Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hanna Instruments HI981031 Beer pH Meter  (gelezen 1910 keer)

Offline Mark T

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Overdinkelse Thuusbrouw
Hanna Instruments HI981031 Beer pH Meter
« Gepost op: 28-10-2020 15:11 u »
Ik wil een pH meter gaan kopen en toen kwam ik deze tegen.

https://www.hannainstruments.nl/toepassingen-meten-analyseren/pH-tester-voor-bier-hi981031/

(Wil je de website openen, moet je op de link klikken en de 'H' omzetten naar 'h')

Volgens mij is het een nieuw apparaat. Ziet er zeer solide uit en is speciaal ontwikkeld voor hobbybrouwers. De meter wordt (nog) niet aangeboden op Nederlandse brouwshops voor zover ik zie maar wel op deze Australische website:

https://beerco.com.au/products/hanna-beer-pH-tester

Iemand toevallig al ervaring met deze meter?

Beschrijving:

Voor de hobbymarkt
Vlakke pH-elektrode in stevige titanium behuizing voor hoge temperaturen
De HI981031 is een pH-tester die speciaal is ontworpen om de zuurtegraad te meten tijdens het hele brouwproces. De tester wordt geleverd met een specifieke pH-elektrode met een behuizing uit een uiterst stevige titaniumlegering en speciaal glas voor hoge temperaturen. De elektrode is ontworpen voor metingen tijdens het brouwproces van wort, bier e.d. Deze heeft een vlakke meetpunt en een cloth-junctie die kan worden vernieuwd. De elektrode kan in vloeistoffen meten tot een temperatuur van maximaal 80 °C.

- Bediening met slechts één knop.
- Stabiliteitsindicator en batterijniveau.
- Eenvoudige en snelle 1- of 2-punts kalibratie met automatische herkenning van gebruikte buffers.
- Titanium huls die de glazen tip beschermt.
- De vlakke pH-elektrode is makkelijk schoon te maken.
- Bestand tegen temperaturen tot max. 80 °C.
- Melding als elektrode moet worden gereinigd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Hanna Instruments HI981031 Beer pH Meter
« Reactie #2 Gepost op: 28-10-2020 16:01 u »
Ziet er puik uit!

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 28-10-2020 16:04 u »
De link naar hannainstruments.nl werkt niet, omdat het forum de 'h' in pH altijd omzet naar de hoofdletter H. Daar kan de webserver van Hanna Instruments niet tegen.

Wil je dus die website openen, moet je op de link klikken en de 'H' omzetten naar 'h'

Offline Mark T

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 28-10-2020 16:07 u »
De link naar hannainstruments.nl werkt niet, omdat het forum de 'h' in pH altijd omzet naar de hoofdletter H. Daar kan de webserver van Hanna Instruments niet tegen.

Wil je dus die website openen, moet je op de link klikken en de 'H' omzetten naar 'h'

Bedankt! Kreeg het inderdaad niet werkend  ;D

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #5 Gepost op: 28-10-2020 18:14 u »
Ik heb destijds gewerkt met pH meters van Hanna Instruments en heb geen enkele goed bevonden. Ik heb er 3 versleten, ze gaan allemaal stuk na 1 of 2 jaar.
Mijn oordeel, één woord BROL
Heb daarna een gekocht bij een Vlaams familie bedrijf Consort en die werkt al meer dan 10 jaar perfect.
Op het Vlaamse forum loopt momenteel een draad van een meter die buffer 4 niet meer herkend om te kalibreren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 28-10-2020 21:55 u »
Ik heb destijds gewerkt met pH meters van Hanna Instruments en heb geen enkele goed bevonden. Ik heb er 3 versleten, ze gaan allemaal stuk na 1 of 2 jaar.

Dat is ook mijn ervaring...
Wel zie ik dat deze meter een signaal geeft als de sensor gereinigd moet worden. Mogelijk kan dit er voor zorgen dat de sensor langer meegaat.

Offline Willem Broekema

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #7 Gepost op: 29-10-2020 06:39 u »
ze gaan allemaal stuk na 1 of 2 jaar.
Mijn oordeel, één woord BROL
Heb daarna een gekocht bij een Vlaams familie bedrijf Consort en die werkt al meer dan 10 jaar perfect.
Op het Vlaamse forum loopt momenteel een draad van een meter die buffer 4 niet meer herkend om te kalibreren.

In de laboratorium wereld is Hanna een bekend en gerenomeerd merk, en veel gebruik. Ook bij ons zijn Hanna pH meters in gebruik, en hebben niet de ervaring dat Hanna slechter is dan bijvoorbeeld Metrohm, Mettler, Knick of ander merk. Alle merken pH electrodes zullen regelmatig gereinigd moeten worden. Daar zijn echter reinigingsmiddelen voor.
Ook heb ik, de ervaring dat elke electrode uitgeput raakt door (langer) gebruik, en een electrode die langer meegaat dan 1 jaar heb ik zelf nog niet ervaren (maar dat is bij dagelijks, professioneel gebruik) om dat de binnen electrode “op” is. Die kun je zelf niet meer vervangen of bijvullen. [/size]Wel kun je Van veel (professionele) Electoden het buiten electrolyt bijvullen.
Belangrijk tijdens gebruik is de electrode niet in te warme vloeistoffen te gebruiken dan door de fabrikant aangegeven, ze direct na gebruik te ontdoen van de gemeten vloeistof en ze directe bewaren in een 3 mol/l kaliumchloride oplossing.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 29-10-2020 09:27 u »
Poeh hee... dat is allemaal nogal wat voor zo'n apparaatje wat al niet eens zo heel goedkoop is.

Ik hou het, denk ik, vooralsnog maar bij pH-papier en de berekeningen van Brewfather. Dan zit ik ongeveer wel goed en daar moet ik dan, voorlopig in ieder geval, maar tevreden mee zijn.

Offline Willem Broekema

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #9 Gepost op: 29-10-2020 12:59 u »
Ja dat is nogal wat, inderdaad. Maar aan goede meters heb je alleen wat als je de juiste voorwaarden creeert.
Ik gebruik zelf voor het brouwen een goedkopere zak pH meter, en 2 buffers; een soort budgetversie van hetgeen de topicstarter voorstelt.  Deze justeer ik voor gebruik, spoel hem af na gebruik, en plaats deze in 3 mol/l KCl. Omdat deze pH meter niet erg duur is, neem ik voor lief dat ik hem regelmatig moet vervangen.

Al met al denk ik dat de bier-pH meter van Hanna niet eens heel gek is qua prijs, gezien de leveringsomvang. Het staat natuurlijk iedereen vrij zijn eigen mening te hebben over kwaliteit en prijs. We hebben tenslotte niet allemaal hetzelfde budget, ervaringen of situatie. En dat is maar goed ook, dan blijft er iets te discussieren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 29-10-2020 22:33 u »
Ja dat is nogal wat, inderdaad. Maar aan goede meters heb je alleen wat als je de juiste voorwaarden creeert.
Ik gebruik zelf voor het brouwen een goedkopere zak pH meter, en 2 buffers; een soort budgetversie van hetgeen de topicstarter voorstelt.  Deze justeer ik voor gebruik, spoel hem af na gebruik, en plaats deze in 3 mol/l KCl. Omdat deze pH meter niet erg duur is, neem ik voor lief dat ik hem regelmatig moet vervangen.

Al met al denk ik dat de bier-pH meter van Hanna niet eens heel gek is qua prijs, gezien de leveringsomvang. Het staat natuurlijk iedereen vrij zijn eigen mening te hebben over kwaliteit en prijs. We hebben tenslotte niet allemaal hetzelfde budget, ervaringen of situatie. En dat is maar goed ook, dan blijft er iets te discussieren.

Na diverse goedkope meters te hebben versleten heb ik tegenwoordig een Extech pH100. Daar ben ik heel tevreden over. De meter geeft aan wanneer de elektrode vervangen moet worden. De vervangende elektrode kost zo'n € 35. Je hoeft dus niet een nieuwe meter te kopen.

Offline sw_reijnders

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 29-10-2020 22:47 u »
De meter geeft aan wanneer de elektrode vervangen moet worden.

Kun je ook de milli volts zien als je kalibreert?
Buffer 7 zou in theorie 0 mv moeten aangeven en per pH eenheid moet je een verschil van 50-59 (59 in theorie) mv zien
Dus buffer 9 zou tussen -100 en -120 mv moeten liggen en bv buffer 4 ongeveer 180 mv

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 29-10-2020 23:20 u »
Kun je ook de milli volts zien als je kalibreert?
Buffer 7 zou in theorie 0 mv moeten aangeven en per pH eenheid moet je een verschil van 50-59 (59 in theorie) mv zien
Dus buffer 9 zou tussen -100 en -120 mv moeten liggen en bv buffer 4 ongeveer 180 mv

Nee. Het kalibreren gaat heel eenvoudig. De meter herkent de buffer (waarschijnlijk aan het geleidingsvermogen van de vloeistof) en kalibreert automatisch. Echt heel handig.

Offline sw_reijnders

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 30-10-2020 23:19 u »
Nee. Het kalibreren gaat heel eenvoudig. De meter herkent de buffer (waarschijnlijk aan het geleidingsvermogen van de vloeistof) en kalibreert automatisch. Echt heel handig.

Tja ik werk zelf best veel met pH meters (onderhoud) en ik wil zelf altijd ff zien of de electrode nog goed is  ;D
Ik kijk altijd naar de millivolts tijdens calibratie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 31-10-2020 21:11 u »
Tja ik werk zelf best veel met pH meters (onderhoud) en ik wil zelf altijd ff zien of de elektrode nog goed is  ;D

Dan heb je het waarschijnlijk over de duurdere meters...

Offline sw_reijnders

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 04-11-2020 21:14 u »
Ja continu meters in de proces industrie.
Elektrodes zijn daardoor ook wel wat meer hufterproof en ook een heel stuk duurder  ;D

Ik heb nog een oude knick 75 pH meter kunnen overnemen van mijn werkgever.
heeft 20 jaar in de fabriek gestaan, maar nog altijd niks mis mee.

Klein plaatje van Google

Fantastische meters, die doen precies wat je zegt . . . meet pH
Tegenwoordig gaat de meter zelf bepalen wanneer een sensor niet goed meer is en daar heb ik een hekel aan  ;D

Offline Leon058

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 04-11-2020 23:37 u »
Op mijn werk maak ik veel gebruik van pH meters van voornamelijk Mettler Toledo, Knick en Yokogawa. Dan weet je wat kwaliteit is, het kost honderden euro's (ook wel eens een elektrode kapot gemaakt, ben je zo 500 euro verder). Ook thermometers van Ebro (iets van 300 euro) en ander analyse-apparatuur. Electronische refractometers (300 euro zit je wel op) zijn ook handig voor brouwers...

Het zit hem in de details en je moet betrouwbare data rapporteren.

Voor de hobby hoef ik niet hetzelfde spul te hebben... ik heb wel de Extech pH meter waar Jacques over spreekt en ik vind het ook een zeer fijne meter voor de prijs en de toepassing, zeer robuust, nauwkeurig (genoeg) voor wat ik wil. Maar ik moet hem wel elke keer kalibreren van mezelf (komt door het werk...), ben je wel snel door die flesjes buffers heen...Bewaar hem in buffer 4. Op het werk in 3 mol/L KCL. Onderhoud en kalibreren is alles met pH meters, ook met duurdere.

pH papier ben ik nooit aan begonnen. Ik wil tussen tienden onderscheid kunnen maken, mij lukt dat niet met pH papier. Op het werk gebruik ik het alleen om te zien of iets nog basisch of zuur is, of neutraal...

Heb ook een Ebro digitale thermometer, maar dan wel een goedkopere...

Omdat ik graag processen in de gaten houd en wil weten wat er gebeurt meet ik ook de hele tijd  :)

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 07-11-2020 10:53 u »
Tja ik werk zelf best veel met pH meters (onderhoud) en ik wil zelf altijd ff zien of de electrode nog goed is  ;D
Okay, bij mijn pH sensor reken ik de spanning na ijken om naar pH waarde. De spanning op zich bekijk ik dan niet meer, maar jouw opmerking heeft me aan het denken gezet. Na verloop van tijd zal een bepaalde pH waarde bij een andere spanning horen en zegt dan iets over het verloop van de sensor. Dit neem ik mee, bedankt!

Mijn sensor is overigens supergoedkoop (paar euro), weet niet of die te vergelijken is met die waar jij het over hebt.

Offline sw_reijnders

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 07-11-2020 15:27 u »
Het verloop van het 0-punt (pH 7) vind ik minder boeiend dan de stijlheid van de curve.
Ik vind het belangrijker dat de 50+ (theorie 59 mv) per pH eenheid gehaald wordt.

Offline Mark T

• Junior lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 08-11-2020 19:48 u »
Dit heeft (zoals ik dat erg vaak zie hier op het forum) totaal niks meer met het originele bericht te maken...

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 08-11-2020 20:16 u »
Dit heeft (zoals ik dat erg vaak zie hier op het forum) totaal niks meer met het originele bericht te maken...
Excuus, ben je wel geholpen? Kennelijk een doodlopende vraag. Welke ga je aanschaffen? Wel interessant als je een topic start, dat je inhoudelijk terugkoppelt wat je gaat doen en waarom.

Offline Mark T

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 12-11-2020 11:06 u »
Excuus, ben je wel geholpen? Kennelijk een doodlopende vraag. Welke ga je aanschaffen? Wel interessant als je een topic start, dat je inhoudelijk terugkoppelt wat je gaat doen en waarom.

Mede omdat (nog) niemand ervaring heeft met deze pH meter heb ik besloten om voor de Extech PH110 te gaan. Ik lees daar veel positieve dingen over hier op het forum. Nog niet aangeschaft maar ga ik binnenkort doen. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 12-11-2020 21:01 u »
Mede omdat (nog) niemand ervaring heeft met deze pH meter heb ik besloten om voor de Extech PH110 te gaan. Ik lees daar veel positieve dingen over hier op het forum. Nog niet aangeschaft maar ga ik binnenkort doen.

Van de aanschaf van mijn Extrech pH-meter heb ik nooit spijt gehad. Fijne meter tegen een redelijke prijs.

Tags: