Automatisch verwijderen locatie informatie bij foto's

Gestart door Henielma, 30-10-2020 20:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Citaat van: JanPieter op 30-10-2020  19:33 uEn om er dan inhoudelijk op in te gaan. Een ieder moet weten wat hij bewust deelt met wie. Maar het gevaar zit in het onbewust delen van info. Te vaak zie ik hier op het forum foto's met exif info voorbij komen waarmee ik tot op de voordeur kan kijken met streetview. Prima als je dat weet en bewust doet, maar ik denk dat de meeste meesten het zich totaal niet bewust zijn dat ze zo essentiële info prijs geven zoals hun woon- of (Op dit forum) brouwadres.

Cheers  :proost2:

Door bovenstaande post in "Kletsen" ben ik op dit onderwerp getriggerd. Eigenlijk ging ik er vanuit dat locatie informatie tijdens het uploaden van foto's verloren zou gaan. Maar dat blijkt niet het geval.

Mijn vraag is of het mogelijk is om locatie informatie in foto's automatisch te verwijderen tijdens of direct na het uploaden?
Dit lijkt me in verband met privacy van de forumleden zeker gewenst.

Iedereen kan natuurlijk zelf deze info verwijderen voor het uploaden maar dit een keer vergeten is zo gebeurd en oude posts kan je zelf niet meer aanpassen om dit te corrigeren.

JanPieter

Het uit de foto's halen zal zeker niet eenvoudig zijn, maar wellicht is er een software-bibliotheek beschikbaar voor het forum waarin je kunt aangeven hoe foto's zich moeten presenteren tijdens het weergeven.

Henielma

Met Windows verkenner is het op zich eenvoudig om dergelijke bestandsinfo te verwijderen. Door rechter muisknop eigenschappen, details en dan onderin het scherm staat een link naar Eigenschappen en persoonlijke eigenschappen verwijderen. Hierna kan je per eigenschap kiezen of je die wil verwijderen.
Je zou denken dat er wel programma's beschikbaar zijn die deze info eenvoudig uit foto's kan verwijderen.

JanPieter

Dat is voor het uploaden, maar er zijn natuurlijk talloze foto's waar dit nu niet geregeld is en waarvan de bron niet altijd bewerkt kan worden. Daar moet je het tonen van de exif info op één of andere manier uitschakelen.

Henielma

Of 1 keer automatisch door het hele fotoarchief van het forum heengaan en daarbij deze persoonlijke info verwijderen bij al de foto's en daarna ditzelfde doen bij de foto's die daarna geüploade worden. Dan is het opgelost lijkt me.

Jacques

Citaat van: Henielma op 30-10-2020  20:05 uDoor bovenstaande post in "Kletsen" ben ik op dit onderwerp getriggerd. Eigenlijk ging ik er vanuit dat locatie informatie tijdens het uploaden van foto's verloren zou gaan. Maar dat blijkt niet het geval.

Mijn vraag is of het mogelijk is om locatie informatie in foto's automatisch te verwijderen tijdens of direct na het uploaden?
Dit lijkt me in verband met privacy van de forumleden zeker gewenst.

Iedereen kan natuurlijk zelf deze info verwijderen voor het uploaden maar dit een keer vergeten is zo gebeurd en oude posts kan je zelf niet meer aanpassen om dit te corrigeren.

Dan zal er iemand een routine moeten schrijven... De mogelijkheid van het uploaden van foto's is speciaal voor het forum geschreven. Het betreffende forumlid is al een hele tijd niet meer actief.

Probleem is is ook dat foto's niet allemaal gehost worden via het forum.

Het beste is natuurlijk op je mobiel of fototoestel de locatieregistratie uit te zetten. Er zijn vaak meerdere plekken waar foto's naartoe geupload worden...

Zie ook https://www.fotografille.nl/fotokennis/gps-alles-over-locatiegegevens-in-je-fotos

hansHalberstadt

Ik maak meestal een print screen van een foto (dan het je nog meer dan genoeg resolutie en neemt ook nog eens heel weinig ruimte in) en die knip ik dan bij in een tekenprogramma'tje. Staat daar dan ook nog zulke info aan gekoppeld?

ElmerVDM


Heyudude

Los van de onbekendheid met locaties in foto's posten mensen vaak facturen met adressen en namen, screenshots met emails... en nog meer

Denk dat een waarschuwing bij het aanmaken van een post dit alleen kan vermelden niet voorkomen.

Jaap W

Kort door de bocht; NEE dit was mij niet bekend.  :weetniet: :verbergen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.