Twijfels over bottelen vanuit gistvat

Gestart door Novice77, 08-11-2020 13:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Novice77

Ik ga binnenkort mijn IPA bottelen. Ik wil dit (voor de eerste keer) doen vanuit het gistvat, in plaats van alles eerst in een bottelvat te laten plonzen omdat dat geheid gaat oxideren.
De koudhop is er zojuist bij gegaan, en zodra de vergisting helemaal klaar is ga ik nog een paar dagen cold crashen zodat het gist en de hoppellets goed uitgezakt zijn.

Nu mijn twijfel: is het bier, nadat het koud is geworden, op alle niveaus in het vat hetzelfde van samenstelling, of is er door het cold crashen onderin meer hopsmaak dan bovenin? Zijn er diverse lagen gevormd in het vat door het cold crashen, waardoor het ene biertje anders gaat smaken dan het andere?  :weetniet:

beermenke

Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn maar deze zijn volgens mij minimaal en niet waarneembaar. Bij wijnmaken waarbij er op het eind wel een rusttijd is van meer dan een half jaar kan ik het me wel voorstellen. Gewoon bottelen ofschoon ik ook nauwelijks oxidatie constateer indien je de uitloop op de bodem en dus onder de oppervlakte laat uitkomen.

Novice77

Als het verschil niet waarneembaar is, is dat voor mij goed genoeg, ik hoef geen wetenschappelijke proeven ermee te doen :)
Ben in ieder geval gerustgesteld. Tnx!

Johan_vL

Wat bedoel je met "plonzen"? Je kunt toch met een hevel werken uit je gistvat naar bottelvat/emmer? Als je rustig hevelt gaat dat prima. Lijkt me een veel betere optie dan vanuit gistvat, namelijk hoe krijg je je bottelsuiker dan gemengd, zonder je gistslurry te verstoren?

Gewoon hevelen naar bottelemmer en zonder plonzen.

André de Laat

Hevelslang onder in je bottelvat uit laten komen. Dan heb je geen ¨geplons¨. Horden brouwers doen dat zo.

Jan de Graaff

Ik ben eigenlijk een beetje bang dat dit topic op het zoveelste "bottelen doe je het beste zo:" gedoe gaat uitlopen.
Ook omdat het onderwerp wat dubbelzinnig is, in dat verband.

TS vroeg specifiek: "is het bier, nadat het koud is geworden, op alle niveaus in het vat hetzelfde van samenstelling, of is er door het cold crashen onderin meer hopsmaak dan bovenin? Zijn er diverse lagen gevormd in het vat door het cold crashen, waardoor het ene biertje anders gaat smaken dan het andere?" en die vraag lijkt naar tevredenheid beantwoord.

Zullen we het deze keer daar dan maar bij laten?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.