Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Berekeningen achter de waterbehandeling tab in BrouwHulp  (gelezen 847 keer)

Offline Daan@denDries

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Trots lid van brouwerij d'n Dries Etten-Leur
Berekeningen achter de waterbehandeling tab in BrouwHulp
« Gepost op: 05-11-2020 17:01 u »
Beste forumleden,

Binnenkort gaan we (i.e. Brouwerij den Dries, Etten-Leur) beginnen met het gebruik van RO water voor zowel spoel- als maischwater. We gebruiken BrouwHulp om het waterprofiel op gewenste waardes te krijgen maar heb zelf ook nog een poging gedaan in Excel, gebruik makend van de (beperkte) scheikundige kennis die ik heb. Nu kom ik er achter dat de aangepaste water waardes die BrouwHulp geeft aan mg/l, na toevoegen van de verschillende zouten, aanzienlijk lager liggen dan dat ik zelf bereken. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar ben nu toch benieuwd wat.

Kan iemand mij toevallig helpen aan de berekeningen zoals deze in BrouwHulp gebruikt worden?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Berekeningen achter de waterbehandeling tab in BrouwHulp
« Reactie #1 Gepost op: 05-11-2020 17:58 u »
Download de spreadsheet ezwater. Die geeft dezelfde resultaten als BrouwHulp, en de formules zijn niet beveiligd, dus gewoon zichtbaar.

Verder worden deze berekeningen heel duidelijk en gedetailleerd uitgelegd in de boeken 'how to brew' en 'water', beide van John Palmer.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2020 16:10 u »
Kan iemand mij toevallig helpen aan de berekeningen zoals deze in BrouwHulp gebruikt worden?

Ga ervanuit dat het een stukje chemisch rekenen is, dus getover met ionen molecuulmassa's :) :brouwen:

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #3 Gepost op: 06-11-2020 16:33 u »
Ga ervanuit dat het een stukje chemisch rekenen is, dus getover met ionen molecuulmassa's :) :brouwen:

Niet echt getover hoor ;)

Beste forumleden,

Binnenkort gaan we (i.e. Brouwerij den Dries, Etten-Leur) beginnen met het gebruik van RO water voor zowel spoel- als maischwater. We gebruiken BrouwHulp om het waterprofiel op gewenste waardes te krijgen maar heb zelf ook nog een poging gedaan in Excel, gebruik makend van de (beperkte) scheikundige kennis die ik heb. Nu kom ik er achter dat de aangepaste water waardes die BrouwHulp geeft aan mg/l, na toevoegen van de verschillende zouten, aanzienlijk lager liggen dan dat ik zelf bereken. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar ben nu toch benieuwd wat.

Als je de excel sheet post zal ik kijken waar het verkeerd gaat  :brouwen:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 06-11-2020 16:37 u »

Zeker niet... ;) Maar niet iedereen heeft de kennis om dat zelf uit te pluizen... ;) :brouwen:

Offline Daan@denDries

• *
« Reactie #5 Gepost op: 06-11-2020 16:59 u »

Als je de excel sheet post zal ik kijken waar het verkeerd gaat  :brouwen:

Dit is het spreadsheet.

Alvast bedankt :)

Offline Daan@denDries

• *
« Reactie #6 Gepost op: 06-11-2020 17:01 u »
Download de spreadsheet ezwater. Die geeft dezelfde resultaten als BrouwHulp, en de formules zijn niet beveiligd, dus gewoon zichtbaar.

Verder worden deze berekeningen heel duidelijk en gedetailleerd uitgelegd in de boeken 'how to brew' en 'water', beide van John Palmer.

Thanx, ook deze ga ik proberen  :)

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2020 17:03 u »
He Daan,

Ik heb net heel snel even gekeken naar jou berekening, maar dit is ook hoe ik het zou doen. Je berekent de mmol en de bijbehorende mg in ieder geval goed, dus chapeaux.
Het enige waar je geen rekening mee hebt gehouden is de verkrijgbaarheid van de zouten en de hoeveelheid water die daar al in zit ;)
CaCl2 die je koopt in de winkel is namelijk niet het anhydraat, maar het dihydraat (wat betekend dat er twee water moleculen in het kristalstructuur zitten). Hierdoor veranderd de molaire massa en dus de hoeveelheid mg/L.
Als je de CaCl2 in 147.01 (het dihydraat) en CaSO4 in 172.17 veranderd (ook het dihydraat) dan kom je op de goede waardes voor Ca 2+ (115 mg/L)!

Ik raad dus aan om op de sites bij de specificaties te kijken hoeveel water er in de kristalstructuur geincorpereerd zit :)

Om je op de goede weg te helpen heb ik het al hieronder gezet ;)
CaCl2 * 2 H2O = 147.01 mg/L
CaSO4 * 2 H2O = 172.17 mg/L
MgSO4 * 7 H2O = 246.47 mg/L

Succes!

Vincent

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 17-11-2020 20:16 u »

De broncode van deze software is ergens beschikbaar op Internet... Dus die kun je er gewoon uitvissen met een beetje gepuzzel... :) ^-^

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #9 Gepost op: 17-11-2020 21:36 u »
De broncode van deze software is ergens beschikbaar op Internet... Dus die kun je er gewoon uitvissen met een beetje gepuzzel... :) ^-^

'ergens' is hier: https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy

Maar zoals gezegd: de spreadsheet ezwater is eenvoudiger om wijs uit te worden, een geeft vrijwel hetzelfde resultaat  :biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 17-11-2020 22:11 u »
'ergens' is hier: https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy

Toch  Jammer dat dit weer op zo'n kansloos project is uitgelopen.... :huilen: :huilen:

Offline Daan@denDries

• *
« Reactie #11 Gepost op: 30-11-2020 15:22 u »
Om dit item af te sluiten. Heb inmiddels het antwoord mogen ontvangen van Laikea, zoals hierboven te zien, waarvoor nogmaals dank :groots: . Blijkbaar rekende ik met de pure zouten in mijn excel, in werkelijkheid zijn de zouten die je koopt niet volledig puur maar zit er nog water gebonden in de kristalstructuur waar je bij het terugrekenen naar de individuele ionen rekenig mee moet houden.

Dus, ik blijf BrouwHulp gewoon gebruiken, waag me niet meer aan zelf berekenen  :degroeten:  :brouwen:

Tags: