Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maischen in ketel met filterplaat  (gelezen 3586 keer)

bastiaandalen en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Rootsman

• Vol lid
  • Land: nl
Maischen in ketel met filterplaat
« Gepost op: 08-11-2020 17:36 u »
Ook ik ben ik bezit van Blichmann ketel met filterbodem. Op zich erg tevreden over de kwaliteit en gebruiksgemak van de 38 liter ketel.
Ik heb gisteren een wat zwaarder bier gebrouwen, een tripel met een sg van 1,075.
Heb helaas ook te maken gehad met verbranding.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #1 Gepost op: 08-11-2020 17:41 u »
Beste Brouwers,
ik bezit van Blichmann ketel met filterbodem. Op zich erg tevreden over de kwaliteit en gebruiksgemak van de 38 liter ketel.
Ik heb gisteren een wat zwaarder bier gebrouwen, een tripel met een sg van 1,075.

Na het maischen van mijn beslag (4 liter per kg) bleek het onder de plaat aangebrand te zijn. Ik vroeg me af hoe andere hobbybrouwers hier ook last van hebben bij gebruik van filterplaat.

Ik wil mijn proces graag verbeteren en aanbranden voorkomen.
Kan het voorkomen worden met een roerwerk wellicht?

Ik vraag me af hoe de meeste hobbybrouwers dit doen. Maischen jullie in de ketel met de filter erin of doen jullie dat in een andere ketel? Zo ja, Hoe zou je je beslag naar een andere ketel overbrengen zonder oxidatie? Kun je een beslag hevelen? Lijkt mij nogal een gedoe en rotzooi om het over te moeten scheppen, bovendien oxidatie gevoelig.

Hoor het graag!

Groet Ruud

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Re: Maischen in ketel met filterplaat
« Reactie #2 Gepost op: 08-11-2020 19:25 u »
Op zich is het niet handig om in twee draadjes dezelfde vraag te stellen... Dan wordt het allemaal wel heel verwarrend en dubbelop. Daarnaast wordt de discussie zo gefragmenteerd; zeker als je 'm zou willen volgen.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-11-2020 20:12 u »
Op zich is het niet handig om in twee draadjes dezelfde vraag te stellen... Dan wordt het allemaal wel heel verwarrend en dubbelop. Daarnaast wordt de discussie zo gefragmenteerd; zeker als je 'm zou willen volgen.

Inderdaad niet zo handig bedenk ik me nu :)
heb het aangepast.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 08-11-2020 21:37 u »
Inderdaad niet zo handig bedenk ik me nu :)
heb het aangepast.

Samengevoegd door mij.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 08-11-2020 21:40 u »
Beste Brouwers,
ik bezit van Blichmann ketel met filterbodem. Op zich erg tevreden over de kwaliteit en gebruiksgemak van de 38 liter ketel.

Na het maischen van mijn beslag (4 liter per kg) bleek het onder de plaat aangebrand te zijn. Ik vroeg me af hoe andere hobbybrouwers hier ook last van hebben bij gebruik van filterplaat.

Ik wil mijn proces graag verbeteren en aanbranden voorkomen.
Kan het voorkomen worden met een roerwerk wellicht?

Klopt het dat vaste deeltjes onder de filterplaat zijn gekomen?
Roeren aan de bovenkant van de filterplaat zal denk ik niet veel helpen.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-11-2020 23:00 u »
Klopt het dat vaste deeltjes onder de filterplaat zijn gekomen?
Roeren aan de bovenkant van de filterplaat zal denk ik niet veel helpen.
Dat zou wel kunnen, aan het begin van het filteren misschien.

Offline 026

• Boven 10 berichten
  • *
  • De dorstigen laven
« Reactie #7 Gepost op: 09-11-2020 15:49 u »
Je zal met een pomp moeten werken en zo je wort laten circuleren. Ik werk ook met ketels met 'valse bodem', maar dan iets groter en circuleer door een pomp dus.
Eventueel kan het ook met emmers, als je maar zorgt dat de vloeistof onder de filterplaat regelmatig ververst.

Offline MaJa

• Vol lid
  • Land: pe
  • El Pastor Belga
« Reactie #8 Gepost op: 09-11-2020 17:45 u »
Kijk ook eens naar deze filters https://www.polsinelli.it/en/filter-for-grains-halo-⌀-368-P1068.htm dan kan je een roerwerk gebruiken.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Noord-Nederlandse hop
« Reactie #9 Gepost op: 09-11-2020 18:03 u »
Je zal met een pomp moeten werken en zo je wort laten circuleren.
Lekker rondpompen met een MP-15r!
Sla aub die 12V solarpompjes maar over!

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 09-11-2020 18:07 u »
Lekker rondpompen met een MP-15r!
Sla aub die 12V solarpompjes maar over!
Dat pompen zie ik wel zitten, kan iemand uitleggen wat ik precies nodig heb en hoe ik het aansluit?

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 09-11-2020 18:25 u »
Dat pompen zie ik wel zitten, kan iemand uitleggen wat ik precies nodig heb en hoe ik het aansluit?
Bedoel je rondpompen in 1 pan?

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 09-11-2020 18:47 u »
Ja, zoiets!

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 09-11-2020 18:57 u »
Ja, zoiets!

Dat ziet er erg goed uit! Dit zou ik ook wel willen maken in mijn ketel, wie of waar zou ik terecht kunnen met mijn ketel om een inlaat erin te maken?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #14 Gepost op: 09-11-2020 20:20 u »
Dat ziet er erg goed uit! Dit zou ik ook wel willen maken in mijn ketel, wie of waar zou ik terecht kunnen met mijn ketel om een inlaat erin te maken?
Ik zou gewoon een hevel nemen ipv boren in de pan. Hevel aansluiten aan pompje. Aanzuigen  aan uitloop en je pompje bevat geen lucht. Als het bevalt kun je nog altijd uitbreiden.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 09-11-2020 21:27 u »
Dit is een goeie pomp hiervoor. Vergelijkbare pompen zitten in de meeste automaten. Deze is specifiek goed om twee belangrijke redenen:
1. Hij wordt verstuurd vanuit Polen (EU, dus geen invoerrechten) en
2. Hij kan wort tot 140 ºC verpompen (de meeste automaatpompen mogen niet bij vloeistoffen van meer dan 80ºC gebruikt worden).

Als je gaten moet maken kom je vaak op dit soort hardware uit.

Offline André de Laat

• Super lid
  • Ik brouw zoals ik het leuk vind.
« Reactie #16 Gepost op: 10-11-2020 09:56 u »
Misschien te fijn geschroot? Gaten maken? Schijnt goed te doen te zijn. Alleen ben ik niet zo handig dus zou er niet aan durven te beginnen. Mooi spul wat jij hebt, zo'n Blichmann ketel.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
  • Geen brouwdag is gelijk
« Reactie #17 Gepost op: 10-11-2020 18:21 u »

Je hebt niet echt een inlaat nodig. Je hebt een uitlaat nodig en die zit er al. Die 'zuigt' onder je filter af en dat is wat Heuvinger volgens mij ook doet. Vervolgens pompt hij het wort weer op de mout. Daar heb je geen doorvoer voor nodig. Lijkt me wel een risico op droogpompen en dus ook droogkoken!

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 10-11-2020 18:45 u »
Je hebt niet echt een inlaat nodig. Je hebt een uitlaat nodig en die zit er al. Die 'zuigt' onder je filter af en dat is wat Heuvinger volgens mij ook doet. Vervolgens pompt hij het wort weer op de mout. Daar heb je geen doorvoer voor nodig. Lijkt me wel een risico op droogpompen en dus ook droogkoken!
Dankjewel voor je advies, heb besloten ook niet te willen boren in de pan. Wanneer ik een pomp zou kopen zoals de Blichmann riptide met debiet regelaar zou ik het risico op droogpompen kunnen beperken denk ik of niet?

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 10-11-2020 18:49 u »
Misschien te fijn geschroot? Gaten maken? Schijnt goed te doen te zijn. Alleen ben ik niet zo handig dus zou er niet aan durven te beginnen. Mooi spul wat jij hebt, zo´n Blichmann ketel.
Ik vind het ook erg degelijk en mooie ketel! Als ik vantevoren wist dat er aanbrand problemen zouden zijn met dergelijke filterplaat had ik wellicht toch voor ss brewtech gegaan.

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 10-11-2020 19:07 u »
Die 'zuigt' onder je filter af en dat is wat Heuvinger volgens mij ook doet.
Mijn Oneconcept/Klarstein hopfengot heeft een moutkoker.
Vervolgens pompt hij het wort weer op de mout. Daar heb je geen doorvoer voor nodig.
Inderdaad!
Lijkt me wel een risico op droogpompen en dus ook droogkoken!
Ik kan de ketel niet leeg laten lopen met de kraan, er blijft altijd een laag wort over van een centimeter of 3.
Die hopfengot heeft geen gat in de bodem zoals veel robot ketels en waar je allerlei horror verhalen over droogkoken leest.
Maw op de bodem van mijn ketel staat altijd een laag wort.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 10-11-2020 19:08 u »
Ik vind het ook erg degelijk en mooie ketel! Als ik vantevoren wist dat er aanbrand problemen zouden zijn met dergelijke filterplaat had ik wellicht toch voor ss brewtech gegaan.

Ik denk meer vdat het een kwestie van wennen en leren is. Ik heb zelf SS ketels, maar ook daar moest ik aan wennen. Sukses!

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 10-11-2020 19:19 u »
Dankjewel voor je advies, heb besloten ook niet te willen boren in de pan. Wanneer ik een pomp zou kopen zoals de Blichmann riptide met debiet regelaar zou ik het risico op droogpompen kunnen beperken denk ik of niet?

Je wilt droogpompen niet beperken maar voorkomen. In je andere draadje adviseerd Blichmann zelf ook te pompen en ze hebben een pomp in assortiment. Moeten er dus velen zijn die dat zo doen. Staat waarschijnlijk maatverdeling aan de binnenkant van je pan. Die moet je bij het pompen in de gaten houden. Dat het volume (boven je filterplaat feitelijk) niet oploopt. Als het mis gaat vlam uit. Door het volume onder je plaat te meten weet je ook wanneer het mis is gegaan, namelijk als je dat complete volume boven je mout hebt gepompt. Maar je moet dus voorkomen dat je volume boven de plaat oploopt en dat kan prima met regelen doorstroom. Adhv je ervaring kun je mss nog grover schroten. Als je TE grof gaat schroten loopt je rendement terug dus rendement best een beetje gaan opvolgen met brouwsoftware. 1x lager rendement zegt dan nog nix maar als dat structureel wordt kun je je je molen weer krapper zetten.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 10-11-2020 20:38 u »
Je wilt droogpompen niet beperken maar voorkomen. In je andere draadje adviseerd Blichmann zelf ook te pompen en ze hebben een pomp in assortiment. Moeten er dus velen zijn die dat zo doen. Staat waarschijnlijk maatverdeling aan de binnenkant van je pan. Die moet je bij het pompen in de gaten houden. Dat het volume (boven je filterplaat feitelijk) niet oploopt. Als het mis gaat vlam uit. Door het volume onder je plaat te meten weet je ook wanneer het mis is gegaan, namelijk als je dat complete volume boven je mout hebt gepompt. Maar je moet dus voorkomen dat je volume boven de plaat oploopt en dat kan prima met regelen doorstroom. Adhv je ervaring kun je mss nog grover schroten. Als je TE grof gaat schroten loopt je rendement terug dus rendement best een beetje gaan opvolgen met brouwsoftware. 1x lager rendement zegt dan nog nix maar als dat structureel wordt kun je je je molen weer krapper zetten.
Aah sorry miscommunicatie, ik dacht dat je met droogpompen bedoelde dat het filgerbed te conpact vacuum pompt. Dat de pomp niet droog mag komen staan wist ik wel.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 10-11-2020 21:24 u »
Ik denk meer vdat het een kwestie van wennen en leren is. Ik heb zelf SS ketels, maar ook daar moest ik aan wennen. Succes!

Met alle brouwapparatuur moet je een tijdje wennen. Sowieso is brouwen iets wat je vaker gedaan moet hebben voordat je een goed resultaat hebt. Bierbrouwen is iets wat je leert door het te doen
Streef ook steeds naar verbetering, maar wees ook kritisch. Niet elke verandering is een verbetering...

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #25 Gepost op: 21-11-2020 11:15 u »
Ik heb gisteren gebrouwen met mijn nieuwe opstelling inclusief de riptide pomp, geen aanbranding dit keer! Het nieuwe roerwerk van Brauhardware had onvoldoende kracht om uitzakking van mout te voorkomen. Dit had tot gevolg dat ik deze af en toe uit moest zetten en met de hand klonten mout los moest roeren op de filterplaat.

Ik heb opgemerkt dat ik de pomp (ook bij een laag debiet) niet continue aan kan laten staan omdat deze dan vacuüm trekt. Wellicht toch nog te fijn geschroot?! Of is het ook niet de bedoeling om de pomp continue te laten pompen?

Online Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #26 Gepost op: 21-11-2020 11:47 u »
Ik heb gisteren gebrouwen met mijn nieuwe opstelling inclusief de riptide pomp, geen aanbranding dit keer! Het nieuwe roerwerk van Brauhardware had onvoldoende kracht om uitzakking van mout te voorkomen. Dit had tot gevolg dat ik deze af en toe uit moest zetten en met de hand klonten mout los moest roeren op de filterplaat.

Ik heb opgemerkt dat ik de pomp (ook bij een laag debiet) niet continue aan kan laten staan omdat deze dan vacuüm trekt. Wellicht toch nog te fijn geschroot?! Of is het ook niet de bedoeling om de pomp continue te laten pompen?
Probeer eens een keer om klam te schroten. Wie weet is dat een oplossing.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 21-11-2020 13:06 u »
Omdat je al roert is het vlg mij niet nodig om ook de pomp constant te laten draaien. Ik zou de pomp vooral aanzetten als je aan het op- of bijwarmen bent. En om aan het einde van je maisch nog even rond te pompen tot je wort helder is. Probeer op het forum ook eens te zoeken naar de noodzaak om constant te roeren, m.i. ben je dan vooral je mout aan het geleeren en dan slaat hij ook dicht. Of je nou klam of droog schroot.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #28 Gepost op: 21-11-2020 14:00 u »

Ik brouw zonder filterplaat maar met een hevelfilter die perfect helder wort oplevert. Brouwketel is een ketel in een geïsoleerde warmwaterketel, (bain marie) kan dus nooit aanbranden. Houd perfect de gewenste temperaturen aan.
Mijn roersysteem is een vlakke plaat die op 5 cm van de bodem en wand draait, en een perfecte rotatie van het beslag geeft.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 21-11-2020 14:13 u »
Ik brouw zonder filterplaat maar met een hevelfilter die perfect helder wort oplevert. Brouwketel is een ketel in een geïsoleerde warmwaterketel, (bain marie) kan dus nooit aanbranden. Houd perfect de gewenste temperaturen aan.
Mijn roersysteem is een vlakke plaat die op 5 cm van de bodem en wand draait, en een perfecte rotatie van het beslag geeft.

Perfect? Aan de schuimvorming te zien te snel.

Hopbier

Offline Pendelaar

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #30 Gepost op: 21-11-2020 22:32 u »
Ik ben van mening dat wat zich onder de filterplaat gebeurt je daar weinig invloed op hebt. Je kunt er simpelweg niet bij. Met rondpompen los je dat probleem niet echt op. Vaste deeltjes die onder de filterplaat komen willen zich vastzetten op de bodem van de pan met alle gevolgen van dien. Rondpompen lost dat probleem deels op is mijn ervaring.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 22-11-2020 10:46 u »
Ik heb nu pas een keer gebrouwen met pomp maar tijdens het hele proces heb ik niet ervaren dar er vaste deeltjes onder de plaat komen door rond te pompen. Waar ik zoals omschreven wel last van had is dat ik soms vacuum pomp en er geen flow was.

Ik lees net een stuk op een Amerikaans forum dat je wanneer je met pomp brouwt beter helemaal niet kan roeren. Hoe denken jullie daarover? Is mijn roerwerk overkill?

Link naar discussie op ander forum:
https://www.homebrewtalk.com/threads/blichmann-boilermaker-question.387108/

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 22-11-2020 11:41 u »
Tijdens rondpompen is af en toe roeren aan te bevelen.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 22-11-2020 12:02 u »
Tijdens rondpompen is af en toe roeren aan te bevelen.
Dankjewel voor je reactie.
Ik heb nu continue geroerd en opvallend was dat de pomp nu soms vacuüm pompte.
Denk je dat dit probleem verminderd wanneer ik maar af en toe zou roeren?

