Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist bewaren in de koeling  (gelezen 1162 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Gist bewaren in de koeling
« Gepost op: 05-11-2020 11:28 u »
Gisteren een proefje gestart met een potje aangeŽnte wort

Gelijk de koeling in om te zien of de gist dan langer blijft leven dan bij bewaren van slurry van vorig brouwsel.
Het idee is dat een beetje gist aanenten in verse wort ervoor zal zorgen dat er lange tijd voldoende voeding is terwijl de gist door de lage temperatuur nauwelijks energie verbruikt en ook maar heel langzaam groeit. Dus zou ik verwachten dat je zo heel lang gist goed kan houden die je niet gelijk nodig hebt. Dit nav het opsturen van wat buisjes gist naar een aantal mensen die niet gelijk willen gaan brouwen, dus de gist lang willen bewaren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Gist bewaren in de koeling
« Reactie #1 Gepost op: 03-05-2021 12:29 u »
Gisteren een potje aangeŽnt van 20 december volgens bovenstaande methode appelsap aangeent met beetje slurry en gelijk in de koeling gezet.
Gisteren dus het potje met bezonken gist afgegoten en 150 ml steriele wort erbij SG 1040. Gistte na ca 12 uur. Dus dit bewijst dat je op deze manier gist minstens een half jaar goed kunt houden.   

Offline Brouwerij De Stichting

• Vol lid
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #2 Gepost op: 05-05-2021 13:07 u »
Is de gist die ik je op het filmpje van uit dat kleine buisje in het gesteriliseerde potje zie doen een beetje slurry van een vorig brouwsel? Of kwam die gist (met % glycerine) uit de vriezer? Lijkt me in elk geval een gemakkelijke methode om gist in de koelkast te bewaren.

Verder netjes gedaan, je zou eigenlijk alleen onder de paraplu van een vlam moeten werken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 05-05-2021 13:15 u »
Is de gist die ik je op het filmpje van uit dat kleine buisje in het gesteriliseerde potje zie doen een beetje slurry van een vorig brouwsel? Of kwam die gist (met % glycerine) uit de vriezer? Lijkt me in elk geval een gemakkelijke methode om gist in de koelkast te bewaren.

Verder netjes gedaan, je zou eigenlijk alleen onder de paraplu van een vlam moeten werken.
Ik heb beide in gebruik:
1) slurry bewaren, maar dan niet uit vorige brouwsel maar uit speciaal daarvoor gemaakte starter en die laten bezinken en afgieten
2) idem, maar dan de slurry daarna nog mengen met glycerol en invriezen.
methode 2 kies ik als ik langer wil bewaren dan een paar maanden.

Inderdaad onder de vlam werken is beter, maar zoals ik het nu doe met alcoholspray werkt in de praktijk ook vrijwel steriel.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 11-05-2021 19:20 u »
Ik heb zelf geen ervaring met glycerine. Wat is het idee daarvan? Dat het vloeibaar blijft? Welke hoeveelheid voeg je dan toe?

Gr Ruud

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 11-05-2021 19:43 u »
Glycerine voorkomt dat bij het invriezen scherpe kristallen groeien die de celwand stukprikken. Zonder glycerine overleven de gistcellen daarom het invriezen niet of slechts enkele.
Met 20% glycerol wat je een dag laat intrekken voordat je het invriest is dat probleem opgelost. 

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 12-05-2021 15:06 u »
Glycerine voorkomt dat bij het invriezen scherpe kristallen groeien die de celwand stukprikken. Zonder glycerine overleven de gistcellen daarom het invriezen niet of slechts enkele.
Met 20% glycerol wat je een dag laat intrekken voordat je het invriest is dat probleem opgelost.
Goed om te weten! Zal dat ook eens gaan proberen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 12-05-2021 18:04 u »
Hans,
traditioneel wordt gist geoogst als de gisting in volle gang is en van boven. "Top cropping". Dan pak je dus ook automatisch jongbier mee, waar de gist baat bij heeft als ze bewaard wordt.
Vervolgens wordt de gist dan in grote kuipen (hefebottich) bewaard in een gekoelde ruimte. De kuip wordt open gelaten, zuurstof.
Voor het volgende brouwsel wordt het met kruiwagens naar de gistkuipen gebracht.

Dit natuurlijk voor ondergister die bij 0C gewoon doorgist. De Engeslsen deden met met hun bovengisters niet heel anders en vergistten ook veel koeler dan wij nu doen

Ingo

Tags: