Robobrew / brewzilla 3.x automaat ervaringen

Gestart door Heyudude, 01-11-2020 09:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Heyudude

Topic is bedoeld om ervaringen uit te wisselen over deze automaat. 

Vooral het nieuwe design van de verwarmingselementen was een grote plus. Het meeste is echter gelijk aan de andere look a likes. Hij js er in een 35 en 65 liter variant.
Op dit moment is er een bundle met een setje toebehoren voor een aantrekkelijke prijs van 360 pond, hij is helaas niet in Nederland te krijgen...
Zie www.BrewKegTap.co.uk

Mooie vergelijking door David Heath

Ik heb de 3.1.1-versie met programmeerbare maischstappen, nieuwe generatie printplaten, verwarmingselementen met ultralage dichtheid, meer koelsleuven in de basis, voeten op de basis, bijgewerkt moutpijpontwerp, nieuwere schakelaars en extra handgreep.

De Brewzilla is ontworpen als een compact huisbrouwsysteem voor alle granen voor één vat dat kan worden gebruikt via een enkele 240v-aansluiting. Compleet kant-en-klaar systeem met een vertragingstijdfunctie en step mash-functionaliteit. Gebouwd om batches tot 30L te maken, het is de ideale oplossing voor diegenen die de eerste stap willen zetten in het brouwen van graan en daarbij niet te veel willen betalen.

Het apparaat wordt geleverd met de onderstaande lijst met onderdelen:

Systeem omvat:

Immersion Chiller (met optionele aansluitingen)
Digitale temperatuurregeling / display met achtergrondverlichting
Vertraagde starttimer
Extra handvat op de basis
Step Mash-functionaliteit
Moutpijp & moutpijp opzetstukken
NIEUW Ultra Low Density Dual Element Control (1900w en 500w)
RVS ½ "BSP Kogelkraan met 13mm weerhaakfitting.
Magnetische pomp gemonteerd in de basis van de unit

Heyudude

Uit de manual, inderdaad een waarschuwing om niet het 1900 Watt element te gebruiken. Je kunt het vermogen trouwens ook instellen per stap.

Please note: Only use 500w element to increase temperature when Malt Pipe is inserted.
...

If you are recirculating during mashing it is recommend that you only use the 500watt element. This will normally be fast enough on its own to gently heat the mash.

Maar dat moet genoeg zijn voor de maischtemperatuur te verhogen in stapjes...

Koken, 2500 Watt voor het geheel aan de kook te brengen,
Daarna is 1900 voldoende...

Boiling is one of the final steps to making beer in the BrewZilla. Simply set the display to HH and turn on both elements, this will result in the elements remaining on continuously. Once the BrewZilla has started to boil normally the single 1900 watt element is sufficient to maintain a constant rolling boil. Then make your hop additions as per your recipe.

woete

Nog een leuke feature: je kan 6 programma's instellen qua tijd & temperatuur,
EN je kan ook instellen of de timer van het volgende programma onmiddelijk begint te lopen tijdens de temperatuur opbouw naar volgende programma, OF dat de timer pas begint te lopen als de temperatuur is bereikt.

Ik kopieer stukje uit de handleiding:
There are two automatic modes which can be switched between. The first automatic
mode will start the timer before reaching the step temperature. The second automatic
mode will wait until the temperature of the step has been reached before starting the
timer for the step. To switch between automatic modes hold the S1-S6 button for 5
seconds. If one beep is heard then it is in the second mode whereas, if two beeps are
heard then it is in the first mode.

Heyudude

En nog een feature wat er aan komt waarschijnlijk: een wifi interface. Programmeren via de telefoon en monitoren.

Las het op een website. Maar aangezien ik hem manueel ga gebruiken voor een groot deel is dat leuk maar niet zo belangrijk... Blijf er toch bij en kijk met spanning.

Las wel dat de mout fijner of dubbel geplet moet worden bij de Robobrew. We zullen het ervaren.

Wanneer ga je brouwen? Ga hem zelf als hij binnen is testen met water...

Heyudude

Nog een leuk project als je het aandurft...

Het paneel verplaatsen:

[mention]woete [/mention] al gebrouwen? Hoe bevalt de Brewzilla?

beermenke

Kastje verplaatsen? Brauheld pro of Grainfather.
Ik ben gecharmeerd van de Klarstein Brauheld pro. Heb hem nog niet maar als mijn huidige ketel de geest geeft dan weet ik het wel.

Heyudude

Klopt de Brauheld pro heeft al een verplaatst display/paneel
Zeker geen slechte keuze

woete

Hoi hoi,

Ik heb zondag en woensdag men allereerste keren gebrouwen met de Robobrew.

Die geur, heerrrlijk!

Ik zal me hier beperken tot een aantal bemerkingen mbt de Robobrew:
- het kraantje onderaan komt heel gemakkelijk los. Je kan het ook niet super hard aantrekken, want dan wringt de siliconen ring/dichting krom (die aan de buitenkant zit),
 ik zet het nu elke keer opnieuw vast en blijf er dan af
- sturing is super eenvoudig in te stellen, zeer intuïtief, ben ook blij dat het zonder app op de gsm kan. We brouwen met 2, zo kan je met je vuile handen rap een programma aanpassen.
- Als je een programma volgt en je pauzeert, dan reset de teller. Bv. programma 2 loopt al paar minuten, maar je wil temperatuur toch iets aanpassen, als je dan pauzeert, reset de teller ook. Dus pas gelijk ook de timer dan mee aan van het programma (inkorten)
- de eerste keer had ik de mout redelijk grof geschroot, omdat ik schrik had om de pomp te verstoppen. Het rendement sloeg beetje tegen (minder als de persoon waarvan ik het recept volgde)

tweede keer het mout toch kleiner geschroot op 1,10mm en nu was het rendement top.
- bij het verwarmen van het water naar 55°C, zonder mout erin, 1900w + 500w element aan, gaat snel!
- daarna schakelde ik 1900W uit, om enkel op 500W verder te verwarmen als de mout erin gaat. Echter verwarmt dat suuuper traag, en eens het op temperatuur is (bij de sonde onderaan), daalt de temperatuur weer als het door het koudere mout stroomt. Ik heb daarom bij het opwarmen naar volgende stap het 1900W in plaats van het 500W ingeschakeld.
Met name van 63 naar 73 en dan 78 gaat op 500W érg moeizaam. IK had geen isolatiemantel erond (kwijt), wel het deksel opgezet.
Op het einde van de 2 brouwessies, was er echter onderaan wat mout blijven plakken. Het ziet niet echt zwart, maar ik kan het ook niet gewoon los spuiten, ik moet er met een sponsje overgaan.
Ik heb geen idee of dit invloed heeft op de smaak of kleur door lichte aankoeken onderaan...

- ivm mijn schrik om de pomp te verstoppen: bij het fijnere schroot op 1,1MM was er geen enkel probleem met de mout.
Tijdens het afkoelen met spiraal, zet ik de pomp ook aan, dat koelt écht waanzinnig veel sneller als zonder pompen. Op 15Min was het naar 23°C afgekoeld.
Bij de tweede stook waren er echter 3 blaadjes van hopbloemen in de pomp geraakt en toen is die verstopt.
Bij het poetsen heb ik dan met compressielucht in andere richting de ontstopping verholpen, maar het bodempje water spoot in de lucht :)
Opletten dus om zo te ontstoppen wanneer er nog kokend bier in je ketel borrelt.
- ik heb één sessie de ketel op zo'n 30cm hoogte gezet, andere sessie ketel op tafel.
Voor mij werkt het prettiger om de ketel op 30cm te zetten, het merendeel van de tijd ben je in de ketel bezig bovenaan: roeren, kijken, aanzuren, jodium test, sg meten etc. Vanop een stoel kan ik dan het schermpje nog net aflezen.
- scherm is slecht afleesbaar vanuit een scherpe kijkhoek, bv. vanboven af. Je ziet zelfs andere symbooltjes vanuit scherpe kijkhoek, als dat er werkelijk op het scherm oplichten. (bv. play en pauze icoon verwisselen)
- een glazen buisje omhoog om volume af te meten is wel handig als je alleen brouwt, maar dat ontbreekt deze robobrew.
Als je met 2 bent, kan iemand de moutbuis heffen, en de andere het volume aflezen binnen in.
- ik heb beide sessies met de dubbele filter bodem in de moutbuis gewerkt. Het is niet verstopt, maar begon met 5,2kg mout na een tijd wel erg moeilijk door te lopen.
Dus ik heb één keer bij 63° doorgeroerd als het allemaal op temperatuur was, en één keer bij 73°C.
- ivm temperatuur: als de ketel onderaan bij de temp.sonde 63° aangeeft; meet ik bovenaan nog maar 55°C, terwijl het programma dan al begint af te tellen.
Ik stel de eerste stap  in op 68°C (ipv 63) en dat geeft bovenaan dan wel een 60 a 63°C. Maar dat is wellicht bij elke elektrische ketel hetzelfde issue.
Tegen het einde van het programma loopt de temperatuur dan wel weer te hoog op.
Volgende keer zal ik dan deze stap in 2 opsplitsen: eerste 10a15min 68°C, daarna rest van deze stap op 63°C. Als ik de juiste tijden en temp. heb uitgekiemd, deel ik het nog wel een keer hier.
- een kameraad raadde mij aan om the whirlpoolen op het einde vd kook, om de eiwitten mooi te vlokken, om zoveel mogelijk op de bodem te laten samen vlokken, en minder in je gisting tank te krijgen.
Maar met de koelspiraal erin zie ik daar absoluut geen mogelijkheid toe.
- de bijgeleverde hopspider is leuk, maar met hopbloemen smos je dus altijd wat ernaast, hopbloemen blijven ook redelijk lang drijven tenzij je ze gaat onderduwen met een spatel.
Ik zou voor hopbloemen volgende keer een hopzakje gebruiken. Mss met hop korrels is zo'n hopspider wel ok.

Ben ik nu tevreden van deze robobrew, of zou ik volgende keer toch een Arsegan, Grainfather, ... aanschaffen?
Grainfather vind ik nog steeds te duur, de wifi feature is voor mij die opleg niet waard.
Het low-density verwarmingselement ... 't ja marketing of werkelijk minder kans op verbranden ... ik kan er niet echt over oordelen.
degelijkheid van elektrische sturing en andere elektronica (pomp, weerstanden, knopjes ), dat kan ik nog niet beoordelen.
Ik heb maar £359 betaald, omgerekend zo'n 410 EUR.
En daar kwamen een hele hoop extra's bij (whirlpool arm, mash paddle, hop spider, koelspiraal), incl. verzending, dus ik denk dat deze nog steeds het interessantste is van alle alternatieven en zou hem opnieuw kopen.

Heyudude

Mooi gedetailleerd verslag! Dank

Denk dat je veel van de opmerkingen ook bij andere automaten zou kunnen maken.

Schroten: de instelling dat is een oorzaak van aanbranden,  en slecht doorlopen. Denk dat het per moutsoort en met ervaring pas verbeterd en dan nog gaat het soms mis

De koek ziet er niet echt super aangebrand uit. Zal wel meevallen met de smaakinvloed. Wel duideijk een beginnende laag. Had je tussen de 2 brouwsels die ook gepoetst?

De dubbele laag als bodemplaat: wisselende verhalen. Sommige gebruiken de extra filter laag anderen weer niet.
Denk uitproberen en dan kiezen

De mantel helpt enorm zeker als je in een koudere omgeving werkt. De 1900w erbij bij het opwarmen had ik ook al gelezen, dan uit.

Het paneel is inderdaad te laag en niet in een hoek.
De glazen buis is met 18 euro aan te brengen, dan krijg je een kijkbuis van buitenaf...

Heyudude

Een goede instructie video over de Brewzilla met tips over alle fases van het brouwproces. Van water tot koelen.

Josss

Heeft iemand al een Brewzilla gen 4.
Ik denk deze over een paar maanden te kopen. Komt een stuk lager uit qua prijs dan de Grainfather G40.

Jos

alstro

Citaat van: Josss op 31-08-2022  11:33 uHeeft iemand al een Brewzilla gen 4.
Ik denk deze over een paar maanden te kopen. Komt een stuk lager uit qua prijs dan de Grainfather G40.

Jos
Begreep dat er later ook nog een 100 ltr versie komt.

Josss

Ja, maar dat is dan wat je kan koken, de 65 liter kun je bv 50 liter mee maken.

alstro

Citaat van: Josss op 31-08-2022  11:33 uHeeft iemand al een Brewzilla gen 4.

Jos

Vandaag voor eerst mee gebrouwen :-)

Josss

Citaat van: alstro op 16-12-2022  21:20 uVandaag voor eerst mee gebrouwen :-)

Vertel vertel
Hoe bevalt hij, heb je ook die plaat in de loze ruimte onder de korf, waar het wort dan omheen moet ?

Josss

Citaat van: alstro op 19-09-2022  15:30 uBegreep dat er later ook nog een 100 ltr versie komt.

De 100 liter zal de 65 liter zijn met een add-on, waardoor je hem verhoogt

alstro

Citaat van: Josss op 17-12-2022  12:38 uDe 100 liter zal de 65 liter zijn met een add-on, waardoor je hem verhoogt
Volgens mij niet, gewoon een grotere versie. Je hebt inderdaad wel opzetstuk voor de 35 en 65 ltr versie maar er komt een aparte nieuwe 100 ltr versie.

En er komst ook een rvs Fermzilla in 2023

alstro

Citaat van: Josss op 17-12-2022  12:36 uVertel vertel
Hoe bevalt hij, heb je ook die plaat in de loze ruimte onder de korf, waar het wort dan omheen moet ?

Nee die plaat is nu nog los te koop, zag op YT inderdaad video van Kegland.

Eerste Brouwdag:

Moet nog wat sleutelen aan de temp. tijdens Maischen. Schiet nog te veel door.
Schaling in tijd van maischema op mijn app in rapt klopt nog niet met die op ketel.

Aantal dingen die mij opvallen. Ik gebruikte altijd braumeister

Warmt erg snel op
Hoog rendement (ik had 82%j
Bedienining via app is relaxed werken. Via WiFi , dus binnen even koffie drinken en temp / ketel bedienen.
Makkelijk schoon te maken
Kwaliteit is zo op eerste zicht goed. Heb verder geen vergelijk, kwaliteit van braumeister is natuurlijk uitmuntend. Maar daar is prijs ook naar.
Geen ltr bier die blijft zitten, na afloop , tot de laatste druppel in gistvat.
Roeren in Braumeister was altijd wel lastig, das nu veel makkelijker
Grotere korf zodat je zwaardere bieren kan brouwen

Zijn er nog dingen die beter kunnen?
Vind het even wennen om met maischschemas te werken, die functie van braumeister vond ik top.
Instellen van alles is wel Ff werk. Zie opmerking doorschieten temperatuur tijdens Maischen.
Ik ben redelijk technisch ingesteld. Ben je dit niet dan heb je echt wel Ff werk om alles goed te laten werken / App / WiFi / Bluetooth ect.

Je hoeft die app natuurlijk niet te gebruiken, maar ik vind het super makkelijk. Op afstand alles in de gaten houden.

Hopfenfox

Citaat van: alstro op 18-12-2022  22:23 uNee die plaat is nu nog los te koop, zag op YT inderdaad video van Kegland.

Volgens hun website en de gebruiksaanwijzing zouden er twee platen voor de moutkorf EN een valse bodem meegeleverd moeten worden. Dat was bij jou niet zo? Wel een mooi systeem, zo goed als alle kenmerken van de G40, bouwkwaliteit van de G30 (als ik de reviews moet geloven) en de prijs van een G30. Best een fijne mix. En je kan er kleine batches vanaf 5 liter mee maken, dat is best briljant. Ik ga er eens naar kijken!

Update: ah je bedoelt die extra plaat die het wort langs de zijkanten extra over de elementen laat lopen. Leuk, maar niet noodzakelijk denk ik.

alstro

Citaat van: Hopfenfox op 21-12-2022  11:14 uUpdate: ah je bedoelt die extra plaat die het wort langs de zijkanten extra over de elementen laat lopen. Leuk, maar niet noodzakelijk denk ik.

Die bedoel ik inderdaad

Standaard zit er onderin een valse bodem inderdaad. En zitten er 2 platen voor de moutkorf. De bovenste wordt door de meeste mensen trouwens niet gebruikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.