De Weizen zit nu bij mij 12 dagen in het gistvat en de M20 heeft toch wel vreemde kuren.
Nadat de vergisting op gang kwam was ze na 5 dagen ook stilgevallen. Ik kwam van een SG van 1.049 en op dag 5 was dit 1.019.
Nadat ik gemeten had is de vergisting terug kort op gang gekomen voor een dag, daarna terug geen activiteit in het waterslot. op dag 7 deed ik de 2de meting en was het gezakt tot 1.016, deze keer heb ik tijdens het meten het waterslot gewoon laten zitten en is er 1 belletje lucht naar binnen gezogen tijdens het nemen van het staal. er was verder geen activiteit meer na deze meting.
Op dag 10 heb ik nog eens gemeten, deze keer wel het waterslot volledig verwijderd dus er kon in principe zuurstof bij komen. de meting gaf nog steeds 1.016 aan. ik merkte nu die avond op dat er terug activiteit op het waterslot zat, ook deze ochtend was er terug beweging.
Ik meen me te herinneren dat er voor weizen open vergisting gebruikt zou worden soms. dat zou verklaren waarom er de 2 keer dat ik het vat opende voor een meting er terug leven in schoot, en de keer dat ik dit niet deed geen leven was.
Ik ga het nu morgen nog eens meten en zien wat het resultaat is, maar zuurstof doet de gisting blijkbaar terug op gang brengen met deze gist