter die perfect helder wort oplevert. Brouwketel is een ketel in een geïsoleerde warmwaterketel, (bain marie) kan dus nooit aanbranden. Houd perfect de gewenste temperaturen aan.
Mijn roersysteem is een vlakke plaat die op 5 cm van de bodem en wand draait, en een perfecte rotatie van het beslag geeft.

 

Drents Hopbier

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-11-2020  14:00 uIk brouw zonder filterplaat maar met een hevelfilter die perfect helder wort oplevert. Brouwketel is een ketel in een geïsoleerde warmwaterketel, (bain marie) kan dus nooit aanbranden. Houd perfect de gewenste temperaturen aan.
Mijn roersysteem is een vlakke plaat die op 5 cm van de bodem en wand draait, en een perfecte rotatie van het beslag geeft.


Perfect? Aan de schuimvorming te zien te snel.

Hopbier

Pendelaar

Ik ben van mening dat wat zich onder de filterplaat gebeurt je daar weinig invloed op hebt. Je kunt er simpelweg niet bij. Met rondpompen los je dat probleem niet echt op. Vaste deeltjes die onder de filterplaat komen willen zich vastzetten op de bodem van de pan met alle gevolgen van dien. Rondpompen lost dat probleem deels op is mijn ervaring.


Brouwerij KOR

Ik heb nu pas een keer gebrouwen met pomp maar tijdens het hele proces heb ik niet ervaren dar er vaste deeltjes onder de plaat komen door rond te pompen. Waar ik zoals omschreven wel last van had is dat ik soms vacuum pomp en er geen flow was.

Ik lees net een stuk op een Amerikaans forum dat je wanneer je met pomp brouwt beter helemaal niet kan roeren. Hoe denken jullie daarover? Is mijn roerwerk overkill?

Link naar discussie op ander forum:
https://www.homebrewtalk.com/threads/blichmann-boilermaker-question.387108/

beermenke

Tijdens rondpompen is af en toe roeren aan te bevelen.

Brouwerij KOR

Citaat van: beermenke op 22-11-2020  11:41 uTijdens rondpompen is af en toe roeren aan te bevelen.
Dankjewel voor je reactie.
Ik heb nu continue geroerd en opvallend was dat de pomp nu soms vacuüm pompte.
Denk je dat dit probleem verminderd wanneer ik maar af en toe zou roeren?

Nobock

Stuur anders een PM naar de Eric van dit topic. Is van 2015 dus als hij nog steeds zo brouwt heeft hij wel ervaring. Jammer dat hij niet op dit topic van jou reageert, hij is nog wel actief.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28797.0.html

beermenke

Citaat van: Rootsman op 22-11-2020  12:02 uDankjewel voor je reactie.
Ik heb nu continue geroerd en opvallend was dat de pomp nu soms vacuüm pompte.
Denk je dat dit probleem verminderd wanneer ik maar af en toe zou roeren?
Ja dat merk ik bij mij tenminste
Ik heb weliswaar een kleine ketel en pompje maar als ik roer zet ik de pomp uit en roer dan en na n minuutje zet ik de pomp weer aan. Meer gevoelsmatig om minder troebel door de pomp te sturen maar ik heb een doorzichtig peilglas en ziet t nivo dalen dus pomp uit, ff roeren en vrij snel weer pomp aan. Laatste 20 min of zo roer ik niet meer. Ik zou t gewoon uitproberen hetgeen voor jou het beste werkt. Ik knutsel van alles en heb vanalles geprobeerd. Nu rims ik met 15 liter eigenbouw en roer in het begin en ben tevreden met mijn compacte werkbare opstelling. Geen bovenfilter bv. Ik heb een oud kastje van een Grainfather waar ik ook de temp kan aflezen en t pompje op aansluit. Verkoper verkocht alleen t kastje en niet de Grainfather😭😭Ik blijf erbij dat ieder zijn of haar werkwijze moet zien te vinden maar zeker hulde aan dit forum want er komt  best zinvolle informatie voorbij. Mijn ervaring hoeft niet jouw ervaring te zijn maar goeie tips oppikken is altijd fijn.

Brouwerij KOR

Citaat van: beermenke op 22-11-2020  14:30 uJa dat merk ik bij mij tenminste
Ik heb weliswaar een kleine ketel en pompje maar als ik roer zet ik de pomp uit en roer dan en na n minuutje zet ik de pomp weer aan. Meer gevoelsmatig om minder troebel door de pomp te sturen maar ik heb een doorzichtig peilglas en ziet t nivo dalen dus pomp uit, ff roeren en vrij snel weer pomp aan. Laatste 20 min of zo roer ik niet meer. Ik zou t gewoon uitproberen hetgeen voor jou het beste werkt. Ik knutsel van alles en heb vanalles geprobeerd. Nu rims ik met 15 liter eigenbouw en roer in het begin en ben tevreden met mijn compacte werkbare opstelling. Geen bovenfilter bv. Ik heb een oud kastje van een Grainfather waar ik ook de temp kan aflezen en t pompje op aansluit. Verkoper verkocht alleen t kastje en niet de Grainfather😭😭Ik blijf erbij dat ieder zijn of haar werkwijze moet zien te vinden maar zeker hulde aan dit forum want er komt  best zinvolle informatie voorbij. Mijn ervaring hoeft niet jouw ervaring te zijn maar goeie tips oppikken is altijd fijn.
Waardevolle tips! En inderdaad hulde voor dit forum!

Eric v B

Citaat van: Nobock op 22-11-2020  12:29 uStuur anders een PM naar de Eric van dit topic. Is van 2015 dus als hij nog steeds zo brouwt heeft hij wel ervaring. Jammer dat hij niet op dit topic van jou reageert, hij is nog wel actief.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28797.0.html
Ondertussen gereageerd in PM...

Roelof

 :'(
Citaat van: Eric v B op 23-11-2020  15:07 uOndertussen gereageerd in PM...
Dat is nou jammer, die PM. :'(

Eric v B

Citaat van: Roelof op 23-11-2020  17:29 u:'(Dat is nou jammer, die PM. :'(
Op veler verzoek plaats ik hierbij een Private Message welke ik hedenmiddag aan dhr. Rootsman heb gestuurd:

Hallo Ruud,

Zelf gebruik ik een filterplaat met gaatjes van Ø 2mm de doorlaat van de plaat is 40%.
Zoals je ziet staat de plaat op pootjes. Dit is om te zorgen dat de plaat boven de kraan zit. Daarmee zorg je ook dat je meer vloeistof tussen de plaat en bodem hebt en geen dikke pap.
Ik sluit de pomp aan op de kraan van de ketel en pomp voortdurend rond tijdens het maischen. Ik heb een kraan in de pers van de pomp geplaatst en via een verdeel pijpje loopt het wort weer op de maisch.
Ik roer tijdens het maischen ongeveer om de 15 minuten met een roerstok. Belangrijk is om de kraan niet te ver open te zetten. En ik moet, als ik roer, ook even goed over de bodem van de filterplaat roeren. Dit zorgt ervoor dat de filterplaat niet "dicht slaat". Als dat gebeurt, dan trek je zoals je zelf al schrijft, een vacuum onder de filterplaat.
Ik heb altijd gebrouwd met een elektrisch wekketel met het verwarmingselement onder de bodem van de pan. In al die jaren heb ik slechts 1x flinke aanbranding gehad (bier ondrinkbaar) en dat was bij een hele dikke maisch. Met een tarwe bier heb ik een paar keer gehad dat er een paar kleine aanbrandplekjes op de bodem zaten maar niet noemenswaardig en geen smaakafwijking. Een paar weken geleden heb ik een nieuwe maischketel gemaakt met een verwarmingselement net onder de filterplaat. Hiermee heb ik nog niet gebrouwen.
Kort mijn tips naar ervaring met mijn installatie:
  • Rustig rondpompen, mijn wort "kabbelt" uit het retourpijpje,
  • Regelmatig (in mijn geval om de ±15 minuten) roeren. Zorg daarbij de je de filterplaat even "schoon roert",
  • Een paar centimeter ruimte tussen de filterplaat en de bodem zodat je daar geen dikke pap tussen krijgt maar meer vloeistof,
  • Zorg dat je maisch niet te dik is. Ik houd in Brewfather 3 liter/kg aan als water/graan verhouding en ik heb de Dead space van de maischketel op 5 liter staan. Dit kan in jouw geval anders zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,

Eric van B









Eric v B


Brouwerij KOR

Bedank voor de heldere uitleg! Zal mijn volgende brouwsel uitproberen op deze manier en houd jullie op de hoogte! Denk dat er binnenkort een mooi roerwerk te koop komt.

André de Laat

Citaat van: Rootsman op 23-11-2020  19:24 uBedank voor de heldere uitleg! Zal mijn volgende brouwsel uitproberen op deze manier en houd jullie op de hoogte! Denk dat er binnenkort een mooi roerwerk te koop komt.

Vind je dit alles niet een beetje zonde van je geld?

Nobock

Dat roerwerk houden s.v.p. Als je ooit nog eens een iets andere manier van brouwen wilt proberen, bijvoorbeeld met hevefilter.

Eric v B

Citaat van: André de Laat op 23-11-2020  19:28 uVind je dit alles niet een beetje zonde van je geld?
Dat maak ik zelf wel uit, Pa. Ik heb dat geld zelf verdiend...  :-X

Roelof

Citaat van: Eric v B op 23-11-2020  19:16 uOw, bijna vergeten:  ;)
Goed bezig Eric.  :groots:

Brouwerij KOR

Citaat van: André de Laat op 23-11-2020  19:28 uVind je dit alles niet een beetje zonde van je geld?
Zonde van het geld is het zeker, het is helaas zoeken met vallen en opstaan ook wat betreft apparatuur en proces. Wellicht ben ik iets te hard van stapel gelopen met het aankopen van apparatuur.

Brouwerij KOR

Helaas vandaag met continue rondpompen tijdens verhitten en roerwerk aan wanneer ik niet verhitte weer een verbrandde pan...
Iemand nog tips?
Vandaag weizen bier gebrouwen, wellicht speelt de tarwe een rol.


beermenke

Is het een pan met dunne bodem of elektrische?
Gas iets temperen, elektrisch dan voltage dimmen. Wordt uitproberen totdat je de juiste combinatie hebt gevonden in roeren en pompen. Gewoon volhouden. Eens komt t goed
Elke installatie heeft z'n optimaal gebruik.

Jacques

Citaat van: Rootsman op 28-11-2020  16:36 uIemand nog tips?

Een tip die je misschien niet wilt horen...

Gebruik de filterplaat niet. Hierdoor kun je roeren tot op de bodem van je maischketel.
Filteren kan daarna met een hevelfilter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.