Gestokte vergisting

Gestart door Pendelaar, 08-11-2020 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pendelaar

Volgens mij zit ik nu met een verstokte vergisting. Begin SG 1070, staat nu al een tijd (3 dagen) op 1036. Heeft het nut om wat extra zuurstof in te brengen door even flink te roeren of is dat not done? Het is een karamel Stout die ik vorige week zaterdag gebrouwen heb.

Pendelaar

Eric v B

Citaat van: Pendelaar op 08-11-2020  12:26 uVolgens mij zit ik nu met een verstokte vergisting. Begin SG 1070, staat nu al een tijd (3 dagen0 op 1036. Heeft het nut om wat extra zuurstof in te brengen door even flink te roeren of is dat not done ? Het is een karamel Stout die ik vorige week zaterdag gebrouwen heb.

Pendelaar
Een vrijgezel is verstokt. Een vergisting kan gestokt zijn.
In jouw geval vraag ik het mij af. Ik heb al een aantal keren Stouts en Porters gebrouwd die stopte bij ±1.034. Daarnaast staat ie pas een weekje te vergisten. Ik zou nog even geduld hebben. Als je dat niet hebt, zou je het vergistingsvat kunnen zwenken om eventuele gist van de bodem weer in de bovenste lagen te krijgen. Je kunt ook voorzichtig roeren met een ontsmette roerstok oid.
Dan de gebruikelijke vraag: heb je SG na/tijdens vergisten met een refractometer gemeten? Zo ja, heb je SG omgerekend?

middelaersch

Citaat van: Pendelaar op 08-11-2020  12:26 uVolgens mij zit ik nu met een verstokte vergisting. Begin SG 1070, staat nu al een tijd (3 dagen0 op 1036. Heeft het nut om wat extra zuurstof in te brengen door even flink te roeren of is dat not done ? Het is een karamel Stout die ik vorige week zaterdag gebrouwen heb.

Pendelaar

Hoe heb je gemeten, met een dobber of met een refractometer?

middelaersch

Citaat van: Eric v B op 08-11-2020  14:14 u...
In jouw geval vraag ik het mij af. Ik heb al een aantal keren Stouts en Porters gebrouwd die stopte bij ±1.034. Daarnaast staat ie pas een weekje te vergisten. Ik zou nog even geduld hebben. Als je dat niet hebt, zou je het vergistingsvat kunnen zwenken om eventuele gist van de bodem weer in de bovenste lagen te krijgen. Je kunt ook voorzichtig roeren met een ontsmette roerstok oid.
Dan de gebruikelijke vraag: heb je SG na/tijdens vergisten met een refractometer gemeten? Zo ja, heb je SG omgerekend?

Een begin SG van 1.070 en een eind SG van 1.036. Dat zou neerkomen op een SVG van slechts 49%.
Dat is wel heel laag.

Ik denk: of een meetfout (vandaar mijn vorige vraag...), of inderdaad een gestokte vergisting.

Pendelaar

Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb zojuist nogmaals gemeten met een refractometer. Ik kan de meting ook doen op de traditionele manier met een "dobber". Dit zal ik morgen maar eens doen. Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties.

Pendelaar

En uiteraard laat ik de uitkomst weten...
Tot op heden de uitkomst van de refractometer niet omgerekend. Zou ook niet weten hoe.


Pendelaar

Jacques

Citaat van: Pendelaar op 08-11-2020  21:32 uEn uiteraard laat ik de uitkomst weten...
Tot op heden de uitkomst van de refractometer niet omgerekend. Zou ook niet weten hoe.


Pendelaar

Tegenwoordig heeft zowat iedereen een mobiel met internet. Download Brewking. Het omrekenen met deze grafisch fraaie app is heel eenvoudig. Ik heb het even voor je gedaan. Je eind SG is 1012 en de vergistingsgraad is 82%. Een prima resultaat!

[edit] Voor de berekening ben ik uitgegaan van een eind Brix van 8,6. [/edit]

middelaersch

Citaat van: Pendelaar op 08-11-2020  21:32 uEn uiteraard laat ik de uitkomst weten...
Tot op heden de uitkomst van de refractometer niet omgerekend. Zou ook niet weten hoe.


Pendelaar

Dat is het probleem. Nadat de vergisting is begonnen moet je de refractometer metingen omrekenen.

Als ik begin SG 1.070 en gemeten (refractometer) eind SG van 1.036 omreken, dan kom ik op een berekend eind SG van 1.014 en een SVG van 79%. Dus er is helemaal niks mis met je vergisting!

Je kunt hiervoor b.v. BrouwHulp gebruiken, of de app BrewKing.

** Edit: Jacques en ik hebben gelijk zitten typen... Alleen begrijp ik niet hoe het kan dat Jacques op een ander eind SG komt als ik. Ik heb BrewKing gebruikt. Nou ja, het verschil is klein. **

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.