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 22-11-2020 12:29 u »
Stuur anders een PM naar de Eric van dit topic. Is van 2015 dus als hij nog steeds zo brouwt heeft hij wel ervaring. Jammer dat hij niet op dit topic van jou reageert, hij is nog wel actief.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28797.0.html

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 22-11-2020 14:30 u »
Dankjewel voor je reactie.
Ik heb nu continue geroerd en opvallend was dat de pomp nu soms vacuüm pompte.
Denk je dat dit probleem verminderd wanneer ik maar af en toe zou roeren?
Ja dat merk ik bij mij tenminste
Ik heb weliswaar een kleine ketel en pompje maar als ik roer zet ik de pomp uit en roer dan en na n minuutje zet ik de pomp weer aan. Meer gevoelsmatig om minder troebel door de pomp te sturen maar ik heb een doorzichtig peilglas en ziet t nivo dalen dus pomp uit, ff roeren en vrij snel weer pomp aan. Laatste 20 min of zo roer ik niet meer. Ik zou t gewoon uitproberen hetgeen voor jou het beste werkt. Ik knutsel van alles en heb vanalles geprobeerd. Nu rims ik met 15 liter eigenbouw en roer in het begin en ben tevreden met mijn compacte werkbare opstelling. Geen bovenfilter bv. Ik heb een oud kastje van een Grainfather waar ik ook de temp kan aflezen en t pompje op aansluit. Verkoper verkocht alleen t kastje en niet de Grainfather😭😭Ik blijf erbij dat ieder zijn of haar werkwijze moet zien te vinden maar zeker hulde aan dit forum want er komt  best zinvolle informatie voorbij. Mijn ervaring hoeft niet jouw ervaring te zijn maar goeie tips oppikken is altijd fijn.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 22-11-2020 19:02 u »
Ja dat merk ik bij mij tenminste
Ik heb weliswaar een kleine ketel en pompje maar als ik roer zet ik de pomp uit en roer dan en na n minuutje zet ik de pomp weer aan. Meer gevoelsmatig om minder troebel door de pomp te sturen maar ik heb een doorzichtig peilglas en ziet t nivo dalen dus pomp uit, ff roeren en vrij snel weer pomp aan. Laatste 20 min of zo roer ik niet meer. Ik zou t gewoon uitproberen hetgeen voor jou het beste werkt. Ik knutsel van alles en heb vanalles geprobeerd. Nu rims ik met 15 liter eigenbouw en roer in het begin en ben tevreden met mijn compacte werkbare opstelling. Geen bovenfilter bv. Ik heb een oud kastje van een Grainfather waar ik ook de temp kan aflezen en t pompje op aansluit. Verkoper verkocht alleen t kastje en niet de Grainfather😭😭Ik blijf erbij dat ieder zijn of haar werkwijze moet zien te vinden maar zeker hulde aan dit forum want er komt  best zinvolle informatie voorbij. Mijn ervaring hoeft niet jouw ervaring te zijn maar goeie tips oppikken is altijd fijn.
Waardevolle tips! En inderdaad hulde voor dit forum!

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #37 Gepost op: 23-11-2020 15:07 u »
Stuur anders een PM naar de Eric van dit topic. Is van 2015 dus als hij nog steeds zo brouwt heeft hij wel ervaring. Jammer dat hij niet op dit topic van jou reageert, hij is nog wel actief.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28797.0.html
Ondertussen gereageerd in PM...

Online Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #38 Gepost op: 23-11-2020 17:29 u »
 :'(
Ondertussen gereageerd in PM...
Dat is nou jammer, die PM. :'(

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 23-11-2020 19:15 u »
:'(Dat is nou jammer, die PM. :'(
Op veler verzoek plaats ik hierbij een Private Message welke ik hedenmiddag aan dhr. Rootsman heb gestuurd:

Hallo Ruud,

Zelf gebruik ik een filterplaat met gaatjes van Ø 2mm de doorlaat van de plaat is 40%.
Zoals je ziet staat de plaat op pootjes. Dit is om te zorgen dat de plaat boven de kraan zit. Daarmee zorg je ook dat je meer vloeistof tussen de plaat en bodem hebt en geen dikke pap.
Ik sluit de pomp aan op de kraan van de ketel en pomp voortdurend rond tijdens het maischen. Ik heb een kraan in de pers van de pomp geplaatst en via een verdeel pijpje loopt het wort weer op de maisch.
Ik roer tijdens het maischen ongeveer om de 15 minuten met een roerstok. Belangrijk is om de kraan niet te ver open te zetten. En ik moet, als ik roer, ook even goed over de bodem van de filterplaat roeren. Dit zorgt ervoor dat de filterplaat niet "dicht slaat". Als dat gebeurt, dan trek je zoals je zelf al schrijft, een vacuum onder de filterplaat.
Ik heb altijd gebrouwd met een elektrisch wekketel met het verwarmingselement onder de bodem van de pan. In al die jaren heb ik slechts 1x flinke aanbranding gehad (bier ondrinkbaar) en dat was bij een hele dikke maisch. Met een tarwe bier heb ik een paar keer gehad dat er een paar kleine aanbrandplekjes op de bodem zaten maar niet noemenswaardig en geen smaakafwijking. Een paar weken geleden heb ik een nieuwe maischketel gemaakt met een verwarmingselement net onder de filterplaat. Hiermee heb ik nog niet gebrouwen.
Kort mijn tips naar ervaring met mijn installatie:
  • Rustig rondpompen, mijn wort "kabbelt" uit het retourpijpje,
  • Regelmatig (in mijn geval om de ±15 minuten) roeren. Zorg daarbij de je de filterplaat even "schoon roert",
  • Een paar centimeter ruimte tussen de filterplaat en de bodem zodat je daar geen dikke pap tussen krijgt maar meer vloeistof,
  • Zorg dat je maisch niet te dik is. Ik houd in Brewfather 3 liter/kg aan als water/graan verhouding en ik heb de Dead space van de maischketel op 5 liter staan. Dit kan in jouw geval anders zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,

Eric van B

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 23-11-2020 19:16 u »
Ow, bijna vergeten:  ;)

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 23-11-2020 19:24 u »
Bedank voor de heldere uitleg! Zal mijn volgende brouwsel uitproberen op deze manier en houd jullie op de hoogte! Denk dat er binnenkort een mooi roerwerk te koop komt.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 23-11-2020 19:28 u »
Bedank voor de heldere uitleg! Zal mijn volgende brouwsel uitproberen op deze manier en houd jullie op de hoogte! Denk dat er binnenkort een mooi roerwerk te koop komt.

