Delta X gist opnieuw tot leven gebracht

Gestart door hansHalberstadt, 31-10-2020 10:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Delta X was de eerste gist waar Triple-W begin jaren 90 haar leden mee kon laten brouwen en die toen geleverd werd door Huisvlijt in den Bosch in samen werking met Sander Maassen. Oorsprong tot nu toe onbekend (alleen bij Sander) en niet meer leverbaar, dus uniek.
 
Ik heb die gist altijd bewaard op reincultuur en heb hem dus nog steeds voorhanden. Het was bedoeld als gist voor licht hooggegiste bieren zoals Kolsch, maar ook prima geschikt voor zwaardere bieren waar dan een typische delta X smaak ontstond. Om die smaak te herkennen moet je het gewoon proberen.

Hoewel het toch behoorlijk wat werk is om de gist in goede conditie te houden en te verdelen (1 of 2 x per jaar overenten en bij gebruik opkweken en slurry maken steriel verpakken etc.) wil ik voor degenen die de gist graag willen hebben deze tijdelijk wel opsturen [1] in de vorm van een microbuisje van 2ml met slurry. Die kun je dan zelf doorkweken via 25ml steriele wort SG1040 of appelsap, daarna verder opschalen voor een brouwsel.

Tijdelijk aanbod:
[1] Via pb mij een berichtje sturen met je adres en 2.5 euro overmaken naar mijn rekening. Makkelijkst is via whatsapp of mail met een tikki. (dan even je telefoonnr of mailadres doorgeven) dan stuur ik daarna per brief de gist naar het opgegeven adres. 

Hier hoe je het buisje gist kunt gebruiken.


hansHalberstadt

Op dit moment ben ik een proefje aan het doen nav deze omerking van Adrie Otten:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15177.msg208061.html#msg208061
hij dacht dat delta x gist het zelfde is als WY1007.
Tevens loopt er ook een proefje met Schneider gist om te zien of die bruikbaar is als weizen gist (brouwsel heeft daarvoor 43 graden kruidnagelstap gehad, deltaX = 10 L mandfles, Wy1007 = pot links, Schneider = pot midden)



Op basis van smaakvergelijking en eind SG, en gistdepot (vast, stofgist etc ) hoop ik iets te kunnen zeggen over deltaX versus Wy1007

tdp

Mooie proefjes Hans, en gaaf dat je dit wilt delen met ons. Klasse!

Brouwerij De Stichting

Zie ik nou gewoon een boterhamzakje op die mandfles zitten?  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 31-10-2020  14:49 uZie ik nou gewoon een boterhamzakje op die mandfles zitten?  :)
Ja met daaronder alufolie. Strak om de fles gebonden met isolatietape. Boterhamzakje is eigenlijk niet nodig maar beschermt de alufolie mocht die lek prikken.

De andere 2 potjes hebben een deksel die aangedraaid kan worden. Zo gist het met een heel klein beetje overdruk.

CeesM

Wel leuk, een groene schuimkraag op je bier. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 01-11-2020  17:10 uWel leuk, een groene schuimkraag op je bier. ;)
Ja nu je het zegt. Groene mandflessen bestaan blijkbaar niet meer. Deze is nog van de periode toen ik begon met brouwen rond 1990 (kun je nagaan hoe voorzichtig ik ermee ben geweest)

hansHalberstadt

Status vandaag:
Ik schat over een week bottelen. Dan kan ik ook een beetje proeven als indicatie.


hansHalberstadt

Nu bijna uitgegist, aankomend weekend bottelen. SVG is nu 75%. Dan kan ik het ook vergelijken qua smaak en geur met WY1007.



Voor de mensen die de delta X gist willen hebben:
Dit weekend heb ik weer wat microbuisjes beschikbaar met slurry.
Tijdelijk aanbod zolang de voorraad strekt:
Via pb mij een berichtje sturen ovv deltaX met je adres en 2.5 euro overmaken naar mijn rekening. Makkelijkst is via whatsapp of mail met een tikki. (dan even je telefoonnr of mailadres doorgeven) dan stuur ik daarna per brief de gist naar het opgegeven adres.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 01-11-2020  19:03 uGroene mandflessen bestaan blijkbaar niet meer.

Ik heb er ook nog een  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 13-11-2020  18:06 uIk heb er ook nog een  :)
Ook van vroeger? Worden straks een collectors item.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2020  18:39 uOok van vroeger?

Ja, ooit geruild met iemand... hij wou een 20 liter mandfles en ik een 28 liter mandfles... Die van mij was wit, en die van hem was groen. :-)

hansHalberstadt

Vandaag het bier gebotteld.
De delta X gaf het bekende geurprofiel en smaakprofiel.
De WY1007 was heel neutraal, ik proefde eigenijk alleen de smaakhop wat ook in de geur terugkwam.
Op basis van deze eerste vergelijking denk ik daarom niet dat het dezelfde gist is omdat het geurprofiel van de typische delta X ontbrak in de WY1007.
Over een week ga ik de eerste 2 flesjes proeven als die op druk zijn.
Ik ga nog een proef doen met een tripel met WY1007 en delta X zodat de gist iets meer gestressed is door de zwaarte van het wort en mogelijk daardoor nog iets meer van het smaak en geurprofiel afgeeft. en dan ook beide in dezelfde hoeveel heid laten vergisten dus zoveel mogelijk gelijke omstandigheden.

metingen:
delta X eind SG=1012. eindbrix=7.4
WY1007 eind SG=1012 eindbrix=7.0


 

Broeky

Erg interessant. Wat is die typische delta x geur en smaak dan? Is dat ergens mee te vergelijken?

hansHalberstadt

Citaat van: Broeky op 14-11-2020  15:46 uErg interessant. Wat is die typische delta x geur en smaak dan? Is dat ergens mee te vergelijken?
Dat is lastig te omschrijven. Sommigen bij Triple-W omschreven het als zeepachtig, maar ik weet niet wat voor zeep ze dan bedoelden. Bij zeep denk ik aan parfum, maar dat is het niet. Zelf denk ik aan een bepaalde combinatie van esters. Bij kolsch achtige bieren is de smaak na rijping mooi neutraal, maar bij de wat zwaardere bieren haal je het er wel uit. Gewoon een keer proberen.

hansHalberstadt

Op dit moment heb ik weer een stuk of 20  micro buisjes met 1 ml ca 100 miljoen a 1 miljard cellen delta X, zie openingsbericht als je geïnteresseerd bent.
vandaag weer geproefd Delta X versus WY1007. 2e proefje met een tripel met Delta X versus WY1007 kan ik over een paar dagen bottelen. 3e proefje ook met tripel maar dan nog zwaarder staat nu in de hoofdgisting. Uit die 3 proefjes moet eenduidig te concluderen zijn of Delta X een unieke gist is of overeen komt met WY1007. Tot nu toe lijken ze echt verschillend. Ook binnen TripleW zijn we bezig om met Delta X te brouwen door verschillende leden. Daar komt dus ook nog aanvullende info uit.

hansHalberstadt

ps buisjes bevatten wel slurry, maar geen glycerol, dus niet bedoeld om in te vriezen. Vandaag wel een ingevroren. Ga ik morgen opkweken en vergelijken met buisje in de koeling om te zien of er dan nog levende gist overblijft na invriezen.

Simonsj

Hi Hans,

Tof dat je dit zo deelt.
Ik ben hier wel in geïnteresseerd.
 :)

Simonsj

Vanmiddag de buisjes Delta x ontvangen. Bedankt Hans! Gelijk op 100 ml appelsap gezet. Nu al actief. Morgen opschalen en is nadenken over een recept voor volgende week.  :groots:

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2020  13:31 ups buisjes bevatten wel slurry, maar geen glycerol, dus niet bedoeld om in te vriezen. Vandaag wel een ingevroren. Ga ik morgen opkweken en vergelijken met buisje in de koeling om te zien of er dan nog levende gist overblijft na invriezen.
Eerste de beide buisjes aangeënt in 5 ml steriele wort. Daarvan gelijk 4 ml in 100 ml appelsap en 1 ml over.
Resultaat:
aanenten 22:00 dag 0
Gist uit de koeling: 100 ml gist op dag 1 14:00
Gist ingevroren 1 ml start gisting dag 2 6:00, 100 ml start gisting dag 2 23:00

2 dagen tot gisting is eigenlijk te lang. dat betekent dat er in een ingevroren buisje nog maar een paar levensvatbate cellen zitten. (zoals verwacht zonder glycerol)
 

Pieter1954

Oei, oei, oei.
Ik heb de mijne na ontvangst gelijk in de vriezer gedaan. Daar hebben ze ongeveer 2 uur in gelegen totdat ik bericht kreeg van Hans dat er geen glycerol in zat.
Gezien bovenstaand experiment dus einde verhaal voor mij.

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 22-11-2020  11:01 uOei, oei, oei.
Ik heb de mijne na ontvangst gelijk in de vriezer gedaan.Daar hebben ze ongeveer 2 uur in gelegen totdat ik bericht kreeg van Hans dat er geen glycerol in zat.
Gezien bovenstaand experiment dus einde verhaal voor mij.
Inmiddels gist ook het potje met gist uit de vriezer. Alleen omdat je maar zi weinig cellen hebt moet je heel steriel werken en buisje aanenten in maar een paar ml wort of appelsap. Mocht het fout aflopen dan stuur ik je wel een nieuw buisje.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 31-10-2020  10:59 uOp dit moment ben ik een proefje aan het doen nav deze omerking van Adrie Otten:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15177.msg208061.html#msg208061
hij dacht dat delta x gist het zelfde is als WY1007.

vandaag nogmaals de WY1007 variant geproefd van ditzelfde brouwsel. smaak is neutraal, maar doet niet denken aan het delta X smaakprofiel net zoals vlak na bottelen ook bleek.

seed7

Citaat van: Pieter1954 op 22-11-2020  11:01 uOei, oei, oei.
Ik heb de mijne na ontvangst gelijk in de vriezer gedaan. Daar hebben ze ongeveer 2 uur in gelegen totdat ik bericht kreeg van Hans dat er geen glycerol in zat.
Gezien bovenstaand experiment dus einde verhaal voor mij.

Gewoon proberen zsm een startertje te maken. Gist kan meer hebben dan je denkt en een cel is genoeg.

Ingo

Pieter1954

Helaas, helemaal dood. Geen reactie meer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.