Flessen spoelbak

Gestart door Oosterling, 30-10-2020 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oosterling

Dag beste mensen,

Voor de thuisknutselaar of de brouwer met een budget;
Het is belangrijk om schone flessen te gebruiken bij het bottelen van je zelf gebrouwen bier. Helaas kan het best wel duur zijn om de apparatuur aan te schaffen dat dit mogelijk maakt. Ook kan het zijn dat je flessenspoeler stuk is gegaan en je per direct een nieuwe spoeler nodig hebt. Daarom deze post. Wat je nodig hebt, is een plastic opslagbak van bijvoorbeeld de action, een pompje van een dierenwinkel of aliexpress/wish/amazon en een stukje slang. Ik denk dat de foto's wel genoeg uitleggen. In het water voeg je natuurlijk je desinfectiemateriaal toe.


Pompje met slang


Pompje in werking


Schoonspuiten van de fles


Leeggooien van het residu

Cheers  :proost:

tdp

Nice, wellicht is het nog een idee om er een sproeier op te zetten, zodat je een krachtiger straal hebt!

Oosterling

De straal is al redelijk krachtig, zoals je op de foto's kunt zien, komt de straal tot achter het flesje. Het zorgt er bij mij in ieder geval voor dat je eventuele gist residuen er makkelijk mee wegspoelt. Vaak voeg ik zelf wat Dreft en Star San toe aan heet water. Ondertussen rond de 400/500 flessen schoongemaakt op deze manier en nog geen infecties gehad.

Heyudude

Geweldig idee. Dank voor het delen [emoji1360][emoji482]

Stefan R.

Ha ja top tip, heb nog van die aquariumpompjes liggen.
Zal dat eens uitproberen alleen niet met de zwaardere jongens van 1000 of 5000 l/u

guidomarree

Goed idee, ik heb zelf nog een dompelpompje liggen. Iets andere opstelling, maar zou het misschien ook mee moeten lukken

LaurensV

Het idee ziet er goed uitgewerkt uit! Ik spoel mijn flesjes na een avondje gezelligheid gelijk 2x uit met kokend water, laat ze weken in een badje van bijna kokend water en haal de volgende dag de etiketten er af en vervolgens laat ik ze droegen aan mijn flessenpaal.

D.R.K.

Mooie en creatieve oplossing, misschien wat voor toekomst voor mij.

Ik gebruik nu over het algemeen de vaatwasser om de flessen te reinigen.
Flesje spoel ik gelijk om na leegschenken met warm water, daarna gaan ze de vaatwasser in en worden ze opgeslagen in dichte plastic bakken.
Dan avond voor bottelen gaan ze weer de vaatwasser in (zonder andere vaat) op het warmste programma en dan de  volgende ochtend zijn ze klaar voor het bottelen.

Eriks

Citaat van: D.R.K. op 31-10-2020  12:18 uMooie en creatieve oplossing, misschien wat voor toekomst voor mij.

Ik gebruik nu over het algemeen de vaatwasser om de flessen te reinigen.
Flesje spoel ik gelijk om na leegschenken met warm water, daarna gaan ze de vaatwasser in en worden ze opgeslagen in dichte plastic bakken.
Dan avond voor bottelen gaan ze weer de vaatwasser in (zonder andere vaat) op het warmste programma en dan de  volgende ochtend zijn ze klaar voor het bottelen.

Misschien een stomme vraag. Maar hoe plaats je de flesjes in de vaatwasser? Bedoel om z'n spijltje heen, of ergens tussen geklemd? Heb het eens geprobeerd, maar kreeg geen goed gevoel erbij.

D.R.K.

Gewoon over het spijltje heen zodat ze recht op blijven staan, vaatwasser wordt ook mooi warm, programma komt boven de 70 graden

Haagse Wouter

Binnenkant wordt ook niet schoon in de vaatwasser. Probeer maar is een flesje niet uit te spoelen van te voren ;).
Wel perfect voor etiketten afweken.

Heuvinger brouwerij

Leuk idee, zo'n flessenspoeler met aquariumpomp!
Toch maar een aquariumpomp met zuignap voetjes en een 12V 5,5 x 2,1 stekker aanschaffen bij Ali.
Natuurlijk geen 240V dompelpomp!
Het systeem lijkt mij bijzonder handig als de flessen geweekt zijn in een desinfecterende oplossing en nog schoon gespoeld moet worden.

beermenke

Om te spoelen beter apparaatje voor op kraan. Spoelt alleen als fles erop zit en steeds vers water. Werkt prima, kraan blijft open en apparaatje sluit steeds watertoevoer af.

Heuvinger brouwerij

Nu heb ik zo'n hyper moderne mengkraan in de keuken, waar niets op aan te sluiten valt.

CeesM

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-11-2020  15:22 uNu heb ik zo'n hyper moderne mengkraan in de keuken, waar niets op aan te sluiten valt.
Zit daar dan geen filtertje op de uitloop? Zo ja, dan zou je het los kunnen draaien en een koppelstuk er in draaien.

beermenke

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-11-2020  15:22 uNu heb ik zo'n hyper moderne mengkraan in de keuken, waar niets op aan te sluiten valt.
Als ik je uitrusting van je brouwinstallatie bekijk dan gaat dat allemaal via je keukenkraan of praat je namens anderen? Helaas is niet alles voor iedereen ideaal. Als ik alleen over n hypermoderne kraan zou beschikken ging ik naar de slijter😂 Ipv zelf brouwen.

D.R.K.

Citaat van: Haagse Wouter op 01-11-2020  13:47 uBinnenkant wordt ook niet schoon in de vaatwasser. Probeer maar is een flesje niet uit te spoelen van te voren ;).
Wel perfect voor etiketten afweken.

Zal de combinatie zijn dan, of heb gewoon een super goede vaatwasser  :P desalniettemin zit ik nu wel op Ali te kijken voor nog een vijverpompje :) heb er laatst al 1 binnen gekregen voor de koel installatie. :)

Heyudude

Citaat van: D.R.K. op 01-11-2020  19:57 uZal de combinatie zijn dan, of heb gewoon een super goede vaatwasser  :P desalniettemin zit ik nu wel op Ali te kijken voor nog een vijverpompje :) heb er laatst al 1 binnen gekregen voor de koel installatie. :)
Vraag me wel af wat de capaciteit moet zijn, ik zie er van 3 en 5 Watt, staat niet bij hoe de doorvoer in liters is bv.
Zelfs een paar op 5 V dus dat lijkt me niks...

D.R.K.

Citaat van: Heyudude op 01-11-2020  21:19 uVraag me wel af wat de capaciteit moet zijn, ik zie er van 3 en 5 Watt, staat niet bij hoe de doorvoer in liters is bv.
Zelfs een paar op 5 V dus dat lijkt me niks...

Die Oosterling heeft is een 300 l/h model, aansluiting is volgens mij een USB kabel als ik zo op Ali kijk. De vijverpomp die ik heb voor de koel installatie is er 1 van 900 l/h gewoon op 220V, had opzicht wel iets meer kunnen zijn, denk dat 1200 l/h beter was geweest. Maar ik gebruik deze alleen voor het laatste deel van het koelen dus is opzicht niet heel erg.

Opaslof

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-11-2020  15:22 uNu heb ik zo'n hyper moderne mengkraan in de keuken, waar niets op aan te sluiten valt.
Er bestaat zoiets als een 'waterdief'. Dat is een Gardena-koppeling die je op een gladde kraan kunt aansluiten. Ik weet niet hoe hyper-modern je kraan er uitziet maar misschien past het wel.  Cheers!

Heuvinger brouwerij

Mijn pompje is vorige week aangekomen.
Het ding doet 300 L/H.
Ik plak het aan de zijkant van de spoelbak om mijn flessen te spoelen met schoon water.
Gewoon nu eens proberen, ik ben inmiddels weer 80 gebottelde flessen verder.

beermenke

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 22-11-2020  15:37 uMijn pompje is vorige week aangekomen.
Het ding doet 300L/H.
Ik plak het aan de zijkant van de spoelbak om mijn flessen te spoelen met schoon water.
Gewoon nu eens proberen, ik ben inmiddels weer 80 gebottelde flessen verder.
Spoel je dan steeds met hetzelfde water?

André de Laat

Ik snap het allemaal niet. Gewoon spoelen onder stromend water is toch hetzelfde?

Ontsmetten met Star San hierin:



Jeroen76

Citaat van: André de Laat op 22-11-2020  19:39 uIk snap het allemaal niet. Gewoon spoelen onder stromend water is toch hetzelfde?

Ontsmetten met Star San hierin:

Als er schoonmaakmiddel uit de kraan zou komen wel. Daarnaast is dit ook wel wat milieuvriendelijker dan al het water weg te laten stromen.

Maar dacht in eerste instantie hetzelfde hoor ;)

Gr. Jeroen


beermenke

Met schoonmaakspul doe ik ook in 1 bak maar het flesje naspoelen doe ik dus rechtstreeks op de kraan, steeds vers water dus. Ik vang dit weer op en spoel er later de bottelemmer mee. Verbruik valt reuze mee. Na uitschenken spoel ik de flesjes en zijn dus nooit echt vies voor bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.