Mangrove jack M20 bavarian wheat gist vraagje

Gestart door Frenky, 17-02-2020 19:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frenky

Afgelopen zaterdag 2 batches wiezen gebrouwen. 2x 15 liter. We hebben bij beide de mangrove jack m20 bavarian wheat yeast gebruikt. Gist ging 1 a 2 dagen flink los op het wort. Maar vandaag lijkt alles stil te staan. Allebei de gistvaten te gelijk. Beide vaten staan in een klimaatkast op 22 graden. Vanmiddag vaten al een keer geschud, maar echt leven komt er nog niet in. Nu lees ik in eerdere postings dat dat met dit gist wel vaker gebeurt. En dat na een dag of 2 de vergisting weer opgepakt word. Iemand ervaring met dit gist?

chthon

Ik heb al verschillende keren gebrouwen met M20, zelfs een weizenbock en een kristallweizen. Dit verschijnsel heb ik nog nooit op gelet. Meestal laat ik deze 14 dagen staan, en de gemiddelde SVG die ik behaal is 73%, bij een minimum van 71% en een maximum van 76%.

Een vermoeden is dat ze door deze vergistingstemperatuur vrij goed hun best gedaan hebben. Wat was het begin SG van recept?

Jeltuh

Zelfde ervaring, eerste dagen als een gek. Daarna heel rustig. Ik zit nu op dag 15 van de vergisting en op SG 1019. Start SG 1054.

Frenky

CiteerEen vermoeden is dat ze door deze vergistingstemperatuur vrij goed hun best gedaan hebben. Wat was het begin SG van recept?
Gemeten begin sg was 1056. 1054 volgens recept.

Lucidix

Ik heb afgelopen zondag ook een Weizen gebrouwen met deze gist. Ik houd de hoeveelheid belletjes die er passeren op 1 minuut bij in een spreadsheet.

- maandag: 57
- Dinsdag: 140
- Woensdag: 65

De activiteit lijkt zoals het nu gaat zijn piek al gehaald te hebben en langzaam af te nemen voor nagisting. ik vergist op 17°C.

Op de site van MJ stond aangegeven dat deze gist 1-2 weken in vergisting nodig heeft, gevolgd door 1-2 weken hergisting op de fles.

Om echt zeker te zijn kan je best eens een staal meten voor het SG te weten, dat is de enige manier om te zien hoever het nu staat met de vergisting.

Jeltuh

Ik heb na 15 dagen de emmers (ik had er 2) opgeschud/gewalst en de temperatuur iets hoger gezet om te kijken of het verder vergist. Na 19 dagen nog steeds SG1019 dus heb ze gebotteld.

Takkie83

Citaat van: Jeltuh op 27-02-2020  10:22 uIk heb na 15 dagen de emmers (ik had er 2) opgeschud/gewalst en de temperatuur iets hoger gezet om te kijken of het verder vergist. Na 19 dagen nog steeds SG1019 dus heb ze gebotteld.

Van het weekend ook een blond biertje dat ik had vergist met de M47 gebotteld met een eind SG van 1,020. Als je gist niks meer doet, doet 'ie nou eenmaal niks meer en kun je veilig bottelen. Bij mij was de activiteit na 36 uur het hevigst, na 3 dagen wastie al klaar met de hoofdvergisting en heb ik overgeheveld naar mandfles met een SG van 1,024. Net 4 dagen na bottelen eerste testflesje opengemaakt en dat ging prima. Denk dat jij dus ook wel safe zit

Lucidix

De Weizen zit nu bij mij 12 dagen in het gistvat en de M20 heeft toch wel vreemde kuren.
Nadat de vergisting op gang kwam was ze na 5 dagen ook stilgevallen. Ik kwam van een SG van 1.049 en op dag 5 was dit 1.019.

Nadat ik gemeten had is de vergisting terug kort op gang gekomen voor een dag, daarna terug geen activiteit in het waterslot. op dag 7 deed ik de 2de meting en was het gezakt tot 1.016, deze keer heb ik tijdens het meten het waterslot gewoon laten zitten en is er 1 belletje lucht naar binnen gezogen tijdens het nemen van het staal. er was verder geen activiteit meer na deze meting.

Op dag 10 heb ik nog eens gemeten, deze keer wel het waterslot volledig verwijderd dus er kon in principe zuurstof bij komen. de meting gaf nog steeds 1.016 aan. ik merkte nu die avond op dat er terug activiteit op het waterslot zat, ook deze ochtend was er terug beweging.

Ik meen me te herinneren dat er voor weizen open vergisting gebruikt zou worden soms. dat zou verklaren waarom er de 2 keer dat ik het vat opende voor een meting er terug leven in schoot, en de keer dat ik dit niet deed geen leven was.

Ik ga het nu morgen nog eens meten en zien wat het resultaat is, maar zuurstof doet de gisting blijkbaar terug op gang brengen met deze gist

Neetje

Vergist je in een klimaatkast?
Zodra de deur en vat geopend is geweest lijkt het de de vergisting verder gaat, maar dit zijn belletjes, die ontstaan de temperatuursverschil.

Frenky

Sorry voor de late reactie. Lijkt erop dat alles goed is gegaan...  zit op de fles. Nu eerste flesjes geven ook een lekkere  PSSST  geluid. Smaken zijn in paar weken na bottelen al lekker bijgetrokken van tijdens bottelen vrij zuur naar heel wat minder zuur... dus geduld (het moeilijkste wat er is ), blijkt resultaat te geven en niet te panikeren ;-)

Brouwerij KOR

Hoi Frenky,

Ik heb zojuist ook een weizen gebrouwen met dit gist, na 2 dagen viel de vergisting al helemaal stil.
Zojuist weer even gemeten, Helaas het soortelijk gewicht van dag 3 tot dag 6 niet veranderd. Wat kan ik nu het beste doen? Er is de afgelopen dagen ook geen waterslot activiteit meer geweest.
Het gaat om Jacks Mangrove M20 gist. in een Weizen wort gebrouwd met behulp van startpakket Weizen van Brewferm.

Begin SG 17 Oktober    1050
Sg 19 Oktober             1020
SG 20 Oktober             1019
SG 23 Oktober             1019

Ik heb zojuist gist afgetapt en twijfel of ik het gistvat nu koud moet zetten voor lagering of dat ik al kan gaan afvullen.
Het jongbier smaakt al wel erg goed al zeg ik het zelf, goede banaan/kruidnagel esters waarneembaar.

Kunnen jullie me adviseren? :)
Alvast bedankt.

Groet Ruud

Takkie83

Hoi Ruud! Heb je temperatuurgecontroleerd vergist? Het kan soms hard gaan als je dat niet doet. Maar ik zou hem sowieso minimaal twee weken laten gisten. Je kunt je vat even zwenken om de gist er weer doorheen te walsen, maar waarschijnlijk gaat 'ie niet heel veel (zichtbaar) meer doen. Je gist ruimt nu nog wel wat afvalstoffen op dus die kun je maar beter nog even z'n gang laten gaan. Je eind SG is trouwens niet zo heel gek hoor

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.