Vind je dit alles niet een beetje zonde van je geld?

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 23-11-2020 20:09 u »
Dat roerwerk houden s.v.p. Als je ooit nog eens een iets andere manier van brouwen wilt proberen, bijvoorbeeld met hevefilter.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 23-11-2020 20:17 u »
Dat maak ik zelf wel uit, Pa. Ik heb dat geld zelf verdiend...  :-X

Online Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #45 Gepost op: 24-11-2020 09:51 u »
Ow, bijna vergeten:  ;)
Goed bezig Eric.  :groots:

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 24-11-2020 09:54 u »
Zonde van het geld is het zeker, het is helaas zoeken met vallen en opstaan ook wat betreft apparatuur en proces. Wellicht ben ik iets te hard van stapel gelopen met het aankopen van apparatuur.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #47 Gepost op: 28-11-2020 16:36 u »
Helaas vandaag met continue rondpompen tijdens verhitten en roerwerk aan wanneer ik niet verhitte weer een verbrandde pan...
Iemand nog tips?
Vandaag weizen bier gebrouwen, wellicht speelt de tarwe een rol.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 28-11-2020 16:57 u »
Is het een pan met dunne bodem of elektrische?
Gas iets temperen, elektrisch dan voltage dimmen. Wordt uitproberen totdat je de juiste combinatie hebt gevonden in roeren en pompen. Gewoon volhouden. Eens komt t goed
Elke installatie heeft z'n optimaal gebruik.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 28-11-2020 21:24 u »
Iemand nog tips?

Een tip die je misschien niet wilt horen...

Gebruik de filterplaat niet. Hierdoor kun je roeren tot op de bodem van je maischketel.
Filteren kan daarna met een hevelfilter.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 28-11-2020 21:30 u »
Dat maak ik zelf wel uit, Pa. Ik heb dat geld zelf verdiend...  :-X

Ik vroeg het ook niet aan jou...

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #51 Gepost op: 28-11-2020 21:32 u »
Is het een pan met dunne bodem of elektrische?
Gas iets temperen, elektrisch dan voltage dimmen. Wordt uitproberen totdat je de juiste combinatie hebt gevonden in roeren en pompen. Gewoon volhouden. Eens komt t goed
Elke installatie heeft z'n optimaal gebruik.
Het is een Blichmann pan op gas. Ik heb de vlam bij temperatuur stijging wel volop aan gezet, dat ga ik een volgende keer niet doen.
De pan lijdt er wel erg onder, ik weet niet goed hoe ik deze zwarte laag eraf krijg zonder flink te krassen met een schuurspons.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 28-11-2020 21:33 u »
Een tip die je misschien niet wilt horen...

Gebruik de filterplaat niet. Hierdoor kun je roeren tot op de bodem van je maischketel.
Filteren kan daarna met een hevelfilter.
Klopt dat wil ik inderdaad niet horen, tenminste nog niet. Als ik het niet anders opgelost ga krijgen dan pas ga ik kijken naar een hevelfilter.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #53 Gepost op: 28-11-2020 22:04 u »
Iemand nog tips?
De pan niet direct verwarmen. Rondpompen door spiraal in andere pan met heet water en dan weer terug :)

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 28-11-2020 22:30 u »
Volgens mij een bodempje water met een beetje citroenzuur
Gewoon laten koken en toch zachtjes schuren. Het zwart laat dan los. Niet te veel zuur en niet te hard schuren
Het moet er eigenlijk afspringen. Zuur en RVS oppassen.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 28-11-2020 22:41 u »
Volgens mij een bodempje water met een beetje citroenzuur
Gewoon laten koken en toch zachtjes schuren. Het zwart laat dan los. Niet te veel zuur en niet te hard schuren
Het moet er eigenlijk afspringen. Zuur en RVS oppassen.

Schoonmaakazijn werkt ook prima!

Online SVB

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 29-11-2020 08:49 u »
Klopt dat wil ik inderdaad niet horen, tenminste nog niet. Als ik het niet anders opgelost ga krijgen dan pas ga ik kijken naar een hevelfilter.

Het alternatief is niet direct een hevelfilter hoor. Ik heb een filterhex in mijn pan liggen en kan dus verder gewoon roeren in de pan (nou scheelt het vast dat ik elektrisch verwarm en niet direct een vlam er onder gooi). Verder heeft Polsinelli ook speciale filters zodat het midden van de pan vrij blijft om te roeren.

https://www.polsinelli.it/en/filter-for-grains-halo-⌀630-P1217.htm

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #57 Gepost op: 29-11-2020 09:23 u »
Het alternatief is niet direct een hevelfilter hoor. Ik heb een filterhex in mijn pan liggen en kan dus verder gewoon roeren in de pan (nou scheelt het vast dat ik elektrisch verwarm en niet direct een vlam er onder gooi). Verder heeft Polsinelli ook speciale filters zodat het midden van de pan vrij blijft om te roeren.

https://www.polsinelli.it/en/filter-for-grains-halo-⌀630-P1217.htm
Bedankt voor je reactie! Ik ben bang dat alleen de blichmann filterplaat werkt in combinatie met de ketel van dit merk omdat deze een opstaande rand heeft waar de plaat op ligt. Een filter van polsinello past dan denk ik niet. Wat is een filterhex?

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #58 Gepost op: 29-11-2020 09:26 u »
Ik wil erg graag zoeken naar oplossingen met mijn huidige setup, Blichmann is een top merk leverancier, het kan toch niet zo zijn dat dit verbrandingsprobleem niet opgelost kan worden met de middelen die ik nu heb.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
« Reactie #59 Gepost op: 29-11-2020 12:44 u »
Misschien is die bodem er niet op ontworpen om met directe verwarming gebruikt te worden. Los van dat het niet zou kunnen want er zijn beslist mensen die met een valse bodem brouwen. Maar je refereert wellicht aan prijs, kwaliteit etc. maar als Blichmann zelf het geheel heeft ontworpen om jouw delen in een opstelling te gebruiken die zij zelf breweasy of zo noemen. Waarbij het wort in een aparte ketel wordt verhit en de pomp wordt geregeld door een soort vlotter boven het filterbed. Ik weet ook niet wat de ruimte is onder je filterplaat. Misschien is die heel klein en krijg je daardoor aanbranding. Op de foto van Eric kun je ook zien dat zijn filter op behoorlijk hoge pootjes staat. Daarnaast ziet zijn filter er veel 'opener' uit dan de jouwe. Probeer eens een filmpje op Youtube te vinden waarin iemand op jouw manier met een Blichmann brouwt. NB als dat niet te vinden is is het wellicht ook niet mogelijk?  >:(

Je kunt volgens mij een aantal dingen doen
1. Verder experimenteren met de huidige set. Vlam nog lager, grover schroten, meer of minder roeren, pomp anders regelen etc. onder de voorwaarde dat je voldoende vloeistof niveau onder je filter hebt zoals Eric aangeeft.
2. De rest van de Blichmann spullen erbij kopen of nabouwen in goedkoper spul en met hun opstelling brouwen.
3. Ombouwen naar herms. Is al door hermann gesuggereerd. Met een aparte pan met warmtewisselaar ernaast waarbij je je wort door de warmtewisselaar pompt.
4. Die filterbodem eruit gooien en je roerder terugmonteren en een hevelfiter maken of filterhex kopen.

Succes

Offline kubock

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 29-11-2020 13:00 u »
Schoonmaakazijn werkt ook prima!

Mee eens! Uurtje laten staan onder dun laagje azijn en je veegt de aangekoekte rommel met een doekje weg. Werkt prima.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #61 Gepost op: 29-11-2020 13:45 u »
Misschien is die bodem er niet op ontworpen om met directe verwarming gebruikt te worden. Los van dat het niet zou kunnen want er zijn beslist mensen die met een valse bodem brouwen. Maar je refereert wellicht aan prijs, kwaliteit etc. maar als Blichmann zelf het geheel heeft ontworpen om jouw delen in een opstelling te gebruiken die zij zelf breweasy of zo noemen. Waarbij het wort in een aparte ketel wordt verhit en de pomp wordt geregeld door een soort vlotter boven het filterbed. Ik weet ook niet wat de ruimte is onder je filterplaat. Misschien is die heel klein en krijg je daardoor aanbranding. Op de foto van Eric kun je ook zien dat zijn filter op behoorlijk hoge pootjes staat. Daarnaast ziet zijn filter er veel 'opener' uit dan de jouwe. Probeer eens een filmpje op Youtube te vinden waarin iemand op jouw manier met een Blichmann brouwt. NB als dat niet te vinden is is het wellicht ook niet mogelijk?  >:(

Je kunt volgens mij een aantal dingen doen
1. Verder experimenteren met de huidige set. Vlam nog lager, grover schroten, meer of minder roeren, pomp anders regelen etc. onder de voorwaarde dat je voldoende vloeistof niveau onder je filter hebt zoals Eric aangeeft.
2. De rest van de Blichmann spullen erbij kopen of nabouwen in goedkoper spul en met hun opstelling brouwen.
3. Ombouwen naar herms. Is al door hermann gesuggereerd. Met een aparte pan met warmtewisselaar ernaast waarbij je je wort door de warmtewisselaar pompt.
4. Die filterbodem eruit gooien en je roerder terugmonteren en een hevelfiter maken of filterhex kopen.

Succes

Bedankt voor het meedenken en je heldere opties tot verbeteren!
De Blichmann breweasy is inderdaad een optie maar de ketels zijn niet persen specifiek alleen hiervoor bedoeld, dit is een eventuele upgrade. Ik heb al een aantal filmpjes op YouTube gevonden waarbij mensen brouwen in een 3 pas opstelling. Het zou dus niet onmogelijk moeten zijn zonder aanbraden.

De ruimte onder de filterplaats is minimaal, een stuk minder als een plaat op pootjes. Er blijft ongeveer 0,5 liter vloeistof onder de plaat.
Ik ga voor nu eerst verder experimenteren zoals je aangeeft in optie 1. Waar ik zojuist aan zat te denken, zou er ook een soort van warmteverdeler te koop zijn waarop ik de ketel zet zodat de vlam meer over de bodem verdeeld wordt?

Ik zal me ook eens gaan verdiepen in de andere gegeven opties. Optie 2 (upgraden naar breweasy) zou dan voor mij het meest voor de hand liggend zijn, deze is echter niet makkelijk te krijgen in Nederland ben ik bang.

Filterhex zou aangesloten kunnen worden op de kraan? Kan iemand met ervaring met filteren me hier adviseren?

Groet Ruud

Online SVB

• Senior lid
« Reactie #62 Gepost op: 29-11-2020 16:56 u »
Bij zo weinig vloeistof, misschien harder pompen? En de pomp ook altijd aanlaten... er zit nog veel overtollige warmte in dat stuk ook als de vlam uit is... maar tevens is het bar weinig vloeistof als je daar een vlam onder gooit.

Online bastiaandalen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 29-11-2020 17:16 u »
Misschien een andere maisch : spoelwater verhouding proberen. Dus voor jou juist meer maischwater gebruiken en dan dus minder spoelwater waardoor je een minder dik beslag heb en het geheel wat minder snel aankoekt. Hoe dik is je beslag nu precies? En hoeveel kopruimt eaan speling heb je ongeveer denk je?

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #64 Gepost op: 29-11-2020 17:19 u »
Misschien een andere maisch : spoelwater verhouding proberen. Dus voor jou juist meer maischwater gebruiken en dan dus minder spoelwater waardoor je een minder dik beslag heb en het geheel wat minder snel aankoekt. Hoe dik is je beslag nu precies? En hoeveel kopruimt eaan speling heb je ongeveer denk je?
Ik heb gisteren met 3,5 liter/kg gemaischt. Ik zal eens proberen met 4 l/kg daar heb ik voldoende ruimte voor.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #65 Gepost op: 29-11-2020 20:08 u »
Wat ik graag wil doen om mijn vlam te controleren is een inline thermometer na of voor de pomp zodat ik de temperatuur van de vloeistof onder de plaat kan meten.

Wanneer ik zoek op inline thermometer vind ik alleen geschikte thermometers op Amerikaanse websites. Heeft iemand tips om iets dergelijks in Nederland te kopen?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 29-11-2020 21:39 u »
Ik wil erg graag zoeken naar oplossingen met mijn huidige setup, Blichmann is een top merk leverancier, het kan toch niet zo zijn dat dit verbrandingsprobleem niet opgelost kan worden met de middelen die ik nu heb.

Dat Blichmann een prijzig merk is wil nog niet zeggen dat je daarmee geen verbrandingsproblemen kunt hebben. Het probleem waar je tegenaan loopt is dat de warmte die je aan de maisch toevoegt zich ophoopt onder de filterplaat. De mout boven de filterplaat verhindert de warmte-overdracht.
Dergelijke constructies hebben mij altijd verbaasd. Ik ken geen professionele brouwketels waarbij dergelijke constructies worden toegepast. Bij deze installaties wordt een maischketel gebruikt mét een roerwerk dat vlak boven de bodem zit en een aparte filterkuip (zonder verwarming...).
Als je kunt roeren tot op de bodem is het probleem opgelost. De warmte kan dan verspreid worden.

Een andere optie is de warmtebron verkleinen, maar dat kan tot hele lange maischtijden leiden.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 29-11-2020 22:36 u »
Ik ken geen professionele brouwketels waarbij dergelijke constructies worden toegepast. Bij deze installaties wordt een maischketel gebruikt mét een roerwerk dat vlak boven de bodem zit en een aparte filterkuip (zonder verwarming...).
Als je kunt roeren tot op de bodem is het probleem opgelost. De warmte kan dan verspreid worden.
Zijn er dan wel professionele installaties waarbij een moutemmer met filterbodem na het maischen uit een kookketel wordt gehesen (met een spanband aan een kledingrek van ikea)?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 29-11-2020 22:48 u »
Zijn er dan wel professionele installaties waarbij een moutemmer met filter bodem na het maischen uit een kookketel wordt gehesen (met een spanband aan een kledingrek van ikea)?

Nee. We hebben te maken met allerlei beperkingen door het ontwerp van "amateurinstallaties". Het is niet voor niets dat sommige hobbybrouwers na een tijd een "brouwautomaat" te hebben gebruikt weer teruggaan naar een traditionele brouwketel waarin geroerd wordt.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #69 Gepost op: 29-11-2020 23:06 u »
Dat Blichmann een prijzig merk is wil nog niet zeggen dat je daarmee geen verbrandingsproblemen kunt hebben. Het probleem waar je tegenaan loopt is dat de warmte die je aan de maisch toevoegt zich ophoopt onder de filterplaat. De mout boven de filterplaat verhindert de warmte-overdracht.
Dergelijke constructies hebben mij altijd verbaasd. Ik ken geen professionele brouwketels waarbij dergelijke constructies worden toegepast. Bij deze installaties wordt een maischketel gebruikt mét een roerwerk dat vlak boven de bodem zit en een aparte filterkuip (zonder verwarming...).

Een andere optie is de warmtebron verkleinen, maar dat kan tot hele lange maischtijden leiden.
Ik ben er van overtuigd dat het met mijn huidige setup moet lukken zonder verbranding en dat Blichmann niet alleen prijzig maar ook kwalitatief is. Eigenwijs is ook wijs zullen we maar zeggen.

Ik ga het morgen opnieuw proberen aangezien ik in quarantaine zit mooi de tijd voor.
Aanpassingen die ik ga testen:

-  4l water/kg ipv 3,5
- vuur lager
- pomp debiet hoger

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 30-11-2020 07:11 u »
Ik ben er van overtuigd dat het met mijn huidige setup moet lukken zonder verbranding en dat Blichmann niet alleen prijzig maar ook kwalitatief is. Eigenwijs is ook wijs zullen we maar zeggen.

Ik ga het morgen opnieuw proberen aangezien ik in quarantaine zit mooi de tijd voor.
Aanpassingen die ik ga testen:

- 4 l water/kg ipv 3,5
- vuur lager
- pomp debiet hoger

Kwalitatief spul als Blichmann móét werken. Ga ermee aan de slag Ruud. Het gaat je lukken! Maak notities van alles wat je doet.

Succes!

André.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
« Reactie #71 Gepost op: 30-11-2020 13:58 u »
Wat ik graag wil doen om mijn vlam te controleren is een inline thermometer na of voor de pomp zodat ik de temperatuur van de vloeistof onder de plaat kan meten.

Wanneer ik zoek op inline thermometer vind ik alleen geschikte thermometers op Amerikaanse websites. Heeft iemand tips om iets dergelijks in Nederland te kopen?

Er zijn mensen die een temperatuur plakstrip op een koperen buisje plakken. Hiermee meten ze bijvoorbeeld temperatuur na platenkoeler voor gistvat. Grainfather heeft een prefab dingetje waar je de GF temperatuursensor in kunt steken (heet wortometer) maar je kunt er waarschijnlijk ook probes van thermometers in kwijt. Dat kun je eenvoudig vóór je pomp tussen je sileconenslang monteren.

Offline MaJa

• Vol lid
  • Land: pe
  • El Pastor Belga
« Reactie #72 Gepost op: 30-11-2020 16:03 u »
Zijn er dan wel professionele installaties waarbij een moutemmer met filter bodem na het maischen uit een kookketel wordt gehesen (met een spanband aan een kledingrek van ikea)?

De Speidels zelfs tot 1000 L als ik mij niet vergis.

Offline Pendelaar

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #73 Gepost op: 30-11-2020 16:26 u »
Is het mogelijk om je filterplaat omhoog te brengen zodat je onder de plaat wat meer ruimte krijgt?

Pendelaar

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 30-11-2020 16:29 u »
De Speidels zelfs tot 1000 L als ik mij niet vergis.
Je vergist je niet:

vlnr: de Speidel Braumeister 200l, 500l en 1000l (link)

[Edit] Mooi filmpje met de 500 liter Braumeister . Vanaf 2.07 wordt de moutpijp omhoog getakeld.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #75 Gepost op: 30-11-2020 19:17 u »
Eindelijk goed nieuws!
Ik heb vandaag een blond bier gebrouwen zonder aanbrand problemen. Het is gelukt met de volgende werkwijze:

- 4 l/kg water gebruikt.
- continue de pomp aan met een redelijk hoge flow
- het vuur een stuk lager gehouden dan vorige brouwsels. Tijdens verwarmen naar volgende maischstap haalde ik net 1 graad per minuut
- Ik heb mijn roerwerk continue laten draaien tot de beta amylase rust op 72 graden
- vanaf beta amylase rust roerwerk uit en filterbed gevormd

Een volgende keer ga ik mijn roerwerk nog minder gebruiken en zoveel als mogelijk de RIMS methode gebruiken. Dit leverde nu al erg mooi heldere wort op.
Bedankt allemaal voor het meedenken en het geven van tips!

Online SVB

• Senior lid
« Reactie #76 Gepost op: 30-11-2020 19:22 u »
Kijk, goed nieuws!

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 30-11-2020 20:05 u »
Mooi man!!!  :nut: :nut: :proost: :proost: :biersmile: :biersmile:

Offline Dantel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ch
« Reactie #78 Gepost op: 30-11-2020 20:23 u »

Wat ik persoonlijk zou doen, ipv allerlei dingen aanschaffen, een paar kilo malt offeren en een dag offeren (je zit in quarantaine dus tijd zat :) ) en daarmee experimenteren. Lagere vlam hogere vlam, grover schroten, klam schroten fijner schroten, enzovoort.
Ik weet nog dat in het begin als beginnend brouwer met de Braxonia begon en hetzelfde probleem had. Na een weekend experimenteren en een paar kilo malt geofferd te hebben de oplossing gevonden. Bij mij was het een combinatie van factoren, te veel verwarmingsvermogen, te fijn geschroot (kwam standaard  zo van de leverancier dus zelf een molen gekocht) pompje te snel laten lopen etc. Uiteindelijk kom je zo tot het probleem en dus ook de oplossing.
En wat jezelf al terecht opmerkt Blichmann is geen chinees C merk, maar wel een serieuze leverancier, ik kan me dan ook niet voorstellen dat het niet zou werken zoals het bedoeld is.

Gewoon wat mout en tijd nemen.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #79 Gepost op: Vandaag om 10:48 »
Goedemorgen brouwers,

aangezien mijn laatste 20 liter brouwsel goed is gelukt wil ik het de volgende keer proberen met mijn grotere Blichmann ketel van 53
Liter. Ik wil graag opschalen naar 40 liter brouwsels.
Nou vraag ik me af of ik wellicht een grotere gasbrander nodig heb om aanbranden te voorkomen met deze grotere ketel.
Ik gebruik op het moment de Mammuth 8,5kw brander die een doorsnede heeft van 17 cm. De grotere ketel heeft een doorsnede van 34cm dus ik ben een beetje bang dat de brander te gecentreerd zal branden en ik wellicht moet kijken naar een brander van grotere diameter zoals deze 30cm brander:
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/gasbranders-en-toebehoren/d/gasbrander-30cm-but-prop-7kw-vlambeveiliging?gaCategory=search

Heeft iemand ervaring hiermee, hoor het graag!

Gr Ruud

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: Vandaag om 11:13 »
Goedemorgen brouwers,

aangezien mijn laatste 20 liter brouwsel goed is gelukt wil ik het de volgende keer proberen met mijn grotere Blichmann ketel van 53
Liter. Ik wil graag opschalen naar 40 liter brouwsels.
Nou vraag ik me af of ik wellicht een grotere gasbrander nodig heb om aanbranden te voorkomen met deze grotere ketel.
Ik gebruik op het moment de Mammuth 8,5kw brander die een doorsnede heeft van 17 cm. De grotere ketel heeft een doorsnede van 34cm dus ik ben een beetje bang dat de brander te gecentreerd zal branden en ik wellicht moet kijken naar een brander van grotere diameter zoals deze 30cm brander:
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/gasbranders-en-toebehoren/d/gasbrander-30cm-but-prop-7kw-vlambeveiliging?gaCategory=search

Heeft iemand ervaring hiermee, hoor het graag!

Gr Ruud

Wat jammer dat die pannen niet geschikt zijn voor inductie.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #81 Gepost op: Vandaag om 11:22 »
Ja dat vind ik ook jammer

Online SVB

• Senior lid
« Reactie #82 Gepost op: Vandaag om 11:46 »
Holy crap... heb je een 28 liter, 38 liter en een 53 liter ketel van Blichmann...
Verder lijkt een grotere brander mij ook handiger.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #83 Gepost op: Vandaag om 11:53 »
Holy crap... heb je een 28 liter, 38 liter en een 53 liter ketel van Blichmann...
Verder lijkt een grotere brander mij ook handiger.
Ja 70% korting bij Brouwland op alle Bliichmann

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: Vandaag om 12:30 »
Ja 70% korting bij Brouwland op alle Bliichmann

Ik wed dat je dit jaar een Kerstpakket van ze krijgt  :) ;)

Tags: